مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

سرطان سينه چگونه پديد مي‌آيد؟

به طور معمول سرطان سينه به دليل رسوبات كلسيم و به صورت تشكيل يك تومور كوچك بروز پيدا مي‌كند. سرطان يا از طريق كانال‌هاي داخل سينه و يا از طريق جريان خون به اندام‌هاي ديگر بدن رسيده و پخش مي‌شود. ممكن است كه تومور بزرگ‌تر شود و به پوست يا بافت اطراف سينه آسيب وارد كند. تومورهاي سينه انواع مختلفي دارند و سرعت رشد هريك متفاوت است. برخي از انواع آن سال‌ها در مرحله اول مي‌ماند و رشد نمي‌كند اما برخي ديگر به سرعت گسترش مي‌يابند و وارد قسمت‌هاي ديگر بدن مي‌شوند. امكان دارد كه سلول‌هاي سرطاني سينه در بدن پخش شوند و ساير قسمت‌هاي بدن مانند ريه را هم درگير كنند. در اين شرايط زندگي با بيماري سرطان حتي سخت‌تر مي‌شود و فرد از لحاظ روحي بحران‌هاي زيادي را تجربه مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله زندگي با سرطان را مطالعه كنيد.

 

شيوع و سن سرطان سينه در زنان

سرطان سينه در ميان زنان بسيار شايع است به طوري كه از هر 9 زن يك نفر به اين سرطان مبتلا خواهد شد. به طور معمول سرطان پستان در زنان بالاي 50 سال بروز پيدا مي‌كند اما احتمال ابتلاي زنان جوان‌تر نيز وجود دارد. به همين دليل بهتر است كه تمام زنان روش‌هاي معاينه شخصي را بدانند و از سنين 25 سالگي به طور مرتب اين كار را انجام دهند.

 

نشانه‌ها و علائم سرطان سينه

علائم سرطان سينه به طور گسترده‌اي از توده‌ها تا تورم به تغييرات پوستي متفاوت است. بسياري از سرطان‌هاي سينه هيچ علائم واضحي ندارند. در بعضي موارد، يك توده ممكن است خيلي كوچك باشد و شما آن را احساس نكنيد يا دچار تغييرات غيرمعمولي شويد كه متوجه آن‌ها شويد. شما با آزمايش غربالگري مي‌توانيد دغدغه خود را برطرف كنيد. اما به طور كلي اولين نشانه سرطان سينه، يك توده يا غده جديد در پستان است كه شما يا دكتر شما مي‌تواند آن را احساس كند. يك توده بدون درد، سخت و داراي لبه‌هاي ناهموار بيشتر احتمال دارد كه سرطان باشد اما گاهي اوقات غده‌هاي سرطاني مي‌توانند نرم، منحني و گرد باشند. برخي از نشانه‌هاي سرطان سينه عبارت‌اند از:

1. نشانه‌هاي توده‌هاي سرطاني

توده‌هايي كه به سرطاني بودن مشكوك هستند در هنگام لمس كردن به صورت سفت و سخت، غيرمتحرك و چسبنده احساس مي‌شوند. اكثر توده‌هاي سرطاني درد ندارند و منفرد هستند. تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن توده سرطاني برعهده پزشك است كه با آزمايش و بررسي كامل مشخص مي‌شود.

2. تغيير در پوست سينه

ممكن است پوست به دليل سرطان پستان فرورفته يا كشيده شود. فرورفتگي مي‌تواند مشخص و واضح باشد و يا تنها توسط پزشك و با معاينه دقيق مشاهده شود. فرورفتگي پوست يك نشانه مهم در سرطان پستان مي‌باشد اما قطعي نيست و مي‌تواند ناشي از سرطان خوش خيم نيز باشد.

3. ترشح از نوك سينه

ترشحات سينه يكي از نشانه‌هاي سرطان پستان مي‌باشد. ترشح سينه رنگ‌هاي مختلفي دارد و ممكن است در رنگ‌هاي سفيد، قهوه اي، خاكستري، سبز، بي رنگ و غيره مشاهده شود. ترشحات ناشي از سرطان معمولا همراه با خون آبه يا بي رنگ مي‌باشند. در صورتي كه غده‌اي در سينه لمس شود و آن سينه ترشحات خون آبه‌اي داشته باشد امكان تشخيص سرطان سينه بالا خواهد بود.

4. تغيير اندازه پستان‌ها

برخي مواقع تومور باعث التهاب و بزرگ شدن يكي از پستان‌ها مي‌شود. البته توجه داشته باشيد كه اندازه سينه‌ها در افراد سالم هم كاملا متقارن نيست اما در سرطان سينه عدم تقارن بسيار واضح مي‌شود. اين مساله ممكن است در اثر ضربه به سينه، خونريزي، التهاب، كيست و تجمع شير نيز اتفاق بيفتد و با روش درماني‌هاي درماني مي‌توان آن را بهبوبد بخشيد.

5. تغيير در نوك پستان

برخي افراد پس از شيردهي يا در بلوغ دچار فرورفتگي نوك سينه مي‌شوند. اما فرورفتگي با دستكاري خود فرد به حالت اول بر مي‌گردد. در سرطان سينه نوك پستان به صورت دائمي دچار فرو رفتگي مي‌شود. قرمزي، خارش، پوسته پوسته شدن و ترك خوردن نوك سينه از نشانه‌هاي مهم سرطان سينه است.

6. بزرگ شدن غدد لنفاوي زيربغل

بزرگ شدن غدد لنفاوي در ناحيه زير بغل از نشانه‌هاي سرطان پستان است. البته نشانه قطعي نيست و امكان دارد كه ناشي از ضربه به دست و سينه يا التهاب باشد. اين نشانه نگران كننده نيست اما بهتر است كه فرد به پزشك مراجعه كند تا معاينه شود.

خود آزمايي سينه بايد بخشي از مراقبت‌هاي ماهيانه و بهداشتي باشد و كوچك‌ترين تغيير بايد توسط پزشك شما بررسي شود. تشخيص سريع و به موقع سرطان سينه، شانس درمان را بسيار افزايش مي‌دهد.

 

علل ابتلا به سرطان سينه

سرطان سينه با تكثير غير طبيعي برخي سلول‌هاي پستان آغاز مي‌شود. اين سلول‌ها سريع‌تر از سلول‌هاي سالم تقسيم مي‌شوند و تا تشكيل يك غده، به انباشته شدن ادامه مي‌دهند. سلول‌ها ممكن است به ساير قسمت‌هاي بدن شما نيز گسترش پيدا كند. سرطان پستان اغلب با سلول‌هاي مجازي شير آغاز مي‌شوند و ممكن است در بافت غدد لوبول يا در ساير بافت‌ها نيز شروع شود.

سبك زندگي و عوامل محيطي نيز ممكن است خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش دهد. اما معلوم نيست چرا برخي از افرادي كه هيچ فاكتور خطرناكي ندارند، دچار سرطان شده، اما افرادي كه در معرض عوامل خطر هستند هرگز مبتلا نمي‌شوند. به طور كلي سرطان سينه ناشي از تعامل پيچيده اي از آرايش ژنتيكي و عوامل محيطي است. براي كسب اطلاعات در زمينه سبك زندگي كليك كنيد.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان سينه

به طور كلي علت دقيقي براي ابتلا به سرطان مشخص نيست اما عوامل خطري كه كنترل آنها براي پيشگيري مهم است به شرح زير است:

سن: خطر ابتلا با افزايش سن بيشتر مي‌شود. در بيست سالگي خطر ابتلا 6 دهم درصد است به طوري كه در سن 70 سالگي حدودا به 4 درصد مي‌رسد.

ژنتيك: اگر يكي از بستگان نزديك به اين بيماري مبتلا شده باشند، خطر ابتلاي شما نيز بيشتر است.

شير دهي، به خصوص بيشتر از يك سال، احتمال ابتلا به سرطان سينه را كاهش مي‌دهد، احتمالا به آن علت كه شير دهي موجب كاهش استرس مي‌شود. براي اطلاع بيشتر از تاثير شير مادر بر سرطان كليك كنيد.

تاريخچه سرطان يا كيست سينه: كساني كه يك بار سرطان سينه يا  نوع ديگر سرطان را تجربه كرده‌اند، بايد بسيار مراقب باشند. چون به احتمال بيشتري ممكن است مجدد سرطان را تجربه كنند.

وزن: زنان داراي اضافه وزن يا چاقي پس از يائسگي به دليل افزايش سطح استروژن، ممكن است خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش دهند. علاوه بر اين چاقي بر سلامت روان نيز تاثير دارد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله چاقي را مطالعه كنيد.

درمان هورموني: استفاده از دارو‌هاي جايگزين هورموني و قرص‌هاي كنترل بارداري دهاني، به علت افزايش سطح استروژن احتمال سرطان سينه را افزايش مي‌دهد.

مصرف الكل: نرخ بالاي اعتياد به الكل به طور منظم تا 1.5 برابر احتمال خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي‌دهد. براي كسب اطلاعات در زمينه اعتياد به الكل كليك كنيد.

آسيب‌هاي شغلي: قرار گرفتن در معرض برخي مواد سرطان زا و نارسايي‌هاي غدد درون ريز در محل كار، مي‌تواند به سرطان سينه مرتبط باشد.

قرار گرفتن در معرض شير دهي يا افزايش استروژن

قرار گرفتن در معرض استروژن به مدت طولاني، خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي‌دهد. اين مورد مي‌تواند به دليل شروع دوره‌هاي اوليه يائسگي باشد. براي كسب اطلاعات در زمينه يائسگي كليك كنيد.

 

انواع سرطان سينه

كارسينوم داكتال: نوع كارسينوم داكتال در كانال شير شروع مي‌شود و شايع‌ترين نوع سرطان سينه است.

كارسينم لوبولار: اين نوع سرطان در لوبول‌ها (واحدهاي اصلي توليد شير) ايجاد مي‌شود.

سرطان سينه تهاجمي: زماني كه سلول‌هاي سرطاني از داخل لوبول‌ها يا كانال‌ها خارج مي‌شوند و به بافت‌هاي نزديك حمله مي‌كنند و احتمال گسترش آن به ساير قسمت‌هاي بدن را افزايش مي‌دهد، سرطان سينه تهاجمي تشخيص داده مي‌شود.

سرطان پستان غير تهاجمي: در سرطان غير تهاجمي، سرطان هنوز در محل منشا خود قرار دارد و از بين رفته است. با اين حال سلول‌ها در نهايت مي‌توانند به سرطان سينه تبديل شوند و بايد به طور منظم توسط پزشك بررسي شوند.

 

روش‌هاي تشخيص سرطان سينه

پزشك براي معاينه و تشخيص سرطان سينه از روش‌هايي استفاده مي‌كند كه به شرح زير مي‌باشند:

معاينه فيزيكي: پزشك سينه‌ها و اطراف آن را به صورت فيزيكي معاينه مي‌كند تا از وجود توده در بافت سينه و ترشح مطمئن شود.

بررسي سابقه پزشكي: پزشك سوالاتي در مورد مصرف دارو، بيماري‌هاي قبلي و سابقه سرطان در خانواده از شما مي‌پرسد. چرا كه ممكن است سرطان زمينه ژنتيكي داشته باشد. همچنين سوالتي در مورد زمان شروع علائم نيز از شما پرسيده مي‌شود. اين اطلاعات بسيار مهم هستند و در روند تشخيص و درمان تاثير مي‌گذارند.

ماموگرافي و سونوگرافي: سونوگرافي از بافت‌هاي سينه عكس برداري مي‌كند و ماموگرافي از طريق اشعه ايكس، خوش خيم يا بدخيم بودن توده سرطاني را تشخيص مي‌دهد.

MRI: ام آر آي يك روش عكس برداري است كه براي بررسي بافت سينه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بيوپسي: در اين روش قسمتي از بافت سينه برداشته مي‌شود تا به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد.

 

تفاوت تومورهاي خوش خيم و بدخيم

تمام سلول‌هاي سرطاني سريعا رشد مي‌كنند و افزايش مي‌يابند. اما تفاوت اين دو نوع سلول در زمان متوقف شدن آن‌ها است. تومورهاي خوش خيم پس از مدتي مهار مي‌شوند اما تومورهاي بدخيم به طرز غير قابل كنترلي به رشد خود ادامه مي‌دهند. گسترش سلول‌هاي بدخيم به حدي است كه در تمام بدن پخش مي‌شوند و در صورت عدم درمان ارگان‌ها را از كار مي‌اندازند.

سرطان پستان يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها درميان زنان است و متاسفانه زنان جامعه ما آگاهي كاملي در اين زمينه ندارند و بسياري از آن‌ها تا مدت‌ها متوجه مشكل خود نمي‌شوند. درحالي كه با درمان به موقع احتمال بهبود افزايش مي‌يابد. 

 

سرطان سينه در مردان

سرطان سينه در مردان بسيار نادر است اما با اين حال برخي از مردان به آن مبتلا مي‌شوند. احتمال ابتلا در هر سني وجود دارد اما معمولا در سنين بالا اتفاق مي‌افتد. سينه مردان نيز داراي بافت است و احتمال تغييرات سرطاني وجود دارد اما به دليل تحول كمتر نسبت به سينه زنان، سرطان بسيار نادر است. علائم سرطان سينه در مردان عبارتند از:

  • ترشح از نوك سينه
  • ضخيم‌تر شدن بافت سينه
  • قرمز و پوسته پوستگي نوك سينه
  • فرورفتن نوك سينه
  • تورم، حساسيت، خارش و جوش بر روي نوك سينه

معمولا مردان براي تشخيص سرطان، سينه خود را معاينه نمي‌كنند و به همين دليل سرطان در آن‌ها بسيار دير تشخيص داده مي‌شود.

 

درمان سرطان سينه

با وجود پيشرفت‌هاي پزشكي نكته اي كه در درمان سرطان بسيار اهميت دارد، شرايط روحي و رواني بيمار است. استرس زياد يكي از مهم‌ترين عوامل ايجاد سرطان سينه است. در عين حال كاهش استرس يك عامل مهم در درمان تمام بيماري‌ها است. بهره‌مندي از مشاوره كنترل استرس يكي از راه‌هايي است كه شما را در كنترل اين بيماري و پيامدهاي روحي رواني آن ياري مي‌دهد.

اهميت به وضعيت سلامت روان در روند درمان سرطان‌ها كاملا تاييد شده است. پس لازم است كه همزمان با درمان‌هاي مختلف سرطان سينه، زير نظر متخصص روان شناس قرار داشته باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سلامت روان كليك كنيد.

انواع درمان سرطان سينه

بهترين درمان را پيدا كنيد كه هم براي نوع سرطان شما هم نسبت به برنامه شما سازگارتر است. لازم است نظر پزشكان مختلف را هم در اين زمينه مد نظر قرار دهيد. برخي از درمان‌هاي سرطان سينه به شرح زير است:

1. جراحي

روش‌هاي مختلفي براي جراحي سرطان سينه وجود دارد كه لومپكتومي، ماستكتومي و برش گره لنفاوي از انواع آن است. در جراحي لامپكتومي، سينه حفظ مي‌شود و فقط توده سرطاني به همراه بخش كمي از بافت سالم اطراف آن برداشته مي‌شود. در ماستكتومي سينه و تمام بافت‌هاي اطراف آن برداشته مي‌شود. اين روش با توجه به ميزان پيشرفت سرطان و اندام‌هاي درگير شده انواع مختلف دارد.

2. شيمي درماني

روند شيمي درماني و عوارض جانبي و طول درمان بايد بررسي شده و آمادگي لازم براي شروع آن داشته باشيد. شيمي درماني يك روش تهاجمي براي نابود سلول‌هاي سرطاني است. برخي مواقع پس از جراحي و براي جلوگيري از بروز مجدد سرطان از شيمي درماني استفاده مي‌شود. شيمي درماني عوارضي دارد كه از آن‌ها مي‌توان به خستگي، احتمال عفونت و ريزش مو اشاره كرد. توصيه مي‌كنيم مقاله مبارزه با بيماري سرطان را نيز بخوانيد.

3. پرتو درماني

شرايط مشابهي با شيمي درماني دارد. بايد عوارض جانبي و انتظارات بيمار از درمان با پزشك به اشتراك گذاشته شود. پرتوهاي پرانرژي براي از بين بردن سلول‌هاي سرطاني استفاده مي‌شوند. پرتودرماني ممكن است بعد از عمل جراحي و يا در كنار شيمي درماني مورد استفاده قرار گيرد. از عوارض جانبي پرتودرماني مي‌توان به خستگي، تورم و اثرات آفتاب سوختگي اشاره كرد.

4. درمان هورموني

ارتباط بين هورمون‌ها و سرطان سينه و اينكه چگونه برخي دارو‌ها مي‌توانند اين پيوند را كنترل كنند حائز اهميت است. در اين مورد عوارض جانبي درمان هورموني بايد مد نظر گرفته شود. برخي از سلول‌هاي سرطاني به وسيله هورمون‌هاي زنانه فعال شده و رشد مي‌كنند. هورمون درماني با قطع اين هورمون‌ها، رشد سلول‌ها را مهار كرده و يا سلول سرطاني را از هورمون جدا مي‌كند. اين روش معمولا پس از عمل جراحي استفاده مي‌شود. همچنين براي پيشگيري از بروز سرطان در زناني كه احتمال ابتلاي بسيار بالايي دارند نيز موثر واقع مي‌شود.

5. دارو‌ درماني

لازم است يك ليست از دارو‌هايي كه براي پيشگيري، درمان و كاهش درد لازم است آماده شود و عوارض جانبي آن كاملا تحت نظر باشد. دارودرماني يك روش جديد است كه مي‌تواند عوامل موثر در رشد و تحريك سلول‌هاي سرطاني را متوقف كند. به طور معمول اين روش در كنار شيمي درماني استفاده مي‌شود. علاوه بر دارو درماني مي‌توانيد از روش‌هاي طب سوزني، مديتيشن و يوگا براي درمان هر چه سريع‌تر استفاده كنيد. اين روش‌ها سلامت رواني شما را حفظ مي‌كنند و نمي‌گذارند سرطان بر روي آن تأثير بگذارد. براي كسب اطلاعات در زمينه مديتيشن و يوگا كليك كنيد.

6. درمان‌هاي رواني و روانشناختي

بيماري سرطان تعارضات روحي زيادي را براي فرد به دنبال مي‌آورد. بهره‌مندي از روش‌هاي روان درماني و شركت در جلسات گروه درماني به شما اين امكان را مي‌دهد تا بهتر به مقابله با بيماري خود بپردازيد. براي كسب اطلاعات در زمينه روان درماني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مديريت استرس در طي سرطان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : سرطان سينه | نشانه ها و راه هاي پيشگيري از سرطان سينه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سرطان سينه،
موضوع:
[ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۳:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی