مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

معيارهاي انتخاب همسر و تشكيل خانواده

معيارهاي انتخاب همسر مناسب ازدواج و تشكيل زندگي از حساس‌ترين فصول زندگي انسان است. ازدواج پيوند مشترك دو فرد با حفظ استقلال خود است كه در تكامل رسيدن به يكديگر كمك مي‌كنند. وقتي شما فردي را براي ازدواج انتخاب مي‌كنيد، او را همسر آينده خود، شريك تمام عمر و مادر يا پدر فرزندانتان مي‌دانيد؛ بنابراين انتخاب همسر آينده، بايد از روي آگاهي و با توجه به معيارهاي صحيح صورت گيرد. آمادگي براي ازدواج اولين شرط براي ورود به زندگي مشترك مي‌باشد، سپس ديگر ويژگي‌ها را بايد مد نظر قرار داد. علاوه بر اين لازم است معيارهاي اشتباه در اين رابطه را شناسايي كرده و از انتخاب آن‌ها بپرهيزيد.

 

براي انتخاب همسر و يك ازدواج خوب چه بايد كرد؟

اولين گام براي ازدواج، شناخت خود، ويژگي‌هاي شخصيتي و خواسته‌هاي خود از زندگي است. اول بايد متوجه شويد كه چرا مي‌خواهيد ازدواج كنيد و چه قصدي داريد. به طور مثال در ازدواج به دنبال مال و ثروت هستيد و يا به دنبال همراهي براي رسيدن به كمال مي‌گرديد؟ سپس بايد هدف‌ها و نقشه آينده خود را مشخص كنيد. اين كه مي‌خواهيد در آينده به چه جايگاهي برسيد و چه آرزوهايي داريد. سپس بر حسب خواسته‌ها و اهداف آينده خود به انتخاب معيارهاي همسر ايده آل خود بپردازيد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله خودشناسي را بخوانيد.

البته بايد توجه داشته باشيد كه ايده آل نگري محض و رويا پردازي در مورد انتخاب همسر، شما را از ازدواج موفق دور نگه مي‌دارد؛ چرا كه هيچ انساني كامل نيست. بايد به اين نكته توجه كنيد كه شما براي طرف مقابل خود تا چه حد ايده آل هستيد و چه ويژگي‌هايي داريد. هر ترازويي دو كفه دارد پس بايد توازن بين كفه‌هاي ترازو را رعايت كنيد.

 

10 مورد از معيار‌هاي اصلي انتخاب همسر

همان طور كه پيش‌تر گفتيم هركسي معيار‌هاي خاص خود را براي انتخاب همسر دارد، همسر مناسب براي هر كس معني خاصي دارد. اما معيار‌هاي اوليه‌اي وجود دارد كه به شما كمك مي‌كند تا بهترين انتخاب را داشته باشيد و تا حدودي خوشبختي و موفقيت زندگي آينده خود را تضمين كنيد. بعضي از اين معيارهاي اصلي و اوليه به شرح زيرند:

1- فاصله سني از مهم‌ترين معيارهاي انتخاب همسر

اختلاف سني ۳ تا ۷ سال تفاوت نسبتاً مناسبي است، اگرچه اين فاصله حكم محض نيست. اگر همه معيارهاي ديگر مورد تأييد بود و تناسب داشت، هم سن بودن يا حتي يكي دوسال بزرگ‌تر بودن نمي‌تواند مشكل ايجاد كند. ولي در موارد همسن و بزرگتر بودن بايد احتياط بيشتري صورت گيرد. در كل سن ازدواج ملاكي براي تأييد ديگر ملاك هاي ازدواج قرار مي‌گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سن ازدواج كليك كنيد.

2- وضعيت ظاهري از جمله ملاك هاي انتخاب همسر

در گام اول، دختر و پسر بايد از نظر ظاهري هم ديگر را بپسندند. وضعيت چهره و ويژگي‌هاي ظاهري طرف مقابل بايد مورد تدييد شما قرار گيرد. زيرا شما قرار است با همچين فردي براي مدت طولاني زندگي كنيد و اگر ظاهر او مورد پسند شما نباشد در آينده به مشكل خواهيد خورد. براي اطلاع بيشتر از اهميت ويژگي هاي ظاهري در ازدواج كليك كنيد.

3- اخلاق و رفتار از مهم‌ترين معيارهاي انتخاب همسر

ويژگي‌هاي اخلاقي از مهم‌ترين معيارها براي انتخاب همسر مناسب است، چرا كه ريشه بسياري از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق و خود زوجين مي‌باشد. فرد مقابل شما بايد داراي اخلاق نيكو و ويژگي‌هايي مانند صداقت (از مهم‌ترين معيارها)، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رويي، وفاداري، ادب، سخاوت و ... باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلافات در ازدواج كليك كنيد.

علاوه بر اين رفتارهاي همسر آينده اهميت بسيار زيادي دارد و نوع روابط زوجين را شكل مي‌دهد. قبل از ازدواج رفتارهاي شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيد. براي مثال صداقت داشتن در رفتار و عمل موضوع مهمي است كه بايد به آن توجه داشته‌باشيد. بسياري از افراد به اميد تغيير رفتار همسر بعد از ازدواج، از اشتباهات او چشم پوشي مي‌كنند. به ياد داشته‌باشيد كه افراد به سختي تغيير مي‌كنند و نبايد به اميد تغيير وارد زندگي مشترك شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر از اهميت صداقت كليك كنيد.

4- تناسب عقايدي

فردي كه با او قصد ازدواج داريد، بايد از لحاظ اعتقادي و مذهبي در تناسب باشيد و يا بتوانيد به عقايد يكديگر احترام بگذاريد. پذيرش عقايد فرد مقابل بسيار حائز اهميت است تا بتوانيد بدون مشكلي، استقلال خود را حفظ كنيد.

5- تناسب فرهنگي و اجتماعي از معيارهاي انتخاب همسر

توجه به جايگاه اجتماعي و فرهنگي طرف مقابل، يك ويژگي بسيار مهم براي داشتن يك ازدواج موفق است. تفاوت بيش از اندازه بين طبقات اجتماعي خانواده‌ها منجر به بروز مشكل زيادي مي‌شود. از طرف ديگر فرهنگ به صورت تعيين بايدها و نبايدهايي در رفتار ما نقش بسيار زيادي دارد و تفاوت فرهنگي موجب بروز شكاف‌هاي عظيمي در رابطه دو فرد مي‌شود.

6- تناسب تحصيلي از معيارهاي انتخاب همسر

اگر چه تحصيلات و مدرك تحصيلي، تعيين كننده صرف شخصيت افراد نيست، ولي بايد پذيرفت افراد تحصيل كرده از لحاظ تفكر و منش كمي متفاوت از سايرين هستند. تناسب تحصيلي مي‌تواند تأثير مهمي در زندگي مشترك بگذارد. بهترين حالت از ديدگاه روانشناسان، بالاتر بودن تحصيلات آقا از خانم و يا برابر بودن سطح تحصيلات است. توجه داشته‌باشيد كه تحصيلات در بسياري موارد شغل افراد را تعيين مي‌كند و در امر ازدواج توجه بر شغل همسر نيز يكي از مهم‌ترين ملاك هاي انتخاب همسر به حساب مي‌آيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه شغل همسر كليك كنيد.

7- تناسب اقتصادي از جمله ملاك هاي انتخاب همسر

پول و وضعيت مالي افراد در ازدواج بسيار مهم است و بسياري از افراد در آرزوي ازدواج با پول دارترين افراد هستند. اما اختلاف زياد در سطح اقتصادي مي‌تواند بسيار مشكل آفرين باشد و حتي در نهايت منجر به ايجاد حس حقارت در فرد با وضعيت اقتصادي پايين‌تر شود. بهتر است شرايط اقتصادي هر دو طرف در حد نزديك به هم باشد.

8- سلامت جسماني از معيارهاي مهم انتخاب همسر

گروهي از مشكلات جسماني و بيماري‌ها بسيار ساده و پيش پا افتاده هستند. اما در مقابل بعضي از امراض و مشكلات بر زندگي تأثير مي‌گذارند. قبل از ازدواج بايد از ميزان سلامتي طرف مقابل خود اطمينان حاصل كنيد. اگر او داراي مشكل جسماني خاصي هست، در مورد آن بيماري و مشكلاتي كه ايجاد مي‌كنيد، تحقيق كنيد تا با آگاهي كامل دست به انتخاب بزنيد.

9- اهميت سلامت رواني در انتخاب همسر

بهداشت رواني از مهم‌ترين معيارهاي انتخاب همسر است كه با تحقيق از اطرافيان و مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج قابل شناسايي است. سلامت روان از جمله پارامترهايي است كه شناسايي آن توسط خود شما بسيار دشوار خواهد بود. در اين زمينه مطالعه مقاله بهداشت رواني در ازدواج اطلاعات و راهكارهاي مفيدي را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

شايد با گذر زمان و بودن در موقعيت‌هاي مختلف به برخي از مشكلات رواني طرف مقابلتان پي ببريد. اما ممكن است تا رسيدن به چنين شناختي زمان طولاني سپري شده و يا حتي ازدواج كرده باشيد. روانشناسان باليني با دانشي خود به شما براي داشتن يك انتخاب درست كمك خواهند كرد. به همين دليل توصيه مي‌شود قبل از تصميم براي ازدواج و انتخاب همسر از جلسات مشاوره قبل از ازدواج بهره‌مند شويد.

10- مشابه بودن روحيات و خلقيات

افراد داراي خلق و خو و روحيات متفاوت‌اند. گروهي درون گرا و گروهي ديگر برون گرا هستند. بهتر است همسر آينده تان از نظر خلق و خو و روحيات مشابه شما باشد. براي اين كه متوجه شويد تا چه قدر روحيات شما با يكديگر سازگاري دارد، پرسيدن علايق و سرگرمي‌ها و مشاهده ويژگي رفتاري براي ازدواج (مانند شوخ بودن و معاشرتي بودن) به شما براي انتخاب همسر كمك مي‌كند. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست‌هاي شخصيت نيز بسيار كمك كننده است. براي كسب اطلاعات بيشتر از ويژگي هاي رفتاري در ازدواج كليك كنيد.

 

انتخاب همسر در يك نگاه

معيار‌هاي اصلي ذكر شده، نكاتي براي راهنمايي و آگاهي شما هستند و گاهي در شرايط خاص مي‌توان ازاين معيارها نيز چشم پوشي كرد. مسئله‌اي كه مهم است انتخاب آگاهانه و عقلاني شما و به دور از احساس است، با اين معيارها افراد نامناسب براي ازدواج را بهتر خواهيد شناخت. امروزه ازدواج‌ها از حالت سنتي به شكل مدرن سوق پيدا كرده است. براي كسب اطلاع بيشتر در مورد افراد نامناسب براي ازدواج كليك كنيد.

عشق و علاقه پيش از ازدواج براي جوانان بيشتر از پيش اهميت يافته است. اما زماني كه انتخاب شما تنها بر اساس احساسات و تنها بر اساس عشق در يك نگاه باشد، در طولاني مدت متوجه مي‌شويد ازدواج تان آن طور كه انتظارش را داشتيد مناسب نبوده است. آشنايي و دوستي‌هاي قبل از ازدواج به شناخت طرفين از يكديگر كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دوستي‌هاي قبل از ازدواج كليك كنيد.

اما موانعي مثل نرسيدن به بلوغ عاطفي، عدم خودشناسي، عدم آگاهي از خواسته‌ها و نيازهاي خود باعث مي‌شود افراد حتي در صورت داشتن صداقت به شناخت درستي نرسند. اما روانشناسان با پرداختن به جزئي‌ترين ابعاد شخصيتي به شما براي انتخاب همسر مناسبتان كمك مي‌كنند.

 

نكات مهم درمورد معيارهاي انتخاب همسر و ازدواج

توجه كنيد كه انتخاب همسر بايد با دقت و بدون عجله صورت بگيرد. بسياري از افراد به خاطر ترس از تنها ماندن و يا فرار از محيط خانواده عجولانه تصميم به ازدواج مي‌گيرند و بدون شناخت كافي وارد زندگي مشترك با فردي مي‌شوند كه هيچ تفاهمي با او ندارند. نكته‌ي ديگري كه لازم است به آن توجه كنيد، سنجش افراد بر اساس پيش بيني رفتارهاي آينده آن‌ها است؛ همسري كه براي خود انتخاب مي‌كنيد بعدها پدر و يا مادر فرزند شما مي‌شود. بنابراين ويژگي‌هاي شخصيتي فرد مورد نظر خود را براي والد خوب بودن در نظر بگيريد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج و معيارهاي انتخاب همسر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : معيارهاي انتخاب همسر مناسب | ملاك هاي انتخاب همسر كدام‌اند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۴:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی