مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دوران سالمندي و سالمندان

امروزه درصد چشمگيري از جمعيت جهان را سالمندان تشكيل مي‌دهند و با توجه به افزايش اميد به زندگي در بسياري از كشورهاي جهان، شمار سالمندان افزايش يافته است. سالمند به فردي اطلاق مي‌شود كه بيش از 65 سال سن داشته باشد و ممكن است به علت عوارض ناشي از افزايش سن و تغييرات فيزيولوژيك نياز به مراقبت و توانبخشي داشته باشد.

 

سالمندان | سالمندي به عنوان يك فرصت يا تهديد

نااميدي زماني روي مي‌دهد كه فرد سالمند احساس كند تصميمات نادرست زيادي در زندگي خود گرفته است و زمان به قدري كوتاه است كه نمي‌تواند مسير ديگري را به سمت انسجام پيدا كند. اما افرادي كه از فرصت‌هاي خود به خوبي استفاده كرده‌اند، از دستاوردهاي خود احساس كامل بودن و رضايت مي‌كنند.

پر كردن اوقات فراغت و داشتن برنامه مشخص به سالمندان كمك مي‌كند كه اين دوران را به خوبي سپري كنند و از بهداشت رواني خوبي برخوردار شوند. بين سلامت روان و اوقات فراغت سالمندان ارتباط مستقيمي وجود دارد. عدم فعاليت و نداشتن سرگرمي باعث مي‌شود برخي افكار منفي و ناخوشايند گذشته در ذهنشان تداعي شود. مثلا سالمنداني كه عزيزان و آشنايان خود را از دست داده‌اند، در اوقات بيكاري، فكر و ذهنشان درگير مرگ و شكل گيري افكار نااميدكننده مي‌شود. ادامه چنين روندي مي­ تواند آن‌ها را به سمت ابتلا به افسردگي سوق دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر از سلامت روان كليك كنيد.

 

تغييرات سالمندان در دوران سالمندي

پيري با كاهش توانايي‌هاي ذهني و جسمي همراه است كه به تدريج با گذشت زمان روي مي‌دهد البته اين كاهش در افراد به دليل تفاوت‌هاي زيستي و محيطي با شدت متفاوت روي مي‌دهد. در ادامه برخي از اين تغييرات را بررسي مي كنيم:

1. تغييرات حسي سالمندان

سنين سالمندي با افت توانايي بينايي، شنوايي همراه است. بويايي و چشايي نيز ممكن است تا حدي تحت تاثير قرار بگيرد. با تغييرات پوستي مانند چروك شدن و نازك شدن پوست افراد نسبت به درد و آسيب حساس‌تر مي‌شوند.

2. عملكرد حركتي سالمندان

افزايش سن با افزايش سطح چربي و كاهش قدرت عضلاني همراه است، بنابراين توانايي انجام حركات پيچيده در فرد كاهش مي‌يابد. مفاصل نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد به گونه‌اي كه آرتروز يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي جسماني مزمن در سالمندان است.

3. تغييرات جنسي سالمندان

تغييرات فيزيولوژيك و هورموني باعث مي‌شود زنان و مردان محرك‌هاي بيشتري براي تحريك شدن و زمان بيشتري براي رسيدن به ارگاسم نياز داشته باشند.

4. تغييرات در عملكرد شناختي

سالمندي مشكلاتي در حافظه و يادگيري را به همراه دارد. افزايش سن با كاهش توانايي سيستم شناختي همراه است. كاهش در حافظه فعال به خصوص بسيار مشهود است ولي حافظه رويدادي كه مربوط به خاطرات فرد است كمتر آسيب مي‌بيند. همچنين سالمندان ممكن است در بازيابي كلمات با مشكل رو به رو شوند.

5. تغييرات هيجاني سالمندان

سالمندان از نظر بهينه سازي عاطفه، يعني توانايي به حداكثر رساندن هيجان مثبت و تعديل كردن هيجان منفي بهتر مي‌شوند. در دوران سالمندي مسئوليت‌هاي استرس زاي زندگي زناشويي و شغلي كاهش مي‌يابد. معمولا در اين سنين افراد به درك هيجاني بيشتر مي‌رسند و تعامل‌هاي مثبت بين زوجين افزايش پيدا مي‌كند. در مقابل مقدار تعامل‌هاي اجتماعي و اندازه شبكه اجتماعي سالمندان معمولا كاهش پيدا مي‌كند، ولي روابط عميق‌تر مي‌شوند. در اين سنين افراد بيشتر از قبل با مرگ دوستان، همسر و خواهر برادرهاي خود مواجه مي‌شوند. داشتن ارتباط با فاميل و دوستان در اين دوران سلامت آنان را پيش بيني مي‌كند.

 

نيازهاي سالمندان

سالمندي نيازهاي فراواني را به همراه دارد و اغلب اين نيازها براي فرزندان و اطرافيان قابل درك نيستند به همين دليل اغلب چاش‌هاي والد فرزندي در اين دوران بيشتر از قبل بروز پيدا مي‌كند. در واقع انتظارات والدين از فرزندان در اين دوران بيش از حد مي‌شود و فرزندان محدوديت‌هايي براي برآوردن آن‌ها دارند. برخي از سالمندان به دوران كودكي خود برگشت دارند و اغلب رفتارهاي همراه با لجبازي از خود بروز مي‌دهند. توجه فرزندان به نيازهاي آنان در اين دوران مي‌تواند راه‌حلي براي تعارضات آن‌ها باشد. نيازهاي سالمندان به مراقبت‌هاي جسماني محدود نمي‌شود؛ نيازهاي عاطفي، احتياجات معيشتي، نياز به تفريح و امنيت از جمله نيازهاي دوران سالمندي است.

 

سالمندان | چالش هاي دوره سالمندي

اختلالات سالمندي

دوران سالمندي مي‌تواند با اختلالاتي مانند اختلالات عصب شناختي (دمانس، آلزايمر، پاركينسون و ...)، افسردگي و اضطراب، اختلالات خواب همراه باشد. همچنين خطر خودكشي در سالمندي بيش از ساير گروه‌هاي سني است كه مي‌تواند به دلايل مشكلات مالي، بيماري، سوگ يا افسردگي باشد. پس لازم است براي كاهش آسيب‌هاي سالمندي برنامه ريزي داشته باشيم. براي اطلاع بيشتر از علائم خودكشي كليك كنيد.

تنهايي سالمندان

عدم توجه فرزندان و اطرافيان باعث مي‌شود سالمندان احساس غم و اندوه كنند از طرفي از دست دادن دوستان و عزيزان و بازنشستگي باعث مي‌شود كه نتوانند دوستان جديدي پيدا كنند. تنهايي با مشكلات رواني و احساسات مايوس كننده‌اي همراه است كه منجر به افزايش مصرف داروهاي آرام بخش و مسكن مي‌شود. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله درمان تنهايي را بخوانيد.

نگهداري از حيوانات خانگي، شركت در انجمن‌ها و خيريه‌ها به عنوان داوطلب، كارهاي هنري، باغباني و ايجاد نقش‌هاي جديد مانند به كار گيري تجربه در زمينه آموزش به جوانان مي‌تواند به رفع تنهايي در آن‌ها كمك كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تأثير نگهداري از حيوانات خانگي بر انسان كليك كنيد.

 

دمانس در دوران سالمندي

دمانس يا زوال عقل اختلال مغزي است كه اغلب در دوران سالمندي اتفاق مي‌افتد و در آن فرد كاركردهاي شناختي خود را از دست مي‌دهد و به تبع رفتارهاي متفاوتي نيز از خود بروز مي‌دهد. سالمندان مبتلا عملكرد روزانه‌ي خود را از دست مي‌دهند و براي بسياري از كارها نياز به مراقبت و كمك دارند. در اين بيماري ادراكات، حافظه و توانايي استدلال و قضاوت كردن به شدت افت پيدا مي‌كند. دمانس اغلب به دليل افسردگي در دوران سالمندي، مصرف الكل، مشكلات تيروئيدي و كمبود ويتامين اتفاق مي‌افتد و درمان آن گاه از طريق مصرف دارو ممكن مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دمانس كليك كنيد.

 

بيماري پاركينسون در سالمندان

پاركينسون در سالمندان بيماري است كه بر اثر كاهش دوپامين در مغز اتفاق مي‌افتد و مشكلات حركتي فراواني را به همراه دارد. شايع‌ترين نشانه‌ي اين بيماري لرزش زياد يك طرف بدن است و اين لرزش هنگام استرس‌ها و فشارهاي رواني افزايش مي‌يابد. افراد مبتلا به پاركينسون در راه رفتن مشكل دارند و بسيار كند حركت مي‌كنند. افراد مبتلا اغلب تعادل ندارند و ممكن است هنگام راه رفتن ناگهان متوقف شوند و به اصطلاح قفل كنند. درمان‌هاي دارويي و درمان‌هاي عصب شناختي اغلب براي اين بيماران مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد پاركينسون كليك كنيد.

 

بدرفتاري با سالمندان

انجام يا عدم انجام يك رفتار منفرد يا تكرار شده كه باعث اذيت يا آسيب رساندن يا صدمه به يك فرد مي‌شود. معمولا بد رفتاري از طرف افرادي كه مراقب و يا نزديكان سالمند هستند اتفاق مي‌افتد. ناتواني روحي و جسمي سالمند يا خسته شدن مراقب از جمله دلايل بد رفتاري است. انواع بدرفتاري عبارتند از:

بدرفتاري جسماني: وارد كردن عمدي درد

بي توجهي جسماني: برآورده نكردن عمدي يا غيرعمدي تعهدات مراقبت

بدرفتاري رواني: توهين‌هاي كلامي، تحقير كردن، تهديد

سوء استفاده جنسي: تماس جنسي ناخواسته از هر نوع

سوء استفاده مالي: بهره كشي غيرمجاز از اموال يا منابع مالي

آزار اجتماعي: كناره گذاشتن اجباري از جامعه

سو رفتار پزشكي: فرآيند‌ها يا درمان‌هاي پزشكي بدون اطلاع و رضايت شخص

تبعيض سني: عدم برخورداري سالمند از موقعيت خاص مانند امكانات شهري به اندازه يك جوان

 

خانه سالمندان

تصميم به انتقال سالمند به خانه سالمندان چالشي بزرگ هم براي مراقب و هم براي سالمند است. مراقب به دليل از دست دادن عزيزش و از طرفي به دليل ناتواني در نگهداري از او دچار استرس و غم مي‌شود. فرد سالمند به دليل از دست دادن استقلال و زندگي كه يك عمر به آن عادت كرده است و كاهش تماس‌ها و ديدار‌ها به تدريج علائم افسردگي و اضطراب را نشان مي‌دهد. براي اطلاع از علائم افسردگي كليك كنيد.

سعي كنيد وضعيت او را بررسي كنيد، مرتب به او سر بزنيد. نظر او را درباره كيفيت خدمات و نحوه زندگيش در آن جا بپرسيد و در صورت نارضايتي شكايت را به مسئول ارايه دهيد. مقاله خانه سالمندان اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

 

سالمندي موفق

تركيبي از عوامل براي داشتن سالمندي موفق مؤثر است. از جمله مي‌توان به سلامتي و رضايتمندي از زندگي، توانايي مقابله با رويداد‌هاي فعلي، حفظ احساس مثبت به آينده، اميد به زندگي، داشتن عملكرد شناختي مناسب، يادگيري چيزهاي جديد، داشتن استقلال و فعاليت‌هاي اچتماعي مؤثر اشاره كرد.

 

افزايش شادي در سالمندان

سالمندان نيز مانند هر شخص ديگري احتياج به تنوع و زندگي شاد دارند و عدم توجه به آن باعث بروز افسردگي و ناراحتي در سالمندان مي‌شود. طبق تحقيقات انجام شده حفظ سلامت جسمي درسالمندان ارتباط مستقيمي با سلامت روان آن‌ها دارد. بنابراين مي‌توان با حفظ سلامت جسمي سالمندان تا حدود زيادي از كناره گيري شان از زندگي عادي جلوگيري كرد. بهتر است اطرافيان به جاي انجام دادن كارهاي فرد سالمند به او كمك كنند تا او بتواند كارهايش را به تنهايي انجام دهد و از خود مراقبت كند. در اين صورت احساس مفيد بودن خواهد كرد. با توجه به اين موارد راهكارهايي وجود دارد كه با استفاده از آن‌ها بتوان انزوا و افسردگي و اختلالات خواب را كاهش داد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات خواب كليك كنيد.

1. ورزش

ورزش يكي از راه‌هاي مهار افسردگي در دوران سالمندي است. فعاليت بدني و ورزش روزانه علاوه بر پيشگيري از تحليل جسمي باعث مهار افسردگي و احساس تنهايي مي‌شود. اگرچه اكثر سالمندان با توجه به موقعيت سني خود در انجام برخي فعاليت‌ها و ورزش‌هاي حرفه اي دچار محدوديت هستند ولي با انتخاب ورزش‌هاي مناسب با دوران سالمندي از جمله پياده‌روي، تمرينات تنفس، حركات آرام‌سازي باعث افزايش شادابي در آن‌ها مي‌شود. همچنين برنامه‌ريزي براي برقراري ارتباط‌هاي دوستانه در منزل يا خارج از خانه در تقويت روحيه اجتماعي سالمندان بسيار مفيد است.

2. مراقبت كردن از كودكان

بيشتر افراد گمان مي‌كنند كه سپردن مسئوليت نگهداري و مراقبت از كودكان يا نوه‌ها به پدر و مادر سالمند خود، آن‌ها را دچار زحمت مي‌كنند. به همين دليل از اين كار خودداري مي‌كنند در صورتي كه اين مسئوليت مي‌تواند در فرد سالمند حس مفيد بودن را القا مي‌كند.

3. يادگيري مهارت‌هاي جديد

بسياري از والدين سالخورده ما در استفاده از برخي وسايل مانند تلفن همراه يا كامپيوتر دچار مشكل هستند. ما اين قبيل كارها را براي آن‌ها انجام مي‌دهيم بهتر است كمي وقت بگذاريم و اين كار را به عنوان يك مهارت جديد به آن‌ها آموزش دهيم. افراد سالمند خود نيز مي‌توانند مهارت‌هاي جديدي كسب كنند. شركت در كلاس‌هاي مختلف آموزشي، يادگيري رايانه و… هر يك مي‌توانند به عنوان يك مهارت جديد فرد سالمند را به صورت فعال در جريان زندگي قرار دهد.

4. فعاليت‌هاي اجتماعي

علاوه بر فعاليت‌هاي شناختي و رفتاري كه بيشتر فعاليت‌هاي فردي را شامل مي‌شود، برنامه زندگي فرد سالمند بايد طوري باشد كه او همچنان با اجتماع و مردم در ارتباط باشد. شركت در مسافرت‌هاي گروهي همچنين ديد و بازديد از گروه دوستان و خانواده مي‌تواند فرد سالمند را همچنان در جمع مردم قرار دهد. براي جلوگيري از افسردگي در سالمندان تاكيد و توجه بر قابليت‌ها و توانايي‌هاي آن‌هاست تا خود را از محيط پيرامون خود دور نبينند و سالمندي خود را با از كارافتادگي هم معنا ندانند.

5. شركت در فعاليت‌هاي خيريه

توانايي كمك به ديگران و مفيدبودن در اين زمينه حسي است كه همواره در افراد مختلف جامعه وجود دارد. انجام فعاليت‌هاي خيريه باعث مي‌شود فرد سالمند همچنان خود را در جريان طبيعي جامعه حس كند و احساس فعال بودن داشته باشد.

 

در فعاليت‌هاي خود سالمندان را شريك كنيد

احساس تعلق افراد با سن رشد نمي‌كند. افراد مسن‌تر از پيوند و مشاركت شان در گروه‌هايي كه براي آن‌ها سازماندهي شده است، احساس رضايت مي‌كنند. اما احساس وابستگي آن‌ها در صورتي تقويت مي‌شود كه در جامعه‌اي مشاركت داشته باشند كه به خاطر سن دسته بندي نشده باشد. بهتر است آن‌ها را به انجام فعاليت‌هاي جامعه دعوت كنيد و اجازه دهيد انتخاب كنند.

 

سخن آخر

نبايد با سالمندان به گونه اي رفتار كرد كه آنان احساس بي‌كفايتي و بي‌اهميتي كنند يا مورد بي‌مهري قرار بگيرند. سعي كنيد آن‌ها را درك نماييد. با توجه به تغييرات جسماني توانايي آن‌ها در برخي امور مانند يك جوان نيست، اما طرد كردن سالمندان بيشترين ضربه را به آن‌ها وارد مي‌كند. ملاقات‌ها و برنامه‌هاي خانوادگي را به گونه اي تنظيم كنيد كه با توانايي آن‌ها هماهنگ باشد. زندگي با سالمندان نيز براي مراقبات خستگي و چالش‌هايي را به همراه دارد. قبل از آن كه ناراحتي خود را به آن‌ها انتقال دهيد با دريافت مشاوره خانواده در صدد حل مسائل برآييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه سالمندي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : چالش هاي سالمندي و مراقبت هاي مربوط به سالمندان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۲:۲۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی