مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نيازهاي اساسي يك نوجوان شامل چه چيزهايي است؟ همه انسان‌ها علاوه بر نيازهاي اوليه انساني نظير خوردن و آشاميدن، نيازهاي اساسي ديگري نيز دارند كه در سطح روان تجربه مي‌شوند. عدم رفع اين نيازها در زندگي مي‌تواند موجب احساس ناكامي و نارضايتي بسياري شود و انگيزه‌هاي فرد را از او بگيرد. نيازهاي رواني انسان در هر مرحله از رشد تغيير مي‌كنند. نوجوانان به دليل اينكه در دوره حساسي از زندگي خود هستند و تحولات جسمي و رواني بسياري را تجربه مي‌كنند نيازهاي ويژه دارند كه عدم توجه به آن‌ها مي‌تواند گذر از كودكي به بزرگسالي را با مشكل مواجه كند. براي اينكه در مورد نيازهاي اساسي يك نوجوان اطلاعات بيشتري به دست بياوريد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه نيازهاي اساسي يك نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.
منبع : نيازهاي اساسي يك نوجوان

 

نيازهاي اساسي يك نوجوان

اگر فرزند نوجواني در خانه داشته باشيد احتمالاً در اين دوران چالش‌هاي بسياري را تجربه خواهيد كرد. كودكي كه تا ديروز دائماً به حرف‌هاي شما گوش مي‌كرد و تابع دستورات شما بود اكنون استقلال بيشتري از خود نشان مي‌دهد و خواسته‌هاي متفاوتي پيدا مي‌كند. كنار آمدن با اين تغييرات رفتاري اغلب براي والدين دشوار است. برخي از آن‌ها ناخودآگاه در برابر استقلال خواهي و ساير تغييرات نوجوان مقاومت مي‌كنند و گويي دنبال همان كودك قبلي مي‌گردند.

با اين حال نوجوان به رشد خود ادامه مي‌دهد و همان طور كه ظاهرش رفته رفته به يك بزرگسال تبديل مي‌شود، از لحاظ رفتاري نيز از كودكي فاصله گرفته و تلاش مي‌كند تا به هويت يك بزرگسال دست پيدا كند. او براي رسيدن به اين مقصود ممكن است راه‌هاي مختلفي را امتحان كند تا در نهايت بتواند خود مورد علاقه‌اش را بيابد. اگر شما به عنوان والدين از نيازهاي اساسي فرزندتان در اين دوران آگاهي كافي داشته باشيد مي‌توانيد به او كمك كنيد تا بتواند با سهولت بيشتري اين مسير را طي كند. ما در ادامه به مهم‌ترين نيازهاي اساسي يك نوجوان اشاره كرده‌ايم.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نوجواني كليك كنيد.

داشتن تعلق از نيازهاي اساسي يك نوجوان

افراد در سنين نوجواني معمولاً وقت بيشتري را با دوستان خود مي‌گذرانند و كم‌تر تمايل به بودن در كنار خانواده دارند. اين مسئله در بسياري از موارد منجر به نگراني والدين مي‌شود. براي مثال گاهي اوقات مادران با احساس از دست دادن فرزندشان به مشاوره مراجعه مي‌كنند و از اينكه فرزندشان بيشتر اوقات به فكر بودن در كنار دوستان است احساس پريشاني زيادي را گزارش مي‌دهند. اگر شما نيز نگراني‌هاي مشابهي در اين زمينه داريد لازم است بدانيد كه تمايل به بودن در كنار دوستان امري طبيعي در دوران نوجواني است و از احساس نياز به تعلق نشات مي‌گيرد.

اين احساس به آن‌ها كمك مي‌كند تا بتوانند با افراد بيشتري آشنا شوند و در مسير هويت‌يابي تجارب غني‌تري به دست بياورند. البته اين مسئله به اين معنا نيست كه بخواهيد فرزندتان را به طور كل رها كنيد. بلكه اتفاقاً در دوران نوجواني بيش از هر زمان ديگري نظارت و حمايت والدين اهميت پيدا مي‌كند. در نتيجه بايد تلاش كنيد تا بتوانيد غيرمستقيم اوضاع را در كنترل داشته باشيد و در عين حال كه به فرزندتان اجازه استقلال و معاشرت بيشتر با دوستان را مي‌دهيد بر اين روابط نظارت داشته باشيد.

هرچقدر ارتباط صميمانه بين شما و فرزندتان از كيفيت بالاتري برخوردار باشد نظارت شما مؤثرتر خواهد بود. براي آنكه نوجوان در اين دوران بتواند موفق‌تر باشد بايد آزاد گذاشتن او را همانند پرواز يك بادبادك تصور كنيد. اگر ريسمان بادبادك در دست فرد مطمئني نباشد و كاملا رها شود هرگز پرواز موفقيت‌آميز نخواهد بود!

براي آشنايي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

لذت بردن

نوجوانان در اين سنين هيجانات بيشتري را تجربه مي‌كنند. آن‌ها به دنبال اين هستند كه كارهاي مهيج‌تري انجام بدهند و در نتيجه لذت بالاتري از زندگي خود ببرند. آن‌ها دراين دوران توانايي كم‌تري براي آينده‌نگري دارند. همين مسئله باعث مي‌شود كه در بسياري از موارد هيجان خواهي آن‌ها به انجام فعاليت‌هاي پرخطري بيانجامد.

براي آنكه نياز به كسب لذت بيشتر در نوجوان به شيوه سالمي ارضا شود، در اين دوران تلاش كنيد تا برنامه‌هاي مفرح بيشتري را براي خانواده در نظر بگيريد. از فرزندتان براي تصميم‌گيري در مورد نحوه گذراندن اوقات فراغت سؤال بپرسيد و اجازه دهيد گاهي اوقات او براي اين مسائل تصميم بگيرد.

داشتن قدرت

قدرت داشتن از نيازهاي اساسي يك نوجوان محسوب مي‌شود. افراد در سنين نوجواني نياز دارند تا بتوانند هويت خود را از يك كودك وابسته به خانواده متمايز كنند. اين كار در حقيقت نياز به قدرت را در آن‌ها ارضا مي‌كند. در نتيجه اگر دائماً در مقابل او بايستيد و اجازه تصميم‌گيري به او ندهيد در واقع به او اين پيغام را مي‌رسانيد كه هنوز مانند يك بزرگسال به او اعتماد نداريد و او توانايي انجام كارها را ندارد. اين رفتارها منجر به تخريب اعتماد به نفس نوجوان شده و به او احساس ضعف مي‌دهد.

در نتيجه لازم است كه در فرايند استقلال يابي همراه فرزندتان باشيد. به او كمك كنيد تا به مرور بتواند بدون نياز به شما كارهايش را انجام دهد و تصميمات مستقلانه‌اي در زندگي اتخاذ كند. اين سبك رفتاري احساس رضايت زيادي به فرزندتان مي‌دهد و نياز او را به قدرت ارضا مي‌كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه افزايش اعتماد به نفس نوجوان كليك كنيد.

داشتن استقلال از نيازهاي اساسي يك نوجوان

تمام نيازهايي كه تاكنون در مورد آن‌ها صحبت كرديم تلويحاً به نياز به استقلال نيز اشاره دارند. در حقيقت استقلال اصلي‌ترين نياز نوجوانان است و اساسي‌ترين ابزار براي كسب هويت دلخواه محسوب مي‌شود. فرايند مستقل شدن فرزندان براي والدين بسيار دشوار است. آن‌ها در اين زمان نگراني زيادي را تجربه مي‌كنند و از اينكه ديگر كنترل اوضاع را به دست ندارند مضطرب مي‌شوند. اگر والدين بتوانند روش‌هاي برخورد صحيح با نوجوان را بدانند احتمال بروز مشكلات بسيار كاهش خواهد يافت و خودشان نيز به آرامش بيشتري خواهند رسيد.

براي مثال بسياري از والدين با نظارت‌هاي افراطي و كنترل گري زياد دائماً تلاش مي‌كنند فرزندشان را محدود كنند. اين كار باعث مي‌شود كه نوعي جنگ قدرت در خانه راه بيفتد و فرزندتان با قرار گرفتن در جبهه مخالفت با تمام حرف‌هاي شما مخالفت كند. در مقابل برخي از والدين فكر مي‌كنند كه فرزندشان براي مستقل شدن به آزادي بي‌حد و مرزي نياز دارد و در نتيجه نبايد هيچ‌گونه نظارتي روي رفتارهاي او داشته باشد. نكته مهم اين است كه بتوانيد بين دو موضع قرار بگيريد و در عين حال كه به فرزندتان آزادي مي‌دهيد يكسري خط قرمزها را نيز مشخص كنيد.
 

سؤالات متداول درباره نيازهاي اساسي يك نوجوان

- فرزندم از شروع دوره نوجواني بسيار پرخاشگر شده.آيا با گذراندن دوران نوجواني اين مسئله حل مي‌شود؟

برخي از افراد به دليل تغييرات هورموني در اين دوران هيجان خشم را بيشتر تجربه مي‌كنند و به تناسب آن ممكن است بيش از پيش دست به پرخاشگري بزنند. اما اين مسئله تنها يكي از دلايل پرخاشگري نوجوانان است و در واقع ممكن است عوامل رواني بسياري در اين مسئله دخيل باشند.

براي آنكه پرخاشگري فرزندتان بهبود يابد در وهله اول بايد علل آن مشخص شود و سپس به تناسب آن راهبرد رفتاري مناسبي اتخاذ شود. در واقع لزوماً گذر زمان موجب بهبود مشكلات رفتاري نوجوان نمي‌شود و اين مسئله تا حد زيادي به واكنش شما در برابر آن بستگي دارد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد پرخاشگري نوجوانان كليك كنيد.

- چگونه مي‌توان نوجوانم را از دوستان ناباب دور نگه دارم؟

شما در اين زمان بيش از اينكه بخواهيد نظارت مستقيمي روي رفتار فرزندتان داشته باشيد بايد بتوانيد به طور غير مستقيم اين كار را انجام دهيد. در واقع در اين دوران ديگر نمي‌توانيد همانند كودكان با فرزندتان برخورد كنيد و او را از معاشرت با دوستانش منع كند. حتي اگر بتوانيد با اين كار جلوي ارتباطات او را بگيريد نوجوان اغلب براي نشان دادن نياز خود به قدرت در برابر رفتارهاي شما طغيان خواهد كرد و با سركشي در مورد موضوعات مختلف اعتراضش را به شما نشان خواهد داد. در نتيجه تلاش كنيد تا صبور باشيد و بدون تأمل عمل نكنيد.

براي دور نگه داشتن فرزندتان از دوستان ناباب لازم است كه از سال‌هاي كودكي در مورد ارزش‌هاي اخلاقي در روابط اجتماعي به او آموزش دهيد. اگر اين ارزش‌ها در فرد دروني شود ديگر نيازي به دخالت مستقيم شما نخواهد بود. همچنين به فرزندتان آزادي كافي براي معاشرت با دوستان سالم را بدهيد و در عين حال قوانيني را در اين جهت وضع كنيد تا بتوانيد به اين طريق اوضاع را مديريت كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه روانشناسي نوجوان كليك كنيد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه نيازهاي اساسي يك نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : نيازهاي اساسي يك نوجوان

 
امتیاز:
بازدید:
[ ۵ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۹:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی