مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

اختلال گفتاري

بعضي از افراد از آن چه مي‌خواهند بيان كنند، آگاهي دارند اما قدرت به زبان آوردن افكارشان را ندارند، اين شرايط مي‌تواند باعث از بين رفتن اعتماد به نفس در فرد و در درازمدت منجر به بروز افسردگي شود چرا كه فرد نمي‌تواند منظور خود را بيان كند و در برخي موارد نيز ممكن است مورد تمسخر و خنده‌ي ديگران قرار بگيرد. توصيه مي‌كنيم مقاله اعتماد به نفس را مطالعه كنيد.

اختلال گفتاري هم در بزرگسالان و هم در كودكان ديده مي‌شود؛ از علت‌هاي اين اختلال علاوه بر مشكلات دوران رشد، مي‌تواند افسردگي يا استرس پس سانحه باشد. به گونه‌اي كه فرد بعد از تجربه‌ي اتفاق ناخوشايند و دردناك مانند فوت عزيزان يا بلاياي طبيعي در گفتار دچار مشكل مي‌شود. هر چه زودتر تحت درمان قرار بگيرند بهبودي سريع‌تر و راحت‌تر روي خواهد داد. براي كسب اطلاعات بيشتر از افسردگي كليك كنيد.

 

نشانه‌هاي اختلال گفتاري

اختلالات گفتاري يك يا چند مورد از نشانه‌هاي زير را در بر مي‌گيرد:

  • تكرار صداها
  • تغيير واج‌ها
  • اضافه يا كم كردن واج‌ها و صداها
  • عدم بيان صحيح كلمات
  • بيان كلمات با صداي گرفته و خشم و يا با صداي بسيار آرام

 

انواع اختلال گفتاري

اختلالاتي كه در اين دسته قرار مي‌گيرند عبارتند از اختلال زبان، اختلال صوت گفتار، لكنت زبان (اختلال در فصاحت كلام)، اختلال ارتباط اجتماعي.

اختلال زبان

زبان از دو بخش تشكيل شده دريافتي و بياني، اختلال در هر كدام از اين بخش‌ها مي‌تواند در ارتباط فرد اثر بگذارد. نقص در درك يا توليد لغات، جمله سازي يا حرف زدن به صورت مشخص در گفتار، نوشتار و ارتباطات شفاهي از مشخصات اختلال زبان مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال زبان كليك كنيد.

اختلال صوت گفتار

بيان صحيح كلمات به هماهنگي بين عضلات فك، صورت و لب‌ها به همراه تنفس مرتب احتياج دارد. كودكان دچار نقص در سيستم آواسازي يا عدم توانايي در هماهنگي در حركات اندام‌ها در توليد كلمات به صورت واضح و قابل فهم مشكل دارند.

لكنت زبان

آشفتگي در فصاحت و رواني كلام و الگوي زمان بندي تكلم از مشخصات لكنت زبان است، كه به صورت كشيدن هجاها و اصوات، كلمات منقطع و وقفه‌هاي بي صدا و صدادار و تكرار برخي واژه‌ها و حروف قابل مشاهده است. براي كسب اطلاعات بيشتر از لكنت زبان كليك كنيد.

اختلال ارتباط اجتماعي

اين افراد مشكلي در بيان و درك كلمات يا واژگان ندارند اما در استفاده از زبان به صورت اجتماعي و رعايت قواعد ارتباط كلامي و غير كلامي در زمينه‌هاي متفاوت زندگي و تغيير شرايط صحبت كردن با توجه به موقعيت توانايي لازم را ندارند.

 

علل اختلال گفتاري

آسيب به بخش‌هايي از مغز بيماري‌هاي عضلاني و شرايط فيزيكي مرتبط با فك، دندان‌ها و دهان مي‌توانند از جمله علل جسماني براي بروز اختلالات گفتاري باشند. بيماري‌هايي مثل اوتيسم، بيش فعالي، هانتينگتون، و سرطان دهان را مي‌توان به ليست علل جسماني اضافه كرد. كودكان اوتيسم در اغلب موارد اختلالات گفتاري را نيز تجربه مي‌كنند. براي اطلاع بيشتر از نشانه‌هاي اوتيسم كليك كنيد.

اما گاهي كودكان يا بزرگسالاني را مي‌بينيم كه با وجود نداشتن چنين مشكلاتي، براي صحبت كرد دشواري‌هايي دارند كه ريشه‌ي آن مي‌تواند در حوادث و يا خاطرات آن‌ها باشد به طوري كه به داشتن يك تروما (حادثه ناگوار)، تنبيه بدني و يا كلامي توسط مراقبان و خطراتي كه در كودكي با آن‌ها مواجه بوده است، در بروزاختلال گفتاري نقش دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر از بيش فعالي كليك كنيد.

 

درمان اختلال گفتاري

اختلالات گفتاري در طيف خفيف ممكن است نيازي به درمان نداشته باشند و برخي از آنان خود به خود و به سادگي رفع شوند و باقي درگفتار درماني مي‌توانند بهبود يابند. درمان‌هاي مختلف با توجه به نوع اختلال وجود دارد. در گفتار درماني متخصص فرد را به سمت تمرينات كه باعث تقويت ماهيچه‌هاي صورت و گلو مي‌شوند، هدايت مي‌كنند. كنترل تنفس در حين صحبت نيز آموزش داده مي‌شود. تقويت‌هاي ماهيچه و كنترل تنفس در بهبود طريقه‌ي بيان كلمات تاثير دارد، همچنين براي روان و سليس صحبت كردن، تمرين داده مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر از گفتار درماني كليك كنيد.

نكات مهم در مورد اختلالات گفتاري

در صورتي كه اختلالات گفتاري بدون درمان رها شوند موجب ايجاد اضطراب زياد در فرد و با گذشت زمان باعث اختلالات اضطرابي و ترس از صحبت كردن در جمع مي‌شوند. درمان‌هاي اوليه براي اضطراب مي‌توانند مانع پيشرفت و ايجاد عوارض براي فرد شود. براي كسب اطلاعات بيشتر از اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

گزينه‌هاي درمان شامل روان درماني و دارو درماني است كه با توجه به شدت و نوع، متخصص تشخيص مي‌دهد كدام درمان‌ها متناسب است. براي درمان چنين مشكلاتي در كودكان لازم است به مشاوره كودك مراجعه كنيد و بهترين درمان‌ها را در پيش بگيريد. در صورتي كه اختلالات گفتاري در كودكي حل نشوند منجر به بروز افسردگي و مشكلات بيشتر در بزرگسالي مي‌شوند. براي اطلاع از روش‌هاي روان درماني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

علت اختلالات گفتاري در بزرگسالان چيست؟

اين اختلال مي‌تواند به سابقه خانوادگي باز گردد و يا بعد از تجربه‌ي حادثه‌ي ناگوار اتفاق افتاده و در فرد باقي مانده باشد. از علل ديگر شرايط فيزيكي و نقص‌هاي مرتبط با فك و دهان و دندان است.

انواع اختلالات گفتاري در كودكان كدام‌اند؟

اختلالات زبان، اختلال صوت گفتار و اختلال در ارتباط اجتماعي از انواع اختلالات گفتار در كودكان است اما شايع‌ترين نوع آن لكنت زبان است.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال گفتاري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلال گفتاري | نشانه ها، علل و درمان مشكلات گفتاري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال گفتاري،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۰:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی