مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

منشأ شتابزدگي و عجله كردن چيست؟

عجله داشتن در انجام كارها سبب مي‌شود تا فرد مضطرب و پريشان شود. چرا كه همواره به دنبال انجام هر چه سريعتر كارهايش است. در نتيجه هيچ زماني براي لذت برن از زمان حال باقي نمي‌ماند. منشأ اين شتابزدگي مي‌تواند ترس ناشي از احساس خلا نهفته در فرد باشد. اضطرابي كه هر زمان در فرد ظاهر مي‌شود، احساس مي‌كند كه هويت واقعي خود را گم كرده است و براي از بين بردن اين احساس هر كاري مي‌كند تا با پر كردن زمان خود بتواند هويت خود را بدست بياورد. از ديگر عوامل تاثير گذار در عجول بودن مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

  • تربيت فرزند
  • الگوي رفتاري پدر و مادر
  • مسائل مالي
  • اهداف زندگي
  • نداشتن مديريت زمان
  • سبك زندگي اشتباه

 

عوارض و معايب عجله كردن

معمولا تعجيل در رفتار افراد، باعث بالا رفتن هيجان شده و در اين صورت قدرت تفكر كاهش پيدا مي‌كند و با كاهش قدرت تفكر، معمولا در دراز مدت، افراد احساس خوشايندي در زندگي خود ندارند. عجول بودن و شتابزدگي در انجام كارها چه در زندگي شخصي و چه در زندگي شغلي اثرات منفي و جبران ناپذيري دارد كه در ادامه آنها را شرح مي‌دهيم:

تغييرات خلق و خو

_عجول بودن باعث مي‌شود كه به دليل عدم موفقيت، غمگين شويم و اين حس منفي جايگزين شاد بودن شود. در واقع عجله كردن از جمله موانع موفقيت و جزو ويژگي‌هاي شخصيتي افراد ناموفق است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ديگر ويژگي هاي شخصيتي افراد ناموفق كليك كنيد.

افراد به دليل عدم موفقيت و به نتيجه نرسيدن در خيلي از امور، خيلي زود تبديل به يك آدم عصبي، خشن و بداخلاق خواهند شد. عصباني شدن و به اصطلاح از كوره در رفتن نه تنها باعث آسيب جسمي و رواني به خودتان مي‌شود بلكه به ديگران و روابطتان نيز آسيب مي‌رساند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه موفقيت در زندگي كليك كنيد.

كاهش تمركز از مهم‌ترين آثار و پيامدهاي عجله كردن

زماني كه تمام كارهاي خود را با عجله و شتابزدگي انجام مي‌دهيد، تمركز شما به ميزان زيادي كاهش مي‌يابد چرا كه تنها به فكر اتمام آن كارها هستيد و به كيفيت كارها توجه نمي‌كنيد. از دست دادن تمركز احتمال موفقيت را در زندگي كاهش مي‌دهد و آرامش روان را از شما مي‌گيرد.

ديگر پيامدهاي عجله كردن

_عجله و شتابزدگي در كارها باعث مي‌شود كه همه جوانب كار را نسنجيم و بي گدار به آب بزنيم.

_عجول بودن باعث مي‌شود افراد تصميمات اشتباه زيادي بگيرند و موقعيت‌هاي زيادي را از دست بدهند.

_به دليل تصميمات اشتباهي كه گرفته‌اند، نه تنها به نتايج قابل قبولي دست نمي‌يابند بلكه دچار احساس پشيماني مي‌شوند.

_ عجله داشتن در انجام كارها، استرس و اضطراب را افزايش مي‌دهد و خطر ابتلا به اختلالات اضطرابي را بالا مي‌برد. براي اطلاع از اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

_وقتي كه عجول بودن به يكي از عادت‌هاي روزانه تبديل شود، دخالت كردن در همه‌ي امور، مقصر دانستن ديگران و قضاوت ديگران اتفاق مي‌افتد.

_چون هيچ وقت نتايج عالي به دليل عجله كردن حاصل نمي‌شود، افراد انگيزه خود را براي انجام كارها از دست مي‌دهند و مدام بهانه‌ها مي‌آورند.

همه موارد ذكر شده بدون شك باعث مي‌شوند كه آرامش خود را از دست بدهيد.

 

راه‌هاي مقابله با عجول بودن و عجله كردن

عجله كردن انتخاب شماست و شما نمي‌توانيد با عجله كردن تمام كارهايتان را در طول روز انجام دهيد. در زير راه هايي براي مقابله با عجله كردن ذكر كرده‌ايم:

مهارت‌هاي مديريتي را بياموزيد

مهارت مديريت زمان و برنامه ريزي را ياد بگيريد. داشتن برنامه ريزي روزانه به معني داشتن يك نظام سفت و سخت براي انجام كارها نيست. بلكه از هم ريختگي روز شما جلوگيري مي‌كند. در اين زمينه مطالعه مقاله مديريت زمان كمك زيادي به شما مي‌كند.

مهارت مديريت و درمان استرس را بياموزيد. استرس جز اجتناب ناپذير زندگي است. ولي مي‌توان آن را مديريت و كنترل كرد. راه‌هاي بسيار زيادي براي كاهش استرس وجود دارد. از جمله خود آرام سازي و ريلكسيشن. براي اطلاع از بهترين روش‌هاي درمان استرس كليك كنيد.

داشتن برنامه‌ريزي

_از برنامه ريزي براي قرار ملاقات‌هاي پشت سر هم خود داري كنيد. هميشه يك مدت زمان كوتاه براي انتقال يك تعهد به تعهد ديگر براي خود در نظر بگيريد.

_در برنامه ريزي روزانه خود زمان اضافي براي انجام دادن كارها در نظر بگيريد.

_به موقع بخوابيد و زود از خواب بيدار شويد. به موقع از خانه خارج شويد.

_اول كار‌هاي مهم را انجام دهيد. به جاي اينكه كله روز خود را با نگراني سپري كنيد. بهتر است ابتدا به انجام كارهاي مهم خوب بپردازيد و بعد از آن روز بدون عجله اي داشته باشيد.

نكات مهم و كليدي براي مقابله با عجله كردن

  • مهارت نه گفتن را بياموزيد. نه گفتن به كارهاي غير ضروري، به شما فرصت كافي را براي انجام كارهايي كه داريد مي‌دهد
  • آرامش داشته باشيد. شرط لازم براي عجله نكردن در انجام كار‌ها حتي در شرايط بحراني حفظ آرامش است. با داشتن آرامش مي‌توانيد در هر شرايطي بهترين تصميم را داشته باشيد.
  • ورزش كنيد. ورزش بازدهي فكري و بدني شما را افزايش مي‌دهيد. ورزش‌هايي مانند يوگا، مديتيشن و ... به شما در كاهش اضطراب و استرس كمك مي‌كند.
  • به تلفن همراه خود جواب ندهيد. تلفن همراه به منظور انجام كارها و رفاه شما مور استفاده قرار مي‌گيرد؛ نه براي خدمت رساني به كارهاي ديگران. اجازه ندهيد تلفن به يك دردسر و عاملي براي ايجاد وقفه در كارهايتان در طول روز تبديل گردد.
  • همانطور كه پيشتر هم گفتيم عجول بودن از استرس و اضطراب نشأت مي‌گيرد و همين امر به صورت چرخه‌اي معيوب ادامه مي‌يابد؛ بدين معنا كه خود عجله كردن اضطراب شما را افزايش مي‌دهد. به همين دليل توصيه مي‌شود براي كاهش و درمان استرس خود از مشاوره كنترل استرس كمك بگيريد و مهارت‌هاي كنترل اضطراب را بياموزيد.

 

سؤالات متداول

نشانه هاي عجول بودن چيست؟

افراد عجول اغلب آرام و قرار ندارند و دلشان مي‌خواهد تمام كارها را در سريع‌ترين زمان ممكن انجام دهند؛ يكي از نشانه‌هاي افراد عجول اين است كه كارهايشان كيفيت لازم را ندارد و اغلب از عدم موفقيت‌ها شكايت و گله مي‌كنند.

چيكار كنم عجول نباشم؟

مي‌توانيد دفترچه يادداشتي براي خود تهيه كنيد و كارهاي مهم‌تر را در آن يادداشت و اولويت بندي كنيد. تمرينات ريلكسين و تنفس عميق به شما كمك مي‌كند بر بي‌صبري خود غلبه كنيد. نگرش خود را تغيير دهيد و هميشه به خود يادآوري كنيد انجام هر كاري به زمان مناسب نياز دارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عجول بودن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آثار، پيامد ها و راه هاي مقابله با عجله كردن و عجول بودن

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۴۴:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی