مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلالات عصبي شناختي بر نحوه‌ي تفكر و سطوح مختلف شناختي اثر مي‌گذارند. در اين دسته از اختلالات، رفتارها و روش‌هاي فكري غلط، بسيار شبيه به برخي ديگر از اختلالات روانشناختي مي‌باشد، با اين تفاوت كه ريشه‌ي اين اختلالات آسيب ناشي از اندام‌هاي زيستي و يا سيستم اعصاب است. آسيب مي‌تواند در اثر يك بيماري، صدمه يا جراحت و ژنتيك به وجود آيد. با اين حال بيشتر عملكرد و رفتار فرد در زمينه‌ي شناختي مختل مي‌گردد. در اين مقاله درباره بخش‌هايي از مغز كه تحت تأثير اختلالات عصبي شناختي قرار مي‌گيرند، انواع اختلالات عصبي شناختي و درمان آن‌ها بحث شده است. جهت تشخيص اين اختلالات و درمان آسيب‌هاي رواني ناشي از آن‌ها مراجعه به مشاوره روانشناسي ضرورت دارد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اختلالات عصبي شناختي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : اختلالات عصبي شناختي

 

زمينه‌هاي شناختي تاثيرپذير

از جمله زمينه‌هاي شناختي تاثيرپذير مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

1. يادگيري و حافظه

آسيب پذيرترين قسمت مغز حافظه مي‌باشد كه ممكن است يادگيري را هم تحت تأثير قرار دهد. حافظه يك فرايند ساده نبوده و تعداد زيادي نوروترانسميتر (سلول‌هاي عصبي) براي يادگيري و نگهداري از اطلاعات درگير مي‌باشند، پس در صورت آسيب علائم متفاوتي مي‌تواند بروز كند. به صورت عدم توانايي در بازيابي اطلاعات، نگهداري و حفظ اطلاعات جديد احتمال دارد بروز كند. علاوه بر اين ممكن است بر اثر آسيب به اين منطقه اختلالات يادگيري بروز پيدا كنند. براي اطلاع از انواع اختلالات يادگيري كليك كنيد.

2. اختلالات عصبي شناختي | زبان

به توانايي دريافت، انتقال و درك مطالب، توانايي زبان گفته مي‌شود، توانايي افراد در روان و سليس صحبت كردن، به زبان آوردن آنچه در فكرشان است، يا درك مطالب از جمله بخش‌هايي است كه اختلالات عصبي شناختي بر زبان اثر گذاشته و مختل مي‌كند. اختلالات گفتاري مي‌تواند ناشي از يك اختلال عصبي شناختي ايجاد شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر از اختلالات گفتاري كليك كنيد.

3. توجه و تمركز

تمركز پايه و اساس بسياري از عملكردهاي شناختي ديگر است، پس درصورت آسيب احتمال آنكه فرد دچار مشكلي شود بالا خواهد بود. براي مثال افرادي كه به راحتي مي‌توانستند روي چند كار به طور همزمان تمركز كنند بعد از بيماري به راحتي حواسشان از انجام كارشان پرت شده و به طور محسوس تمركز كمتري را در فعاليت‌هايشان تجربه مي‌كنند.

4. توانايي برنامه ريزي و تصميم گيري

مهارت‌هايي مثل برنامه ريزي، تصميم گيري و يا رفتارهايي كه نياز به اجرا دارند مجموعا عملكردهاي اجرايي فرد ناميده مي‌شوند. وظيفه‌ي مديريت، حل مساله، سنجش خطر و قضاوت از ديگر وظايف اين بخش از مغز است.

5. اختلالات عصبي شناختي | جهت يابي و درك بصري

در اختلالات عصبي شناختي توانايي جهت يابي مكان، نقشه خواني، رانندگي و يافتن مسير ممكن است دچار نقص شود.

6. اختلالات عصبي شناختي | هوش

در برخي موارد بيماران و يا اطرافيان آن‌ها احساس مي‌كنند كه هوش فرد دستخوش تغييراتي شده است اما بهتر است بدانيد هوش معمولا تحت تأثير اين دسته بيماري‌ها قرار نمي‌گيرد. با اين حال زماني كه حافظه، استدلال و مهارت‌هاي ادراكي كه ابزارهايي براي تعيين هوش است صدمه ببينند، مي‌تواند به طور موقت و يا دائم سرعت فرد را كاهش دهد.

7. شخصيت و خلق

پرخاشگري، افسردگي، اضطراب، نقص در احساسات... از جمله حالاتي است كه مي‌تواند شخصيت فرد را دستخوش تغييراتي بكند تا جايي كه فرد را به صورت بنيادي تحت تأثير قرار دهد گويي شخص ديگري در غالب جسم او ظاهر شده است، كه با اين حال با مديريت و درمان مي‌توان براي بازگشت به عملكرد قبلي ياري رساند. براي كسب اطلاعات درباره  افسردگي كليك كنيد.

 

انواع اختلالات عصبي شناختي

در متون تخصصي امروزي تغييراتي در نام‌هايي كه براي عموم آشنا است به وجود آمده و به طور كلي اختلالات عصبي شناختي در سه دسته اختلالات عصبي شناختي خفيف، عمده و دليريوم طبقه بندي مي‌شود. لازم به ذكر است بيماري‌هاي عصبي شناختي ممكن است جدا از هم و يا به عنوان مرحله‌ي اوليه رخ دهند گاهي نيز دليريوم با دو اختلال ديگر ممكن است همراه شود، اما خود به طور مستقل نيز رخ مي‌دهد. اختلال زوال عقل (دمانس) اصطلاحي است كه همچنان توسط متخصصان استفاده مي‌شود، زوال عقل در متون تخصصي جاي خود را به اختلالات عصبي شناختي داده است.

اختلال عصبي شناختي خفيف

فرد با اين درجه از اختلال حداقل در يكي از زمينه‌هاي شناختي ذكر شده دچار نقص مي‌شود، به طوري كه كارهايي را كه به آساني قبلا مي‌توانست انجام دهد ديگر قادر به انجام درست و با كيفيت مناسب قبل نيست با استفاده از روش‌هاي جبراني يا اصطلاحا استراتژي‌هاي جبراني براي رفع نقص‌ها مي‌تواند به عملكرد سابق دست يابد. براي تشخيص، اظهاراتِ خود فرد و ارزيابي پزشكي مورد نياز است.

اختلال عصبي شناختي عمده

زماني اين اختلال تشخيص داده مي‌شود كه تضعيف شديدي در عملكرد شناختي فرد نسبت به قبل ايجاد شده باشد، و در حدي است كه توانايي فرد در اجراي تكاليف ضروري زندگي دچار مشكل گردد. بنابراين در صورتي كه در روند زندگي فرد اختلالي ايجاد نكند، تشخيص اختلال عصبي شناختي خفيف داده مي‌شود.

اختلالات عصبي شناختي | دليريم ( روان آشفتگي )

افراد در اثر دليريوم (روان آشفتگي) به طور ناگهاني دچار اختلالاتي در توجه و آگاهي مي‌شوند به شكلي كه فرد دچار سردرگمي و تخريب در بيشتر عملكردهاي شناختي مي‌شود. اين نوسانات در مدت‌هاي كوتاه يعني از چند ساعت تا چند روز طول مي‌كشد، حائز اهميت است دليريوم در اثر يك مشكل جسماني روي مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر از دليريوم كليك كنيد.

همانطور كه ذكر شد دسته بندي كه در اينجا آورديم طبق طبقه بندي نهايي در كتب تخصصي است؛ بيماري‌هايي مثل دمانس (زوال عقل)، پاركينسون، بيماري هانگتينتون و آلزايمر امروزه نيز به همان صورت و با همين اسامي شناخته مي‌شوند. در تمامي اين اختلالات حافظه، توجه، يادگيري، زبان، ادراك و شناخت اجتماعي تحت تأثير قرار مي‌گيرد. اما تفاوت در شدت و طول مدت بيماري است كه مي‌تواند فرد را درگير خود نمايد. نشانه‌ها ممكن است با اسكيزوفرني مشابه باشد براي اطلاع از علائم اسكيزوفرني كليك كنيد.
 

ساير اختلالات مرتبط با ذهن و عصب

بسياري از بيماري هاي جسمي ريشه در ذهن و روان بيمار دارند، ارتباط برخي از آن ها اثبات شده و در مورد برخي ديگر هنوز شواهد كافي وجود ندارد. با اين حال توصيه متخصصان در مواجه با بيماراني كه دچار مشكلات شناختي و عصبي هستند، دوري از عوامل استرس زا و انجام برخي تمرينات (مثل آرام سازي، ريلكسيشن و مديتيشن) هست. در زير به برخي از بيماري هاي جسمي كه موجب اختلال در شناخت و تصميم گيري فرد مي شوند و يا بالعكس ذهن در بروز اين بيماري ها تاثير داره اشاره كرده ايم.

سندروم روده تحريك پذير

معده درد عصبي

بيماري ام اس (MS)

آسيب و كاركردهاي لوب هاي مغزي

ميگرن | علت و درمان ميگرن
 

درمان اختلالات عصبي شناختي

درمان اختلالات عصبي شناختي بر اساس نشانه‌ها و عوامل ايجاد كننده متفاوت مي‌باشد. اما آنچه كه براي تمامي اين افراد لازم است استراحت و مراقب پزشكي است. از جمله درمان‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • استراحت مطلق براي كساني كه جراحي شده‌اند و گذراندن دوران نقاهت
  • استفاده از داروهاي ضد درد
  • استفاده از آنتي بيوتيك‌ها براي از بين بردن عفونت‌هاي باقي مانده در مغز
  • جراحي براي بهبود هر نوع آسيب شديد مغزي
  • درمان‌هاي شغلي براي كمك به بازسازي شناختي
  • آموزش مهارت‌هاي روزمره
  • درمان‌هاي فيزيوتراپي براي بهبود قدرت هماهنگي، تعادل و انعطاف پذيري

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان اختلالات عصبي شناختي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : اختلالات عصبي شناختي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلالات عصبي شناختي،
موضوع:
[ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۵:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی