مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

خرافات و باورهاي اسطوره اي

تاريخچه خرافات

در قبيله‌اي عرب به نام عذره شخصي به نام خرافه وجود داشته است كه براي مدتي ناپديد مي‌شود و بعد از بازگشت حرف‌هاي غيرقابل باور و عجيبي را تعريف مي‌كرده است كه اعضاي قبيله فكر مي‌كردند او ديوانه و جن زده شده است. هر حرفي كه مي‌زد براي افراد غيرواقعي بوده و پس از آن به هر سخن عجيب و غيرقابل باور، سخن خرافه مي‌گفتند. با نگاه كردن به تاريخ مي‌توان متوجه شد كه خرافه در بيشتر دوره‌هاي تاريخي وجود داشته كه بخشي از رفتارهاي فرهنگي، اجتماعي و فردي را شامل بوده است. در حال حاضر با وجود پيشرفت تكنولوژي و علم هنوز هم خرافات وجود دارند.

 

انواع خرافات و باورهاي اسطوره اي

باورهاي مشترك اجتماعي

در سطح جامعه يك‌سري خرافات مانند خوش‌شانسي يا بدشانسي و فال گرفتن وجود دارد كه بيشتر افراد آن‌را پذيرفته‌اند و عموما در صحبت‌هايشان مشاهده مي‌شود. اين نوع از خرافات تا حدودي در ميان مردم عادي شده است و قابل باورتر از انواع ديگر آن‌ است.

تجربه‌هاي غيبي

در نوع ديگري از خرافات و باورهاي اسطوره اي افراد فكر مي‌كنند احساسات فراحسي دارند كه مي‌توانند با استفاده از نيروهاي ذهني اشياء را كنترل كنند و آن‌ها را حركت بدهند. اين اشخاص ادعا مي‌كنند كه با نيروهاي ماوراءالطبيعه ارتباط دارند و بيرون از بعد انساني همه چيز را درك مي‌كنند.

خرافات شخصي

اين خرافات بر اساس باورها و تفكرات شخصي به وجود مي‌آيد به صورتي كه افراد فكر مي‌كنند كه انجام بعضي از كارها يا استفاده از بعضي ابزارها مي‌تواند به موفقيت‌ آن‌ها كمك كند و از شكست دورشان كند يا اين‌ كه آن‌ها را به شكست نزديك‌تر كند. به طور مثال از يك قلم خاص براي نوشتن قراردادهاي مهم استفاده مي‌كنند.

 

دلايل خرافه پرستي

ترس‌ها و فشارهاي محيطي

ترس‌ها و اضطراب‌هاي ناگهاني از شرايط مادي و روحي اطراف مي‌تواند موجب شود كه فرد خودش را ناتوان ببيند و دست به مسائل خرافي بزند تا فرض كند توانايي كنترل اطرافش را دارد و از آسيب در امان باشد.

جهل و خامي

جهل و عدم دانش يكي ديگر از عواملي است كه افراد را به سمت خرافات مي‌كشاند. هر چقدر انسان توانايي درك‌ حقايق، رابطه علت و معلول و تشخيص و فهم واقعيت را نداشته باشد به همان اندازه به خرافات رو مي‌آورد. در برخورد با مشكلاتش از درك راه‌حل‌هاي منطقي و عقلي ناتوان است و نمي‌تواند علت را پيدا كند. در نهايت براي از بين بردن اين مشكلات و تسكين خودش به اين موضوع رو مي‌آورد.

تقليد كوركورانه

انسان موجودي است كه تقليد را به خوبي انجام مي‌دهد و گاهي بدون اين كه دليل كاري را بداند دست به تقليد مي‌زند. يكي از دلايل گرايش به خرافات تقليد كوركورانه افراد از يك‌ديگر است. در بعضي از جوامع افراد خرافات را انجام مي‌دهند و نسل بعدي‌شان به طور كامل آن‌را تقليد مي‌كند. به اين صورت است كه خرافات از بين نمي‌رود. 

 

ارتباط خرافات و باورهاي اسطوره اي با اختلالات رواني

استرس و اختلال اضطراب

خرافات با استرس افراد رابطه متقابلي دارد. فردي كه به سراغ خرافات مي‌رود مداوم به دنبال انجام كارهايي است كه احساسات او را ارضا كند و بتواند به آرامش فكري برسد. در زماني كه شرايط باب ميل او نباشد و نتواند باورهاي خرافاتي خودش را انجام دهد دچار اضطراب و استرس مي‌شود كه مي‌تواند در او پايدار شود.

براي شناخت بيشتر در زمينه درمان استرس شديد كليك كنيد.

وسواس فكري عملي

در وسواس فكري عملي عموما فرد تا زماني كه كاري را بارها انجام نداده به رضايت كامل دست پيدا نمي‌كند. در حالتي كه فرد دچار خرافات شود براي رسيدن به نتيجه‌اي كه فكر مي‌كند بارها آن‌كار را انجام مي‌دهد و فكر مي‌كند با تكرار بعضي از كارها به خواسته‌اش مي‌رسد. در نهايت دچار نوعي از وسواس مي‌شود كه در همه مراحل زندگي‌اش همراه او است.

اختلال بدگماني

افراد خرافاتي هميشه تصور مي‌كنند افراد ديگر برعليه آن‌ها توطئه كرده و مي‌خواهند به نحوي آن‌ها را دچار مشكل كنند. در بيشتر محيط‌ها به هيچ چيزي احساس خوبي ندارند و حتي از اتفاقات طبيعي هم مي‌ترسند. اين افراد در زندگي دچار بدگماني و حتي اختلالاتي مانند پارانويا مي‌شوند.

افسردگي

در زماني كه فرد خرافاتي نتواند كارهايي را انجام دهد يا همه اتفاقات خلاف تصورات و خواسته او صورت بگيرند به افسردگي دچار مي‌شود و سعي مي‌كند كه از همه چيز دوري كند. عموما به دليل شكست‌هايي كه متوجه اين افراد مي‌شود افسردگي رخ مي‌دهد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

خودشيفتگي

افراد خودشيفته به علت تمايل براي بالاتر و آگاه‌تر نشان دادن خودشان بيشتر به سمت خرافات مي‌روند. اين افراد هزينه‌هاي زيادي مي‌كنند كه بتوانند از آينده باخبر شوند و خودشان را برتر از افراد ديگر نشان دهند.

 

عجيب‌ترين خرافات در ملل مختلف

خرافات و باورهاي اسطوره اي در ايران 

در ايران خرافات بسيار زيادي وجود دارد كه در شهرهاي مختلف نيز گوناگون است. از جمله خرافات رايج در ايران مي توان به نحس بودن عدد سيزده اشاره كرد.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در اروپا

در آمريكا براي رد كردن بد يمني به روي چوب مي‌زنند. اين باور از اروپا به بقيه كشورها انتقال يافته است. در زمان‌هاي قديم در كليسا ادعا مي‌كردند بخشي از صليب حضرت مسيح را در دست دارند و با زدن روي آن مي‌توانند بد يمني را دور كنند. اين باور به ايران هم رسيده است.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در پرتغال

در اين كشور مردم باور دارند كه عقب عقب راه رفتن مي‌تواند براي شما بدشانسي بياورد. گفته مي‌شود با اين كار شيطان متوجه مي‌شود كه شما كجا هستيد و به كجا مي‌خواهيد برويد.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در ژاپن

ژاپني‌ها باور دارند كه در زمان راه رفتن در گورستان بايد انگشت شصت خود را پنهان كنيد. انگشت شصت در اين كشود نماد پدر و مادر است و با پنهان كردن اين انگشت در گورستان مي‌توانيد آن‌ها را از مرگ حافظ كنيد.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در چين

به دليل اين كه تلفظ عدد 4 در زبان چيني به تلفظ كلمه مرگ نزديكي بسيار زيادي دارد ملت اين كشور اين عدد را بسيار بديمن و نحس مي‌دانند.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در اسپانيا

اين افراد در شب سال نو 12 حبه انگور در دهان خودشان مي‌گذارند تا از اين طريق بتوانند بدشانسي و ناراحتي را از خودشان دور كنند و در 12 ماه آينده خوش‌شانس باشند.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در تركيه

مردم تركيه باور دارند كه جويدن آدامس بعد از تاريكي هوا مي‌تواند نشانه‌ جويدن گوشت مرده باشد كه به شدت توصيه مي‌كنند بعد از تاريكي آدامس نجويد. پيشينه اين خرافه مشخص نيست.

خرافات و باورهاي اسطوره اي در انگلستان

در انگلستان افراد فكر مي‌كنند كه اگر در روز اول ماه كلمه خرگوش را به زبان بياورند در طول ماه خوش شانس هستند. آن‌ها باور دارند فرد بايد اولين كلمه‌اي كه در اولين روز ماه مي‌گويند خرگوش باشد و اگر فراموش كرد بايد در موقع به تخت خواب رفتن بگويد شوگرخ (برعكس خرگوش).

خرافات و باورهاي اسطوره اي در برزيل

در برزيل مردم اعتقاد دارند اگر كيف پول روي زمين بيافتد يا آن را جا بگذاريد دچار بدشانسي مالي مي‌شويد. دليل اين باور اين است كه اگر كيف را زمين بگذاريد پول را بي‌ارزش مي‌شماريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خرافات و باورهاي اسطوره اي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : خرافات و باورهاي اسطوره اي | ارتباط خرافات با ديگراختلالات

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۴۴:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی