مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

آيا دخالت والدين در ازدواج شما حق آن هاست؟

والدين در اكثر مواقع بخاطر صلاح فرزندانشان در ازدواج آن‌ها دخالت والدين در ازدواجمي‌كنند. در واقع اغلب والدين تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرند تا به فرزندانشان كمك كنند در امر مهم ازدواج بهترين و كامل‌ترين انتخاب را داشته‌باشند. يكي از اصلي‌ترين دلايل آن، احساس وظيفه‌اي است كه نسبت به فرزندان و آينده‌ي آن‌ها دارند. اما از طرفي فرزندان، خود بايد مسئوليت انتخابشان را بر عهده بگيرند. چند مسئله كه باعث مي‌شود والدين خود را در تصميمات فرزندانشان دخالت دهند به شرح زير است:

1. سن كم احتمال دخالت والدين در ازدواج را بيشتر مي‌كند

والدين به دليل تجربه بيشتر و سن كم فرزندانشان، فكر مي‌كنند آن‌ها توانايي تصميم گيري درست را ندارند. تا حدودي اين مسئله درست است اما نبايد فراموش كرد كه تفاوت سني و اختلافات فرهنگي دوره زندگي والدين و فرزند، بسيار متفاوت است. گاه دخالت‌هاي والدين در ازدواج فرزندان كم سن و سالشان به زندگي زناشويي و روابط آن‌ها بعد از ازدواج نيز كشيده مي‌شود و اغلب مشكلاتي را به وجود مي‌آورد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي كليك كنيد.

2. عدم استقلال فرزندان : اجازه به دخالت والدين در ازدواج

بسياري از فرزندان كه قصد ازدواج دارند، معمولا با عدم استقلال دست و پنجه نرم مي‌كنند و همين مسئله باعث مي‌شود تا والدين توان انتخاب و تصميم گيري را در فرزند خود نبينند و به او اعتماد نكنند. لازم است فرزندان حداقل در سنين خاصي، تجربه مستقل شدن، حداقل از نظر مالي و شغلي را داشته باشند تا بتوانند اعتماد والدين را جلب كنند و نشان دهند كه وارد دنياي بزرگسالي شده‌اند.

3. دخالت والدين در ازدواج | وابستگي اقتصادي به والدين

امروزه تقريبا تمام جوانان براي تأمين هزينه‌هاي ازدواج مثل مسكن، خودرو، مراسم ازدواج و لوازم منزل، به والدين وابسته هستند و بدون كمك آن‌ها نمي‌توانند زندگي مشترك را شروع كنند. بنابراين والدين اين حق را به خود مي‌دهند كه براي فرزندشان تصميم بگيرند و همسر او را انتخاب كنند. اين مسئله در درجه اول ممكن است منطقي به نظر برسد، اما توجه داشته‌باشيد كه انتخاب همسر مسئله مهمي است كه تمام زندگي آينده فرزند شما را درگير مي‌كند و نبايد از اين ابزار به عنوان اهرم فشار استفاده كنيد و لازم است شرايط اقتصادي جامعه را در نظر بگيريد.

دخالت والدين در ازدواج | سخت گيري والدين براي ازدواج

ازدواج يكي از شخصي‌ترين تصميمات زندگي هر فرد است و والدين لازم است بدانند كه جز توصيه و راهنمايي نمي‌توانند نقش ديگري در ازدواج فرزند داشته باشند و براي آن‌ها تعيين تكليف كنند. نقش خانواده در ازدواج البته كه انكار نشدني است، ولي براي تأثيرگذاري بايد در تمامي مراحل زندگي فرزندتان حضور داشته باشيد. فرزندان نيز بايد بدانند كه مسئوليت ازدواج با خودشان است و در صورت شكست در اين مسئله، بايد عواقب آن را بپذيرند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نقش خانواده در ازدواج كليك كنيد.

در صورتي كه قصد داريد به جاي فرزندانتان تصميم بگيريد و براي يك انتخاب به آن‌ها فشار وارد مي‌كنيد، بنابراين منطقي است كه مسئوليت شكست‌هاي اين ازدواج را نيز بر عهده بگيريد. كاري كه متاسفانه اغلب والدين از آن سر باز مي‌زنند. ازدواج درست و صحيح بدون كمك والدين ممكن نيست و نبايد فرزندان در مقابله با نصيحت‌هاي منطقي و مستدل والدين، با خود خواهي و خود مختاري باعث رنجش خود، والدين و آسيب ديدن روابطشان شود.

تصميم نهايي با خود فرزندان است

دخالت والدين در ازدواج و فشارهاي آن‌ها در رابطه با انتخاب‌هاي فرزندانشان، تنها كار را براي آن‌ها سخت‌تر مي‌كند و منجر به فاصله و سردي در روابط خانوادگي مي‌شود. اما والدين تا چه حد مي‌توانند در ازدواج فرزندان خود دخالت كنند؟ گاه والدين اراده و اختيار را از فرزندان خود سلب مي‌كنند. توجه داشته‌باشيد كه نظر و تصميم نهايي با خود فرزندان است؛ چرا كه مسئوليت بزرگي است كه براي تمام عمر زندگي آن‌ها را در بر مي‌گيرد و تنها خودشان مي‌توانند عواقب آن‌ها را بر عهده بگيرند. بهتر است والدين تنها نظرات مخالف و موافق خود را اعلام كنند و جوانب و عواقب تصميمات را براي فرزندان شرح دهند اما به آن‌ها فرصت دهند تا خود تصميم نهايي را اتخاذ كنند.

دخالت والدين و تمايل افراد به ازدواج پنهاني

گاه دخالت والدين در ازدواج افراد را تحت تأثير احساسات و هيجانات آن‌ها قرار مي‌دهد. افراد ممكن است از روي لجبازي با خانواده و يا احساسات و هيجانات خود به صورت پنهاني و بدون اطلاع خانواده با شخص مورد نظر خود ازدواج كنند و دست به انتخابي غير عاقلانه بزنند. توجه داشته‌باشيد كه در اين شرايط بايد تمام عواقب كار خود را بپذيريد و توقع نداشته‌باشيد خانواده به سادگي شما را ببخشد. فقط كافي است خود را جاي آن‌ها تصور كنيد. در بسياري مواقع واكنش‌هاي منفي بسياري از جمله طرد شدن از جانب خانواده رخ مي‌دهد.

ازدواج پنهاني ريسك بسيار بالايي دارد؛ در صورتي كه دست به انتخاب درستي در مورد انتخاب همسر زده‌باشيد و مخالفت‌هاي خانواده بيهوده باشند، ممكن است بتوانيد اعتماد آن‌ها را بار ديگر جلب كرده و شرايط مساعدي را ايجاد كنيد، از طرفي ممكن است آن‌ها شما را نبخشند و هرگز داخل خانواده پذيرفته نشويد؛ اين اوضاع زماني بدتر مي‌شود كه متوجه شويد در انتخاب خود براي همسر و شريك زندگي، دچار اشتباه شده‌ايد.

چه زماني مي‌توان بدون رضايت والدين ازدواج كرد؟

ازدواج بدون رضايت والدين پيامدهايي را براي شما به همراه دارد و همواره توصيه مي‌شود بدون رضايت آن‌ها ازدواج نكنيد، مگر اين كه والدين از قدرت تصميم گيري كافي و سلامت رواني بهره‌مند نباشند و مخالفت‌هاي آنان غير منطقي باشد. براي مثال فردي كه اختلال شخصيت پارانوئيد دارد، نسبت به همه چيز و همه كس شكاكيت افراطي به خرج مي‌دهد؛ مسلما مخالفت‌ها و دخالت‌هاي چنين شخصي در ازدواج فرزندش اعتبار ندارد. خانواده‌هايي كه در آن‌ها پدر و مادر سلامت رواني ندارند نمي‌توانند تصميمات سالمي براي فرزندان خود بگيرند. توصيه مي‌شود در اين شرايط حتما از مشاور و روانشناس كمك بگيريد.

مخالفت و دخالت خانواده دختر در ازدواج

اغلب دختراني كه بدون رضايت خانواده ازدواج مي‌كنند در آينده مشكلاتي را در زندگي مشترك خود تجربه مي‌كنند و ممكن است منبع حمايتي خود را در خانواده از دست بدهند. اغلب مردان دخالت‌هاي خانواده دختر را نوعي توهين به خود قلمداد مي‌كنند و معمولا از راه اصرار و پافشاري و قهر و مخالفت براي رسيدن به خواسته خود استفاده مي‌كنند. براي جلب رضايت خانواده دختر بهتر است علل مخالفت آن‌ها را به صورت دقيق مشخص كنيد، از افراد مطمئن به عنوان واسطه استفاده كنيد، دلايل منطقي را بپذيريد و صبر و شكيبايي به خرج دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مخالفت خانواده دختر در ازدواج كليك كنيد.

مخالفت و دخالت هاي خانواده پسر در ازدواج

گاه مخالفت و دخالت‌هاي خانواده پسر با دلايلي همچون عدم علاقه به دختر مورد انتخاب پسر، ترس مادران از جدايي از پسرشان و مستقل شدن او صورت مي‌گيرد. گاهي خانواده پسر مخالفت خود را به صورت كارشكني در روابط زوجين نشان مي‌دهند و حتي آن‌ها را با حرف‌هاي خود بر سر دو راهي قرار مي‌دهند. مخالفت‌ها و دخالت‌هاي خانواده پسر اغلب به معناي عدم اعتماد و اطمينان به انتخاب فرزندشان است. از اين منظر بهتر است باري ديگر ملاك‌هاي خود را در انتخاب شخص مورد نظر ارزيابي كنيد و سعي كنيد دلايل اصلي مخالفت خانواده را بيابيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مخالفت خانواده پسر در ازدواج كليك كنيد.

چگونه با مخالفت و دخالت والدين در ازدواج خود برخورد كنيم؟

معمولا به دليل نداشتن مهارت حل مسئله، والدين و فرزندان نمي‌توانند به طور سازنده‌اي اختلافات و تفاوت‌ها را با هم مطرح كرده و حل كنند. يكي از بهترين راه‌ها در اين حالت، كمك گرفتن از مشاوره خانواده و مشاوره قبل از ازدواج است. اما راه‌ها و پيش شرط‌هاي ديگري كه مي‌توانيد در اين شرايط انجام دهيد عبارت‌اند از:

_سعي كنيد با رفتار و گفتار پخته و مناسب، نظر والدين را نسبت به داشتن صلاحيت و توانايي‌هاي خود جلب كنيد.

_درباره پيامدهاي به تأخير انداختن ازدواج با والدين صحبت كنيد. مقاله ازدواج در سن بالا را مطالعه كنيد.

_نظرات و انتقادات صحيح آن‌ها را بپذيريد و درباره اختلافاتتان باهم به تبادل نظر محترمانه بپردازيد.

_در صورتي كه مطمئن بوديد خانواده بدون دليل منطقي و از سر لجبازي با شما مخالفت مي‌كنند، سعي كنيد از ديگران، بزرگتر‌ها و روانشناس براي تغيير نظرشان استفاده كنيد.

چطور بفهمم تصميمم براي ازدواج درست است؟

امروزه دوستي‌هاي قبل از ازدواج فرايند ازدواج را دستخوش تغييراتي كرده است. به طور كلي در هر كدام از انواع ازدواج بايد سعي كنيد بدون تعارف و رودربايستي، تمام ويژگي‌هاي مثبت و منفي طرف مقابل خود را بررسي كرده و بتوانيد به عنوان يك شخص ثالث، از بيرون به همسر آينده خود نگاه كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع ازدواج كليك كنيد. برخي از نكاتي كه بايد براي ازدواج در فرد مورد علاقه خود بررسي كنيد عبارت‌اند از:

1- براي جلوگيري از دخالت والدين در ازدواج بايد بتوانيد به فرد مقابل اعتماد كرده و به او متعهد باشيد.

2- توجه كنيد كه اختلاف نظر‌ها چگونه به نتيجه‌اي ختم مي‌شود. اگر شما يا همسر آينده‌تان لجباز، خود محور يا بدون توانايي حل مسئله باشيد و نتوانيد باهم كنار بياييد به مشكل بر مي‌خوريد.

3- اعتقادات ديني خود را بررسي كنيد. بايد در اين زمينه به اشتراكات و تفاهم برسيد

4- آيا شما آن چيزي هستيد كه همسرتان مي‌خواهد؟

5- درباره تمايل به داشتن فرزند با هم صحبت كنيد.

6- درباره ميزان و نحوه ارتباط با خانواده‌ها و محل زندگي خود نيز بايد توافق كرده باشيد.

7- بايد ميزان از خود گذشتگي خود براي زندگي و همسرتان را بسنجيد.

8- درباره داشتن حساب مالي مشترك يا جدا و نحوه خرج كردن حقوق و پول‌هاي خود با هم صحبت كنيد.

9- ويژگي‌هاي ظاهري فرد مورد علاقه تان بايد به دلتان بشيند. درست است كه نبايد ازدواج بر مبناي ويژگي ظاهري باشد، اما شما قرار است چهره همسرتان را هر شب و هر روز ببينيد.

به جاي جبهه گيري با دخالت هاي والدين در ازدواج چه كنيم؟

تمام مطالبي كه گفته شد، بيان مسئله به صورت تئوري است و بايد در عمل، به كمك يك روانشناس متخصص، تمام افراد مؤثر در ازدواج بررسي شوند. ازدواج تصميمي مهم و اساسي است كه براي يك عمر گرفته مي‌شود. بنابراين نبايد در آن عجله كرد و بهترين كار اين است با بررسي تمام جنبه‌هاي آن، با صبر و حوصله تصميم بگيريد.

بنابراين جداي از تمام مخالفت‌ها واقع بينانه به موضوع نگاه كنيد. آينده خود را تنها به خاطر لجبازي و يا از روي احساسات به خطر نياندازيد. رفع مخالفت خانواده دختر در ازدواج و يا مخالفت خانواده پسر در ازدواج هر كدام راه حلي دارد كه نياز به صبر و حوصله دارد. براي اين منظور بهتر است به يك شناخت پيش از ازدواج دست يابيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از شناخت پيش از ازدواج كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دخالت والدين در ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران باشماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : دخالت والدين در ازدواج | چگونه با مخالفت والدين در ازدواج برخورد كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دخالت والدين در ازدواج،
موضوع:
[ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۴۳:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی