مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

استرس و حالت تهوع | چرا اضطراب باعث حالت تهوع و استفراغ مي‌شود؟

اضطراب و استرس باعث مي شود بدن در حالت واكنشي و فشار رواني قرار بگيرد. استرس و حالت تهوع موجب تغيير سيستم كلي بدن از حالت آرامش به حالت جنگ و گريز مي گردد. يكي از مهم ترين واكنش‌هاي بدن در حالت جنگ و گريز، كاهش فعاليت دستگاه گوارشي است. با اين روش بدن انرژي بيشتري را ذخيره مي كند تا در صورت نياز بتواند اقدامات بهتر و سريع تري را انجام دهد.

به صورت كلي وقتي چنين واكنش‌هايي به صورت گاه و بيگاه اتفاق مي‌افتند، بدن خود را از طريق چنين تغييراتي بازيابي مي‌نمايد. اما وقتي عوامل واكنشي و اضطراب زا به صورت مكرر و كم فاصله اتفاق مي افتند، بدن فرصت بازيابي به حالت عادي را پيدا نمي‌كند و در نتيجه در نوعي وضعيت نيمه آماده قرار مي‌گيرد.

حالت نيمه اضطراري يا نيمه آماده به كم كاري‌هايي مي‌انجامد كه فعاليت‌هاي طبيعي شكم و گوارش را شديدا تحت تاثير قرار مي‌دهد. در نتيجه مشكلات شكمي و گوارشي از جمله نفخ، اسهال، يبوست و حالت تهوع و استفراغ پديدار مي‌گردد.

 

استرس و حالت تهوع | چطور حالت تهوع ناشي از اضطراب را درمان كنيم؟

استفراغ و تهوع ناشي از از اضطراب، مشكل حادي به حساب نمي‌آيد و نبايد آن را به عنوان يك بيماري در نظر گرفت. بيشتر افرادي كه در معرض اضطراب و نگراني‌هاي زياد قرار مي‌گيرند، ممكن است با اين وضعيت روبرو شوند.

اين استفراغ و تهوع نوعي از نشانه‌هاي اضطراب زياد است و راه حل آن به ميزان زيادي به درمان و كاهش استرس بستگي دارد. استرس و اضطراب چيزي بيشتر از علائم نيستند و مشاهده مي‌كنيد كه با درمان آن‌ها حالت تهوع و ديگر نشانه‌ها از بين مي‌روند. براي اطلاع از ديگر علائم استرس و اضطراب كليك كنيد.

 

استرس و حالت تهوع | راه‌كارهاي درمان

راهكارهاي زيادي براي كاهش حالت تهوع در هنگام مواجهه با شرايط استرس‌زا وجود دارد؛ اما همانطور كه گفتيم راه‌حل مؤثر و طولاني مدت درمان استرس و يا كاهش شرايط استرس‌زا است. در ادامه راه‌كارهايي را براي درمان خالت تهوع ناشي از استرس توضيح داده‌ايم.

1. حفظ آرامش و ذهن آگاهي

در صورتي كه بتوانيد در شرايط بحراني آرامش خود را حفظ كنيد، عوامل واكنشي اضطراب نيز غير فعال مي‌شوند. در نتيجه فعاليت گوارشي و شكمتان به حالت عادي برمي‌گردد. بنابر اين سعي كنيد خودتان را آرام كنيد؛ گذر زمان و آرامش باعث كاهش حالت تهوع در شما شده و به تدريج نيازي براي استفراغ در خود احساس نمي‌كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد از تمرينات ذهن‌آگاهي و ريلكسيشن استفاده كنيد.

2. استرس و حالت تهوع | بالا آوردن

در چنين وضعيت‌هايي كه شكم و دستگاه گوارشي در خارج كردن محتويات از بدن با مشكل روبرو شده است، بجاي استفاده از روش طبيعي و مقعد، از راه دهان به اين كار اقدام مي كند. اگر شما نتوانيد با استفاده از روش اول و آرام كردن خود، مشكل را حل كنيد، سريع ترين راه براي كم كردن فشار لحظه، استفراغ كردن است. اما اگر تمايل به بالا آوردن نداريد، مجبور به اين كار نيستيد و فقط لازم است سعي كنيد بدن آرام شود تا به حالت عادي بازگردد.

3. ذهن‌تان را به موضوع ديگري معطوف كنيد

اگر مي‌خواهيد بدن براي رهايي از محتويات شكم به شكل طبيعي، راهي پيدا كند، فقط لازم است نسبت به حس حالت تهوع واكنش نشان ندهيد. با پرت كردن حواس‌تان، بي توجهي به آن و منحرف كردن ذهنتان به موضوعات ديگر، وضعيت تسكين مي يابد. اين درحالي است كه تمركز بر آنچه احساس مي كنيد، حالت تهوع را شديد تر مي‌نمايد و به استفراغ مي‌انجامد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله درمان اضطراب را مطالعه كنيد.

4. استرس و حالت تهوع | پياده روي

شما مي‌توانيد در اين وضعيت براي دستگاه گوارش و شكمتان نيروي كمكي بفرستيد. راه رفتن مانند يك نيروي كمكي در فرايند گوارشي عمل مي‌كند و دستگاه گوارش را آرام مي‌سازد. از اين طريق بدن مي‌تواند فرايند طبيعي گوارش را انجام داده و محتوا را از روش طبيعي خارج نمايد.

5. تمرين بر روي تنفس

سعي كنيد بر روي تنفس خود تمركز كنيد. نفس خود را با آرامش از طريق بيني به داخل ريه‌ها بفرستيد و با چند شماره آن را از راه دهان خارج كنيد. نفس‌هاي آرامش بخش در آرام سازي و فعال سازي بخش‌هاي طبيعي بدن تاثير بالقوه‌اي ايفا مي‌كنند. تنفس صحيح مي‌تواند در كنترل وضعيت به شما كمك كند. همچنين مي‌توانيد از تكنيك‌ تنفسي براي كاهش استرس استفاده كنيد.

6. استرس و حالت تهوع | كاهش مصرف مايعات

در شرايط استرس و اضطراب اوضاع خوبي در دستگاه گوارشي برقرار نيست، يكي از بدترين ضربه‌هايي كه مي‌توانيد به روند كار وارد كنيد، اضافه كردن مايعات است. زيرا با اين كار به پيچيده‌تر شدن وضعيت و مشكل كمك خواهيد كرد. بدن شايد بتواند به خودي خود و بدون اضافه كردن ماده‌اي به آن، به روند طبيعي‌اش بازگردد اما بعد از نوشيدن آب، به احتمال زياد براي دستيابي به استفراغ تلاش كرده‌ايد.

7. استفاده از دارو

استفاده از دارو در مورد استرس و اضطراب حاد و يا حالت تهوع و استفراغ مكرر مي‌تواند مفيد باشد. توجه داشته‌باشيد كه هيچ‌گاه داروها را بدون تجويز پزشك مصرف نكنيد؛ در مواقع بسياري مصرف خودسرانه داروهاي ضد استرس موجب بروز عوارض جبران ناپذير مي‌شود. بسياري با وجود نكات ذكر شده موفق به كاهش استرس و علائم آن نمي‌شوند. در اين شرايط به جاي مصرف داروهاي كوتاه اثر و عوارض دار توصيه مي‌كنيم از مشاوره كنترل استرس استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كاهش و درمان استرس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : استرس و حالت تهوع | درمان تهوع ناشي از استرس

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استرس و حالت تهوع،
موضوع:
[ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۰:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی