مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

علل دروغگويي نوجوان

بسياري از والدين دائماً با اين سؤال درگير هستند كه علت دروغگويي نوجوان چيست و چرا او تمايل دارد كه هر چيزي را از پدر و مادر خود پنهان كند. ما در ادامه تلاش كرده‌ايم كه به مهم‌ترين دلايل در اين زمينه اشاره كنيم.

حفظ حريم شخصي

بسياري از والدين در سنين نوجواني همچنان با فرزند خود همانند يك كودك رفتار مي‌كنند و تمايل دارند تا تمام رفتارهاي او را زير نظر داشته باشند. در حالي كه افراد در سنين نوجواني تمايل دارند كه چه از نظر فيزيكي و چه از لحاظ رواني از پدر و مادر خود مستقل شوند. به همين خاطر ممكن است آن‌ها حتي در حالي كه هيچ كار خطا يا اشتباهي انجام نداده‌اند به شما دروغ بگويند. در واقع ممكن است آن‌ها با خود فكر كنند كه هيچ لزومي ندارد در مورد فعاليت‌هايشان به شما گزارش دهند! به همين خاطر لازم است كه در اين مواقع آرامش خود را حفظ كنيد و فكر نكنيد كه حتماً اتفاق دردسرسازي رخ داده است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

احساس بزرگ شدن از علل دروغگويي نوجوان

نوجوانان تا حد بسيار زيادي دوست دارند كه تأكيد كنند ديگر بزرگ شده‌اند و نيازي به مراقبت‌هاي والدين ندارند. توصيه‌هاي بيش از حد و نظارت افراطي مي‌تواند اين پيام را به فرزندتان بدهد كه مي‌خواهيد او را تحت كنترل خود قرار دهيد و يا به نوعي قدرت خود را به نمايش بگذاريد. پنهان كردن امور و دروغگويي مي‌تواند سلاحي باشد كه فرزندتان به واسطه آن مي‌خواهد ورود خود به بزرگسالي را نشان دهد و نگذارد كه ديگر او را كنترل كنيد.

پيشگيري از به دردسر افتادن

اين شايد دليلي است كه اكثر پدر و مادرها نيز به همان فكر مي‌كنند. در حقيقت در برخي موارد نوجوان به دليل اينكه كار اشتباهي انجام داده و از توبيخ شدن توسط والدين خود مي‌ترسد شروع به دروغ گفتن مي‌كند. البته نكته مثبتي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه در اين شرايط فرزندتان خود مي‌داند كه كار خطايي انجام داده و به همين خاطر است كه سعي در پنهان كردن آن دارد. در حالي كه بسياري از نوجوانان در برابر كارهاي غلط خود بينشي ندارند و فكر مي‌كنند كه درست‌ترين كار را انجام مي‌دهند. در اين شرايط ايجاد تغيير رفتاري مسلما سخت‌تر خواهد بود.

خودداري از انجام امور غير دلخواه

ممكن است فرزندتان در مورد اموري نظير تكاليف مدرسه به شما دروغ بگويد و اهمال كاري‌هاي خود را پنهان نگه دارد. دروغگويي زياد در اين زمينه مي‌تواند به شما نشان دهد كه فرزندتان نياز به مشاوره تحصيلي دارد و ممكن است مشكلاتي در زمينه برنامه‌ريزي داشته باشد يا به علت فشارهاي رواني تمايلي به درس خواندن نداشته باشد. كمك گرفتن از يك روانشناس در اين شرايط مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد بهترين واكنش را در برابر فرزندتان داشته باشيد و به او كمك كنيد تا بتواند عملكرد درسي خود را حفظ نمايد.

براي شناخت بيشتر در زمينه روانشناسي نوجوان كليك كنيد.

 

مقابله با دروغگويي نوجوان

دعوا و درگيري هنگام آگاهي از دروغگويي فرزندتان نمي‌تواند در جهت بهبود اوضاع تأثيري داشته باشد. براي آنكه بتوانيد نوجوان خود را دعوت به صداقت كنيد لازم است كه پيش از هر چيز روي ارتباط خود و فرزندتان كار كنيد و اعتماد متقابلي را پرورش دهيد. پرهيز از سرزنش و نصيحت كردن، احترام به استقلال فرد و تقويت رفتارهاي صادقانه از جمله روش‌هايي هستند كه به فرزندتان اجازه مي‌دهد راحت‌تر با شما صحبت كند و اطلاعات صادقانه‌تري را با شما به اشتراك بگذارد.

به عبارت ديگر شما بايد از وقوع دروغ پيشگيري كنيد در غير اين صورت تنش و درگيري براي اثبات اينكه به فرزندتان نشان دهيد از دروغ‌هاي او آگاه هستيد چيزي را تغيير نخواهد داد. حفظ حريم شخصي نوجوان، تغيير رفتار با او همانند يك بزرگسال و علاقه نشان دادن به تمايلات و علاقه‌مندي‌هاي نوجوان از جمله ديگر راه‌هايي است كه به شما كمك مي‌كند تا از بروز دروغگويي در نوجوان پيشگيري كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- نوجوانان بيشتر چه مسائلي از را از خانواده پنهان مي‌كنند؟

نوجوانان اغلب در مورد مسائلي نظير ميزان پولي كه با دوستان خود خرج مي‌كنند، نوع گروه دوستان خود، مصرف سيگار و نوشيدني‌هاي الكلي، انجام تكاليف مدرسه و داشتن يك رابطه عاشقانه به والدين خود دروغ مي‌گويند.

- چه زماني گفته مي‌شود كه نوجوان به دروغ گويي بيمارگون مبتلا شده است؟

زماني كه دروغگويي به نوعي رفتار بسيار افراطي در فرد تبديل شود و او در مورد هر چيزي احساس كند كه مجبور است دروغ بگويد، احتمالاً دچار دروغگويي بيمارگون است كه مي‌تواند ناشي از شرايط رواني خاصي باشد و نيازمند بررسي بيشتر و مشورت گرفتن با يك روانشناس است.

براي دريافت مشاوره در زمينه دروغگويي نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : دروغگويي نوجوان | علل و راهكارهاي مقابله با دروغگويي در نوجوانان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دروغگويي نوجوان،
موضوع:
[ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۲۰:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی