مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كوكائين يكي از مواد اعتياد آور محرك است كه از گياه كوكا به دست مي‌آيد. اين ماده به شكل پودري سفيد، نرف، شفاف، كريستالي و با طمع تلخ مي‌باشد. متاسفانه تعداد زيادي از افراد با مصرف اوليه به اين ماده وابستگي پيدا كرده و معتاد مي‌شوند. از جمله مهمترين علائم و عوارض اعتياد به كوكائين مي‌توان به شادي و انرژي بيش از حد، افزايش هوشياري، لرزش عضلات بدن و گشاد شدن مردمك چشم اشاره كرد. آگاهي دقيق و كامل از علائم و عوارض اعتياد به كوكائين، در شناخت اعتياد، پيشگيري از شدت آن و درمان ضرورت مي‌يابد. مصرف اين ماده محرك به هر روشي پيامدهاي سوءي را براي فرد به همراه دارد و گاها منجر به اوردوز مي‌شود. در ادامه به طور كامل در مورد اين ماده اعتياد آور صحبت كرده‌ايم. پيشنهاد مي‌كنيم براي آگاهي بيشتر مقاله انواع مواد اعتياد آور را نيز مطالعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و ترك اعتياد به كوكائين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع » كوكائين

كوكائين

Cocaine يكي از اعتياد آور‌ترين محرك‌ها است كه از برگ گياه كوكا به دست مي‌آيد. كوكائين بين مصرف كنندگان به نام كوُك نيز شناخته مي‌شود. اين ماده اعتياد آور در بعضي مصارف پزشكي مثل بي حسي موضعي نيز كاربرد دارد. Cocaine پودري سفيد رنگ، نرم، شفاف، كريستالي وبا طعم تلخ است. بعضا به عنوان ناخالصي براي افزايش حجم مواد ديگر مثل آمفتامين يا حتي موادي مثل آرد به آن اضافه مي‌شود. ناخالصي بيشتر در كوكائين احتمال مرگ بر اثر اوردوز را افزايش مي‌دهد. با اضافه شدن مواد افيوني به عنوان ناخالصي اثر اعتياد آوري كوكائين به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد. اكثرا براي بالا بردن وزن كوكائين از موادي مانند آمفتامين‌ها و مواد افيوني به عنوان ناخالصي استفاده مي‌شود. براي اطلاع از ديگر انواع مواد محرك كليك كنيد.

انواع Cocaine كدام‌اند؟

كوكائين در دو شكل شيميايي كلي موجود است كه به شرح زير مي‌باشند:

نمك هيدروكلرايد: اين شكل كوكائين پودري است و در آب حل مي‌شود. همچنين مي‌توان آن را به روش استنشاقي، خوراكي و يا تزريقي مصرف كرد.

فرم آزاد: درجه خالصي اين شكل كوكائين به وسيله فرآيند هاي شيميايي افزايش مي‌يابد. در اين فرايند با استفاده از موادي همچون (اتر) پودر كوكائين از بين مي‌رود و به فرم آزاد تبديل مي‌شود. اين شكل آن جامد است و به روش كشيدن يا دود كردن مورد مصرف قرار مي‌گيرد.

نحوه مصرف كوكائين

كوكائين معمولا به صورت كشيدن از بيني (اسنيف)، جذب از لثه، يا تزريق استفاده مي‌شود. اين ماده محرك با فرآيندهايي به ماده كرك تبديل مي‌شود كه به روش تدخيني استفاده مي‌شود. مصرف كوكائين در يك نوبت به صورت دوز كم شروع مي‌شود و در فواصل زماني كوتاه مدت با دوز بالاتر تكرار مي‌شود تا اثر آن حفظ شود يا اصطلاحا فرد‌ «هاي» بماند. اثر Cocaine بسته به نوع مصرف از چند دقيقه تا حداكثر يك ساعت بعد از بين مي‌رود. روش تدخيني كوتاه‌ترين اثر و اسنيف ماندگارترين اثر را دارد.

علائم و عوارض اعتياد به كوكائين

اين ماده محرك اثراتي بر مغز فرد مي‌گذارد كه باعث اعتياد رواني به اين ماده مي‌شود. كوكائين باعث افزايش دوپامين در مدارهاي مغزي مي‌شود. دوپامين ماده‌اي است كه در سيستم پاداش مغز نقش دارد. دوپامين به صورت طبيعي بعد از مدتي به همان سلول ترشح كننده بازجذب مي‌شود. كوُك از طي اين فرايند بازجذب جلوگيري مي‌كند. به عبارتي كوكائين با ايجاد پاداش در مغز باعث تمايل فرد براي تكرار مصرف و اعتياد رواني مي‌شود. مهم‌ترين علائم و عوارض كوُك را در ادامه مرور مي‌كنيم.

علائم و عوارض كوتاه مدت اعتياد به كوكائين

بعضي از علائم و عوارض مصرف كوُك با از بين رفتن اثر ماده از بين مي‌روند كه شامل موارد زير است:

  • شادي و انرژي بيش از اندازه
  • افزايش هشياري
  • حساسيت بيش از اندازه به نور، صدا و لمس
  • افزايش تحريك پذيري
  • پارانويا و بي اعتمادي بيش از اندازه به ديگران
  • افزايش و يا كاهش سرعت در انجام كارهاي ذهني و بدني
  • در بسياري موارد رفتار خشن و غير قابل پيش بيني
  • تنگي رگ‌هاي خوني و ضربان قلب تند و نامنظم
  • افزايش فشار خون و دماي بدن
  • لرزش و گرفتگي عضلات
  • گشادي مردمك
  • احساس تهوع و خستگي

علائم و عوارض بلند مدت اعتياد به كوكائين

بسياري از عوارض مصرف كوكائين در بلند مدت و بعد از بين رفتن اثر كوكائين باقي مي‌ماند و در زندگي فرد تأثير مي‌گذارد. عوارض بلند مدت مصرف Cocaine بسته به شيوه مصرف متفاوت است و تنوع زيادي دارد. در همه انواع مصرف افزايش احتمال رفتارهاي پرخطر جنسي مشترك است. همچنين مصرف كوُك احتمال ابتلا به بيماري‌هاي حركتي مثل پاركينسون را نيز بسيار بالا مي‌برد.

عوارض مصرف به صورت كشيدن با بيني (اسنيف): تضعيف يا از دست دادن قدرت بويايي، خون دماغ شدن، آب ريزش بيني هميشگي، ايجاد مشكلاتي در بلعيدن

عوارض تدخيني (كشيدن): سرفه و مشكلات تنفسي، ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي به ويژه آسم، افزايش احتمال ابتلا به ذات الريه

استفاده دهاني: اين شكل از مصرف باعث آسيب جدي به روده مي‌شود.

مصرف به صورت تزريق: افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هايي كه از طريق خون منتقل مي‌شوند مثل HIV و هپاتيت، بيماري‌هاي پوستي و بافت نرم، ايجاد زخم و آسيب به رگ‌ها.

چگونه فرد معتاد به Cocaine را شناسايي كنيم؟

در ادامه نشانه‌هاي فرد معتاد به كوكائين را بر شمارده‌ايم اما معتبرترين روش‌هاي تست‌هاي اعتياد هستند. براي اطلاع بيشتر از تست اعتياد كوكائين كليك كنيد.

  • كوكائين يك ماده مخدر محرك است. از اين رو باعث احساس سرخوشي و انرژي بسيار زياد در فرد مصرف كننده مي‌شود.
  • فردي كه كوكائين مصرف كرده است اشتهاي خود را تا حد زيادي از دست مي‌دهد و نياز به خواب در او كم مي‌شود.
  • اعتماد به نفس فرد به حد چشمگيري افزايش مي‌يابد و كارهايي مي‌كند كه در حالت عادي توانايي انجام آن ها را ندارد.
  • مصرف كوكائين باعث پرحرفي و حتي بي‌ربط‌ گويي مي‌شود. به طوري كه ديگران نمي‌توانند تشخيص دهند او در مورد چه موضوعي صحبت مي‌كند.
  • در صورت مصرف زياد فرد دچار لرزش بدن، سرگيجه و انقباض‌هاي عضلاني مي‌شود. همچنين فرد رفتارهاي خشني از خود نشان مي‌‌دهد و نسبت به همه چيز بدبين مي‌گردد.
  • ممكن است مصرف كوكائين باعث توهم و هذيان شود. برخي مواقع توهمات به قدري شديد و جدي هستند كه فرد به خود آسيب مي‌زند. مثلا براي اينكه حشرات را از بدنش خارج كند، پوست بدن خود را با چاقو زخمي مي‌كند.
  • مصرف كوكائين در برخي از افراد باعث اضطراب شديد مي‌شود به حدي كه فرد حمله پانيك يا وحشت زدگي را تجربه مي‌كند.
  • تاثير كوكائين در بدن بسيار كوتاه است و تمامي اين علائم در مدت 30 تا 60 دقيقه پس از مصرف بروز كند و برطرف مي‌شوند. به همين دليل فرد مجبور است كه در طول روز چندين بار مواد مصرف كند.

 

تأثيرات Cocaine بر مغز

پيام هاي عصبي در مغز از طريق مواد شيمايي به نام پيام رسان عصبي يا وروترانسميترها انتقال داده مي‌شوند. يكي از اين پيك هاي عصبي دوپامين است كه ارتباط مستقيمي با احساس لذت و خوشي دارد. كوكائين بر روي دوپامين تاثير مي‌گذارد و باعث مي‌شود كه دوپامين در فضاي بين سلول ها باقي بماند. در نتيجه فرد به طور ناگهاني احساس سرخوشي مي‌كند. پس از مصرف، فرد به تجربه ي اين حالت سرخوشي و لذت معتاد مي‌شود و به مصرف مداوم كوكائين روي مي‌آورد. همچنين كوكائين كاركرد سه ناحيه مهم مغز را تحت تاثير قرار مي‌دهد كه عبارتند از:

قشر مخ: اين منطقه حافظه و استدلال را كنترل مي‌كند.

هيپوتالاموس: حرارت بدن، خواب، اشتها و هيجاني همچون خشم و ترس توسط اين ناحيه كنترل مي‌شوند.

مخچه: كنترل حركاتي همچون راه رفتن و تعادل بدت بر عهده اين بخش مغز مي‌باشد.در نتيجه فردي كه كوكائين مصرف مي‌كند دچار اختلال يادگيري و حافظه مي‌شود و خواب و اشتهاي او به هم مي‌خورد. عدم تعادل حركتي و رفتارهاي خشن نيز بر اثر تاثير كوكائين بر مغز ايجاد مي‌شود.

چرا نوجوانان به مصرف Cocaine گرايش پيدا مي‌كنند؟

تحقيقات نشان داده است كه بيشترين افراد مصرف كننده كوكائين افراد 18 تا 25 ساله هستند. از آن جايي كه اين ماده گران قيمت است و همه توان خريد آن را ندارند، اكثر مصرف كنندگان آن از قشر مرفه جامعه هستند. بسياري از اين جوانان نسبت به كوكائين و اثرات آن ديدگاه درستي ندارند و به دليل فشار هم سالان به مصرف آن روي مي‌آورند. برخي ديگر نيز براي بالا بردن ميل جنسي، افزايش انرژي و كاهش نياز به خواب از آن استفاده مي‌كنند اما نمي‌دانند كه چه اثرات جبران ناپذيري بر روان و جسم شان دارد.

اوردوز با كوكائين

اوردوز به حالتي گفته مي‌شود كه در اثر مصرف بيش از اندازه فرد نشانه‌هاي خطرناكي را تجربه كرده و در معرض خطر مرگ قرار گرفته و يا مي‌ميرد. بسياري از افرادي كه با كوكائين اوردوز مي‌كنند در تجربه اول مصرفشان اتفاق مي‌افتد. بسياري از مصرف كنندگان كوُك همزمان از الكل نيز استفاده مي‌كنند كه بسيار خطرناك بوده و مي‌تواند باعث اوردوز شود. مخلوط ديگري كه خطر اوردوز را بالا مي‌برد تركيب كردن كوُك با هروئين است.

درمان اوردوز كوكائين

در صورت مواجه شدن با فردي كه در اثر مصرف كوُك دچار اوردوز شده است. حتما با اورژانس تماس بگيريد تا اقدامات اوژانسي لازم براي رسيدگي و درمان اوردوز را به شما بياموزند. براي اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

كوكائين تا چه مدت در بدن فرد مصرف كننده باقي مي‌ماند؟

علائم و اثرات كواكئين به سرعت و بلافاصله پس از مصرف بروز مي‌كنند و ممكن است در تجربه هاي اول تا چندين ساعت پايدار باشد. اما به تدريج بدن نسبت به آن مقاوم مي‌شود و فرد مجبور است براي تجربه حس سرخوشي مصرف اول، ماده بيشتري مصرف كند.

همچنين ميزان دوام و جذب كوكائين در بدن به روش مصرف آن نيز بستگي دارد. هرچه ماده سريع تر جذب خون شود سريع تر نيز از بين مي‌رود. براي مثال مصرف از طريق بيني و استنشاق باعث مي‌شود كه فرد به آرامي به حالت سرخوشي برسد اما ميزان دوام اثر آن طولاني تر است و تقريبا 15 تا 30 دقيق طول مي‌كشد. درعوض مصرف از طريق تزريق باعث مي‌شود كه فرد بلافاصله احساس سرخوشي كند اما به همان سرعت هم اثر خود را از دست مي‌دهد.

ترك اعتياد به كوكائين

اعتياد به كوكائين بيش تر از آن كه تاثير جسمي و فيزيكي داشته باشد، روان را درگير مي‌كند و از عوامل متعددي همچون خانواده، اجتماع و محيط تاثير مي‌گيرد. با توجه به اينكه مصرف ماده مخدر كوكائين در ميان افراد جامعه و به خصوص جوانان بسيار زياد شده است، تقاضا براي راه درمان آن نيز افزايش يافته است. طبق تحقيقات بسياري از افراد مصرف كننده، علاوه بر كوكائين مواد مخدر ديگري نيز مصرف مي‌كنند. به همين دليل درمان آن ها با پيچيدگي و دشواري هايي همراه است. اما با به كارگيري يك برنامه درماني جامع و همه جانبه مي‌توان به ترك و درمان اين افراد كمك كرد. در واقع درمان اعتياد به دليل پيچيدگي‌هاي آن و خاصيت وسوسه كننده‌اي كه دارد، بدون مشاوره ترك اعتياد امكان پذير نمي‌باشد.

براي ترك موثر كوكائين و پيشگيري از بازگشت دوباره به آن لازم است كه فرد مصرف كننده علاوه بر سم زدايي جسم، مورد روان درماني نيز قرار گيرد. موثر ترين روش روان درماني براي ترك، روش شناختي رفتاري است كه كمك مي‌كند تا فرد رفتار و افكار خود را تغيير بدهد و چگونگي مقابله با استرس و اضطراب هاي زندگي را بياموزد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد به كوكائين كليك كنيد.

سوالات متداول

مصرف كوكائين بر بارداري تاثير مي‌گذارد؟

تحقيقات نشان داده است كه حتي يك بار مصرف كوكائين در دوره بارداري باعث تاثيرات منفي همچون ناهنجاري هاي جسمي و عصبي در جنين مي‌شود. اين نوزادان معمولا زودرس هستند و با مشكلاتي همچون ناهنجاري هاي جسمي، نقص هاي شناختي و مشكل در يادگيري، توجه و تمركز مواجه مي‌شوند.

اثرات رواني اجتماعي كوكائين چيست؟

افراد مصرف كننده تنها با مصرف اين ماده به سرخوشي و احساس لذت مي‌رسند. به همين دليل ديگر نمي‌توانند از مسائل عادي و طبيعي در زندگي شان لذت ببرند. در نتيجه روابط اجتماعي، روابط زناشويي و ساير فعاليت هاي اجتماعي جذابيتي برايشان ندارد. آن ها براي رسيدن به مواد هركاري مي‌كنند و به پيامدهاي منفي آن توجهي نخواهند كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و ترك اعتياد به كوكائين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع » كوكائين

 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: كوكائين،
موضوع:
[ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۳:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی