مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علائم جسماني بيدار شدن از خواب در شب

عوامل جسماني و روانشناختي متعددي وجود دارند كه مي‌توانند باعث شوند شما خواب منقطعي را تجربه كنيد و دائماً در طول شب از خواب بيدار شويد. ما در ادامه ابتدا به توضيح عوامل جسماني دخيل در اين مشكل پرداخته‌ايم.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلالات خواب كليك كنيد.

داشتن دردهاي جسماني مختلف

درد ناشي از بيماري‌هايي نظير آرتريت، مشكلات قلبي، كم خوني داسي شكل و سرطان معمولاً در خواب فرد تداخل ايجاد مي‌كند و مانع از اين مي‌شود كه فرد بتواند در طول شب خواب راحتي را تجربه كند.

مشكلات تنفسي از علل بيدار شدن از خواب در شب

داشتن مشكلات تنفسي نظير آسم، برونشيت و ساير بيماري‌هاي ريوي اغلب در طول شب فرد را مي‌آزارد و مي‌تواند در طول شب بارها فرد را از خواب بيدار كند.

مشكلات دستگاه گوارش

داشتن دردهاي معده و علائمي نظير رفلكس معده از جمله مشكلاتي هستند كه مي‌توانند خوابيدن در طول شب را براي شما دشوار كنند. همچنين علائم سندروم روده تحريك‌پذير نيز از جمله مشكلات مرتبط با دستگاه گوارش هستند كه موجب بروز خواب منقطع مي‌شوند.

تغييرات هورموني

تغييرات هورموني كه زنان در جريان دوره‌هاي قاعدگي يا در دوران يائسگي تجربه مي‌كنند مي‌تواند موجب اختلالاتي در خواب آن‌ها بشود. اين تغييرات اغلب با گرگرفتگي و تعريق زياد همراه است كه مي‌توانند فرد را از خواب بيدار كرده و به خواب رفتن مجدد را دشوار كنند.

مشكلات مغز و اعصاب

اختلالات و مشكلات مربوط به مغز و اعصاب نيز مي‌توانند خواب فرد را در طول شب به هم بريزند. از جمله مهم‌ترين اين اختلالات مي‌توان به بيماري آلزايمر و پاركينسون اشاره كرد. به همين خاطر بسياري از سالمندان كه دچار اين مشكلات هستند اغلب از بي‌خوابي در طول شب نيز شكايت مي‌كنند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بي خوابي كليك كنيد.

تكرر ادرار از علل بيدار شدن از خواب در شب

نوشيدن آب زياد در پي مبتلا بودن به بيماري‌هايي نظير ديابت، مشكلات قلبي و انواع عفونت‌ها طبيعتاً نياز به دستشويي رفتن را افزايش مي‌دهد و در نتيجه در طول خواب نيز فرد را بيدار مي‌كند.

 

علائم رواني بيدار شدن از خواب در شب

استرس يكي از مهم‌ترين علائم روانشناختي است كه مي‌تواند باعث بيدار شدن شما در طول شب شود چرا كه باعث سبك‌تر شدن خواب شما و جلوگيري از عميق شدن آن مي‌شود. در نتيجه كوچك‌ترين محركي مي‌تواند شما را از خواب بيدار كند. از جمله ديگر عوامل روانشناختي كه مي‌توانند باعث بيدار شدن در طول شب شوند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- دچار بودن به اختلالات اضطرابي نظير اختلال استرس پس از سانحه

- دچار بودن به اختلال دو قطبي

- افسردگي

- اسكيزوفرنيا

در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد با حل مشكلات روانشناختي اختلالات ايجاد شده در خواب خود را نيز بهبود ببخشيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه بي‌خوابي و افسردگي كليك كنيد.

 

عادات فردي از علل بيدار شدن از خواب در شب

برخي از عادت‌هاي فردي در طول شبانه روز مي‌توانند كيفيت خواب شما را تحت تأثير قرار دهند. از جمله اين عادت‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- تغيير زمان خواب

- استفاده از وسايل الكترونيك نظير موبايل و كامپيوتر قبل از خواب

- مصرف نوشيدني‌هاي كافئين دار

- سيگار كشيدن

- مصرف الكل ممكن است باعث شود كه سريع‌تر به خواب برويد اما از آنجايي كه الكل مانع از عميق شدن خواب مي‌شود به احتمال زياد در طول شب بارها و بارها از خواب بيدار خواهيد شد.

 

راهكارهايي براي پيشگيري از بيدار شدن از خواب در شب

به كار بردن برخي راهكارها در طول شبانه روز به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد از بروز اين مشكل پيشگيري كنيد. از جمله اين راهكارها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

قبل از خواب فعاليت‌هاي آرامش بخش انجام دهيد

انجام فعاليت‌هاي آرامش بخش نظير استفاده از نوشيدني‌هاي گياهي و بدون كافئين، استفاده از دوش آب گرم، انجام ريلكسيشن و گوش دادن به موسيقي‌هاي ملايم مي‌تواند به شما كمك كند تا خواب باكيفيت‌تري را تجربه كنيد. دركنار انجام اين موارد تلاش كنيد تا استفاده از ابزار الكترونيك را قبل از خواب محدود كنيد و به اين ترتيب وسايلي نظير گوشي و كامپيوتر را كنار بگذاريد.

اتاق خواب را تنها به خوابيدن اختصاص دهيد

تلاش كنيد تا غير از خوابيدن و داشتن رابطه جنسي ساير فعاليت‌هاي خود را در مكان‌هاي ديگري انجام دهيد. اين كار باعث مي‌شود كه بدن شما نسبت به اين مكان شرطي شده و پاسخ خوابيدن را راحت‌تر فراخواني كند.

ساعت را در تيررس خود قرار ندهيد

اگر ساعت را در جايي قرار دهيد كه به محض بيدار شدن زمان را ببينيد براي دوباره به خواب رفتن دچار استرس خواهيد شد و به اين ترتيب بي‌خوابي ادامه خواهد يافت. در نتيجه تلاش كنيد تا ساعت را در جايي دورتر بگذاريد.

ورزش كردن به طور منظم 

داشتن ورزش به طور منظم مي‌تواند بهداشت و كيفيت خواب شما را افزايش دهد. با اين حال به اين موضوع دقت كنيد كه از انجام ورزش سنگين پيش از خواب بپرهيزيد چرا كه اين امر مي‌تواند خود باعث ايجاد بي‌خوابي در شما شود.

برخاستن از تخت خواب

اگر در طول شب بيدار شديد و پس از 20 دقيقه همچنان نتوانستيد مجدداً به خواب برويد، در تخت خواب نمانيد چرا كه اين كار بي‌خوابي شما را تداوم مي‌بخشد. در نتيجه تلاش كنيد تا از تخت خواب بيرون بياييد، كمي قدم بزنيد و پس از مدتي مجدداً به جاي خود بازگرديد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان بي خوابي كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره بيدار شدن از خواب در شب

- من در دوران بارداري دائماً در طول شب از خواب بيدار مي‌شوم. علت اين مشكل چيست؟

عوامل مختلفي وجود دارند كه خواب مادران را در دوره حاملگي به هم مي‌ريزند. از جمله اين عوامل مي‌توان به تغييرات هورموني، مشكلات گوارشي، فشار كودك به لگن و ستون فقرات و تكرر ادرار اشاره كرد. به طور كلي اين مسئله مشكل شايعي در بين مادران است و اغلب پس از زايمان به مرور برطرف مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه  بيدار شدن در طول شب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بيدار شدن از خواب در شب | علائم و علت بيدار شدن در ساعات مختلف شب

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بيدار شدن از خواب در شب،
موضوع:
[ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۱۵:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی