مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

عشق از ديدگاه روانشناسي

در سال 1980 روانشناسي به نام استرنبرگ نظريه‌اي را در زمينه انواع عشقمطرح كرد. او با به كار گيري روش‌هاي آماري پيچيده سه مؤلفه اصلي عشق را شناسايي كرد كه صميمت، شهوت و تعهد را در بر مي‌گرفت. استرنبرگ معتقد بود كه از طريق تركيب اين سه مؤلفه انواع عشق پديد مي‌آيد و عشق كامل و سالم زماني اتفاق مي‌افتد كه هر سه فاكتور به شيوه درستي در كنار يكديگر قرار بگيرند. براي آنكه فهم بهتري از انواع عشق داشته باشيم لازم است كه ابتدا درك درستي در زمينه مؤلفه‌هاي آن به دست بياوريم. در ادامه به تعريف هريك از اين‌ موارد پرداخته‌ايم.

براي شناخت بيشتر در زمينه عناصر عشق كليك كنيد.

صميميت

صميميت به معناي ميزان نزديكي و ارتباط بين زوجين است. در واقع براي آنكه بفهميد چقدر با شريك زندگي‌تان صميمي هستيد بايد از خودتان بپرسيد كه چقدر مي‌توانيد زمان مشتركي را در كنار يكديگر بگذرانيد و همانند دوستان صميمي با يكديگر رفتار كنيد.

شهوت

شهوت در حقيقت به شور و اشتياقي اشاره دارد كه به زوجين انگيزه مي‌دهد تا با يكديگر رابطه جنسي برقرار كنند، براي هم جذابيت جسماني داشته باشند و روابط رمانتيكي را برقرار كنند. در واقع اين مؤلفه بيشتر به هيجاناتي كه نسبت به شريك خود داريد اشاره مي‌كند.

تعهد

اين مولفه در كوتاه مدت به افراد كمك مي‌كند كه بتوانند تصميم درستي در انتخاب شخصي كه در رابطه‌ عاطفي به آن پايبند باشند، بگيرند. در دراز مدت اين ويژگي منجر به تلاش براي حفظ رابطه عاطفي مي‌شود. افرادي كه اين ويژگي را در خود رشد نداده‌اند در حقيقت به دنبال روابط كوتاه مدت هستند و تصميم‌گيري آن‌ها براي وارد شدن به رابطه عاطفي به معناي تصميم‌گيري براي حفظ آن در دراز مدت نيست.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ابراز عشق كليك كنيد.

 

انواع عشق طبق نظريه استرنبرگ

سه مؤلفه صميمت، شهوت و تعهد مجزا از يكديگر نبوده و در حقيقت با يكديگر در تعامل هستند. از تركيب و تعامل اين مؤلفه‌ها 8 سبك مختلف عشق پديد مي‌آيد كه در ادامه به هريك از انواع آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

عشق آتشين از انواع عشق

نمونه عشق آتشين را مي‌توان در فيلم‌هاي عاشقانه هاليوودي مشاهده كرد. در اين نوع فيلم‌ها اغلب زن و مرد هيجان و شور و اشتياق زيادي نسبت به يكديگر دارند و در جريان اين هيجانات تصميم به ازدواج مي‌گيرند. در عشق آتشين به دليل درگيري بالاي هيجاني افراد نمي‌توانند تصميمات درستي اتخاذ كنند و درنتيجه معمولاً با فروكش كردن احساسات افراد تازه متوجه ابعاد ديگر زندگي خود مي‌شوند و ممكن است مشكلاتي را كه تا مدتي قبل نسبت به آن آگاه نبودند را تازه مشاهده كنند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

عشق مصاحبتي

اين عشق، نوعي از ارتباط عاطفي است كه معمولا به تدريج به وجود مي‌آيد، در اين عشق ابعاد صميمت و تعهد پررنگ هستند اما اشتياق و شهوت به ميزان كافي وجود ندارد. معناي ضمني اين مطلب اين است كه به تدريج يك زوج هرچه بيشتر با يكديگر خو مي‌گيرند، اين احتمال وجود دارد كه اشتياق آنان به يكديگر در جريان عادي زندگي قرباني شود. اين مسئله تا حد بسيار زيادي در زوجيني كه سال‌هاي طولاني از ازدواجشان مي‌گذرد ديده مي‌شود. براي تقويت اين سبك عشق لازم است كه گهگاهي آتش عشقتان را باري ديگر مشتعل كنيد و فعاليت‌هايي براي افزايش شور و اشتياق در ارتباط خود انجام دهيد.

عشق رمانتيك از انواع عشق

در عشق رمانتيك ابعاد صميمت و شهوت پررنگ‌تر از تعهد هستند. در واقع افراد در اين نوع از عشق با وجود آنكه صميميت و اشتياق زيادي نسبت به يكديگر دارند، تصميمي مبتني بر داشتن رابطه‌اي پايدار ندارند. اين امر، عشق را از لحاظ شناختي آسيب پذير مي‌كند و باعث مي‌شود كه رابطه دستخوش تزلزل شود.

عشق ابلهانه!

عشق ابلهانه به سبكي از ارتباط عاطفي گفته مي‌شود كه تنها تعهد در آن وجود دارد و گاهي شور و شهوت نيز به آن دامن مي زند. زوجيني كه اين نوع از عشق را تجربه مي‌كنند در رابطه طولاني مدت خود تنها به ارتباط جنسي اهميت مي‌دهند در حالي كه صميمت و ارتباط عاطفي بسيار كمي در آن وجود دارد.

براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه عشق اشتباه كليك كنيد.

عشق دوستانه از انواع عشق

در اين عشق تنها صميميت حضور دارد و ابعاد ديگر يعني شهوت و تعهد حضور ندارند. در اين شرايط در حقيقت زن و مرد نوعي رابطه دوستانه معمولي را شكل داده‌اند كه ساير اجزاي ضروري عشق در آن حضور ندارد.

عشق پوچ

عشق پوچ يكي ديگر از انواع عشق تك بعدي است كه در آن تنها تعهد ديده مي‌شود. آنچه در اين روابط مشاهده مي‌كنيم اين است كه افراد بدون هيچ گونه صميمت عاطفي و نزديكي هيجاني تنها در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند و در دراز مدت اين رابطه‌ را ادامه مي‌دهند.

براي كسب آگاهي در زمينه ازدواج بدون عشق كليك كنيد.

عشق كامل يا تمام عيار

هدف نهايي از روابط زوجين، رسيدن به عشق تمام عيار است. در واقع اگر افراد بتوانند شهوت، صميميت وتعهد را در كنار يكديگر تجربه كنند. رسيدن به اين عشق چيزي نيست كه به خودي خود به دست آيد بلكه نياز به تلاش‌هاي هم زمان زن و مرد براي رابطه دارد.

عاشق نبودن

اگر در رابطه هيچ كدام از ابعاد مذكور حضور ندارند مي‌توان گفت كه اصلا هيچ عشقي وجود ندارد و طرفين عاشق نبودن را تجربه مي‌كنند.

 

سؤالات متداول درباره انواع عشق

- عشق نوروتيك چيست؟

عشق نوروتيك به نظريه فرويد مربوط مي‌شود. فرويد معتقد بود كه افراد ناپخته روابط عشقي را به عنوان نوعي از روابط انتقالي در نظر مي‌گيرند. به اين معني كه از روابط عاشقانه براي حل كردن تعارض‌هاي حل نشده در دوران كودكي خود استفاده مي‌كنند و از اين طريق مي‌خواهند نيازهاي ارضا نشده خود را ارضا كنند.

- آيا عشقي كه تجربه مي‌كنيم با تجربيات عاطفي ما در كودكي ارتباط دارد؟

بله. آنچه كه ما از روابط نزديك در دوران كودكي خود مي‌آموزيم مي‌تواند در رابطه عاشقانه ما در دوران بزرگسالي تأثير بگذارد. با اين حال تجربيات كودكي تنها يكي از عوامل تأثيرگذار در تجربه ما از عشق است.

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع عشق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : انواع عشق كدامند و نظريه استرنبرگ درباره عشق چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۵۷:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی