مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

 

دعواي كودكان

دعواي كودكان اتفاق رايج و بسيار طبيعي مي‌باشد. مخصوصا ميان همشيرها و كودكاني كه ساعات طولاني در كنار هم هستند و با هم تعامل و بازي مي‌كنند، ايجاد جر و بحث و دعوا عادي مي‌باشد.

برخي از والدين از دعواي كودكانشان مي‌ترسند و فكر مي‌كنند خواهر و برادر‌ها هميشه بايد در صلح و صفا باشند؛ دعواي كودكان را نشانه‌اي از ضعف تربيتي و عدم موفقيت خانواده مي‌دانند. اما كافيست به كودكي خود نگاهي بيندازيد و تمام دعواهايي كه با خواهر برادرهاي خود داشتيد را به ياد آوريد و اينكه چند دقيقه يا چند ساعت بعد در صلح بوديد. پس جاي نگراني در اين مورد نيست و كودكان مي‌توانند خود از اختلافاتشان گذر كنند.

دعواي كودكان در واقع زمينه‌اي است تا از حق خود دفاع كنند، با نظرات و سلائق مختلف برخورد داشته باشند، بدانند هنگام پيش آمدن اختلاف چگونه بايد رفتار كنند و به نحوي هنگام ورود به جامعه آماده‌تر باشند.

رابطه خواهر برادري معمولا رابطه‌اي در نوسان است. كودكان در عين اينكه بهم محبت دارند، با هم احساس رقابت مي‌كنند. شما مي‌توانيد بين يك دعواي شديد و صلح آن‌ها تنها يك فاصله چند دقيقه‌اي مشاهده كنيد. نكته مهم رفتار ديگر اعضاي خانواده در هنگام دعواي كودكان است. اين همان نقطه‌اي است كه اهميت خانواده مشخص‌تر مي‌شود. براي اطلاع بيشتر از اهميت خانواده كليك كنيد.

راه‌هاي برخود با دعواي كودكان

مهم‌ترين كاري كه بايد بكنيد اين است كه آرامش و خونسردي خودتان را حفظ كنيد و بدانيد دعواي كودكان يك فاجعه نيست. بهتر است شما در اين مسئله دخالت نكنيد و اجازه دهيد خودشان اختلافشان را حل كنند. بهتر است در بسياري از موارد نسبت به دعوايشان بي توجه باشيد. چرا كه گاهي اوقات آن‌ها از دعوا براي جلب توجه استفاده مي‌كنند. اما با رعايت نكات زير مي‌توانيد تنش موجود را كاهش دهيد:

  • يافتن فرصت مناسب براي آموزش بيان درخواست بدون پرخاش
  • الگو بودن والدين و آموزش مهارت حل مسائل به كودكان (براي اطلاع از مهارت حل مسئله كليك كنيد.)
  • استفاده از ابزار براي آموزش حل مسائل بدون دعوا مانند نمايش عروسكي و كتاب داستان
  • برقراري عدالت جهت پيشگيري
  • عدم جهت گيري، طرف كشي و بي طرف ماندن در صورت شكايت و به جاي آن همدلي كنيد
  • پرهيز از سرزنش و قضاوت

همچنين والدين بهتر است به جاي گفتن نكاتي كه به نظرتان مي‌رسد، از كودكان سوال كنند. اين روند سوال كردن باعث مي‌شود آن‌ها متوجه اشتباهات خود شده و معذرت خواهي كنند. هيچ گاه كودك را مجبور به معذرت خواهي نكنيد. رعايت نكات تربيتي فرزندان توسط والدين حل مسئله را راحت‌تر مي‌نمايد. براي اطلاع از نكات تربيتي فرزندان كليك كنيد.

چه زماني لازم است در دعواي كودكان مداخله كنيم؟

زماني كه دعوا بسيار شديد باشد، شما بايد در دعوا مداخله كنيد. مثل زمان‌هايي كه:

  • برخورد فيزيكي رخ دهد
  • امكان آسيب زدن باشد
  • فحش‌ها و حرف‌هايي كه در آن زده مي‌شود فراتر از حدود خواهر برادري باشد
  • دعواهايي كه هميشه يك طرف بازنده است و ديگري زورگوست

چه اقداماتي زمان مداخله لازم است؟

در دعواي كودكان اولين كار اين است كه آن‌ها را از هم جدا كرده و تا نيم ساعت از هم دور مي‌كنيد. بعد در مورد اتفاق پيش آمده پرس و جو كرده و با عدالت ميانشان رفتار كنيد. يعني اگر تنبيهي هست، عادلانه و براي هر دو نفر در نظر گرفته شود. به ياد داشته باشيد تنبيه بدني كودك شايد در كوتاه مدت موثر باشد اما اثرات سوء آن بيشتر خواهد بود. توصيه مي‌كنيم مقاله تنبيه بدني را مطالعه كنيد.

اگر كودكتان خارج از خانه وارد درگيري شد، هرگز به او ياد ندهيد كه او هم مقابله به مثل كرده و اگر كتكي خورده است، كتكي هم بزند. با اين كار خشونت را به كودكتان آموزش مي‌دهيد. در اين زمان بهتر است علت درگيري را جويا شويد، با كودكتان همدلي كنيد، و به او اطمينان دهيد كه حمايتش خواهيد كرد. بهتر است مهارت حل مسئله و جرات مندي را به كودكتان ياد دهيد تا بتواند خودش مشكلاتش را حل كند. مطالعه مقاله جرات مندي در اين رابطه مفيد خواهد بود.

ولي در همين حال مي‌توانيد اگر لازم شد به سراغ آن كودك قلدر رفته و به او بگوييد كه حواستان به فرزندتان هست و در صورتي كه به رفتارهاي پرخاشگرانه خود ادامه بدهد، به ضررش خواهد شد. رفتار صحيح با نوجوان و كودكتان مي‌تواند او را در برابر خطرات آتي بيمه كند. براي اطلاع بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دعواي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : دعواي كودكان | رفتار درست والدين در دعواي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دعواي كودكان،
موضوع:
[ ۷ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۲:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی