مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آيا بخشش همسر خيانتكار كار درستي است؟ 

نخستين رويداد پس از آشكار شدن خيانت، از بين رفتن احساس امنيت است. رو به رو شدن با تجربه خيانت، بسيار دشوار است. فردي كه مورد خيانت واقع شده دچار خشم، شوك، سردرگمي و عدم توانايي در اعتماد كردن مجدد مي‌شود. با اين حال بايد در نظر داشته باشيم كه ما با افرادي زندگي مي‌كنيم كه كامل نيستند. در تمام روابط، اين امكان وجود دارد كه ما به تمام انتظاراتمان از فرد مقابل نرسيم. بخشش نقطه عطف اساسي در بهبود روابط افرادي است كه دچار خيانت شده‌اند. بين بخشش و رضايت از زندگي، رابطه وجود دارد. بخشش در سلامت روان، كمك به بهبود كيفيت ارتباطات و مناسبات بين فردي نقش تعيين كننده‌اي دارد. در اين زمينه مي‌توانيد مقاله سلامت روان را مطالعه كنيد.

 

بخشش خيانت

بخشش خيانت فرآيندي است كه در طول زمان رخ مي‌دهد. به تدريج احساسات منفي مانند خشم و ناراحتي در فردي كه مورد خيانت واقع شده است كاهش پيدا مي‌كند و همدلي جاي آن را مي‌گيرد. آن چه در اين موضوع داراي اهميت است زمان مناسب براي بخشيدن فرد خيانتكار است. بخشش زود هنگام، احتمال تكرار خطا از سوي فرد خيانتكار را افزايش مي‌دهد در مقابل هر چه فرآيند بخشش به تأخير بيفتد فرد آسيب ديده با آزردگي بيشتري مواجه مي‌شود. علاوه بر اين بخشش خيانت به نوع خيانت و شدت آن نيز بستگي دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع خيانت كليك كنيد.

 

 آيا مي‌خواهيد ببخشيد؟

بخشش يك انتخاب است. فراموش كردن اشتباهاتي كه ديگران در ارتباط با ما انجام مي‌دهند مشكل است به خصوص اگر از لحاظ روحي براي ما دردناك باشند. بخشش خيانت به معناي پذيرفتن خيانت نيست، بلكه در واقع رها كردن خودتان از خشم و غضب نسبت به شخصي است كه به شما خيانت كرده است. بخشش واقعي زماني اتفاق مي‌افتد كه ما آگاهانه تصميم بگيريم كه روي اشتباهات و خيانت شريك زندگي خود تمركز نكنيم.

فكر كردن مداوم باعث باقي ماندن دردهاي عاطفي ناشي از خيانت مي‌شود و هر زمان كه روي آن متمركز مي‌شويم، تجربه دردناك خيانت را با تفكر خود بازسازي مي‌كنيم در حالي كه بخشش واقعي مي‌تواند به بازسازي رابطه كمك كند. علاوه بر اين يافتن روش‌هايي براي كاهش آسيب‌هاي خيانت و درمان آن‌ها به شما كمك مي‌كند تا در اين زمينه بهتر تصميم‌گيري كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان خيانت كليك كنيد.

 

مراحل رسيدن به بخشش خيانت

تصميم به بخشش خيانت شايد براي شما در يك لحظه قابل انجام باشد، اما بخشش بدون تأمل براي فرد درد و رنج شديدتري را به همراه خواهد داشت. كاهش و درمان آسيب‌هاي خيانت تا حد زيادي شما را براي تصميم به بخشش خيانت ياري مي‌دهد. اما مهم است كه همسرتان چقدر جهت جبران اين آسيب‌ها همراه شما خواهد بود. قبل از آن كه تصميم به بخشش خود را عملي كنيد، بهتر است مراحل زير را طي نماييد؛

1-تصميم آني نگيريد

هر انساني ممكن است تحت تأثير احساسات، تصميمات نامعقولي بگيرد. بنابراين نبايد يك مرتبه به دليل بد عهدي همسرتان تصميم به جدايي از او بگيريد. شما به زمان نياز داريد. مي‌توانيد در اين زمينه از يك فرد متخصص كمك بگيرد. بهتر است مراحل درمان طي شود بعد در مورد جدايي تصميم بگيريد. در غير اين صورت ممكن است اين تجربه دوباره تكرار شود و حتي تاثير منفي، بر روابط بعدي شما خواهد داشت.

2-آگاهي از علل شروع و تداوم خيانت

با همسر خود در مورد بد عهديش صحبت كنيد هرچه به مسئله پرداخته نشود، مشكلات پيچيده‌تر مي‌شوند. آگاهي از علل شروع خيانت و تداوم آن مي‌تواند نقش تعيين كننده‌اي در چگونگي طي كردن اين مرحله بحراني در زندگي داشته باشد. انگيزه‌هاي اصلي كه به خيانت منجر شده است را شناسايي كنيد و نسبت به برطرف كردن آن‌ها تلاش كنيد وگرنه اين قضيه دوباره تكرار خواهد شد. براي اطلاع از دلايل خيانت همسر كليك كنيد.

3-براي فرد خيانتكار نامه بنويسيد

نوشتن نامه نوعي درمان محسوب مي‌شود و به پردازش هيجاني در شما كمك مي‌كند. پس از افشاي خيانت همسر، در مورد احساسات خود و ضربه اي كه خورديد بنويسيد. بعد از چند روز، برويد دوباره نامه را بخوانيد. لزومي ندارد نامه را به شخص مورد نظر بدهيد. نوشتن نامه به كاهش احساسات منفي در شما كمك مي‌كند، مي‌تواند آرامش را به شما برگرداند و به شما كمك كند تا آسان‌تر ببخشيد.

4-همدلي

همدلي يك رفتار حمايتي است كه به افراد كمك مي‌كند تا از مراحل بحراني زندگي خود به خوبي عبور كنند. همدلي به اين معناست كه خود را در موقعيت طرف مقابل (فرد خيانتكار) قرار دهيد و از ديد او به مسائل نگاه كنيد. ببينيد او در چه شرايطي بوده است و بر چه اساسي چنين تصميمي گرفته است، با او همدلي كنيد. بدون شك شما هم در به وجود آمدن زمينه خيانت بي تقصير نبوده ايد سعي كنيد سهم خود را مشخص كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه تمايل بيش‌تري براي بخشش خيانت او داشته باشيد. نجات و حفظ رابطه‌اي كه از خيانت آسيب ديده است نياز به همدلي هردو نفر دارد. اين هدفي نيست كه به تنهايي به آن برسيد. 

5-ذهن آگاهي را تمرين كنيد

در حال زندگي كنيد و به ياد داشته باشيد كه خيانت در گذشته اتفاق افتاده است. با اشتباهات گذشته زندگي نكنيد و بر زمان حال و  متمركز باشيد. ذهن آگاهي را تمرين كنيد. در اين زمينه مطالعه مقاله ذهن آگاهي اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

 

از بخشش به عنوان سلاح استفاده نكنيد

گاهي اوقات فرد، خيانت شريك زندگي خود را به ظاهر مي‌بخشد، اما هر زمان كه بحثي بين آن‌ها پيش آيد، از خيانت گذشته به عنوان يك سلاح براي پيروزي استفاده مي‌كند. اما يادآوري خيانت يك اقدام اشتباه است چون در واقع درد عاطفي ناشي از خيانت را دوباره راه اندازي مي‌كنيد. اين درد عاطفي باقيمانده به خشم منجر مي‌شود. خشمي كه فرد با انتقام گرفتن، احساس آرامش مي‌كند.

اين بار فردي كه خيانت كرده است، احساس مي‌كند مورد خيانت واقع شده. چون تصور مي‌كرد طرف مقابلش او را بخشيده است ولي اين رفتار بارها و بارها تكرار مي‌شود. در نتيجه فرد در رابطه دچار اضطراب مي‌شود كه باعث فاصله بيش‌تر در رابطه مي‌گردد. در نهايت اين جريان به نابودي رابطه منتهي مي‌شود. ديگر آن كه هرگز از بخشش به عنوان راهي براي رسيدن به خواسته‌هايتان و گرفتن امتياز از همسرتان استفاده نكنيد. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله جلب اعتماد همسر بعد از خيانت را نيز بخوانيد.

 

بخشش و عدم شايعه سازي

در بخشش واقعي، فرد به دنبال شايعه سازي در مورد فرد خيانت كار نيست. شايعه پراكني در واقع شكلي ظريف از انتقام جويي است، در واقع با اين كار به دنبال تحقير فرد پيش ديگران هستيد. روابط فرازناشويي همسر احساسات متفاوتي را در شما ايجاد مي‌كند، پس صحبت با دوستي قابل اعتماد مي‌تواند انتخاب مناسبي در التيام عاطفي شما بعد از خيانت محسوب شود. به علاوه روند درمان را سرعت مي‌بخشد چون حس بهتري خواهيد داشت. ميل شما براي بخشيدن فرد خطا كار بيشتر خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روابط فرازناشويي كليك كنيد.

 

بخشش خيانت و تصميم گيري در مورد آينده

در مورد آينده خود با كسي كه به شما خيانت كرده است، تصميم بگيريد. حتي وقتي كسي را مي‌بخشيد، ممكن است احساس كنيد كه ديگر نمي‌خواهيد به اين رابطه ادامه دهيد. به رابطه خود با فردي كه به شما خيانت كرده فكر كنيد. آيا مي‌توانيد زندگي بدون وي را تصور كنيد؟ آيا ماندن در اين رابطه اعتماد به نفس شما را تخريب مي‌كند؟ مي‌دانيد چطور يك رابطه را تمام كنيد؟ نگران به وجود آوردن فرزندان طلاق هستيد؟ طلاق توافقي راه حل بهتري مي‌تواند باشد؟ براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فرزندان طلاق كليك كنيد.

برخي مواقع طلاق توافقي و جدا شدن از رابطه‌اي كه آسيب‌هاي فراواني را بر روح و روان شما وارد كرده، نوعي درمان و روش پيشگيري تلقي مي‌شود و گاها الزامي است. بنابراين اين موضوع را نيز مورد بررسي قرار دهيد؛ آيا همسرتان مي‌تواند اين اطمينان را در شما ايجاد كند كه آينده‌اي بدون آسيب‌هاي قبلي در انتظارتان است؟ براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه طلاق توافقي كليك كنيد.

 

نتايچ بخشش خيانت

1. بازسازي رابطه

بازسازي رابطه به حفظ و ماندگاري آن، با هم بودن و ثبات رابطه اشاره دارد. برخي از افراد براي روابط خود تلاش زيادي كرده‌اند و نمي‌خواهند چيزي را كه به زحمت به دست آوردند به راحتي به خاطر اشتباه طرف مقابل از دست بدهند. بازسازي رابطه بر پايه بخشش پيامد مطلوبي است كه برخي از افراد به دنبال آن هستند تا رابطه به چالش كشيده شده خود را، دوباره از نو بسازند.

2. بخشش خيانت به همراه حفظ كرامت انساني

حفظ كرامت انساني شامل مواردي مانند: حفظ آبرو، تكريم شخصيت افراد، تاكيد بر انسانيت و ارزش‌هاي مثبت دروني افراد مي‌باشد. گاهي فرد به دليل ارزش‌ها و خصلت‌هاي مثبتي كه در شريك خود مي‌بيند او را لايق بخشش مي‌داند و معتقد است كه شرافت انساني نبايد به خاطر يك خطا از بين برود.

3. فرصت جبران

فرصت جبران شرايطي را براي كاهش آثار خيانت به وجود مي‌آورد. هنگامي كه پشيماني به طور واقعي در فرد خيانت كار بارز باشد، مي‌توان از فرصت جبران به عنوان راهكار تعيين كننده در مسير بخشش استفاده كرد.

4. آرامش دروني

انگيزه بسياري از فعاليت‌هاي انسان رسيدن به آرامش است. يكي از مهم‌ترين پيامدهاي بخشش خيانت، رسيدن به آرامش براي فرد است در واقع انسان با بخشش فرد ديگر، خود را سزاوار آرامش مي‌داند.

5. سودمندي

فرد به دنبال بخشش، مي‌تواند از زياني كه متوجه اوست خود را رها كند. گاهي در بخشش افراد منفعت شخصي وجود دارد البته سود الزاما به معناي منفعت مادي نيست، بخشي از آن سود معنوي است و در حفظ پايگاه خانواده نهفته است.

 

نتايج عدم بخشش خيانت

گاهي فردي كه مورد خيانت واقع شده است به دلايل اقتصادي و اجتماعي مانند عدم كسب درآمد، حفظ آبرو، حفظ خانواده و فرزندان، ترس از تنهايي براي طلاق اقدام نمي‌كند. از طرفي نمي‌تواند همسر خود را نيز ببخشد در چنين شرايطي ممكن است تنش در ميان زوجين بالا رود و دعوا و مشاجره و طلاق عاطفي روي دهد. همچنين ممكن است فرد به دنبال انتقام جويي باشد و او هم خيانت كند. مسلم است كه اين كارها صرفا به بدتر شدن شرايط دامن مي‌زند و در اين شرايط استرس زا فرزندان بيش از پيش قرباني تعاملات والدين خود مي‌شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه طلاق عاطفي كليك كنيد.

پيشگيري از خيانت خود موضوعي است كه زوجين بايد هميشه در زندگي مشترك خود در نظر داشته باشند. خيلي اوقات زوجين در طول تعامل خود متوجه نشانه‌هاي خيانت همسرشان شده‌اند اما با ناديده گرفتن شان به آن دامن زده و موجب بدتر شدن شرايط مي‌شوند. زوج درماني در بسياري از مواقع در كاهش آسيب‌هاي ناشي از خيانت ياري رسان است. براي اطلاع بيشتر در مورد پيشگيري از خيانت كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

چگونه بعد از خيانت همسر به زندگي خود برگرديم؟

اگر قصد بخشش همسر خود را داريد، سعي كنيد اشتباهات او را فراموش كنيد و خوبي‌هايش را در ذهن خود مرور كنيد. رابطه جنسي را با او حفظ كنيد. اين كار روابط عاطفي شما را بهبود مي‌بخشد. همچنين براي بازگشت به زندگي بعد از خيانت و طلاق خشم خود را رها كنيد، سعي كنيد شغلي پيدا كنيد و براي رسيدن به استقلال تلاش كنيد. به دنبال روياهاي گذشته اهدافتان را اولويت بندي كنيد و تمام تلاشتان را به كار بگيريد تا دوباره اعتماد خود را به دست آوريد.

براي جبران خيانت به همسر چه كنيم؟

مهم‌ترين كاري كه لازم است انجام دهيد، جلب اعتماد همسر و اظهار پشيماني است. با خواسته‌هاي همسر خود مبني بر چك كردن گوشي و يا حساب‌هاي بانكي موافقت كنيد. اين رفتارها حتما براي شما آزار دهنده هستند اما به اين فكر كنيد كه همسرتان لازم دارد تا از خيانت نكردن مجدد شما اطمينان حاصل كند. توجه داشته‌باشيد كه جلب اعتماد دوباره همسر به زمان زيادي نياز دارد و لازم است هر چند طولاني به تلاش خود براي بازگشت به روابط عاطفي گذشته تلاش كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط زناشويي و تعهد به ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بخشش خيانت | آيا خيانت را بايد بخشيد؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بخشش خيانت،
موضوع:
[ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۵۶:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی