مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مهارت‌هاي لازم براي روش صحيح درس خواندن

براي اين كه يك روش صحيح درس خواندن داشته باشيد، ابتدا بايد چند مهارت مهم و پايه‌اي را بياموزيد.

1. مهارت گوش دادن

شما حرف‌ها و صداها را مي‌شنويد، اما معنايش اين نيست كه آن‌ها را درك مي‌كنيد. اگر بخواهيد گوش بدهيد، موضوع فرق مي‌كند. هرچه با دقت‌‌تر گوش دهيد، بيشتر موضوع را درك مي‌كنيد. به جرات مي‌توان گفت كه ناتواني و ضعف در گوش دادن، علت بسياري از مشكلات ارتباطي و يادگيري است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت گوش دادن كليك كنيد.

2. مهارت يادداشت ‌برداري

يادداشت‌ برداري مهارتي است كه به درك بهتر مطلب و تكميل دانسته‌‌ها كمك مي‌كند و با جزوه ‌نويسي فرق دارد. در واقع يادداشت ‌برداري به معناي انتخاب و ثبت نكات كليدي و مهم است.

3. مهارت خلاصه ‌نويسي

خلاصه به معناي مرور مطلبي‌ست كه خوانده‌ايد. در واقع بيان مجددي از نكات اصلي به زبان خود شما است. يك خلاصه نه ‌تنها بايد شامل نكات اصلي باشد، بلكه بايد بيان‌ كننده روابط ميان نكات اصلي هم باشد. خلاصه بايد از انسجام مناسبي برخوردار باشد، يعني ارتباط منطقي بين جمله‌ها وجود داشته باشد و به زبان خود فرد نوشته شود.

4. روش صحيح درس خواندن | مهارت پرسيدن

پرسش‌هاي شما نشان‌دهنده دقت، ظرافت، نكته ‌سنجي و مهارتتان در يادگيري است. پس از سوال پرسيدن نترسيد و به موقع و به جا سوال بپرسيد. در اين زمينه مطالعه مقاله مهارت سوال پرسيدن مي‌تواند مفيد باشد.

اصول مطالعه مؤثر در روش صحيح درس خواندن

براي آن كه يك روش صحيح درس خواندن داشته باشيد، ابتدا بايد اصولي را با دقت اجرا كنيد. زيرا فقط با رعايت اين اصول مي‌توانيد بهتر بياموزيد و از وقت خود حداكثر استفاده را ببريد. برخي از اين اصول عبارتند از:

1. تعيين هدف

شما بايد قبل از مطالعه براي خودتان هدفي را مشخص كنيد، به اين معني كه اين درس را به چه منظوري مي‌خواهيد مطالعه كنيد، آيا فقط نكته‌هاي اصلي درس را مي‌خواهيد يا قصد داريد همه مطالب كتاب را بفهميد.

2. تعيين مدت زمان مطالعه

بايد معلوم كنيد چه مقدار زمان مي‌خواهيد صرف مطالعه كنيد. تعيين زمان و مقدار مطالعه به فرد آرامش مي‌دهد و اين آرامش موجب افزايش ميزان يادگيري و سرعت مطالعه مي‌شود. 

3. مطالعه فعالانه داشته باشيد

دانش‌آموزي كه به منظور يادگيري و به صورت هدفدار مطالعه مي‌كند، براي يادگيري بهتر بايد مطالعه فعال داشته باشد. شما مي‌توانيد با خلاصه‌ برداري، حل تمرين، علامت‌گذاري و گزينش نكته ‌هاي مهم، مطالعه خودتان را فعال كنيد.

4. جديت داشته باشيد و در عين حال به خود استراحت دهيد

وقتي تصميم به مطالعه مي‌گيريد، فورا شروع كنيد و اجازه ندهيد افكار مزاحم مانع شما شود. براي داشتن يك مطالعه مفيد و به منظور داشتن درك بهتر مطالب بايد پس از حدود 45 دقيقه مطالعه به خود استراحت كوتاهي (15 ـ 10 دقيقه) بدهيد.

روش پس‌ ختام از روش هاي صحيح درس خواندن

يكي از بهترين و مؤثرترين روش‌هاي صحيح درس خواندن روش (پس‌ ختام) است كه شامل شش مرحله مي‌باشد. اين مراحل عبارتند از:

(پ) پيش‌خواني

اگر مي‌خواهيد مطالب يك كتاب يا فصلي از يك كتاب را ياد بگيريد، ابتدا به سرعت تمام آن فصل را يك بار از نظر بگذرانيد تا يك برداشت كلي از موضوع‌ها و مفاهيم آن فصل به دست بياوريد. مرحله پيش‌خواني به شما كمك مي‌كند كه علاوه بر يك آشنايي مقدماتي با موضوع، نكات اصلي و فرعي را تا حد بسيار زيادي تشخيص دهيد.

(س) سوال كردن

بعد از پشت سر گذاشتن مرحله پيش‌خواني و آشنايي كلي با مطالب، سعي كنيد در رابطه با موضوع مطالعه سوال‌هايي را طرح كنيد. سوال‌گذاري ممكن است وقت شما را بگيرد و كمي مشكل باشد، ولي به طور چشمگيري تمركز حواس، دقت و سرعت عمل شما را افزايش مي‌دهد و موجب سهولت يادگيري شما مي‌شود.

(خ) خواندن

همه ما وقتي درس مي‌خوانيم، منظورمان اين است كه درس را ياد بگيريم، بفهميم، حفظ كنيم و به خاطر بسپاريم، براي همين سعي مي‌كنيم خط به خط كتاب و جزوه را بخوانيم، حفظ كرده و در ذهن خود تكرار كنيم. در حالي كه هدف از مرحله خواندن يادگيري و به خاطر سپردن مطالب نيست. هدف از مرحله خواندن فقط فهميدن و انتقال اطلاعات از كتاب به يادداشت ‌است.

(ت) تفكر

سعي كنيد هنگام خواندن در مورد مطالب و مثال‌ها فكر كنيد و از مطالب تصويرسازي ذهني داشته باشيد.

(آ) از حفظ گفتن

پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل يعني خواندن و تفكر سعي كنيد مطالب مهم آن را براي خودتان بازگو كنيد. مطالب مطالعه شده را به زبان خودتان و آن ‌طور كه راحت‌ تر هستيد، بازگو كنيد. از حفظ گفتن به شما كمك مي‌كند بخش‌هايي را كه خوب ياد نگرفته‌ايد، تشخيص دهيد و آن‌ها را از نو بخوانيد.

(م) مرور كردن

وقتي تمام فصل‌‌ها را خوانديد، در فاصله‌هاي مناسب مطالب مطالعه شده را مرور كنيد. مهم‌ترين قسمت مطالعه كه سبب ثبت اطلاعات در لايه‌هاي زيرين ذهن مي‌شود و جلوي فراموشي را مي‌گيرد، مرور كردن است.

 

روش صحيح درس خواندن و داشتن تمركز حواس

تمركز حواس يعني به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتي. شايد بتوان گفت مطالعه، جدي‌ترين فعاليتي است كه تمركز در آن نقش اساسي و محوري دارد. شايد بارها حين مطالعه متوجه شده‌ايد كه فقط چشمانتان از روي عادت روي كلمات و خطوط مي‌دود، بدون آن‌ كه حواستان به آن باشد. اين موضوع ممكن است شما را خسته و كسل كرده و وقت زيادي را از شما بگيرد. براي كسب اطلاعات در زمينه عوامل حواس پرتي و كسب مهارت تمركز كليك كنيد.

 

افزايش و تقويت تمركز در روش صحيح درس خواندن

1. كنترل اضطراب

اضطراب به خودي خود بد نيست. از نظر روان‌شناسي، وجود ميزاني از اضطراب براي تحريك انگيزه‌ها لازم است. مشكل زماني شروع مي‌شود كه شدت اضطراب افزايش يابد. اضطراب زياد نه فقط كمكي به يادگيري و موفقيت نمي‌كند، بلكه مانعي براي آن محسوب مي‌شود. براي كنترل و درمان اضطراب كليك كنيد.

2. تقويت رواني

مي‌توانيد روش‌ هايي را براي تقويت رواني و افزايش روحيه پيدا كنيد. روحيه جسارت و جرات را در خود تقويت كنيد، اميدوار و بااراده باشيد تا ميزان تسلط‌ شما افزايش يابد.

3. كنترل افكار مزاحم

بين موانع تمركز حواس، افكار مزاحم نقش مهم‌تري دارند. معمولا اين افكار منشأ ذهني و دروني دارند كه بايد از آن دوري كرده و آن‌ها را كنترل كرد. اين عوامل شامل يادآوري خاطرات تلخ و شيرين يا غوطه ‌ور شدن در تخيلات يا مواردي مثل احساس درد، رنج، غم و غصه، نگراني، گرسنگي و تشنگي يا سردي و گرمي، ترس، خشم و شادي، سردرد و... است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رهايي از افكار منفي و مزاحم كليك كنيد.

نكات مهم در انجام روش هاي صحيح درس خواندن

برخي از شيوه‌ها و نكات موثر براي مطالعه كه به يادگيري بهتر مي‌انجامد عبارتند از:

  • پيش از شروع برنامه ريزي داشته و مشخص كنيد چه مباحثي را مي‌خواهيد بخوانيد.
  • سعي كنيد در فواصل زماني كوتاه اما پيوسته درس بخوانيد.
  • مكان مطالعه و درس خواندن را به صورت متناوب تغيير دهيد.
  • با صداي بلند بخوانيد، گويي براي خود در حال تدريس هستيد.
  • مطالعه گروهي و انجام تكاليف به صورت گروهي، مثل رفتن به كتابخانه و تبادل نظر در يافتن پاسخ درست در افزايش انگيزه و آمادگي بسيار مؤثر است.
  • از فلش كارت‌هاي مرتبط استفاده كنيد.
  • از خودتان امتحان بگيريد.
  • مبحثي را بر اساس سليقه حذف نكنيد، هر قسمت از درس اهميت خود را دارد.
  • استراحت و خواب كافي را فراموش نكنيد.
  • خود را غرق جزوه‌ها و منابع درسي متعدد نكنيد.

بسياري از افراد در انجام روش‌هاي ذكر شده با مشكل مواجه مي‌شوند و اغلب نااميدي به سراغشان مي‌آيد. به همين دليل توصيه مي‌شود از مشاوره تحصيلي استفاده كنيد. مشاور روش‌هاي درس خواندن را با جزئيات و متناسب با شرايط و شخصيت شما آموزش مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه  روش صحيح درس خواندن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روش صحيح درس خواندن | اصول مهم در درس خواندن و مطالعه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روش صحيح درس خواندن،
موضوع:
[ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۷:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی