مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علت بروز بيماري‌هاي رواني

هركدام از بيماري‌هاي رواني ممكن است به دلايل مختلفي در فرد ايجاد شده باشند كه در هر فرد متفاوت است اما به طور كلي بيماري‌هاي رواني نتيجه عوامل محيطي، خانوادگي و ژنتيك، خواست و اراده فرد هستند. آموزش‌هايي كه فرد در خانواده، مدرسه و محيط مي‌بيند و تاثيراتي كه آن‌ها بر روي فرد مي‌گذارند مي‌تواند موجب بروز اختلالات رواني شود. امروزه افرادي كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنند بهداشت رواني كمتري دارند و بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي رواني قرار مي‌گيرند.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلالات رواني كليك كنيد.

بيماري هاي رواني شايع

اختلال كنترل تكانه

اختلالات تكانه‌اي يكي از شايع‌ترين اختلالاتي است كه در جوامع مختلف وجود دارد و اشخاص زيادي را درگير مي‌كند. افرادي كه مبتلا به اين اختلال هستند نمي‌توانند اميال و تحريكاتي كه مي‌تواند براي خودشان و ديگران مضر باشد را كنترل كنند. اين افراد به مصرف موادمخدر و الكل روي مي‌آورند. افرادي كه اين اختلال را دارند به گونه‌اي درگير موارد اعتيادزايشان مي‌شوند كه پس از مدتي مسئوليت‌ها و روابطشان با ديگران را نيز از ياد مي‌برند. جنون دزدي، جنون آتش افروزي، اختلال سلوك و نافرماني مقابله جويانه از انواع اين اختلالات هستند.

اختلالات خلقي و افسردگي از بيماري هاي رواني شايع

اختلالات خلقي شامل احساس ناراحتي مداوم يا دوره‌هايي از شادي بيش از اندازه يا نوساناتي بين شادي شديد و اندوه شديد است كه اختلالات عاطفي نيز خوانده مي‌شود. شايع‌ترين اختلال خلقي افسردگي است كه ممكن است همه افراد جامعه حداقل يك‌بار در دوره‌هاي كوتاه يا بلند مدت دچار اين اختلال شده باشند. افرادي كه دچار افسردگي هستند در نهايت ممكن است دست به خودكشي و آزار رساندن به خودشان هم بزنند. اختلالات خلقي مي‌تواند علاوه بر خود فرد، زندگي اطرافيان را به شدت تحت تاثير قرار بدهد. عموما زنان بيشتر از مردان اين اختلالات را از خود بروز مي‌دهند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

اختلالات جنسي و انحرافات جنسي

اختلال شايعي كه ممكن است بسياري از افراد جامعه را درگير كند به طوري كه بر ميل، عملكرد و رفتار جنسي آن‌ها تاثير مي‌گذارد. در اين اختلال فرد بيمار با چيزهايي تحريك مي‌شود كه بسيار نامتعارف است و افراد ديگر با آن تحريك نمي‌شوند. انحراف جنسي يكي از شايع‌ترين موارد اختلالات جنسي است كه در جوامع محدود بيشتر ديده مي‌شود.

اختلالات اضطرابي و فوبيا از جمله بيماري هاي رواني شايع

افراد مبتلا به اختلال اضطرابي در مواجهه با شرايط يا شي خاص دچار ترس و وحشت مي‌شوند به طوري كه واكنش‌هاي نامناسبي را از خود نشان مي‌دهند كه توانايي كنترلش را هم ندارند و در عملكردشان اختلال ايجاد مي‌كند. در برخي از موارد نشانه‌هاي جسمي اضطراب و هراس مانند ضربان قلب زياد و تعريق را از خود نشان مي‌دهند. اختلالات اضطراب شامل اختلال اضطراب فراگير، اختلال ترس، اختلال اضطراب جدايي و فوبياهاي خاص هستند. در اين حالت شخص ممكن است در موقعيت قرار نگيرد و با فكر كردن به آن شرايط هم دچار اضطراب شود.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

اختلال وسواس فكري-عملي

اختلال وسواس فكري-عملي اختلال شايعي است كه فرد به افكار و ترس‌هايي گرفتار مي‌شود كه در واكنش به آن‌ها به اعمالي دست مي‌زند كه ممكن است لازم نباشد و براي آرامش خاطر يك كار را بارها انجام مي‌دهد. يكي از شايع‌ترين نوع آن وسواس نسبت به آلودگي است كه شخص مبتلا بارها همه چيز را ضدعفوني مي‌كند و شست‌وشو مي‌دهد. در وسواس عملي فرد توانايي كنترل بر روي اعمال خود را ندارد.

اختلالات شناختي از جمله بيماري هاي رواني شايع

محموعه‌اي از اختلالات كه با ضعف تمركز، عدم درك زمان، مكان و محيط و عدم شناخت هويت ديگران همراه است. اين اختلال كه ممكن است همراه با كاهش سطح هشياري يا بدون كاهش سطح هشياري اتفاق بيافتد. اختلالات شناختي مي‌تواند با بيماري‌هاي جسمي تشخيص داده شود. آلزايمر يكي از شايع‌ترين نوع از اين اختلال است و عموما با بالا رفتن سن خود را نشان مي‌دهد. ده درصد افراد بالاي 70 سال در جهان دچار آلزايمر مي‌شوند.

اختلالات روان‌پريشي

اين اختلالات شامل الگوهاي بهم ريخته از تفكر و آگاهي هستند. شايع‌ترين علائم اين نوع بيماري هذيان (فرد به چيزهايي باور دارد كه حقيقت ندارد و حتي خلاف آن تثبيت شده‌است) و توهم (ديدن و شنيدن چيزهايي كه اصلا وجود ندارد و افراد ديگر آن را احساس نمي‌كنند) است كه عموما در بيماري اسكيزوفرني شناخته مي‌شود.

اختلالات شخصيت

اين افراد خصوصيات شخصيتي شديدي دارند كه به هيچ وجه انعطاف‌پذير نيست و خود فرد را نيز بسيار آزار مي‌دهد. الگوهاي فكري و رفتاري فرد به طور واضحي با انتظارات جامعه متفاوت و در تضاد است. اين الگوهاي رفتاري به طوري محكم و سخت هستند كه در زندگي فرد اختلال ايجاد مي‌كنند. بيشتر افرادي كه كارهاي خلاف قانون انجام مي‌دهند دچار اين اختلال هستند. انواع شايع اين اختلال شامل سه دسته اختلال است كه در دسته اول اختلال شخصيت پارانوئيد، اسكيزوئيد و اسكيزوتايپي، در دسته دوم اختلالات نمايشي، مرزي، ضد اجتماعي و خودشيفته و در دسته سوم اختلالات وابسته، وسواسي جبري و دوري گزين قرار دارند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه اختلالات شخصيت كليك كنيد.

اختلالات خوردن از بيماري هاي رواني شايع

اختلالات خوردن شامل رفتارها و نگرش‌هاي فرد در رابطه با وزن و موادغذايي است. در اين حالت فرد دچار بي‌اشتهايي عصبي يا پرخوري عصبي مي‌شود. افراد به دليل نگراني از اين كه وزنش افزايش پيدا كند بعد از غذاخوردن سعي كند همه چيز را بالا بياورد و دچار حالت استفراغ مي‌شوند.

اختلال استرس بعد از سانحه

اختلال شايعي كه ممكن است براي هر فردي به وجود بيايد اختلال استرس بعد از سانحه است. زماني كه يك فرد حادثه ناخوشايندي را در يك زمان و محيط خاص تجربه كند بعد از آن حادثه زماني كه به آن شرايط فكر مي‌كند دچار استرس مي‌شود به طوري كه نمي‌تواند خودش را كنترل كند. عموما افراد بعد از زلزله، جنگ، از دست دادن عزيزان و قرار گرفتن در شرايط تعرض جنسي يا داشتن شغلي كه آن‌ها را در شرايط استرس زا قرار مي‌دهد اين اختلال را تجربه مي‌كنند و از آن رنج مي‌برند. مشحصه اصلي اين اختلال اجتناب، تجربه مجدد و بيش برانگيختگي است.

اختلالات مرتبط با مواد

شامل دو نوع اختلال مصرف مواد و اختلال ناشي از مواد است. در اختلال مصرف مواد ويژگي اصلي آن مجموعه‌اي از نشانه‌هاي شناختي، رفتاري و فيزيولوژيكي است كه نشان مي‌دهد فرد با وجود مشكلات قابل ملاحظه مرتبط با مواد، مصرف آن را ادامه مي‌دهد. در دسته دوم طبقه كلي اختلالات ناشي از مواد، مسموميت، ترك و اختلالات رواني ديگر ناشي از مصرف مواد را شامل مي شود. 

 

درمان اختلالات رواني

اختلالات رواني در افراد، نيازمند يك فرد متخصص است كه آن را تشخيص دهند و تاييد كنند كه فرد دچار آن اختلال شده يا ممكن است زمينه بروز يك اختلال را داشته باشد. هر كدام از اختلالات درمان متناسب با خودشان را دارند كه فرد متخصص و روانشناس بايد بعد از تشخيص، به شروع درمان متناسب بپردازد تا فرد بتواند بهداشت رواني كامل را بدون به خطر افتادن جوانب مختلف زندگي به دست بياورد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بيماري هاي رواني شايع مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بيماري هاي رواني شايع و نشانه‌هاي هر يك از اختلالات رواني

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۴۲:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی