مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خصوصيات و عوامل موثر در ايجاد زن ذليلي چيست؟ مردان زن ذليل چه ويژگي‌هايي دارند كه با اين اصطلاح خطاب مي‌شوند؟ امروزه در بعضي خانواده‌ها جايگاه، نقش و وظايف زنان و مردان تغيير كرده است. در واقع مرز بين وظايف زنان و مردان كمرنگ شده است به طوري كه برخي از زنان نقش مدير كل را در خانواده ايفا مي‌كنند. اين زنان تمام وظايف مهم را بر عهده مي‌گيرند و به دنبال آن مرد نقش فعال خود را در ايفاي مسئوليت‌ها از دست مي‌دهد. مرداني كه چنين زناني دارند از سوي جامعه با عنوان زن ذليل مورد خطاب قرار مي‌گيرند. در ادامه مقاله به بررسي همه جانبه موضوع زن ذليلي خواهيم پرداخت پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه زن ذليل و تبعات آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : زن ذليلي

تعريف زن ذليلي

ذلت به معناي خواري است و ذليل كسي است كه عزت، شان، مقام و منزلت خود را ناديده مي‌گيرد. تعريف زن ذليلي بر اساس ديدگاه‌هاي مختلف يا فرهنگ‌ها متفاوت مي‌باشد. به طور كلي خطاب اين لغت به مرداني است كه مطيع و تابع همسر خود بوده و از خود هيچ اختيار، اراده و نظري ندارند. به هر حال اگر مردي بي‌توجه به توانايي‌هاي همسر خود زمام امور را به دست او بدهد مي‌توان گفت زن ذليل است، در واقع قوانين خانه را زن تعيين مي‌كند. اين مرد اجازه داده است كه زني بدون داشتن شايستگي لازم مديريت را در دست بگيرد و خانواده را به سمت بحران سوق دهد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه قوانين در خانه كليك كنيد.
 

زن ذليلي در جامعه

سنجش زن ذليلي يك داوري و قضاوت اجتماعي است زيرا به دور از معيارها و توانايي‌هاي افراد مي‌باشد. در حقيقت نمي‌شود مديريت زن را به معناي زن ذليلي و مديريت مرد را اقتدار دانست زيرا معيار سنجش بايد مديريت شايسته بر اساس توانايي‌هاي فردي و در مسير تحقق اهداف و سلامت خانواده باشد. 

براي شناخت بيشتر در زمينه سلامت خانواده كليك كنيد.
 

توهم زن ذليلي

گاهي احترام، علاقه، تفاهم، رفاقت و كمك به همسر در خانه از نگاه بعضي افراد جامعه، زن ذليلي محسوب مي‌شود. رفتارهاي عاطفي و احساسي برخي از مردان كه به منظور حفظ كرامت و ارزش زن مي‌باشد، از ديدگاه جامعه مردسالار مي‌تواند زن ذليلي اطلاق شود. در واقع برخي از مردان واقع بين هستند، توانايي‌هاي همسر خود را قبول مي‌كنند، به رسميت مي‌شناسند و به آزادي زن و حقوق او احترام مي‌گذارند. در حقيقت ارتباط زن و مرد طبق چنين نگاهي بر اساس تفاهم است. چنين مرداني از سوي جامعه مردسالار يا افراد متعصب، زن ذليل خوانده مي‌شوند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه ارتباط موثر و موفق كليك كنيد.
 

عوامل تاثيرگذار بر انفعال و زن ذليلي

عوامل مختلفي در سوق يافتن مردان به انفعال و زن ذليلي تاثير دارند كه در ادامه به بررسي آن‌ها مي‌پردازيم.

مادر؛ منبع قدرت خانواده

زن ذليلي مي‌تواند حاصل تجربه و يادگيري باشد. در خانواده‌هايي كه مادر منبع قدرت است و نقش مدير كل در خانواده را دارند، به احتمال زياد پسران با مشاهده اعمال قدرت توسط مادر و نقش منفعل پدر، در آينده اين نقش و الگو را ادامه مي‌دهند. از طرفي چنين مادري ممكن است با دخالت‌ها و حمايت‌هاي بيش از اندازه در امور پسر خود مانع از شكل گيري و رشد توانمندي‌هاي شناختي و قدرت مديريتي لازم در او شود. در نتيجه چنين پسري در زمان تاهل از همسر خود نيز انتظار دارد نقش مادر را براي او ايفا كند. همچنين محروميت از پدر ممكن است باعث شود صفات و رفتارهاي ضعيف در برخي از پسرها شكل بگيرد.

ابراز قدرت زنان و ميل به كنترل

نقش زنان قوي با شخصيت‌هاي بلندپرواز و قدرت طلب، در شكل گيري مرداني كه زن ذليل خطاب مي‌شوند بي‌تاثير نبوده است. برخي از زنان ممكن است افكار شبه فمينيسيتي داشته باشند و همواره از شوهرهاي خود ناراضي بوده يا نسبت به آن‌ها بي‌اعتماد باشند. اين زنان معمولا از موضع قدرت با همسر خود برخورد مي‌كنند و به اين طريق مردان را خسته كرده و از ذليلي و تحقير شدن آن‌ها لذت مي‌برند. گروهي ديگر از زنان كه كمال گرايي يا خصوصيات وسواسي در آن‌ها ديده مي‌شود ميل به كنترل شديد دارند. ممكن است همه قدرت را از دست مرد بگيرند، در اين حالت مرد به تدريج خود را كنار مي‌كشد. در اين شرايط افزايش احتمال خيانت در مردان وجود دارد چراكه نيازهاي اساسي مرد كه نقش حمايتگري در خانواده است برآورده نمي‌شود.

ترتيب تولد

فرزندان اول ويژگي‌هاي يك رهبر قدرتمند را دارند و دوست دارند از ديگران مراقبت و به آن‌ها كمك نمايند. همچنين ويژگي‌هايي مانند مسئوليت پذيري، جاه طلبي، رقابت طلبي و قدرت طلبي در آن‌ها بيشتر ديده مي‌شود. به همين دليل ممكن است زناني كه از لحاظ ترتيب تولد فرزندان اول بوده‌اند در زندگي مشترك بخواهند نقش مدير و رهبر را ايفا كنند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه فرزند سالاري كليك كنيد.

مشكلات اقتصادي

گاهي قدرت اقتصادي بالاي زن و ميزان درآمد بالاتر او باعث مي‌شود كه او خواسته يا ناخواسته به منبع قدرت تبديل شود. طبق تعريف فرهنگي پدر بايد مسئوليت مالي خانواده را بر عهده بگيرد در غير اين صورت خودكارآمدي و قدرت حمايتي در مرد ضربه مي‌خورد. گاهي اين مسئله باعث مي‌شود مرد عزت نفس خود را از دست بدهد و به تدريج نقش كمرنگ تري ايفا كند. در واقع مشكلات مالي باعث مي‌شود مرد نقش منفعل در خانواده داشته باشد. با بر طرف كردن تاثير مشكلات مالي در زندگي زناشويي از بروز چنين احساساتي جلوگيري كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشكلات مالي در زندگي زناشويي كليك كنيد.

ضعف شخصيتي در مرد

گاهي ضعف شخصيتي در مرد باعث مي‌شود زن نقش مدير كل را بر عهده بگيرد زيرا همسر او نمي‌تواند نقش‌هاي مردانه خود را بر عهده بگيرد. در واقع مسئوليت‌هاي او بر دوش زن مي‌افتد. همچنين گاهي برخي از زنان داراي خصوصيات مردانه هستند. اين زنان از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و از لحاظ ذاتي يا اكتسابي بهتر مي‌توانند امور بيرون از خانه را اداره كنند. در مقابل مرد فردي خجالتي و فاقد اعتماد به نفس است. اين ضعف در برخي از مردان باعث مي‌شود كه نقش‌ها گاهي جابه‌جا شود و مسئله زن ذليلي پديد بيايد. اين مردان با خودشناسي و استفاده از راه‌هاي افزايش اعتماد به نفس به خود و خانواده مي‌توانند كمك كنند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

اعتياد

اعتياد در مرد باعث مي‌شود نقش فعال خود را در خانواده از دست بدهد. موقعيت شغلي او به خطر مي‌افتد و حتي ممكن است از كار اخراج شود. وقت گذراني با دوستان ناباب و هزينه كردن براي تهيه مواد به تدريج نقش او را از خانواده حذف مي‌كند. حتي احترام و حرمت خود را نزد همسر و فرزندان از دست مي‌دهد. مشاوره ترك اعتياد به مواد مخدر براي بازيابي نقش پدر و مرد در خانواده خدمات ارائه مي‌دهد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

حيله گري مرد

برخي از مردان كه به زن خود وفادار نبوده و رابطه‌هاي خارج از زندگي زناشويي دارند يا به عبارتي خيانت مي‌كنند. اين ممكن است بيش از حد به همسر خود محبت كنند و سعي كنند به تمام نيازهاي او پاسخ بدهند كه مي‌تواند از عذاب وجدان آن‌ها ناشي شود يا به اين دليل باشد كه همسرش متوجه خيانت او نشود.

عدم رضايت زن از زندگي

در برخي از موارد غر زدن زياد زن و امر و نهي كردن او باعث مي‌شود مرد دير يا زود تسليم بداخلاقي همسر خود شود. در واقع عدم رضايت زن، اين پيام را به مرد مي‌دهد كه توانمندي‌ها، قابليت‌ها و تلاش‌هاي او ديده نمي‌شود و به تدريج نااميد مي‌شود زيرا چه مسئوليت‌ها را به گردن بگيرد چه نگيرد تفاوتي در رفتار همسرش مشاهده نمي‌كند و نمي‌تواند او را راضي كند. در برخي از موارد مردان قادر به برطرف كردن نيازهاي جنسي زن خود نيستند و سعي مي‌كنند با كوتاه آمدن از همه حقوق خود در زندگي مشترك، كمبود خود را جبران كنند.
 

نگاه كلي به مقوله زن ذليلي

هدف از ايجاد خانواده دستيابي به آرامش است تا افراد بتوانند در مسير كمال خود حركت كنند كه اين اهداف بدون گذشت و همكاري غيرممكن است. براي تصحيح بينش و نگرش مردم نسبت به زن دليلي و داوري اجتماعي بهتر آن است كه زن و مرد نسبت به يك ديگر سنجيده شوند. در برخي از خانواده‌ها ممكن است زن توانايي مديريتي قوي‌تري نسبت به مرد داشته باشد. در اين موارد استفاده از راهنمايي‌هاي او به شرطي كه حقوق و احترام ديگري نقض نشود مي‌تواند به خانواده كمك كند. در مقابل در خانواده ديگر ممكن است مرد توانمندي‌هايي داشته باشد كه بتواند مديريت خانواده را بر عهده بگيرد. به طور كلي زن و مرد مي‌توانند با يكديگر مشاركت داشته باشند و با كمك يكديگر تصميم بگيرند. در واقع مردسالاري يا زن سالاري امري كلي نيست و براساس شرايط و مقتضيات متفاوت است.

پس نمي‌توان گفت كه نقش مديريت زن در خانواده به معناي زن ذليلي و نقش مديريت مرد به معناي اقتدار و عزت است زيرا اگر عزت و اقتداري نتواند مديريت شايسته پديد آورد و اهداف خانه و خانواده را تحقق بخشد، عزتي پوچ و بيهوده است.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مرد سالاري كليك كنيد.
 

معايب زن ذليلي

اصولا مرداني كه از اعتماد به نفس قوي برخوردار نيستند يا دچار بحران هويتي‌اند، نمي‌توانند مسئوليت‌هايشان را به درستي انجام دهند. اين دسته افراد حتي براي زناني كه نقش زن سالاري را به عهده مي‌گيرند غيرقابل پذيرش هستند. زناني كه اقدام به مديريت مي‌كنند و مسئوليت‌هاي شوهر خود را بر عهده مي‌گيرند از اين مسئله رنج مي‌برند زيرا همسر وي نمي‌تواند مسئوليت‌هاي خود را به درستي انجام دهد و اكثر وظايف به دوش زن مي‌افتد.

نقش مديركل بازي كردن از سوي زنان در زندگي مشترك سبب انفعال مردان مي‌شود كه اين رفتار منجر به گمراهي كودكان نسبت به مشخص بودن منبع قدرت در خانواده و همچنين سبب كم‌تر شدن ارتباط عاطفي و احساس صميميت بين زوجين مي‌شود.
 

چه كار كنيم كه زن ذليل نگويند؟

عزت نفس در مردي كه انگ زن ذليلي مي‌خورد ممكن است به شدت آسيب ببيند. پس لازم است اطلاعات خصوصي زن و مرد در محدوده خانواده خود بماند و از مرزهاي خانوادگي خارج نشود. لزومي ندارد ديگران متوجه شوند كه تصميمات زندگي را چه كسي مي‌گيريد يا اين كه نقش فعال توسط زن يا مرد اعمال مي‌شود. بهتر است حتي اگر مديريت خانواده با زن است جلوي ديگران طوري رفتار نكند كه احترام و عزت مرد ناديده گرفته شود. بنابراين با حفظ اقتدار و عزت نفس مرد در جمع به خصوص جلوي خانواده او، مي‌توانيد از دخالت ديگران و قضاوت آن‌ها جلوگيري كرد. همچنين مشاوره خانواده مي‌تواند اعتماد از دست رفته بين زوجين را باز گرداند.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد. 
 

سوالات متداول

چرا مردي كه دچار مشكل مالي است معمولا زن ذليلي را تجربه مي‌كند؟

در واقع مشكلات مالي باعث مي‌شود مرد نقش منفعل در خانواده داشته باشد. مرد عزت نفس خود را از دست بدهد و به تدريج نقش كمرنگ تري ايفا كند. در نتيجه قدرت تاثيرگذاري او كم مي‌شود و اين اتفاق همزمان با افزايش قدرت همسرش رخ مي‌دهد.

زن ذليلي چه تاثيري بر روي فرزندان دارد؟

اين رفتار منجر به گمراهي كودكان نسبت به مشخص بودن منبع قدرت در خانواده ‌مي‌شود و فرزندان دچار ابهام در نقش پدر در خانواده مي‌شوند. همچنين در روابط عاطفي كودك نيز تاثيرگذار است. همچنين فرزندان با مشاهده اعمال قدرت توسط مادر و نقش منفعل پدر، در آينده اين نقش و الگو را ادامه مي‌دهند.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه زن ذليل و تبعات آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : زن ذليلي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زن ذليلي،
موضوع:
[ ۳۰ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۰۴:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی