مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تغييرات جسمي در پسر نوجوان

سن شروع بلوغ در پسرها متفاوت است و به عواملي همچون نژاد، تغذيه، آب‌وهوا، وراثت و غيره بستگي دارد. اما به طور معمول نشانه‌ها در سنين 12 تا 17 سالگي شروع مي‌شود. اولين نشانه بلوغ رشد بيضه‌ها و تيره‌تر شدن آن‌ها است. به تدريج موهاي زائد نيز در اطراف آلت تناسلي رشد كرده و ضخيم مي‌شوند. موهاي زائد در صورت، زير بغل و عضلات سينه نيز شروع به رشد خواهند كرد و تعريق بدن افزايش مي‌يابد.

سينه‌ها به دليل ترشح هورمون‌ها و به طور موقتي بزرگ و متورم مي‌شوند. احتلام در خواب (ترشح غيرارادي مايع مني) نيز از ديگر نشانه‌هاي طبيعي بلوغ است. صداي پسران در دوره بلوغ بم و مردانه مي‌شود. قد و وزن آن‌ها نيز به طور چشمگيري افزايش مي‌يابد و هيكل مردانه‌اي پيدا خواهند كرد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه بلوغ جسمي و جنسي در پسران كليك كنيد.

 

تغييرات رواني در پسر نوجوان

به طور معمول پسران در نوجواني تحريك پذير مي‌شوند و با كوچك‌ترين رفتاري عصباني خواهند شد. البته به همان سرعت نيز از رفتار خشن خود پشيمان مي‌شوند. بسياري از والدين مي‌گويند كه پسر نوجوان‌شان ناسازگار شده است و در مقابل آن‌ها سركشي مي‌كند. لازم به ذكر است كه اينگونه رفتارها نشانه خصومت و دشمني با والدين نيست. آن‌ها فقط قصد دارند كه از اين طريق نشان دهند كه بزرگ شده‌اند و به استقلال رسيده‌اند. به ظاهر و چهره خود توجه بسيار زيادي دارند و از اينكه در ميان دوستان و جنس مخالف محبوب باشند لذت مي‌برند. در نوجواني پسرها نسبت به آينده خود بسيار نگران هستند و اين نگراني نيز مي‌تواند در بروز رفتارهاي خشن موثر باشد.

 

رفتارهاي هشداردهنده در پسر نوجوان

همانگونه كه گفته شد پسرها در دوره نوجواني تغييرات زيادي مي‌كنند. معمولا تغييرات رفتاري براي والدين عجيب است و نمي‌دانند كه چگونه با آن‌ها برخورد كنند. در صورتي كه نوجوان رفتارهاي زير را انجام مي‌دهد لازم است كه به او بيشتر توجه كنيد و حتي از متخصص كمك بگيريد. اين رفتارها شامل موارد زير است.

  • ناراحت شدن بيش از حد براي مسائل كوچك
  • مشكلات عاطفي و رفتاري
  • فرار كردن از مدرسه
  • آسيب رساندن به خود
  • رفتارهاي خشونت آميز
  • رفتارهاي ضد اجتماعي مانند دزدي
  • مصرف مواد و الكل
  • افسردگي و اضطراب

براي آگاهي بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

 

رفتار صحيح با پسر نوجوان

نوجواني سن بسيار حساسي است و رفتار والدين با نوجوانان نقش بسيار مهمي در چگونگي شخصيت و هويت آن‌ها دارد. رفتار صحيح در برخورد با نوجوان پسر به شرح زير مي‌باشد.

برقراري ارتباط صحيح با نوجوان

اولين نكته در برخورد با نوجوانان اين است كه به هر صورتي كه شده با آن‌ها ارتباط برقرار كنيد. ممكن است كه پسرتان براي برقراري ارتباط چندان مشتاق به نظر نرسد و با جمله‌هاي كوتاه با شما صحبت كند. اما اين را بدانيد كه پسرها علاقه‌اي به گفت‌وگوي طولاني ندارند. سعي كنيد كه همين رابطه كوتاه را نيز با آن‌ها حفظ كنيد. توجه داشته باشيد كه گفت‌وگوي شما نبايد نصحيت آميز باشد. بهتر است كه تنها به او گوش دهيد و يا براي او از خاطرات دوران نوجواني خود تعريف كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

حمايت كردن پسر نوجوان

پسرها در دوره نوجواني فشار زيادي را تحمل مي‌كنند. تغييرات رواني، فشار همسالان و معلمان، نگراني از آينده و غيره باعث مي‌شود كه مضطرب شوند. در اين شرايط حمايت والدين مي‌تواند در كاهش اضطراب و مشكلات رفتاري آن‌ها بسيار موثر باشد. به او نشان دهيد كه پشتيبان او هستيد و هر اتفاقي كه بيافتد باز هم او را دوست خواهيد داشت. حمايت شما باعث مي‌شود كه از نگراني‌ها و مشكلات خود با شما صحبت كند.

عدم تجاوز به حريم خصوصي

همه نوجوان‌ها دوست دارند كه استقلال داشته باشند و به حريم خصوصي خود اهميت بسيار زيادي مي‌دهند. به حريم او احترام بگذاريد و از ورود بي‌اجازه به اتاقش خودداري كنيد. اجازه دهيد كه تا حد امكان براي خود تصميم بگيرد و كارهايش را برنامه ريزي كند. احترام به حريم خصوصي و استقلال نوجوانان تا حد زيادي مشكلات ميان والدين و نوجوان‌ها را كاهش مي‌دهد.

رفتار دوستانه

بسياري از والدين فكر مي‌كنند كه اگر با پسرشان دوستانه برخورد كنند در تربيت او موفق نمي‌شوند. اما اگر شما بتوانيد در عين اقتدار، رفتار دوستانه و مهربانانه‌اي با پسرتان داشته باشيد ارتباط بسيار عالي با او برقرار كرده‌ايد. در اين شرايط اگر مشكل يا نگراني داشته باشد بدون ترس با شما در ميان مي‌گذارد.

صبور بودن

مهم‌ترين اصل در برخورد با نوجوانان صبوري است. آن‌ها در اين سن پرخاشگر مي‌شوند و رفتارهاي عجيبي از خود نشان مي‌دهند. مسلم است كه اين رفتارها براي والدين راحت نيست و معمولا بسياري از آن‌ها به سرعت عصباني مي‌شوند و با فرزندشان دعوا مي‌كنند. اما براي كنترل نوجوانان و رفتار صحيح با آن‌ها لازم است كه صبور باشيد و خشم خود را كنترل كنيد. اين را به ياد داشته باشيد كه اين رفتارها تنها بخشي از فرايند رشد نوجوان است و به تدريج برطرف خواهد شد.

كمك گرفتن از روانشناس

روانشناس يك فرد متخصص و آموزش ديده است تا در زمينه‌هاي مختلف به افراد آگاهي دهد و به آن‌ها كمك كند. زماني كه با نوجوان پسر خود مشكل داريد و نمي‌دانيد كه چگونه بايد با او برخورد كنيد از كمك روانشناس استفاده كنيد. او به شما كمك مي‌كند تا رابطه صميمانه‌اي با فرزندتان برقرار كرده و به بهترين نحو با او برخورد كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوجوان پسر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : پسر نوجوان چه تغييراتي را تجربه مي كند و چگونه بايد او را درك كرد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۰۵:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی