مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دون ژوانيسم چيست؟

دون ژوانيسم نوعي از اختلالات شخصيت و اصطلاحي است برگرفته از ادبيات و نمايش‌هاي اپرا. نمايشنامه روايتي از زندگي مردي افسانه‌اي به نام دون ژوان يا دون خوآن مي‌باشد، مردي بي بند و بار كه زنان را اغوا مي‌كند. اصطلاح دون ژوانيسم در ادبيات روانشناسي به مردي اطلاق مي‌شود كه مايل به برقراري رابطه با زنان متعدد مي‌باشد. معمولا اصطلاح ساتيريازيس (satyriasis) هم معني دون ژوان تلقي مي‌شود و به افرادي كه از لحاظ جنسي بسيار فعال هستند، به كار برده مي‌شود. براي اطلاع از ديگر اختلالات شخصيت كليك كنيد.

 

ويژگي‌هاي افراد دون ژوان

  • اصطلاح دون ژوانيسم عموما براي مردان به كار برده مي‌شود. مرداني كه در آن واحد مي‌توانند وارد روابط جنسي و عاطفي متعدد شوند و ميل و اشتياق شديدي براي رابطه‌ي جنسي با زنان دارند.
  • آن‌ها از درگيري عاطفي اجتناب مي‌كنند و اصولا توانايي برقراري رابطه‌ي عاطفي عميق با زنان را ندارند. آن‌ها روابطشان را در سطح روابط فيزيكي و اشتياق و علاقه به بدن زن نگه مي‌دارند.
  • اصولا آن‌ها ميل و اشتياق شديدي به فتح كردن دارند، به خصوص اگر زن يا زن‌هاي مورد نظرشان دور از دسترس، سرد، بي اشتياق يا جنگجو به نظر برسند. براي آن‌ها هيچ اهميتي ندارد كه زن مورد نظر چقدر دور از دسترس باشد، آن‌ها بالاخره آن قله را فتح خواهند كرد.
  • داستان با به دست آوردن فرد مورد نظر تمام نمي‌شود، آن‌ها براي ماندن وارد رابطه نمي‌شوند. تنها مي‌خواهند فاتح باشند و پس از فتح ترك مي‌كنند.
  • اصولا آن‌ها براي پنهان كردن حس حقارت دروني و عميقشان، خود را درگير روابط مي‌كنند.
  • آن‌ها مرداني با ظاهر جذاب، پر سرو زبان، به لحاظ جنسي فعال، دلربا و خوش پوش هستند.
  • آن‌ها تمايل شديدي براي اين دارند كه از نظر جنسي فعال به نظر برسند و جنس مخالف آن‌ها را اينگونه پردازش كند در حاليكه ممكن است در واقعيت خودانگيختگي جنسي اش به مقدار شريك جنسي اش نباشد.
  • آن‌ها تمايل به دوست داشته شدن ندارند بلكه بيشتر نيازمند تحسين هستند.
  • دوست داشته شدن براي آن‌ها از جانب ديگران امري خطرناك مي‌باشد و فكر مي‌كنند اگر كسي آن‌ها را دوست بدارد، قصد بهره كشي از آن‌ها را دارد.

 

شروع و سير دون ژوانيسم

اختلال دون ژوانيسم معمولا از دوران نوجواني شروع به ظهور مي‌كند ولي ريشه‌هاي اصلي آن در دوره كودكي و در ارتباط كودك با مادرش مي‌باشد. عموما مادري ناكام كننده كه كودك سرشار از خشم از اوست و در دوره نوجواني تلاش مي‌كند با فتح دختران و زنان مخصوصا زناني قوي و دور از دسترس اين خشم سركوب شده را بروز دهد و تسلط خود را نشان دهد. او زنان را فتح و سپس آن‌ها را رها مي‌كند. او به خوبي ياد مي‌گيرد چگونه دل زني را به دست آورد، لذت‌هايي كه زن‌ها طالب آن هستند را مي‌شناسد و با سخاوت كامل آن را به زنان مي‌دهد.

علل بروز دون ژوانيسم

برخي از روانشناسان معتقدند كه مردان دون ژوان در پي يافتن مادر خويش در زن‌هاي ديگر هستند. برخي ديگر هم اعتقاد دارند كه اين مشكل به خاطر اختلالات دلبستگي در دوران شيرخوارگي و كودكي به وجود مي‌آيد. در صورتي كه دلبستگي ايمن با مادر و يا فرد مراقب، در سال‌هاي اوليه كودكي به خوبي شكل نمي‌گيرد، احتمال بروز چنين اختلالي در بزرگسالي وجود دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

 

روابط عاطفي دون ژوان‌ها چگونه است؟

ارتباطات آن‌ها با جنس مخالف با علاقه و اشتياق خيلي شديد شروع مي‌شود، با تلاش خيلي زياد براي به دست آوردن ادامه پيدا مي‌كند، بعد از فتح و اطمينان از طرف مقابل طرد آغاز مي‌شود و اين فرايند خاتمه رابطه به گونه اي پيش مي‌رود كه فرد مقابل حتي متوجه نمي‌شود كه چه اتفاقي افتاده است. معمولا فرد مقابل براي برگرداندن معشوقِ دون ژوان خود تلاش مي‌كند و اين التماس‌ها چيزي نيست كه دون ژوان را برگرداند. اما او را ارضا مي‌كند. ولي داستان به همين جا ختم نمي‌شود او از تنهايي گريزان است.

دائما بايد در تلاش براي به دست آوردن باشد يا فرار از قرباني خود به طوري كه از اين كار لذت مي‌برد. هيچ وقت هم هيچ محدوديتي براي روابط و تعداد آن‌ها ندارد و بلافاصله به سمت قرباني بعدي خود مي‌روند. و اين سير دائما در كل زندگي آن‌ها تكرار مي‌شود. نكته‌ي مهم اين است كه اين اختلال نام يك تشخيص رسمي روانپزشكي و روانشناختي نيست، بلكه معمولا اين مجموعه از ويژگي‌ها را در افرادي با شخصيت خودشيفته ميبينيم. همچنين معمولا آن را مساوي با اعتياد جنسي قرار مي‌دهند. در اين زمينه مطالعه مقاله شخصيت خودشيفته مي‌تواند مفيد باشد.

 

افراد دون ژوان چه زناني را براي رابطه انتخاب مي‌كنند؟

مردان مبتلا به اختلال دون ژوانيسم اغلب يا به سراغ زناني مي‌روند كه از لحاظ شغلي، شخصيتي، ظاهر، تيپ، ثروت و شهرت در جايگاه بالايي هستند و يا هيچ كدام از موارد ذكر شده را ندارند.

فرد دون ژوان به دنبال زناني با ويژگي‌هاي برجسته مي‌رود و سعي در رابطه با او مي‌كند؛ از اين طريق ويژگي‌هاي طرف مقابل را تماما به خود نسبت مي‌دهد و از اين طريق بر خصلت خودشيفتگي خود مي‌افزايد. چنين زناني منبع تغذيه‌اي براي هويت و شخصيت فرد دون ژوان هستند. برخي ديگر از افراد مبتلا به دون ژوانيسم به سراغ زناني مي‌روند كه در جامعه بسيار كمرنگ هستند و اعتماد به نفس پاييني دارند. فرد دون ژوان ويژگي‌‌هاي منفي و نامناسب خود را به طرف مقابل نسبت مي‌دهد و در اكثر موارد از او تعريف و تمجيد دريافت مي‌كند. به اين طريق باز هم خودشيفتگي‌اش تقويت مي‌شود؛ چرا كه مي‌داند برتر از طرف مقابلش است.

 

درمان دون ژوانيسم

لازم به ذكر است كه اگرچه اين اصطلاح براي مردان به كار مي‌رود ولي لزوما نمي‌توان تمام نمونه‌هاي آن را بين مردان پيدا كرد. چه بسا زناني كه اين ويژگي را دارند و تعدادشان هم رو به ازدياد است. در بسياري موارد زندگي كردن با چنين افرادي بسيار سخت به نظر مي‌رسد؛ در اين زمينه لازم است نحوه رفتار با آن‌ها را بلد باشيد به همين دليل پيشنهاد مي‌كنيم در صورتي كه در اطرافيان خود فردي با اين اختلال را داريد، براي حفظ سلامت روان خود و كمك به درمان او از مشاوره روانشناسي كمك بگيريد.

روش‌هاي روان درماني براي اختلال دون ژوانيسم

براي درمان مراجعيني با شخصيت خودشيفته و رفتار دون ژوان جلسات روان درماني ضروري مي‌باشد. راه حل دارويي براي آن وجود ندارد و معمولا با جلسات عميق رواندرماني و روانكاوي مي‌توان تا حدودي انتظار بهبود داشت.

پيش از هر چيز در اين جلسات ريشه‌ي مشكل در كودكي و نوجواني فرد مورد بررسي قرار مي‌گيرد؛ در روان درماني فرد دون ژوان علاوه بر اين كه نسبت به ويژگي‌‌ها و رفتارهاي آسيب‌زننده خود آگاهي مي‌يابد به كمك درمانگر تلاش مي‌كند تا آن‌ها را اصلاح و يا با رفتارهاي مناسب جايگزين كند. علاوه بر اين تكنيك‌هاي برقراري رابطه عاطفي مؤثر به اين افراد آموزش داده مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد روان درماني كليك كنيد.

 

ازدواج با فرد دون ژوان

توجه داشته‌باشيد كه افراد مبتلا به دون ژوانيسم در ابتدا بسيار عاشق پيشه به نظر مي‌رسند و براي رسيدن به شما نهايت تلاش خود را به كار مي‌برند. اما فكر مي‌كنيد بعد از ازدواج هم همينطور است؟ او نمي‌تواند تمام عشق خود را معطوف به شما كند و همواره به دنبال زنان ديگر مي‌رود؛ در نهايت اين حقيقت تلخ وجود دارد كه احتمال خيانت در او بسيار بالاست. در اين رابطه عاطفي به جاي عشق تملك وجود دارد. از طرفي شناسايي اين افراد بسيار سخت است و ممكن است احساسات او را با عشق اشتباه بگيريد؛ بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم پيش از ازدواج حتما از مشاوره ازدواج كمك بگيريد.

 

سؤالات متداول

آيا افراد مبتلا به دون ژوانيسم واقعا عاشق هستند؟

دون ژوان‌ها به دليل مشكلات ريشه‌اي كه اغلب به دوران كودكي و ارتباط با مادرانشان باز مي‌گردد، نمي‌توانند احساساتي همچون دوست داشتن را درك كنند و از طرفي قادر به عشق ورزيدن نيستند. آن‌ها تنها تظاهر مي‌كنند تا از تنهايي فرار كنند.

ويژگي اصلي شخصيتي افراد مبتلا به دون ژوانيسم چيست؟

ويژگي اصلي آن‌ها نياز به تحسين شدن از سوي ديگران است. براي آن‌ها اهميتي ندارد كسي دوستشان بدارد و اغلب هم دوست داشتن ديگران را باور نمي‌كنند؛ اما نياز دارند تا مورد تحسين ديگران واقع شوند.

براي دريافت مشاوره در زمينه دون ژوانيسم مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : دون ژوانيسم | دون ژوان كيست و چه خصوصياتي دارد؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دون ژوانيسم،
موضوع:
[ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۲:۰۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی