مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تغييرات شيميايي كه در مغز افراد افسرده مشاهده مي‌شود مي‌تواند ناشي از تأثيرات افسردگي بر مغز باشد. جسم و روان انسان، همواره در تعامل با هم هستند؛ بسياري از بيماري‌هاي رواني به دليل مشكلات جسمي بروز پيدا مي‌كنند و بسياري از بيماري‌هاي جسمي باعث به وجود آمدن مشكلات روحي و رواني مي‌شوند. افسردگي، يك اختلال بسيار شايع است كه همزمان روي وضعيت جسمي و وضعيت رواني فرد تأثير مي‌گذارد. تعامل مغز و اختلالات روحي، مشهود مي‌باشد؛ خلق افسرده، تأثيرات قابل توجهي بر هورمون‌هاي مغز دارد. همانطور كه درمان پزشكي، مي‌تواند با تأثير بر سلول‌هاي مغزي، وضعيت رواني شما را متعادل كند، درمان روانشناختي نيز مي‌تواند باعث تنظيم هورمون‌هاي مغزي شود و خلق و خوي فرد افسرده را به ثبات برساند. پيشنهاد مي‌كنيم براي آگاهي بيشتر از اختلال افسردگي كليك كنيد. در ادامه به بررسي بيشتر تأثيرات مغزي اين اختلال پرداخته‌ايم.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه تأثير افسردگي بر مغز و كاركرد آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.
 

منبع : تاثير افسردگي بر مغز

 

تأثير افسردگي بر مغز

افسردگي اختلالي است كه با تغيير مسيرهاي عصبي، سيناپس‌ها و اندازه‌ي هيپوكامپ در مغز تغييرات عمده‌اي را اعمال مي‌كند. زماني كه افسردگي داريد احساس خستگي و خواب‌آلودگي مي‌كنيد؛ افسردگي منجر به از بين رفتن ارتباط بين سلول‌ها مي‌شود و به همين دليل مغز مجبور مي‌شود براي پردازش اطلاعات، احساسات و به ياد سپاري وقايع تلاش بيشتري به خرج دهد. در نهايت احساس خستگي و خواب‌آلودگي ناشي از افسردگي در فرد مبتلا زياد مي‌شود. در ادامه به تأثيرات افسردگي بر بخش‌هاي مختلف مغز پرداخته‌ايم.
 

افسردگي بر كدام بخش‌هاي مغز تأثير مي‌گذارد؟

سه قسمت مهم در مغز وجود دارد كه به نظر مي‌رسد در افسردگي اساسي نقش مهمي داشته باشند:

هيپوكامپ

هيپوكامپ در نزديكي مركز مغز قرار دارد. اين بخش وظيفه ذخيره سازي حافظه و رويدادها را به عهده دارد، همچنين توليد هورمون كورتيزول را تنظيم مي‌كند. بدن در زمان استرس جسمي يا رواني و افسردگي، كورتيزول آزاد مي‌كند. مشكلات زماني رخ مي‌دهند كه به دليل يك رويداد استرس زا يا عدم تعادل شيميايي در مغز، كورتيزول بيش از حد وارد مغز مي‌شود.

به طور طبيعي نورون‌هاي مغزي در بزرگسالي در بخشي از هيپوكامپ به نام شكنج دندانه دار توليد مي‌شوند. در افراد مبتلا به افسردگي، افزايش سطح كورتيزول، روند ساخته شدن نورون‌هاي جديد را كند كرده و باعث از بين رفتن نورون‌هاي هيپوكامپ مي‌شود. همين جريانات، عمده‌ترين مشكل افسرده‌ها يعني مشكل حافظه را به وجود مي‌آورد. براي اطلاع از ديگر علائم افسردگي كليك كنيد.

تأثير افسردگي بر قشر پيش پيشاني مغز

قشر پيش پيشاني درون مغز و در قسمت جلوي پيشاني واقع شده است. اين قسمت مسئول تنظيم احساسات، تصميم گيري و شكل گيري خاطرات و حافظه است. هنگامي كه بدن مقدار بيش از حد كورتيزول را توليد مي‌كند، اين جريان باعث كوچك شدن قشر پيش پيشاني مي‌شود. به همين علت است كه بيماران افسرده، احساسات و خلق پر نوساني دارند و نمي‌توانند هيجانات خود را تنظيم كنند.

تأثير افسردگي بر بخش آميگدال مغز

آميگدال قسمتي از مغز است كه پاسخ‌هاي احساسي، مثل ترس يا لذت را تسهيل مي‌كند. در افراد مبتلا به افسردگي، آميگدال به دليل مواجه شدن با سطح بالاي كورتيزول بزرگ‌تر و فعال‌تر مي‌شود. چنين وضعيتي در آميگدال به همراه فعاليت‌هاي غير عادي در بخش‌هاي ديگر مغز، مي‌تواند باعث اختلال در خواب و فعاليت شود. به همين علت فرد افسرده سخت به خواب مي‌رود و نمي‌تواند فعاليت‌هاي زيادي انجام دهد. همچنين باعث نامنظم شدن هورمون‌ها و ساير مواد شيميايي مغز شده و عوارض بيشتري به دنبال دارد.

به طور كلي سطح كورتيزول بالا نقش مهمي در تغيير ساختار فيزيكي و فعاليت‌هاي شيميايي مغز دارد كه باعث شروع روند افسردگي مي‌شود. معمولا، سطح كورتيزول در صبح بالاتر است و شب‌ها كاهش مي‌يابد اما در افراد افسرده سطح كورتيزول حتي در شب نيز افزايش پيدا مي‌كند.
 

چگونه تغييرات مغزي را درمان كنيم؟

تعادل بين ميزان كورتيزول و ساير مواد شيميايي در مغز مي‌تواند باعث جلوگيري از كوچك شدن هيپوكامپ و درمان مشكلات حافظه شود. اصلاح سطوح مواد شيميايي ديگر مانند سروتونين، دوپامين و ... نيز مي‌تواند باعث كاهش نشانه‌هاي افسردگي شود.

دارو براي جبران آسيب‌هاي افسردگي بر مغز :

داروهاي ضد افسردگي در چندين خانواده وجود دارند كه مي‌توانند تأثير منفي افسردگي را روي مغز كاهش داده و به تعادل شيميايي مغز كمك كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد. مهم‌ترين اين داروها را در ادامه ذكر كرده‌ايم:

1- داروهاي مهار كننده باز جذب سروتونين؛ داروهايي مثل فلوكستين يا سيتالوپرام كه با تغيير ميزان هورمون سروتونين، به اين تعادل شيميايي كمك مي‌كند.

2- مهاركننده‌هاي بازجذب سروتونين- نورآدرنالين و داروهاي ضد افسردگي 3 حلقه‌اي كه باعث افزايش سطح خلق و خو و تعادل هورمون‌هاي شيميايي مغز مي‌شود. دالوكستين و ايميپرامين از اين دسته هستند.

3- مهاركننده‌هاي بازجذب نوراپي نفرين- دوپامين مثل بوپروپيون با افزايش نوراپي نفرين و دوپامين اثر مي‌كنند.

4- مهار كننده‌هاي مونوآمين اكسيداز با افزايش دوپامين و سروتونين و بهبود ارتباط سلول‌هاي مغزي تأثيرمي‌گذارند.

5- داروهاي آرامبخش، تثبيت كننده خلق و ضد افسردگي‌هاي معمولي نيز مي‌توانند باعث ارتباط بهتر نورون‌هاي مغز شوند.

6- برخي از روش‌هاي پزشكي مثل الكتروشوك درمان و تحرك مغناطيسي باعث بهبود جريان الكتريسيته مغز و تنظيم خلق و خو مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه الكتروشوك درماني كليك كنيد.
 

درمان روانشناختي چگونه باعث بهبود عملكرد مغز در افراد افسرده مي‌شود؟

درمان‌هاي بالا همه جزء درمان‌هاي تهاجمي هستند. يعني چيزي بايد وارد بدن شما شود تا عملكرد مغز را كاهش دهد. محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه روان‌درماني و روش‌هاي اصلاح فكر و رفتار، مي‌تواند ساختار مغز را تغيير داده و به كاهش علائم افسردگي كمك كند. روان‌درماني شايد زمان بر باشد اما نسبت به روش‌هاي دارو و شوك، بي خطرتر بوده و اثر بلند مدت‌تري روي مغز شما دارد. يعني امكان بازگشت افسردگي به حداقل رسيده و به دليل اصلاح باورها، فرد مي‌تواند در مواجهه با رويدادهاي استرس زا خود را مديريت كرده و ازتأثيرات افسردگي بر مغز پيشگيري كند. 

توجه داشته‌باشيد كه جبران آسيب‌هاي افسردگي بر مغز، چه از روش دارو درماني و چه با استفاده از روش‌هاي روان درماني، نياز به مداخله متخصصان و مشاوره افسردگي دارد. درمان به تنهايي و مصرف خودسرانه‌ي داروها خطر بازگشت و عود افسردگي را افزايش مي‌دهد.
 

سؤالات متداول

مغز افراد افسرده با مغز افراد سالم چه تفاوتي دارد؟

تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهند كه مغز افراد افسرده به نسبت افراد سالم، از هيپوكمپوس كوچكتري برخوردار است. تكرار و تداوم علائم افسردگي منجر به كوچك‌تر شدن هيپوكمپوس مي‌شود و به اين صورت بر اساس يك چرخه معيوب با كوچك‌تر شدن هيپوكمپوس علائم افسردگي شديد‌تر مي‌شوند.

افسردگي چه تأثيري بر حافظه دارد؟

افسردگي عملكرد حافظه‌ي كوتاه‌مدت و بلند مدت را به ميزان زيادي كاهش مي‌دهد؛ به طوري كه ممكن است فرد مبتلا اسامي و يا شماره‌ها را به راحتي فراموش كند و يا توانايي يادآوري برخي از خاطرات گذشته را نداشته‌باشد. معمولا افرادي كه افسردگي دارند، نمي‌توانند مطالب را به خوبي به ياد بسپارند. تحقيقات نشان داده‌اند بهبود افسردگي به بهبود و تقويت حافظه حتي در سنين بالا كمك مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنيم براي اطلاع از روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد.
براي دريافت مشاوره در زمينه تأثير افسردگي بر مغز و كاركرد آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع : تاثير افسردگي بر مغز

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تاثير افسردگي بر مغز،
موضوع:
[ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۵۹:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی