مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

اضطراب اجتماعي كودكان

اضطراب اجتماعي كودكان، ترس و نگراني شديد در موقعيت‌هاي اجتماعي و به خصوص موقعيت‌هايي كه احتمال ديده شدن و قضاوت شدن زياد است مثل غذا خوردن در جاي عمومي، درس جواب دادن يا ارائه در كلاس، نواختن ساز جلوي جمع و ... دارند. اين كودكان عموما از مورد ارزيابي قرار گرفتن ترس و نگراني شديد دارند. ممكن است ريشه برخي اختلالاتي مثل ترس از مدرسه در واقع اضطراب در موقعيت‌هاي اجتماعي باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ترس از مدرسه كليك كنيد.

نشانه‌هاي اضطراب اجتماعي كودكان

اضطراب اجتماعي كودكان نشانه‌هايي دارد كه آن‌ها را در سه دسته‌ي زير تقسيم كرده‌ايم:

علائم اضطراب اجتماعي در سنين پيش از دبستان

_ از رو به رو شدن با چيزهاي جديد مي‌ترسند.

_ تحريك پذيري بالايي دارند و اغلب گريه مي‌كنند و نق مي‌زنند.

_ اغلب به والدين خود مي‌چسبند و نمي‌توانند به خوبي صحبت كنند.

_ خجالتي يا كناره گيرند

_ در وقت گذراني و ملاقات كودكان ديگر و پيوستن به گروه‌ها مشكل دارند.

علائم اختلال اضطراب اجتماعي در كودكان مدرسه‌اي

_تعداد دوستان محدود و كمي دارند.

_از موقعيت‌هاي اجتماعي كه ممكن است مركز توجه باشند دوري مي‌كنند. مثل حرف زدن با تلفن، سوال پرسيدن يا جواب دادن در كلاس.

_نشانه‌هاي جسمي مثل سرگيجه، دلدرد، تهوع و لرزش در موقعيت‌هاي اجتماعي.

_از حرف زدن با كودكان ديگر و بزرگسالان مي‌ترسند.

_ از انجام فعاليت‌هاي فوق برنامه و گروهي مثل ورزش و موسيقي گريزان‌اند.

_ از رفتن به مهماني و قضاوت شدن توسط ديگران مي‌ترسند.

_خجالتي و مضطرب هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين اختلال پيشنهاد مي‌كنيم مقاله اضطراب اجتماعي را مطالعه كنيد.

علائم اختلال اضطراب اجتماعي در نوجوانان

_ساكت، منزوي، منفعل هستند و اغلب در انجام امور ترديد دارند.

_ از تحقير شدن ترس شديدي دارند.

_ اغلب دست به سينه و سر به زير هستند.

_ دوست ندارند به تلفن جواب بدهند.

_ ممكن است عادت‌هاي عصبي مانند پيچاندن مو و يا تكان دادن مداوم دست و پا داشته‌باشند.

_ اغلب عملكرد ضعيفي در درس‌ها دارند و هيچ‌گاه در كلاس داوطلب نمي‌شوند.

_ هيچ‌گاه شروع كننده‌ي مكالمه نيستند و آرام و لرزان صحبت مي‌كنند.

خجالتي بودن كودكان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي

خجالتي بودن كودكان به خودي خود موضوع مشكل سازي نيست. برخي كودكان اجتماعي‌تر و برخي خجالتي‌تر هستند. خيلي از كودكان در حد نرمال كم رو و خجالتي‌اند، اما مي‌توانند روابط دوستي پايداري داشته باشند و زندگي موثر و شادي داشته باشند. خجالتي بودن وقتي مشكل ساز مي‌شود كه مانع پيوستن به فعاليت‌هاي روزمره مثل بحث‌هاي كلاسي و رويدادهاي لذت بخش مثل مهماني، يا ايجاد دوستي‌هاي بادوام و دوست صميمي در كودك مي‌شود. در صورتي در اين حد باشد بايد در مورد آن كاري انجام شود. توصيه مي‌كنيم مقاله دوست صميمي را نيز بخوانيد.

دلايل بروز اضطراب اجتماعي كودك

عوامل مختلفي مي‌تواند در ايجاد اضطراب اجتماعي كودك دخيل باشد. برخي از اين عوامل شامل موارد زير است:

دلايل ژنتيكي

اضطراب اجتماعي كودكان مي‌تواند تا حد زيادي وراثتي باشد. بر اساس مطالعات كودكان داراي اضطراب اجتماعي به احتمال بيشتري داراي والدين يا خويشاونداني هستند كه اختلالات اضطرابي دارند. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

يادگيري و الگوبرداري از والدين

كودكان علاوه بر اينكه مي‌توانند اضطراب را از والدين به ارث ببرند، تا حد زيادي اضطراب اجتماعي والدين را الگوسازي مي‌كنند. والديني كه از موقعيت‌هاي اجتماعي دوري مي‌كنند، كم رويي و گوشه گيري زيادي را نشان مي‌دهند اين رفتارها را بيشتر به كودكان ياد مي‌دهند. استرس والدين منجر به بروز استرس در كودكان مي‌شود و آن‌ها را از قرار گرفتن در محيط‌هاي اجتماعي باز مي‌دارد. در اين زمينه مقاله استرس در كودكان اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

روش‌هاي تربيتي

والديني كه سبك‌هاي تربيتي بسيار سخت گيرانه اتخاذ مي‌كنند، كنترلگري زيادي بر كودك دارند و كودك را بيش از حد مورد سرزنش و انتقاد قرار مي‌دهند. اعتماد به نفس و استقلال كمتري به كودك خود مي‌دهند و باعث مي‌شوند كودك در مورد عملكرد‌هاي خود ارزيابي منفي پيدا كند. اين نوع سبك تربيتي بيشتر كودك را در معرض اضطراب اجتماعي قرار مي‌دهد. همچنين مراقبت بيش از حد كودك توسط والدين مي‌تواند او را به شدت وابسته كند و نسبت به توانايي عملكرد اجتماعي خود ارزيابي منفي داشته و اضطراب بيشتري در موقعيت‌هاي اجتماعي نشان دهد. براي كسب اطلاع بيشتر از اعتماد به نفس كليك كنيد.

راهكارهايي براي كاهش اضطراب اجتماعي كودكان

كودكان مبتلا به اضطراب اجتماعي در دسته‌ي كودكان استثنايي طبقه‌بندي نمي‌شوند اما لازم است آموزش‌هاي ويژه‌اي را براي آن‌ها در نظر بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد كودكان استثنايي كليك كنيد. اگر كودكتان داراي اضطراب اجتماعي است، مي‌توانيد با روش‌هايي به او كمك كنيد تا با اين مشكل مقابله كند:

1. آموزش روبه رو شدن با موقعيت‌هاي اجتماعي

كودك را براي روبرو شدن با موقعيت‌هاي اجتماعي ترس آور آماده كنيد. مي‌توانيد در خانه با ايفاي نقش و تمرين رفتارهاي اجتماعي به كودك كمك كنيد كم كم با موقعيت‌هاي اجتماعي روبرو شود. برقراري ارتباط چشمي، لبخند زدن، پاسخ به سؤال‌هاي ديگران به صورت مؤدبانه را به آن‌ها آموزش دهيد. بهتر است اين آموزش‌ها با بازي و ايفاي نقش‌هاي گوناگون همراه باشد.

2. كار كردن بر روي افكار كودك

فكر‌هاي كودك را در مورد عواقب هر اتفاق جويا شويد و كم كم به چالش بكشيد. براي مثال براي كودكي كه ترس از سوال كردن در كلاس دارد و پيش بيني مي‌كند مسخره شود، كمك كنيد فكر خود را ارزيابي كند مثل اينكه چقدر احتمال دارد واقعا ديگران مسخره او را كنند؟ چه شواهدي وجود دارد؟ بدون قضاوت‌هاي منفي به او كمك كنيد تا افكارش را تغيير دهد و احساس خوبي نسبت به خودش داشته‌باشد.

3. آزمايش رفتاري

به كودك كمك كنيد آزمايش‌هاي رفتاري كند. براي مثال كودك را تشويق كنيد، در كلاس سوالي بپرسد و بعد ارزيابي كند چقدر پيش بيني او در مورد واكنش بقيه درست بود؟ يا بعد از آن چه اتفاقي افتاد؟ موقعيت‌هايي كه كودك به كوچك‌ترين موفقيت اجتماعي رسيد را شناسايي كنيد و آن را برجسته و تشويق كنيد. مثل شروع يك مكالمه يا سوال كردن آدرس

4. او را خجالتي صدا نزنيد

سعي كنيد از سرزنش كودك يا برچسب زدن به كودك در اجتماع مثل "او كودكي خجالتي است" خودداري كنيد. به جاي اين كار نگراني‌ها و ناراحتي‌هايش را تصديق كنيد و به او اطمينان دهيد كه مي‌تواند ترس‌هاي خود را از بين ببرد. به خصوص در جمع‌ها نگوييد «دخترم كمي خجالتي است» اين كار اضطراب اجتماعي او را تشديد مي‌كند، در عوض او را تشويق كنيد كه صحبت كند و نيازهايش را بيان كند.

5. نكات مهم

  • در طول روز موقعيت‌هايي را براي فرزندتان فراهم كنيد تا با دوستان و همسالانش تعامل داشته‌باشد.
  • اغلب كودكان از اين كه مورد تمسخر قرار بگيرند مي‌ترسند و بدين صورت از صحبت كردن اجتناب مي‌كنند؛ به آن‌ها بگوييد لازم نيست حتما سرگرم كننده باشند، فقط كافي است از سؤال كردن و جواب دادن به ديگران لذت ببرند.
  • مدام اين جمله را براي كودك تكرار نكنيد كه بايد از غريبه‌ها بترسد و دوري كند. اين جملات اضطراب كودك را افزايش مي‌دهد.
  • به كودكان خود بياموزيد تا دل‌مشغولي‌ها و نگراني‌هاي خود را بيان كنند.
  • كودكان از والدين خود الگوبرداري مي‌كنند؛ بنابراين هر چقدر شما در اجتماع به صورت مؤثر و خونگرم ظاهر شويد، فرزندتان نيز به همان ميزان از شما تقليد مي‌كند.

 

درمان اضطراب اجتماعي كودكان

اضطراب اجتماعي كودكان اگر در حد شديدي باشد و با كاركردهاي روزمره زندگي او اختلال ايجاد نمايد، بهتر است براي درمان به متخصص روانشناسي مراجعه شود. درمان اضطراب اجتماعي بر اساس ريشه آن صورت مي‌گيرد. بر اساس آن مداخلات بر روي ارتباطات والد و كودك، كار كردن روي روش‌هاي تربيتي والدين، روش‌هاي رفتاري متمركز بر كودك صورت مي‌گيرد. در صورتي كه اضطراب تا حد زيادي ريشه زيستي داشته يا شديد باشد درمان‌هاي دارويي مثل دارو‌هاي ضد اضطراب به كار مي‌رود. براي درمان مي‌توانيد مشاوره كودك از مركز حامي هنر زندگي دريافت نماييد. براي آگاهي از انواع دارو‌هاي ضد اضطراب و فوايد و عوارض ‌آن‌ها كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اضطراب اجتماعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اضطراب اجتماعي كودكان | راهكارهايي براي كاهش اضطراب اجتماعي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اضطراب اجتماعي كودكان،
موضوع:
[ ۲۴ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۳۹:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی