مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تاثير دوست در نوجوانان | فشارهاي مرتبط با گروه دوستان

نوجوانان به دليل نياز به استقلال و هويت‌يابي اغلب روابط دوستانه خود را گسترش مي‌دهند و تلاش مي‌كنند تا ارتباطات بيشتري با همسالان خود داشته باشند. اين مسئله اغلب آن‌ها را با مسئله‌اي روبه‌رو مي‌كند كه ما در روانشناسي آن را فشار همسالان مي‌ناميم. فشار همسالان به موقعيتي گفته مي‌شود كه فرد به خاطر اينكه از طرف دوستان خود مورد پذيرش قرار بگيرد كارهايي را كه مورد پسند آن‌هاست انجام مي‌دهد.

فشار همسالان در نهايت به تغييرات رفتاري مختلفي مي‌انجامد كه ما آن‌ها را به عنوان تأثير گروه دوستان مي‌شناسيم. اين تأثيرات در واقع از نيازهاي رواني مختلفي كه در نوجوانان وجود دارد نشات مي‌گيرند. احساس نياز به تعلق به گروه دوستاني كه فرد خود آن‌ها را انتخاب كرده از جمله مواردي است كه باعث مي‌شود تأثيرپذيري نوجوان در برابر دوستانش افزايش يابد.

توجه به اين مسئله حائز اهميت است كه تأثير و فشار گروه همسالان لزوماً امري منفي نيست و اتفاقاً در بسياري از موارد مي‌تواند مثبت نيز باشد. به شرطي كه دايره دوستان فرزندتان شامل دوستان و افراد سالمي باشد. براي مثال وقتي نوجوان با گروهي ورزشكار دوست مي‌شود تحت تأثير آن‌ها علاقه دارد كه تحرك بيشتري داشته باشد و همانند آن‌ها زندگي سالمي را تشكيل دهد. به اين ترتيب نبايد تصور كنيم كه رفاقت‌هاي دوران نوجواني امري منفي هستند و بايد جلوي آن‌ها گرفته بشود. اين دوستي‌ها در صورتي كه مديريت شده باشند و به درستي انتخاب شوند مي‌توانند مايه پيشرفت‌هاي بعدي فرد را نيز در زندگي فراهم كنند.

براي شناخت بيشتر در زمينه چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

 

نمونه‌هايي از تأثيرات گروه دوستان 

براي آنكه از تاثير دوست در نوجوانان بيشتر آشنا شويد در ادامه به چندين مثال در اين باره اشاره كرده‌ايم. نوجوانان تحت تأثير رفاقت‌هاي خود ممكن است رفتارهاي زير را از خود نشان دهند.

  • تقليد كردن از دوستان در نوع آراستن ظاهر خود. براي مثال داشتن مدل مو يا پوشيدن لباس‌هاي مشابه با دوستانش.
  • گوش دادن به موسيقي‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني كه گروه همسالان به آن‌ها علاقه دارند.
  • تغيير در لحن حرف زدن و يا استفاده از تيكه كلام‌هاي رايج در بين جمع دوستان.
  • تمايل به انجام كارهاي پرخطر و شكستن قوانين از تاثير دوست در نوجوانان.
  • داشتن سطح تلاش و پشتكار تحصيلي مشابه با دوستان.
  • استفاده از سيگار يا مشروبات الكلي تحت تأثير گروه دوستان.

 

تاثير دوست در نوجوانان | چگونه به فرزندان خود كمك كنيم؟

براي آنكه افراد بتوانند تأثير و فشار گروه دوستان بر زندگي خود را مديريت كنند بايد بتوانند بين نياز خود به تعلق و نياز به داشتن فرديت و هويت شخصي مستقل توازن برقرار كنند. نكات زير به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به فرزندتان در اين مسير كمك كنيد.

به پرورش اعتماد به نفس در نوجوان كمك كنيد

نوجواناني كه اعتماد به نفس بالاتري دارند بيش از ديگران مي‌توانند در برابر تأثيرات منفي گروه دوستان مقاومت كنند و فرديت خود را در مقابل آن‌ها حفظ كنند. شما با تشويق كردن فرزندتان براي رسيدن به علائق خود با وجود همه سختي‌ها و شكست‌هاي احتمالي مي‌توانيد به او كمك كنيد تا اعتماد به نفس بالايي را در خود پرورش دهد و سريعاً در برابر هر چيزي تسليم نشود. همچنين شما مي‌توانيد با پرورش اعتماد به نفس در خود الگوي مناسبي براي فرزندتان باشيد و به او كمك كنيد تا با همانندسازي رفتاري با شما بتواند عزت نفس خود را افزايش دهد و اينگونه تاثير منفي دوست در نوجوانان خود را كاهش دهيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

نه گفتن را به فرزندتان بياموزيد

براي آنكه فرزندتان بتواند در ارتباط با دوستانش بهتر و سالم‌تر عمل كند لازم است كه مهارت جرات ورزي را به او آموزش داده و قدرت نه گفتن را در او پرورش دهيد. اين مهارت با افزايش اعتماد به نفس و احساس كارآمدي فرد كمك مي‌كند تا بتواند استقلال خود را در برابر همسالانش حفظ كرده و در برابر پيشنهادهاي ناسالم آن‌ها مقاومت كند.

فرزندتان را تشويق كنيد تا دايره دوستانش را گسترش دهد

اگر مجموعه گسترده‌اي از افراد پيرامون فرزندتان باشند، با از دست دادن يك گروه از آن‌ها احساس خلأ نمي‌كند و درنتيجه راحت‌تر مي‌تواند در برابر خواسته‌هاي ناسالم آن‌ها مقاومت كند. به همين خاطر لازم است كه فرزندتان را تشويق كنيد تا تنوع بيشتري در نوع گروه دوستان خود به وجود بياورد تا براي دريافت حمايت اجتماعي تنها به تعداد بسيار محدودي از افراد وابسته نباشد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره تاثير دوست در نوجوانان

- عوامل هشداردهنده در مورد تأثيرات مخرب گروه دوستان كدام‌اند؟ چه زماني به مداخله جدي نياز است؟

مشاهده برخي تغييرات در رفتار، خلق يا الگوي خواب نوجوان مي‌تواند در مورد روابط دوستي پرخطر به شما هشدار دهد از جمله اين علائم مي‌توان به مشاهده احساس نااميدي شديد در نوجوان، بروز رفتارهاي پرخاشگرانه و ضد اجتماعي غيرمعمول، از دست دادن اشتها و ناتواني در به خواب رفتن اشاره كرد. در صورت مشاهده هركدام از اين موارد از يك روانشناس متخصص در حيطه نوجوان براي داشتن بهترين واكنش كمك بگيريد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

- نوجوانان با چه خصوصياتي بيشتر تحت تأثير فشارهاي منفي دوستان خود قرار مي‌گيرند؟

معمولاً نوجواناني كه اعتماد به نفس پاييني دارند، دوستان كمي دارند و دست‌خوش آشفتگي‌هاي رواني مختلفي هستند؛ بيش از ديگران تحت تأثير فشارهاي منفي همسالان و دوستان خود قرار مي‌گيرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير دوست در نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تاثير دوست در نوجوانان | چگونه به نوجوان خود كمك كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تاثير دوست در نوجوانان،
موضوع:
[ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۱:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی