مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

نيازهاي جسماني از نيازهاي اوليه و اساسي كودكان

نيازهاي اوليه و اساسي كودكان هم در سطح جسماني و هم در سطح رواني بايد مورد توجه قرار بگيرد. ناديده گرفتن هركدام از اين نيازها به خصوص در سال‌هاي اوليه زندگي مي‌تواند منجر به آسيب‌هاي جدي در آينده شود. ما در ادامه ابتدا به انواع نيازهاي جسماني در كودكان پرداخته‌ايم.

نياز به غذا و سرپناه

نياز به غذا و سرپناه يكي از اوليه‌ترين نيازهاي هر انسان است. با توجه به اينكه كودكان قادر به رفع اين نيازها در خود نيستند اولين و مهم‌ترين مسئوليت هر والد يا مراقبي اين است كه بتواند كودك را سير نگه دارد و در مكاني امن از او مراقبت كند. كيفيت غذايي كه فرزند شما در سال‌هاي اوليه زندگي دريافت مي‌كند مي‌تواند در سلامت بزرگسالي او نقش تعيين كننده‌اي داشته باشد. به طوري كه تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه در نوزادي از شير مادر تغذيه مي‌كنند نسبت به ساير افراد سيستم ايمني قوي‌تري را شكل مي‌دهند و همچنين كمتر به بيماري‌هايي نظير سرطان مبتلا مي‌شوند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فوائد شير مادر كليك كنيد.

نياز به امنيت جسماني

تأمين كردن امنيت جسماني كودك پس از غذا و سرپناه يكي از اوليه‌ترين نيازهاي او را تشكيل مي‌دهد و جزء اصلي‌ترين وظايف هر مراقبي از جمله والدين محسوب مي‌شود. كودكان به خصوص در سنين پايين‌تر قادر به دفاع كردن از خود نيستند. در نتيجه اين شما هستيد كه مسئوليت حفاظت از آن‌ها در برابر هرگونه تهديد را به عهده داريد. قرار گرفتن در معرض تهديدهاي جسماني خطرناك در سنين پايين مي‌تواند تا بزرگسالي در خاطره كودك زنده بماند و زمينه بروز برخي اختلال‌هاي رواني نظير اختلال استرس پس از سانحه را فراهم كند.

مراقبت كردن از كودك از همان دوران بارداري شروع مي‌شود و جنبه‌هاي بسيار گسترده‌اي از نحوه لباس پوشاندن كودك تا مراقبت از او در برابر تهديدهاي جاني را در برمي‌گيرد. به همين خاطر لازم است كه والدين قبلاً از اينكه بچه‌دار شوند آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه دريافت كنند تا از سر ناآگاهي به كودك آسيبي وارد نشود.

براي شناخت بيشتر در زمينه جنس لباس نوزاد و كودك كليك كنيد.

نياز به داشتن خواب كافي

داشتن خواب كافي به خصوص در سال‌هاي اوليه رشد و در دوران نوزادي براي كودكان از اهميت بسزايي برخوردار است چرا كه بسياري از جنبه‌هاي رشد مغز و تشكيل حافظه در جريان خواب اتفاق مي‌افتد. به همين خاطر لازم است كه بتوانيد در مورد ساعات خواب مورد نياز فرزند خود اطلاعات كافي داشته باشيد و با استفاده از روش‌هاي مناسب به او كمك كنيد تا در طول خواب آرامش بيشتري را تجربه كند.

براي آشنايي بيشتر در مورد ميزان خواب كودكان كليك كنيد.

 

نيازهاي رواني و هيجاني از نيازهاي اوليه و اساسي كودكان

خانواده‌ها اغلب براي رفع نيازهاي جسماني اهميت بيشتري قائل هستند و بيماري‌هاي جسماني را نيز به دليل ديده شدن بيشتر جدي مي‌گيرند. در حالي كه امروزه روانشناسان بر اهميت بهداشت روان كودكان تأكيد بسياري مي‌كنند تا جايي كه آن‌ها دريافته‌اند اگر كودكان در سال‌هاي اوليه عمر خود محروميت عاطفي را تجربه كنند اين امر مي‌تواند در آن‌ها به انواع تأخيرهاي رشدي بيانجامد و عقب‌ماندگي‌هاي خفيف تا شديد را رقم بزند. اين وضعيتي است كه امروزه متخصصين آن را ناكامي در رشد غير ارگانيك مي‌نامند.

در نتيجه لازم است كه از همان ابتداي تولد فرزندتان بتوانيد فضاي عاطفي و صميمانه مناسبي را براي او به وجود بياوريد. اين ارتباط با شكل دادن سبك‌هاي دلبستگي ايمن در فرزندتان مي‌تواند در كيفيت روابط عاطفي آينده فرزندتان نيز تأثيرگذار باشد. ما در ادامه به انواع نيازهاي رواني و عاطفي كودكان به طور جداگانه پرداخته‌ايم.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ناكامي در رشد غير ارگانيك كليك كنيد.

نياز به عشق و محبت

اولين و مهم‌ترين نياز رواني هر كودك دوست داشته شدن بي‌قيد و شرط است. در نتيجه تلاش كنيد حتي زماني كه از فرزندتان عصباني و ناراحت هستيد به او نشان دهيد كه با اين وجود همچنان دوستش داريد. يكي از اشتباهاتي كه بسياري از والدين مرتكب مي‌شوند اين است كه در مورد بدرفتاري‌هاي فرزندشان او را تهديد به دوست نداشتن مي‌كنند و يا از جملاتي نظير اينكه من ديگر مادر تو نيستم استفاده مي‌كنند. اين مسئله به دلبستگي كودك آسيب مي‌رساند و او را با اضطراب‌هاي مختلف و ترس از دست دادن مواجه مي‌كند كه مي‌تواند تا بزرگسالي همراه كودك باقي بماند.

نياز به آموزش

آموزش و تربيت درست يكي از نيازهاي اصلي هر كودكي است. به همين خاطر لازم است كه از ابتدا توجه كنيد چه محتواهاي تربيتي را در اختيار فرزندتان قرار مي‌دهيد و چه برنامه‌اي براي آموزش او داريد. اين يكي از مسئوليت‌هاي مهم شماست كه در مورد مهد كودك و مدرسه فرزندتان به اندازه كافي تحقيق كنيد و در كنار آموزش‌هاي علمي براي يادگيري درس‌هاي زندگي توسط او نيز ارزش قائل شويد.

براي شناخت بيشتر در زمينه آموزش به كودكان كليك كنيد.

نياز به يادگيري مهارت‌هاي اجتماعي

كودكان شما قرار هستند كه در آينده در جامعه حضور داشته باشند و در كنار ديگران كار و فعاليت كنند. آن‌ها براي موفقيت در اين امر نياز دارند تا بتوانند قوانين جامعه را بياموزند، با آداب معاشرت آشنا شده و براي احساسات و عقايد ساير افراد ارزش قائل شوند. در نتيجه لازم است كه شما به عنوان والدين در جهت آموزش مهارت‌هاي اجتماعي از همان سال‌هاي اوليه كودكي فرزندتان تلاش كنيد.

ساختارمندي از نيازهاي اوليه و اساسي كودكان

يكي ديگر از نيازهاي اصلي هر كودكي اين است كه بتواند ساختارمندي را تمرين كند و با قوانين و محدوديت‌هاي زندگي آشنا شود. اين در حالي است كه بسياري از والدين اين اشتباه را مرتكب مي‌شوند كه فكر مي‌كنند كودكان در سنين پايين نياز به هيچ قيد و بندي ندارند و نبايد آن‌ها را محدود كرد. افرادي كه با تربيت اين والدين به صورت سهل گيرانه بزرگ مي‌شوند اغلب در آينده در جامعه براي رعايت كردن حد و مرزها با مشكلات بيشتري مواجه مي‌شوند و همواره همانند يك كودك خردسال انتظار دارند كه دنيا تمام انتظارات آن‌ها را برآورده كند.

 

سؤالات متداول درباره از نيازهاي اوليه و اساسي كودكان

- كودك زير يك سال به غير از شير مادر به دريافت چه غذاهايي نياز دارد؟

كودكان در سنين زير يك سال هنوز معده‌ حساسي دارند و نمي‌توانند هر ماده غذايي را هضم كنند. مهم‌ترين ماده غذايي مورد نياز آن‌ها در اين زمان همچنان شير است اما در كنار آن شما مي‌توانيد از غذاهاي كمكي نظير كته برنج، حريره بادام، فرني و ميوه‌هاي له شده استفاده كنيد.

براي شناخت بيشتر در مورد غذاي كودك زير يك سال كليك كنيد.

- فرزندم به دليل بي‌اشتهايي دائماً از خوردن غذاهايي كه براي رشد او مناسب است خودداري مي‌كند. براي رفع اين مشكل بايد چه كاري انجام دهم؟

بي‌اشتهايي كودكان در بسياري از موارد ممكن است ريشه‌هاي رواني داشته باشد و از اضطراب‌ها و ناراحتي‌هاي كودك ناشي شود. به همين خاطر ممكن است هرچقدر غذاي خوشمزه براي فرزندتان فراهم كنيد براي او تفاوتي نداشته باشد. در اين شرايط لازم است تا بتوانيد روي ارتباط خود با كودكتان تمركز كنيد و بتوانيد نسبت به ترس‌ها و نگراني‌هاي او آگاهي پيدا كنيد. مراجعه به يك روانشناس كودك در اين شرايط مي‌تواند تا حد زيادي به شما كمك كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد بي اشتهايي كودكان كليك كنيد.

- كودكان در زمان مدرسه بيشتر به خوردن چه مواد غذايي نياز دارند؟

كودكان در ساعات مدرسه به غذاهايي نياز دارند كه بتوانند انرژي كافي را براي آن‌ها فراهم كنند و عملكردشان را تقويت كنند. از جمله اين مواد غذايي مي‌توان به ميان وعده‌هاي حاوي فيبر و پروتئين اشاره كرد. اين ميان وعده‌ها هرچقدر چربي و قند كمتري داشته باشند از سلامت بالاتري برخوردارند.

براي آشنايي بيشتر در مورد ميان وعده سالم براي كودكان كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نيازهاي اوليه و اساسي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : نيازهاي اوليه و اساسي كودكان و ضرورت توجه به نيازهاي كودك

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۳:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی