مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

 

بلوغ جنسي دختران

بلوغ جنسي دختران، مرحله‌اي از رشد است كه با انتقال فرد از كودكي به بزرگسالي همراه مي‌باشد. فرد در اين دوره از بلوغ، توانايي توليد مثل پيدا مي‌كند و تمام صفات جنسي ثانويه به رشد كامل خود مي‌رسند. در دختران بعد از بالغ شدن غده هيپوفيز توسط هورمون‌هايي دستور توليد هورمون‌هاي زنانه (استروژن و پروژسترون) را به تخمدان‌ها مي‌دهد. اين هورمون‌ها باعث ايجاد تغييرات فيزيكي از جمله رشد سينه‌ها، باسن و رشد موهاي ناحيه تناسلي و زير بغل مي‌گردند و به دنبال آن، تخمك گذاري و  قاعدگي را تحريك مي‌كنند. اين تغييرات جنسي با گروهي از تغييرات رواني همراه هستند و ويژگي‌هاي جديدي را در نوجوان پديد مي‌آورند. براي كسب اطلاعات بيشتر از ويژگي هاي نوجوان كليك كنيد.

در واقع در بلوغ جنسي تغييرات به غدد و اندام‌هاي جنسي مرتبط مي‌باشد و به همين دليل بلوغ جنسي دختران، باعث ايجاد آمادگي و توانايي رابطه جنسي، ميل جنسي و توليد مثل مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ميل جنسي كليك كنيد.

صفات ثانويه جنسي در دختران

صفات اوليه جنسي همان ويژگي‌هايي جسماني است كه از همان ابتداي تولد كودك دختر را از پسر متمايز مي‌كند. صفات ثانويه جنسي در دختران ويژگي‌هاي زنانه است كه انتظار مي‌رود بعد از بلوغ، زنان آن‌ها را دارا باشند. كه عبارتند از:

_قاعدگي

_رشد سينه‌ها

_رويش مو در ناحيه تناسلي

_رويش موي زير بغل

_افزايش توزيع چربي در بدن (پيشنهاد مي‌كنيم مقاله سن بلوغ نوجوان را نيز بخوانيد.)

بلوغ غده آدرنال

غده آدرنال مسئول توليد هورمون‌ها جنسي (استروژن و پروژسترون) مي‌باشد.در طي بلوغ غده هيپوفيز با تاثير بر غده آدرنال و تيروئيد هورمون‌هايي ترشح مي‌كنند كه منجر به تغييرات گوناگوني در بدن به هنگام بلوغ مي‌گردند. تمايل جنسي اوليه نسبت به ديگران ممكن است به واسطه غده آدرنال ايجاد گردد. با ترشح هورمون‌هاي جنسي رشد موهاي زير بغل و ناحيه تناسلي در دختران شروع مي‌شود.

توجه: اگر ترشح آندروژن‌هاي قشر آدرنال در دختران بيشتر از حد طبيعي باشد صفات ثانويه جنسي مانند پرمويي، كاهش رشد سينه‌ها و بزرگ شدن كليتوريس ديده مي‌شود كه به اين اختلال سندروم آدرنوژنيتال مي‌گويند.

رشد اندام‌هاي جنسي در نتيجه بلوغ جنسي دختران

به طور كلي اولين مرحله بلوغ جنسي در دختران رشد سينه‌ها است. در برخي از دختران رشد مو در ناحيه تناسلي زودتر از رشد سينه‌ها اتفاق مي‌افتد. رشد سينه‌ها در چند مرحله انجام مي‌شود. در مرحله جوانه زدن، حلقه دور نوك سينه‌ها بزرگتر مي‌شود و سپس سينه‌ها و نوك آن‌ها به صورت يك برآمدگي بالا مي‌آيد و اين حلقه و نوك سينه‌ها بالاتر از سطح سينه‌ها قرار مي‌گيرند. در مراحل نهايي حلقه دور نوك سينه‌ها همسطح با آن مي‌شود و فقط نوك سينه‌ها بالا مي‌آيد.

بلوغ تغييرات داخلي مهمي در دختران ايجاد مي‌كند تا قابليت توليد مثل در آن‌ها ايجاد شود. اين تغييرات شامل رشد رحم، مهبل و ديگر قسمت‌هاي مربوط به توليد مثل است. معمولا مرحله رشد سريع در طول مراحل اوليه و مياني رشد سينه‌ها و موي ناحيه تناسلي اتفاق مي‌افتد و اين مرحله نشان دهنده اوج يك سري تغييرات هورموني طولاني است.

تغييرات جسماني ناشي از بلوغ جنسي دختران

نوجوانان تغييرات عمده‌اي را از لحاظ جسمي، جنسي، عاطفي، رواني و شناختي تجربه مي‌كنند. مقاله نوجوان در اين زمينه اطلاعات مفيدي را در اخيتارتان قرار مي‌دهد. از جمله تغييرات جسماني ناشي از بلوغ جنسي در دختران مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

شروع قاعدگي

قاعدگي از ديگر نشانه‌هاي بلوغ در دختران است. حدود دو سال بعد از آغاز بلوغ، دختران معمولا اولين دوره قاعدگي را تجربه كرده و قدرت باروري پيدا مي‌كنند. خونريزي ماهانه معمولا در سنين 9 تا 16 سالگي اتفاق مي‌افتد. دختران در اين زمان علاوه بر رعايت بهداشت فردي بايد تغذيه مناسبي هم داشته باشند. به طور كلي توانايي توليد مثل تا چند سال بعد از اولين قاعدگي ايجاد نمي‌شود و تخمك گذاري منظم حدودا دو سال بعد اتفاق مي‌افتد. برخلاف پسرها، دختران قبل از اين كه به باروري برسند از لحاظ جسماني به نظر بالغ مي‌رسند. براي كسب اطلاعات بيشتر از قاعدگي كليك كنيد.

ترشحات واژن

در طي دوران بلوغ، ترشحاتي به رنگ زرد يا سفيد از واژن ديده مي‌شود. اين ترشحات طبيعي در واقع مهبل را تميز و مرطوب نگه مي‌دارد و در پيشگيري از عفونت واژن مؤثر است. رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل در دوران قبل و بعد از عادت ماهيانه تغيير مي‌كند، هر چند اين موضوع كاملا طبيعي است، براي برخي از دختران مي‌تواند آزارنده و منزجر كننده باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر از عفونت واژن كليك كنيد.

برخورد مناسب والدين با بلوغ جنسي دختران

دختران در دوران بلوغ بسيار حساس مي‌شوند و تغييرات جسماني و جنسي در روان آن‌ها تأثيرات و تغييرات عمده‌اي ايجاد مي‌كند. بنابراين نحوه برخورد والدين و آموزش‌هاي آنان اهميت بسياري دارد. لازم است والدين به اين دوران با ديدي مثبت نگاه كنند. مي‌توانند با خريدن كادويي به مناسبت بلوغ و بالغ شدن فرزند دختر خود به او حس ارزشمندي دهند. بهتر است در اين دوران براي حل تعارضات ميان خود و فرزندتان از مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسي نوجوان بهره‌مند شويد.

در اين دوران تعارضات زيادي بين والدين و فرزند دختر ايجاد مي‌شود. اين تعارضات مي‌تواند ناشي از تغييرات  و آشفتگي‌هاي بلوغ و عدم درك والدين از فرزندان باشد. در صورتي كه تعارضات حل نشوند ممكن است به بحران تبديل شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر از بحران نوجواني كليك كنيد.

آموزش والدين به فرزندان

تمام افراد در دوران نوجواني كنجكاوي‌هايي در مورد مسائل جنسي دارند، كه البته قسمتي از رشد طبيعي آن‌ها محسوب مي‌شود. از آن جايي كه اين كنجكاوي‌ها اغلب به صورت پنهاني و به دور از چشم پدر مادر صورت مي‌گيرد، بهتر است مادران با انعطاف پذيري و به كار بردن ظرافت‌هاي خاص در مورد مسائل جنسي و تغييراتي كه براي دخترشان در اين دوران رخ مي‌دهد با او صحبت كنند و آموزش‌هاي لازم را به آن‌ها بدهند. لازمه‌ي تأثيرگذاري آموزش‌هاي مادران، ارتباط صميمانه‌اي است كه با فرزند خود برقرار مي‌كنند. پيش از آن كه با نوجوان خود صحبت كنيد در مورد ميزان اطلاعاتي كه از مسائل جنسي دارد آگاه شويد.

مي‌توانيد با آگاهي بخشي به نوجوان دختر خود، از او در برابر روابط جنسي پرخطر محافظت كنيد. براي مثال توضيحاتي در خصوص بيماري‌هاي مقاربتي و تبعات روابط جنسي آزاد بدهيد. توجه داشته‌باشيد كه ميزان آگاهي بخشي و نحوه‌ي بيان چنين موضوعاتي بايد متناسب با سن فرزند، باشد. هيچ گاه در مورد گفتن مسائل جنسي زياده روي نكنيد و از طرفي تعصب بيش از حد به خرج ندهيد. در اين زمينه بر هر والدين واجب است تا در دوره‌هاي تربيت جنسي كودكان و نوجوانان شركت كند.

سخن آخر

عدم وجود آموزش كافي در زمينه مسائل جنسي با افزايش ناهنجاري‌هاي اجتماعي و انحرافات اخلاقي همراه است. آموزش مسائل مربوط به بلوغ و مسائل جنسي از موضوعاتي است كه والدين هميشه نسبت به آن ابراز نگراني مي‌كنند. در اين ميان مادران نقش اصلي در تربيت جنسي دختران خود دارند. براي كسب اطلاعات در زمينه تربيت جنسي كليك كنيد.

آموزش اين مسائل به نوجوانان باعث مي‌شود كه آن‌ها بتوانند ميل جنسي و غريزه خود را به درستي هدايت كنند. آموزش بايد در زمان مناسب انجام شود و بهتر است  قبل از بلوغ ارائه شود تا نوجوان فرصت كافي براي آشنايي با علائم بلوغ داشته باشند و بتوانند با آرامش بيشتري اين مرحله را سپري كند. رفتار صحيح والدين در سن بلوغ اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر از رفتار صحيح والدين در سن بلوغ كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بلوغ جنسي دختران مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بلوغ جنسي دختران | بلوغ جنسي در دختران چگونه است؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بلوغ جنسي دختران،
موضوع:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۲:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی