مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

فوبياي زنبور | ترس از زنبور

به طور كلي فوبيا يعني ترس‌هاي افراطي، غير منطقي و مداوم نسبت به يك شئ، حيوان و يا وضعيت خاص؛ شدت ترسي كه فرد مبتلا به فوبيا آن را تجربه مي‌كند با محرك ترس‌آور تناسب ندارد و اغلب ديگران اين ترس را غير منطقي و بيهوده تلقي مي‌كنند. پيشنهاد مي‌كنيم براي شناخت بيشتر اين اختلال مقاله فوبياي خاص را مطالعه كنيد.

در صورتي كه محرك ترس‌آور در زندگي فرد نقش پر رنگي داشته‌باشد، مي‌تواند دردسر ساز و آزارنده شود و در چنين شرايطي اقدام براي درمان الزامي است. ممكن است فكر كنيد ترسيدن از زنبورها آنچنان مسئله‌ي مهمي نيست و به درمان نياز ندارد؛ اما اين ترس در بسياري موارد مي‌تواند به شدت آزارنده و اضطراب‌آور باشد چرا كه مدام فكر و ذهن فرد مبتلا را به خود مشغول مي‌كند.

كساني كه ترس از زنبور دارند، حتي از مواجهه با مكان‌هايي كه احتمال مي‌دهند در آن جا زنبور وجود داشته باشند، اجتناب مي‌كنند. ترس از زنبور در طبقه بندي علمي اختلالات رواني، زير مجموعۀ فوبياي حيوانات قرار مي‌گيرد و در طبقه اختلالات اضطرابي جاي دارد. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

 

نشانه‌هاي ترس از زنبور

علائم ترس از زنبور در افرادي كه به آن مبتلا هستند، متفاوت است. در بعضي از افراد اين علائم خفيف و در بعضي ديگر اين علائم شديد است. اصلي‌ترين علائم ترس از زنبور عبارت اند از:

- اضطراب افراطي در هنگام مواجهه با زنبور.

- بروز علائم جسماني و رواني ترس ( مانند بالا رفتن ضربان قلب، لرزش بدن، تعريق، احساس دلهره شديد و...) بلافاصله بعد از مواجه شدن با محرك اضطراب‌آور.

- تلاش بسيار زياد براي عدم مواجهه با موقعيت‌هايي كه احتمال وجود زنبور در آن‌ها هست.

-اين علائم بيشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و در عملكرد وي، در زندگي اجتماعي و روابط بين فردي و شغلي تأثير منفي مي‌گذارند.

 

ترس از زنبور | علل فوبياي زنبور

به طور كلي يكي از اصلي‌ترين علت‌هاي فوبيا، تجربه ناگوار در گذشته در مواجهه با آن محرك خاص است. اما در موارد زيادي افرادي كه مبتلا به فوبياي زنبور هستند، قبلا هيچ گونه تجربه تلخ و ناراحت كننده‌اي در برخورد با اين موجود نداشته‌اند. پس چرا اين فوبيا در آن‌ها به وجود آمده است؟

جواب اين سوال ريشه در تكامل انسان دارد. مؤسس علوم مغزي و شناخت رفتار انساني «مكس پلانك» در آلمان تحقيق جالبي در اين زمينه انجام داده است. محققان اين مؤسسه تعدادي از نوزادان را در معرض عكس‌هايي از ماهي، گل و زنبور قرار دادند. بعد از بررسي واكنش نوزادان به اين عكس‌ها دريافتند كه مردمك چشم نوزادان در مواجهه با عكس موش، گشاد‌تر از حالت‌هاي ديگر است. گشاد شدن مردمك چشم بيانگر واكنش در مقابل استرس است. هر چقدر مردمك بيشتر گشاد شود، واكنش در مقابل استرس بيشتر است. درنتيجه محققان دريافتند نوزادان بدون اينكه يادگيري اكتسابي خاصي داشته باشند واكنش استرسي بيشتري به موش دارند.

پس ريشه ترس از زنبور بايد در سرشت انسان باشد. در واقع مي‌توان گفت انسان به صورت ذاتي از هر چيزي كه براي او با احتمال خطر و ضرر و زيان همراه باشد، مي‌ترسد. اين ترس از گذشته‌هاي دور در او نهادينه شده و در برخي از افراد به شكل شديدتري بروز پيدا مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علائم و علل فوبياي حيوانات كليك كنيد.

 

درمان ترس از زنبور

درمان فوبيا با روش‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد اما در موارد شديد و غير قابل كنترل مراجعه به مشاوره كنترل استرس و دريافت كمك‌هاي تخصصي الزامي است. در ادامه برخي از روش‌هاي درمان فوبياي زنبور را شرح داده‌ايم:

1. شناخت درماني

درمان شناختي يكي از مؤثرترين راه كارهاي درماني براي درمان ترس از زنبور است. افرادي كه فوبياي زنبور دارند، اين حيوان را بسيار خطرناك‌تر از آنچه كه هست، مي‌پندارند. اين درمان طرز فكر افراد مبتلا را نسبت به اين حيوان تغيير مي‌دهد. براي كسب اطلاع از ديگر روش‌هاي درمان فوبيا كليك كنيد.

2. حساسيت زدايي منظم

حساسيت زدايي منظم روش ديگري در درمان فوبيا است. اين روش درماني سه مرحله دارد:

الف) تهيه ليست از حالت‌ها و موقعيت‌هايي كه در فرد اضطراب ايجاد مي‌كند؛ به ترتيب از محركي كه كمترين اضطراب را ايجاد مي‌كند تا اضطراب آور‌ترين.

ب) يادگيري روش‌هاي آرميدگي و ريلكسيشن

ج) تصور كردن سلسله مراتب ليست از محركي كه كمترين اضطراب را ايجاد مي‌كند به ترتيب تا اضطراب آور‌ترين، در حاليكه فرد كاملا ريلكس است.

3. ترس از زنبور | مواجهه درماني

اين روش درماني شباهت زيادي با روش حساسيت زدايي منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار مي‌گيرد با اين تفاوت كه فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ مي‌كند تا به تدريج اين اضطراب براي فرد عادي شود. براي آن كه روش‌هاي درماني مؤثر واقع شود، فرد مبتلا بايد نسبت به مسئله خود و عامل ايجاد كننده آن آگاهي پيدا كند. شركت در جلسات درماني با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درماني، باعث مي‌شود فوبياي حيوانات به راحتي درمان شود.

4. دارو درماني

در موارد شديد‌تر، مي‌توان ابتدا از يك دوره دارو درماني  شامل داروهاي ضد اضطراب و دارو هاي ضد افسردگي استفاده كرد و سپس بعد از كاهش علائم، روان درماني را آغاز نمود. براي كسب اطلاعات در زمينه داروهاي ضد اضطراب و داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

 

ترس از زنبور | مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با بهره‌مندي از مشاوران متخصص و مجرب در زمينه روانشناسي، به شما كمك مي‌كند تا مرحله به مرحله با ترس‌هاي خود مواجه شويد و روش‌هاي ذكر شده را به صورت مؤثر و كاربردي براي درمان فوبيا به كار بگيريد. همچنين در اين مركز مي‌توانيد مشكلات خود را در زمينه‌هاي مختلف كودك، خانواده، ازدواج و... با مشاوران به صورت حضوري و تلفني مطرح كرده و از راهنمايي‌هاي آنان بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان فوبيا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترس از زنبور | علل، نشانه ها و نحوه درمان فوبياي زنبور

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از زنبور،
موضوع:
[ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۴۷:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی