مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تفسير نقاشي كودكان | نقاشي كودكان منعكس كننده دنياي دروني آن‌ها

از ديدگاه روانشناسان نقاشي كودك مي‌تواند منبع ارزشمندي براي شناخت بهتر كودك باشد. در واقع نقاشي بازتاب دنياي دروني كودك و نشانگر جهان بيني‌اش نسبت به زندگي است. كودك در نقاشي‌هايش برداشت خود از روابط موجود در خانواده را به خوبي ترسيم مي‌كند. در واقع ارتباط افراد خانواده با يكديگر، نقش هر يك از اعضا و ميزان صميميت آن‌ها نشان داده مي‌شود.

چه اطلاعاتي از تفسير نقاشي كودكان مي‌توان به دست آورد؟

نقاشي كودكان بيانگر رابطه او با محيط پيرامون آن‌ها است. پس از اين طريق تفسير نقاشي كودكان مي‌توان به نيازها، ترس‌ها و توانايي‌هاي شناختي و هوشي كودكان پي برد. آنچه كه در نقاشي كودك به طور مرتب تكرار مي‌شود و همچنين استفاده از رنگ‌ها اهميتي خاص دارند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد.

نقاشي كودكان تحت تاثير چه عواملي است؟

توانايي نقاشي كشيدن كودكان محصول عوامل ژنتيكي و محيطي است. با اين حال عنصر لازم براي آغاز نقاشي كشيدن كودكان، توانايي‌هاي حركتي ظريف مانند نگه داشتن درست مداد در دست است. پس لازم است كودكتان به سطح رشدي مناسب رسيده باشد. علاقه كودك و بافت فرهنگي كه او در آن رشد مي‌كند در محتوا و موضوعاتي كه توسط كودكتان ترسيم مي‌شود نقش به سزايي دارد.

مراحل رشد نقاشي در كودكان

بچه‌ها معمولا در سن 1 سالگي تنها با قلم به كاغذ ضربه مي‌زنند و از 18 تا 20 ماهگي شروع به كشيدن خط مي‌كنند. كودك در سن 3 سالگي با ترسيم تصاوير، سعي در بروز احساسات دروني خود دارند. اين مرحله آغاز حركت ترسيمي و تقليد از موقعيت‌ها است. در سن 5 و 6 سالگي به بعد، توجه و قدرت كودك بيشتر مي‌شود و مي‌تواند بر حسب علاقه خود تنها چيزهاي مهم زندگي‌اش را در تصوير بكشد. پس از اين مرحله توجه به الگو و نسخه پردازي از شكل‌هاي هندسي شروع مي‌شود.

تفسير نقاشي كودكان و ميزان سطح هوشي آن‌ها

همان طور كه توضيح داديم نقاشي كودكان، ميزان رشد شناختي او را مشخص مي‌كند. استعداد كودكان در نقاشي براساس ميزان پيشرفت توانايي‌ها و سطح خلاقيت آن‌ها متفاوت است البته توجه داشته باشيد كه لزوما بر اساس نقاشي ميزان استعداد آينده كودك مشخص نمي‌شود. با اين حال نقاشي كودكان شاخص مناسبي در تعيين رشد عمومي وخلاقيت كودكان است.

جزئيات در نقاشي كودك نشانه هوش او بوده و بچه‌هايي كه جزئيات را بهتر مي‌كشند باهوش‌تر هستند. بچه‌هاي باهوش براي كشيدن يك آدم، تمام اعضاي بدن را با دقت فراوان رسم مي‌كنند. پس نقاشي كودك مي‌تواند شاخصي براي هوش بزرگسالي او باشد. البته كشيدن بيش از اندازه جزئيات بدون توجه به عموميت مسائل مي‌تواند نشان دهنده اختلال وسواس در كودك باشد كه لازم است به آن توجه كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

مفهوم رنگ ها در تفسير نقاشي كودكان

 

استفاده از رنگ‌ها در نقاشي كودكتان بسيار حائز اهميت است و در شناخت روحيات او كمك شاياني مي‌كند. در محتوا، رنگ‌ها، خطوط و اندازه‌ها معني و مفهوم خاصي نهفته است. البته زمينه‌هاي فرهنگي و علايق كودك نيز در اين زمينه تاثيرگذار است. به طور كلي مفهوم هر يك از رنگ‌ها با توصيف‌هاي زير مشخص شده است كه در تفسير نقاشي كودكان مي‌تواند كمك كننده باشد.

سياه و سفيد: بيانگر ترس، اضطراب، نااميدي و غم 

قهوه‌اي: نشانگر مقابله در برابر فشار والدين براي نظافت 

بنفش: بيانگر تمايل به تضاد و گاهي اضطراب

آبي: نشانگر درونگرايي كودك و و رنگ صلح و آرامش

سبز: رنگ طبيعت و نياز به جلب توجه يا تمايل كودك به برقراري ارتباط را نشان مي‌دهد.

قرمز: پرانرژي بودن و برونگرايي كودك را نشان مي‌دهد.

زرد: رنگ شادي و نشانگر خوش بيني كودك و تمايل او به مشاركت با ديگران

صورتي: رنگ صلح و تمايل به برقراري تعادل در زندگي و روابط

خاكستري: رنگي خنثي بوده و در نقاشي كودك معني خاصي ندارد.

مفهوم شكل‌ها در تفسير نقاشي كودكان

خورشيد

خورشيد معمولا در نقاشي‌هاي بيش‌تر كودكان ديده مي‌شود. تصوير خورشيد بيانگر امنيت، خوش حالي، گرما، قدرت و به نظر بعضي پژوهشگران نماد پدر مطلوب است. وقتي رابطه‌ پدر و كودك خوب است، خورشيد به طور كامل و در حال درخشيدن نمايش داده مي‌شود. وقتي خورشيد در پشت كوه ناپديد است و يا به صورت قوسي در افق ديده مي‌شود اين رابطه مطلوب نيست. همچنين اگر كودك از پدرش هراس داشته باشد، خورشيد به رنگ قرمز تند يا سياه ترسيم مي‌شود.

رنگين كمان

رنگين كمان‌هاي چند رنگ پيام‌هاي مثبتي هستند و ديدگاه‌هاي مثبت كودكان را نشان مي‌دهند.

خانه

در نقاشي‌هاي كودكان، خانه بيش از هر چيز ديگري كشيده مي‌شود. خانه نماد پناه گاه و هسته‌ اصلي خانواده‌اي است كه ممكن است مورد علاقه يا تنفر كودك باشد. خانه‌هايي كه كودكان ترسيم مي‌كنند ممكن است داراي باغچه، گل، در‌هاي بزرگ و... باشد. اين خانه‌‌ها نماد يك زندگي سعادت‌مند است كه كودك در آن احساس آرامش مي‌كند. برعكس، اگر خانه‌اي بدون در ورودي، با ديوار‌هايي بلند و به گونه‌اي منزوي و دورافتاده ترسيم شود، معناي متفاوتي پيدا مي‌كند.

شكل آدم

كودك وقتي شكل آدم را مي‌كشد، قبل از هر چيز شكل خود و يا دركي را كه از بدن و تمايلاتش دارد، بيان مي‌كند. در واقع، بين بعضي خطوط آدم نقاشي شده با خصوصيات رواني و جسمي كودكي كه آن را كشيده، ارتباط مشخصي وجود دارد. اگر آدمك در مجموع هماهنگ باشد احتمال بسياري وجود دارد كه كودك كاملاًً سازگار باشد. اگر برعكس آدمك در اندازه‌اي خيلي كوچك و يا در گوشه‌اي از كاغذ كشيده شده باشد، معنايش اين است كه كودك خود را كم ارزش و از ديگران پايين‌تر مي‌داند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تاخير رشدي كودك و رشد شناختي كودك كليك كنيد.

تفسير نقاشي كودكان

نقاشي براي كودكان وسيله‌اي براي افزايش كيفيت رشد روحي، عاطفي و ذهني آنان است. نقاشي‌هاي كودكتان داراي مفهومي است كه در ذهن او تداعي شده است، به همين دليل است كه روانپزشكان اطفال از نقاشي كودكان به عنوان يك تست تشخيصي استفاده مي‌كنند. البته موقعيت، امكانات، بافت فرهنگي اجتماعي، جنسيت و سن هر كودك نيز براي تفسير نقاشي بايد در نظر گرفته شود.


نقش والدين در فرصت رشدي كودك با توجه به نقاشي

پدر و مادرهاي عزيز توجه داشته باشيد كشيدن نقاشي يكي از سرگرمي‌هاي مفيد براي پر كردن اوقات فراغت كودكان است. پس بهتر است او را براي اين كار تشويق كنيد و فرصت دهيد در مورد چيزهايي كه ترسيم كرده با شما حرف بزند. اگر به مورد مشكوكي در نقاشي كودك برخورديد، بهتر است به كلينيك و مراكز مشاوره مراجعه كنيد. روان درمانگر با در نظر گرفتن سن كودك و سطح رشدي او در مقايسه با همسالان، گرفتن مصاحبه و توجه به بافت فرهنگي اجتماعي، جنسيت، علايق  كودك كه از عوامل تعيين كننده در تفسير نقاشي كودكان است، در صورت وجود هر گونه مشكل با آغاز اقدامات درماني از بروز مشكلات بعدي جلوگيري مي‌كنند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه كشف استعداد كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تحليل و تفسير نقاشي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : تفسير نقاشي كودك

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفسير نقاشي كودك،
موضوع:
[ ۲۸ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۴۷:۴۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی