مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

افسردگي در زنان موضوع بسيار مهمي است كه نبايد از آن غفلت كنيم. افسردگي انرژي و اميد به زندگي را از شما مي‌گيرد. زنان افسرده مادران افسرده‌اي مي‌شوند و فرزنداني نامتعادل نيز به بار مي‌آورند. به همين دليل لازم است به بهترين شكل بر افسردگي خود غلبه كنيد. علائم افسردگي در زنان به دلايل زيادي بروز مي‌يابد. مانند هورمون‌هاي توليد مثل و يا فشارهاي خانوادگي، اجتماعي. در راه درمان افسردگي بايد قدم‌هاي كوتاه اما با اراده برداريد. اگر افسردگي خود را ازبين ببريد و اميد خود را بيابيد حس بهتري خواهيد داشت. اما چگونه؟ در اين مقاله سعي كرده‌ايم تا پاسخ جامعي به اين سوال ارائه دهيم. اگر رهايي از افسردگي موضوع مورد توجه شماست مي‌توانيد از مشاوره افسردگي هم كمك بگيريد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي در زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : افسردگي زنان 

افسردگي در زنان | نشانه هاي اصلي

شناخت كافي از علائم افسردگي و عوامل بروز آن لازمه‌ي درمان افسردگي است. براي اطلاع از  علائم افسردگي به طور كامل كليك كنيد. علائم افسردگي در زنان معمولاً  شامل يك يا تركيبي از اين موارد است:

۱- بي‌علاقگي: از دست دادن علاقه نسبت به اموري كه قبلا از آن‌ها لذت مي‌برديد
۲- كاهش انرژي: ممكن است كمبود انرژي داشته‌باشيد و مدام احساس خستگي كنيد
۳- عدم اعتماد بنفس: داشتن احساس گناه، نااميدي و حس ِبي ارزشي
۴- عدم تناسب جسمي : تغيير ذائقه و ميل به غذا، افزايش يا كاهش بي‌رويه وزن
۵- اختلال خواب: بي‌خوابي يا بدخوابي و يا تغيير در عادت‌هاي خواب
۶- عدم تمركز : دشواري در تمركز، پراكندگي و بي‌هدفي در انجام امور
۷- تمايل به خودكشي: افكار مربوط به خودكشي و مرگ و ادامه ندادن زندگي

 

علل بروز افسردگي در زنان

افسردگي مي‌تواند بر اثر تركيبي از عوامل اجتماعي، فيزيولوژي و زيستي ايجاد شود. اصلي‌ترين دلايل ابتلا به افسردگي در زنان تنهايي و انزوا، كمبود حمايت اجتماعي، تجربه موقعيت‌هاي استرس‌آور، سابقه‌ي خانوادگي افسردگي، مشكلات ازدواج و رابطه، فشار مالي، تجربه‌ي تروما يا تجاوز در كودكي، مصرف مواد مخدر و الكل، بيكاري يا نداشتن شغل مناسب، مشكلات سلامتي يا دردهاي مزمن است.

افسردگي در زنان : علائم جسمي

مشكلات تيروئيد

توجه داشته‌ باشيد كه كم‌كاري تيروئيد در خانم‌ها ممكن است باعث بروز افسردگي شود. اين مشكل همواره بايد تحت نظر و مراقبت پزشك حل شود.

هورمون استرس

استرس در خانم‌ها نسبت به مردان بيشتر است و دليل آن اين است كه هورمون‌هاي استرس در زنان بيشتر ترشح مي‌شود. همچنين هورمون پروژسترون و هورمون‌هاي زنانه از غير فعال شدن سيستم استرس جلوگيري مي‌كند. اگر علائم استرس و اضطراب را بشناسيد مي‌توانيد افسردگي حاصل از آنرا تشخيص دهيد. پس حتما مقاله علائم استرس را بخوانيد.

افسردگي در زنان : عوارض جانبي داروها

بسياري از داروها پس از قطع مصرف عوارضي را براي فرد به دنبال دارند كه افسردگي نيز يكي از اين عوارض است. داروهاي پيشگيري از بارداري و داروهاي هورموني ممكن است موجب افسردگي فرد مصرف كننده شوند.

افسردگي در زنان : عامل قاعدگي

بسياري از زنان ممكن است دچار سندروم پيش از قاعدگي شوند كه علائم آن خفيف و كوتاه‌مدت است. اما در برخي ديگر نشانه‌هاي افسردگي ناشي از قاعدگي بسيار حاد است و ممكن است باعث بروز اختلال خلق و خو شود كه افسردگي شديد و زودرنجي از علائم آن است. علاوه‌ براين نوسانات خلقي مرحله‌ي يائسگي مي‌تواند منجر به افسردگي شود. براي اطلاع كامل از نشانه هاي سندروم پيش از قاعدگي كليك كنيد.

افسردگي به خاطر بارداري

تغييرات هورموني در دوران بارداري افزايش چشمگيري مي‌يابد و ممكن است باعث بروز افسردگي شود. علاوه‌براين مشكلات مربوط به بارداري از جمله سقط جنين، بارداري ناخواسته و ناباروري از دلايل رواني ابتلا به افسردگي است.

افسردگي پس از زايمان

بسياري از خانم‌ها پس از زايمان دچار افسردگي مي‌شوند. ممكن است علائم افسردگي در مدت طولاني ادامه يابد. اين شرايط افسردگي پس از زايمان ناميده مي‌شود كه يا به علت تغييرات و نوسانات هورمونيست و يا به خاطر بدشكل شدن بدن و يا ترس از تربيت و بزرگ كردن بچه.

 

افسردگي در زنان | روش‌هاي درماني زنان افسرده

زنان به دليل نقش هايي كه در خانه و خانواده دارند (مثل مهرورزي، انرژي زندگي، زيبايي، محبت، حمايت گري، مراقبت كننده و...)، با ناراحتي و انزواي خود بر ديگر اعضاي خانواده تاثير مي گذارد. اين تاثير از جانب مادر بيشتر هم مي شود، براي جلوگيري از افسردگي مادر كليك كنيد.

1- كمك گرفتن از ديگران

بعضي كارها را بهتر است تنهايي انجام ندهيد. شما با گام‌هاي كوچك اما قدرتمند مي‌توانيد در درمان افسردگي به خود كمك كنيد. براي مبارزه با افسردگي بهتر است از حمايت ديگران استفاده كنيد و لجبازي را كنار بگذاريد. كمك گرفتن از اشخاصي كه براي آن‌ها مهم هستيد شما را در اين مسير جلو مي‌اندازد. درمان افسردگي به تنهايي كار دشواريست. ممكن است با وجود افسردگي و ميل به انزوا درخواست كردن از ديگران دشوار باشد اما اين كار قدم بزرگي در درمان افسردگي است. حالات و احساسات خود را با نزديك‌ترين فرد درميان بگذاريد. اجازه دهيد ديگران از آنچه كه بر شما گذشته‌است با خبر شوند. در اين صورت مي‌توانند همراه شما باشند. يك مشاور متخصص نيز مي‌تواند مثل يك دوست صميمي در كنار شما باشد و به رفع افسردگي كمك كند. 

2- رفت و آمد با اطرافيان

شبكه‌هاي مجازي راه ارتباطي خوبي براي تعاملات هستند اما هيچ‌گاه جايگزين ملاقات‌هاي رو در رو نمي‌شوند. براي سريع‌تر كردن روند درمان با افرادي كه به آن‌ها اعتماد داريد و شنونده‌ي خوبي هستند در ارتباط باشيد. واكنش‌هاي ساده‌ در صحبت رودررو و بروز احساسات‌تان نقش عظيمي در بهبود افسردگي دارد. بيشتر سعي كنيد با افراد مثبت‌گرا صحبت كنيد.

3- تغيير سبك زندگي

براي درمان افسردگي بايد سبك زندگي ملالت‌آور خود را تغيير دهيد. كارهايي انجام دهيد كه به شما آرامش مي‌بخشند. راه‌هاي كنترل و غلبه بر استرس را ياد بگيريد. همچنين فعاليت‌هاي سرگرم‌كننده را در برنامه روزانه خود قرار دهيد. خواب كافي در برطرف كردن كسلي و خستگي شما بسيار موثر است. پس روي ساعت خواب خود كار كنيد.

4- كنترل استرس

استرس طولاني مدت باعث تشديد افسردگي در شما مي‌شود. تمام وضعيت‌هاي استرس‌زا مانند شرابط زندگي فشار كاري رسيدگي به فرزندان را براي خود مشخص كنيد و راه‌هايي براي كاهش اين مسائل و كنترل استرس خود بيابيد. به مقاله كاهش استرس مراجعه كنيد. به ياد داشته باشيد كه مشكلات و فشارهاي زندگي هميشه وجود دارند استرس بابت آن‌ها شما را ضعيف مي‌كند و توانايي مقابله با آن‌ها را نيز از شما مي‌گيرد. يوگا در كنترل اضطراب كمك زيادي به شما مي‌كند.

5- مراجعه به مشاور

زماني كه ارتباط با ديگران و كمك گرفتن از آن‌ها موثر نباشد مشاور روانشناس جهت سلامت روان كمك زيادي به شما مي‌كند و بيشتر از هر كس ديگري در درمان افسردگي همراه و راهنماي شماست. مشاوره مهارت‌ها و ديدگاه‌هايي را به شما آموزش مي‌دهد تا از شر افكار منفي و افسردگي رها شويد و از بروز دوباره‌ي آن جلوگيري كنيد.

6- درمان دارويي

داروهاي ضد افسردگي به ميزان زيادي علائم افسردگي را در شما از بين مي‌برند اما افسردگي شما را به طور كامل برطرف نمي‌كنند. علاوه‌براين در صورت مصرف طولاني مدت اعتيادآور مي‌شوند و دد صورت قطع مصرف امكان برگشت علائم وجود دارد. احتمال بروز عوارض داروها در زنان بيشتر است. به دليل تفاوت‌هاي زيستي زنان به دز كمتري از داروهاي ضد افسردگي نياز دارند. ديسيپرامين، ترانيلسپيرومين، سيتالو پرام از جمله داروهاي ضد افسردگي هستند كه حتما بايد طبق تجويز پزشك مصرف شوند. به جاي داروهاي شيميايي بهتر است از داروهاي گياهي، مكمل‌هاي غذايي و ورزش استفاده كنيد.

7- مقابله با افكار منفي

افسردگي ميزان زيادي از افكار منفي را در ذهن شما پرورش مي‌دهد. اين افكار ديدگاه و آينده‌ي شما را تحت تاثير قرار مي‌دهند. به ياد داشته باشيد كه افكار منفي از علائم افسردگي شماست و همه‌ي ان‌ها واقعيت ندارند. با شناسايي و آگاهي از افكار منفي مي‌توانيد بهتر با آن‌ها مبارزه كنيد.

در ادامه برخي از افكار منفي و خطاهاي شناختي را ذكر كرده‌ايم.

8- تعميم افراطي افكار منفي

زماني كه با يك تجربه‌ي منفي در زندگي روبه‌رو مي‌شويد آن را به تمام ابعاد زندگيتان تعميم مي‌دهيد. تصور مي‌كنيد كه ديگر نمي‌توانيد هيچ چيز مثبتي را تجربه كنيد يا كار موفقيت آميزي انجام دهيد. توجه كنيد اين خطاي ذهني شماست.

9- ايجاد فيلترهاي ذهني

در اين اختلال شناختي ذهن به طور ناخودآگاه تمامي حوادث مثبت و اتفاقات خوب را ناديده مي‌انگارد و بر روي افكار منفي متمركز مي‌شود. حتي در اين شرايط براي خود دلايلي را ذكر مي‌كنيد كه چرا نبايد به اتفاقات مثبت توجه كنيد. اتفاقات و تجربه‌هاي مثبت زندگي را در ذهن خود بزرگ كنيد حتي اگر بسيار كوچك هستند.

10- قضاوت غير منطقي

زماني كه افسرده هستيد، بدون اين‌كه شواهد حقيقي و منطقي داشته باشيد، تفسيرهاي منفي را از خود ارائه مي‌دهيد. ممكن است تبديل به يك ذهن‌خوان و يك پيشگو غير حقيقي شويد. مثلا مدام با خود مي‌گوييد: (فلان شخص حتما فكر مي‌كند كه من چقدر احمقم، من تا پايان عمرم در اين شغل كسل كننده باقي مي‌مانم.)

11- بايدها و نبايدهاي محدود كننده

در اين شرايط براي خود مجموعه‌اي از بايدها و نبايدها را ايجاد مي‌كنيد كه بسيار محدودتان مي‌كنند ودر صورت عمل نكردن به آن‌ها احساس شكست مي‌كنيد و خود را سرزنش مي‌كنيد. براي مثال با خود فكر مي‌كنيد كه بايد همه دوستتان بدارند اگر يكي از شما خوشش نمي‌آيد پس فرد آزارنده‌اي هستيد و به خود برچسب مي‌زنيد كه اين هم از ديگر خطاهاي شناختي است.

12- افسردگي در زنان | بررسي افكار منفي‌

زماني كه خطاهاي شناختي بالا را در خود مشاهده كرديد و متوجه شديد كه الگوهاي شناختي چقدر در بروز و تشديد افسردگي موثرند سوالاتي را از خود بپرسيد. آيا دلايل و شواهد منطقي براي درست بودن افكار منفي‌تان وجود دارد؟ اگر يكي از اطرافيان چنين فكر منفي داشته باشد به او چه مي‌گوييد؟ آيا ديدگاه ديگري براي پرداختن به اين موضوع وجود دارد؟ اگر افسرده نبوديد و فرد شادي محسوب مي‌شديد چگونه در اين مورد فكر مي‌كرديد؟

تنها بررسي افكار منفي باعث مي‌شود اين افكار زير سوال بروند و كم‌كم از بين بروند. در اين فرآيند سعي كنيد ديدگاه‌هاي متعادل‌تر و مثبت‌تري را جايگزين كنيد تا به بهبود افسردگي خود كمك كرده باشيد. روانشناس متخصص شما را در جهت توقف نشخوار ذهني و شناسايي افكار منفي و متعادل سازي آن‌ها راهنمايي مي‌كند.
 

سوالات متداول

مادر افسرده ام با كسي دوست نداره رفت و آمد كنه ، من چي كار مي تونم بكنم؟

يكي از نشانه هاي افسردگي نداشتن حوصله و ميل به تنهايي اون هاست. در اين زمان لازمه كه شما و اطرافيان در كنار او باشيد. بيشتر جستجو كنيد و ببينيد قبل از دوران افسردگي اش از چه جيزهايي لذت مي برد و يا چه خواسته هايي داشت. به دنبال درمان بوده و از كمك روانشناس نيز حتما استفاده كنيد. براي اطلاع از بهترين روش هاي درمان افسردگي نيز كليك كنيد.
 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي در زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : افسردگي زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي زنان،
موضوع:
[ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۲۳:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی