مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مثلث كارپمن

مثلث كارپمن چيست نقش افراد در روابط مخرب را به سه دسته كلي تقسيم مي‌كند كه شامل آزارگر، قرباني و ناجي است. طبق نظر استيفن كارپمن افراد به طور ناخودآگاه با درگير شدن در اين نقش‌ها خود را در يك چرخه معيوب گرفتار مي‌كنند. افراد اغلب نسبت به آزارگر يا قرباني بودن هشياري بيشتري دارند و بيشتر هم تلاش مي‌كنند تا در اين نقش گرفتار نشوند اما نيازهاي عاطفي برآورده نشده و نداشتن برداشت درست از روابط عاطفي باعث مي‌شود كه بسياري از افراد در تله‌ ناجي بودن گرفتار شوند.

براي مثال خيلي از افراد خود را درگير روابط عاطفي مي‌كنند كه در آن فرد مقابل در نقش يك قرباني دائماً با مشكلات مختلفي دست و پنجه نرم مي‌كند و اين افراد در نقش يك فرشته نجات تلاش مي‌كنند كه براي فرد تسكين و آرامش ايجاد كنند. در حالي كه نيازهاي خودشان ناديده گرفته مي‌شود و مجبورند در يك رابطه بيمارگون گرفتار شوند. در مثلث كارپمن فردي كه يك روز نقش ناجي را ايفا مي‌كرده ممكن است در موقعيت ديگر تبديل به يك قرباني شده يا حتي به عنوان آزارگر رفتار كند.

تنها راه رهايي از اين چرخه معيوب آگاهي از آن و جايگزين كردن رفتارهاي مثبت با رفتارهاي مخرب است. افرادي كه دچار اين نقش‌ها هستند اغلب سال‌هاي سال اين‌گونه رفتار كرده‌اند و اكنون تغيير آن برايشان بسيار دشوار است. به همين خاطر توصيه مي‌شود كه براي درمان از جلسات مشاوره و رواندرماني بهره بگيريد. ما در ادامه تلاش كرده‌ايم تا با توضيح هر يك از رأس‌هاي مثلث كارپمن به شناخت بيشتر آن‌ها كمك كنيم.

براي آگاهي بيشتر در زمينه ارتباط موفق كليك كنيد.

نقش قرباني در مثلث كارپمن

افرادي كه نقش قرباني را ايفا مي‌كنند همواره يك "منِ بيچاره" را همراه خود دارند كه نياز به دلسوزي دارد. اين افراد همواره با ضعف‌ها، ناتواني‌ها و نااميدي‌هاي بسياري روبه‌رو هستند. قرباني‌ها اغلب هرگونه مسئوليت نسبت به بد بودن شرايط را انكار مي‌كنند و خود را تسليم اجبارهاي بيروني مي‌دانند. به اين ترتيب آن‌ها معتقدند كه هيچگونه قدرتي براي تغيير شرايط ندارند و تلاش نمي‌كنند تا اوضاع را به نفع خود تغيير دهند.

افرادي كه در جايگاه قرباني قرار دارند اغلب به دنبال يك ناجي براي خود مي‌گردند. اگر فرد مقابل آن‌ها نتواند نقش يك ناجي را براي آن‌ها بازي كند متوجه خواهد شد كه چگونه اين فرد از جايگاه قرباني به يك آزارگر تغيير موضع خواهد داد! قرباني‌ها اغلب مشكلات جدي در مهارت‌هاي حل مسئله، تصميم‌گيري و يافتن روش‌هاي سالم براي كسب لذت از زندگي دارند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه روابط اجتماعي كليك كنيد.

نقش ناجي 

نقش ناجي در مثلث كارپمن به اين مورد اشاره دارد كه معمولا اين افراد همواره شبيه يك فرشته نجات به ديگران پيشنهاد مي‌دهند كه به آن‌ها كمك كنند. اين افراد بيش از حد تلاش مي‌كنند تا به ديگران خدمت رساني كنند و تا حد زيادي براي داشتن احساس خوب در مورد خود به ديگران نياز دارند. ناجي‌ها اغلب با افرادي كه در نقش قرباني هستند ارتباط برقرار مي‌كنند. همچنين تلاش مي‌كنند تا از طريق دادن احساس گناه به فرد مقابل، او را وابسته به خود نگه دارند. اين افراد در صورتي كه نتوانند به ديگري كمك كنند خود نيز به شدت به احساس گناه دچار مي‌شوند. اين افراد اغلب خشم‌هاي نهفته بسياري دارند و درگير احساس خستگي مفرط و كار بيش از حد مي‌شوند.

نقش آزارگر در مثلث كارپمن

افرادي كه در رابطه نقش يك آزارگر را ايفا مي‌كنند دائماً قرباني خود را محكوم مي‌كنند و معتقدند "همه چيز تقصير توست". آن‌ها دائماً از فرد مقابل خود انتقاد مي‌كنند و او را مورد سرزنش قرار مي‌دهند. آزارگران اغلب محدوديت‌هاي سفت و سختي را براي رابطه تعيين مي‌كنند و كنترل‌گري بالايي دارند. اين افراد معمولاً خشم و عصبانيت بيشتري را در رابطه نشان مي‌دهند و با سرزنش‌هاي مكرر خود فرد مقابل را در جايگاه يك قرباني نگه مي‌دارند.   

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا آگاهي از اين چرخه به تنهايي مي‌تواند به ما كمك كند تا از آن خارج شويم؟

آگاهي اولين قدم براي خارج شدن ازمثلث كارپمن است. براي آنكه بتوانيد به طور كامل روابط ويرانگر را ترك كرده و به سمت زندگي سالم‌تري برويد لازم است تا بتوانيد رفتارهاي جايگزين رفتارهاي قبلي را بياموزيد و آن‌ها را در زندگي خود تمرين كنيد. به طور مثال به جاي اينكه دائماً تلاش كنيد تا همچون يك ناجي همه چيز را حل و فصل كنيد و همه مشكلات را خودتان برطرف كنيد، تلاش كنيد تا همانند يك مربي در رابطه رفتار كنيد و با همراهي خود به فرد مقابلتان كمك كنيد تا بتواند از پس از حل مشكلات و سختي‌ها بربيايد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مثلث كارپمن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مثلث كارپمن چيست و افراد چه نقشي در اين مثلث دارند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۱۶:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی