مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

تغييرات عاطفي در دختران نوجوان

تغييرات عاطفي دختران در دوران بلوغ باعث تغييراتي در رفتار، شناخت و هيجان‌هاي دخترتان مي‌شود. با ورود او به سن بلوغ، شباهت‌هايش با شما بيشتر شده و احساس مي‌كند فردي بالغ است؛ در نتيجه به دنبال استقلال از شما مي‌گردد و خواهان آزادي بيشتري است. براي مثال مي‌خواهد تا اجازه دهيد ساعات بيشتري در شب بيرون از خانه بماند، خودش به تنهايي در مورد مسائل زندگي‌اش كه در گذشته تحت كنترل شما بودند تصميم بگيرد، در واقع تمايل به خود مختاري افزايش پيدا مي‌كند. برخي از تأثيرات بلوغ عاطفي دختران عبارتند از:

تغيير در طرز فكر: هر چه دختر شما بزرگتر مي‌شود، درك او از دنيا و محيطش نيز رشد پيدا مي‌كند. براي مثال تمايل دارد تجارب جديدي داشته باشد.

خود را بهتر توصيف مي‌كند: او راحت‌تر مي‌تواند احساسات ناراحتي و خوشحالي خود را تشخيص داده و با ديگران ارتباط برقرار كند.

بسيار احساساتي مي‌شود: به دليل تغييرات هورموني همه چيز آزاردهنده‌تر و تأثيرگذارتر به چشمش مي‌آيد و اين به سن بلوغ در نوجوانان مربوط مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر از سن بلوغ نوجوان كليك كنيد.

بسيار گريه مي‌كند: به خاطر حساس شدن نسبت به تمام موضوعات، احتمال سپري كردن روزهاي سخت به همراه گريه بيشتر مي‌شود.

احساس زنانگي بيشتر مي‌شود: ميل به رفتارهاي دخترانه نسبت به قبل بيشتر مي‌شود. مثلا بيشتر علاقه به استفاده از لوازم آرايش پيدا مي‌كنند.

عدم اطمينان از خود: به دليل تغييرات روحي و جسمي در دوران بلوغ، احتمال مقايسه خودشان با ديگران بيشتر شده و نارضايتي نسبت به خود پيدا مي‌كنند.

بلوغ عاطفي دختران | بلوغ و بدخلقي‌هاي دختران نوجوان

خلق و هيجان‌هاي يك نوجوان متناسب با تعيير در فعاليت هايش نوسان پيدا مي‌كند. يعني ممكن است نوجوان در يك روز با ديدن دوستانش شاد شود هنگامي كه سر كلاس است بي حوصله باشد و به دليل سرزنش‌هاي والدين عصباني شود. به طور كلي به نظر مي‌رسد كه نوجوانان نسبت به بزرگسالان و كودكان بدخلق‌تر مي‌باشند و نوسان خلقي در نوجوانان بيشتر از بقيه گروه‌هاي سني است.

رابطه بين تغييرات هورموني و خلق دختران هنگام بلوغ در اوايل بلوغ كه سطح هورمون‌ها افزايش پيدا مي‌كند شدت مي‌يابد. افزايش سريع در تعدادي از هورمون‌ها (مانند تستوسترون، استروژن، آندروژن و آدرنال) كه مربوط به دوران بلوغ است، ممكن است باعث افزايش بدخلقي و پرخاشگري در پسران و افسردگي در دختران مي‌شود. نوسانات خلقي يكي از ويژگيهاي دوران نوجواني است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ويژگي هاي نوجوان كليك كنيد.

عوامل موثر بر خلق دختر نوجوان

با اين حال تغييرات خلق و خو در دختران نوجوان تا حد زيادي توسط عوامل محيطي تحت تأثير قرار مي‌گيرد. افزايش سريع هورمون‌ها در ابتداي بلوغ باعث خلق افسرده و اضطراب در دختران مي‌شود اما شرايط زندگي با استرس زياد مانند مشكلات موجود در خانواده، مدرسه و دوستان نقش مهم تري نسبت به تغييرات هورموني در پايدار شدن افسردگي در دختران ايفا مي‌كند. اگرچه افزايش سطح تستوسترون باعث پرخاشگري و سطح پايين آن باعث افسردگي مي‌شود با اين حال اين مشكلات در دختراني كه از حمايت خانوادگي برخوردار هستند و رابطه صميمي بين اعضاي آن وجود دارد كمتر ديده مي‌شود.

تاثير تغييرات جسمي بلوغ عاطفي در دختران

اغلب نوجوانان دختر نسبت به تغييرات بيولوژيكي كه به واسطه بلوغ جنسي دختران اتفاق مي‌افتد به خصوص خصوصيت جنسيتي ثانويه واكنش مثبتي از خود نشان مي‌دهد. به عنوان مثال اغلب دختران نسبت به رشد سينه‌هاي خود احساس مثبتي دارند؛ چرا كه با شروع اين تغييرات ديگر خود را يك فرد بزرگسال مي‌دانند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بلوغ جنسي دختران كليك كنيد.

تاثير قاعدگي بر روان دختران

به دليل افزايش آگاهي كه دختران در مورد قاعدگي از طريق خانواده، مدرسه و دوستان كسب مي‌كنند، واكنش آن‌ها نسبت به گذشته چندان منفي نيست. معمولا دختراني كه داراي مادراني حمايت كننده هستند با آگاهي بيشتري با اين مسئله مواجهه مي‌شوند، پس با آن به عنوان اتفاقي مثبت ياد مي‌كنند. نگرش منفي دختر نسبت به اولين قاعدگي ممكن است باعث ناراحتي و اضطراب زيادي در او شود و معمولا دختراني كه پيش از اولين قاعدگي تصور منفي از آن داشتند، به هنگام قاعدگي شرايط سخت تري را تجربه مي‌كنند. به خصوص در مورد دختراني كه رابطه صميمي با مادر خود ندارند كه بتوانند درباره اين موضوع با او صحبت كنند.

تاثير بلوغ عاطفي دختران بر روابط خانوادگي

با ورود فرد از كودكي به دوران بلوغ، فاصله عاطفي بين دخترتان و شما افزايش مي‌يابد. به طوري كه تضادها، مشاجرات و اختلافات شدت مي‌يابد. چون معمولا دختران روابط نزديك‌تري با والدين خود دارند اين تغييرات بارزتر هستند. بنابراين خانواده دوراني از تضاد و تنش را به هنگام بلوغ عاطفي دخترانشان تجربه مي‌كنند. بنابراين مدت زماني طول مي‌كشد تا دختر و خانواده‌اش به يك حالت تعادل برسد. در واقع تمايل به استقلال و خودمختاري باعث ايجاد اختلافات بين شما و دخترتان مي‌شود. مقاله رفتار صحيح والدين با فرزندان در سن بلوغ را مطالعه كنيد.

بلوغ دختران و تاثير جامعه

احساس دختران نسبت به تغييراتي كه بلوغ عاطفي در آن‌ها ايجاد مي‌كند توسط محيط بزرگتري يعني جامعه نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد و باعث مي‌شود آن‌ها نسبت به ظاهر، اندام و جذابيت خود نگران باشند. تغييرات ظاهري كه به دنبال بلوغ در دختر نوجوان ايجاد مي‌شود علاوه بر تغييرات رفتاري كه در او ايجاد مي‌كند رفتار ديگران با وي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله بلوغ عاطفي را بخوانيد.

به عنوان مثال ممكن است يك دختر نوجوان متوجه شود كه توجه پسران نسبت به او بيشتر شده است. اين افزايش توجه باعث ايجاد اضطراب در او مي‌شود و نسبت به اين كه چطور به اين توجهات واكنش نشان دهد، گيج مي‌شود، مخصوصا اگر آمادگي لازم را كسب نكرده باشد. اين توجهات و تمايل دختران براي برقراري رابطه با پسرها مي‌تواند به مشغله ذهني در آن‌ها نيز منجر شود، چون بايد تصميم بگيرند چگونه در مواجهه با اين موقعيت‌ها رفتار كنند؛ مسائلي كه پيش از آن كمتر برايشان اتفاق مي‌افتاد.

بلوغ و اعتماد به نفس

اگرچه بلوغ مي‌تواند باعث افزايش استرس و پيامدهاي نامطلوب همراه آن شود با اين حال تأثير بلوغ بر روي عملكرد رواني دختران تا حد زيادتري نسبت به پسران، از شرايط محيطي نشأت مي‌گيرد. در جوامعي كه  لاغري را ملاك زيبايي مي‌دانند، نارضايتي دختران نسبت به اندام و نگراني از افزايش وزن بدن بيشتر ديده مي‌شود. اين افكار باعث ايجاد اختلالات خوردن مانند بي اشتهايي عصبي يا پرخوري عصبي مي‌شوند، همچنين احتمال ابتلا به افسردگي در آن‌ها وجود دارد.

چگونه اثرات منفي بلوغ دختران را كاهش دهيم؟

رابطه شما به عنوان والد با دخترتان اهميت ويژه‌اي دارد. با آگاهي از تغييرات فكري و خواسته‌هاي فرزندتان بهتر مي‌توانيد با او تعامل كرده و از مشاجرات جلوگيري كنيد. دخترتان را نيز از تغييراتي كه در حال رخ دادن است آگاه كنيد. چگونه سپري كردن اين دوران در آينده او و تصميماتي كه در ارتباط با جنس مخالف مي‌گيرد تأثير گذار است. بنابراين ناديده گرفتن نيازهاي عاطفي دختران به آن‌ها آسيب خواهد زد. اگر سبك تربيتي و ارتباطي شما نامؤثر باشد، در دوران بلوغ نتايج منفي آن را بيشتر خواهيد ديد. كسب آگاهي و استفاده از دانش افراد با تجربه نيز به رابطه شما با دخترتان كمك مي‌كند. 

شما مي‌توانيد براي اين منظور از يك بزرگتر در خانواده كه تجربه‌اي مشابه شما را دارد صحبت كنيد. استفاده از تجارب او به شما اين امكان را مي‌دهد تا بهتر بتوانيد علت ناراحتي‌ها را درك كنيد. اما هميشه استفاده از تجارب ديگران مشكل را حل نمي‌كند. چرا كه احتمال دارد دخترتان از دخالت ديگران آزرده‌تر شده و از شما بيشتر فاصله بگيرد. در اين شرايط بهتر است با مشاوره خانواده و يا مشاوره روانشناسي نوجوان به عنوان فردي بي طرف و متخصص در اين زمينه همراه شويد. مشاوره اين امكان را مي‌دهد كه دخترتان هم در جريان مسائل قرار گرفته و در جهت حل مسائل قدم بردارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بلوغ عاطفي دختران  مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تغييرات عاطفي دختران در دوران بلوغ

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۱:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی