مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

رابطه دوستانه بين فرزندان

برقراري يك رابطه دوستانه بين فرزندان، يكي از وظايف والدين محسوب مي‌شود. والدين با روش‌هاي تربيتي و نوع برخورد خود در واقع الگويي براي كودكان هستند. آن‌ها با برخورد مناسب در هنگام دعواي كودكان مي‌توانند منجر به ايجاد رابطه دوستانه بين فرزندان شان شوند و يا برعكس خشم و نفرت بين آن‌ها را دامن بزنند. احساس رقابت و حسادت از جمله مواردي‌اند كه به شدت مي‌توانند باعث تخريب رابطه دوستانه بين فرزندان شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دعواي كودكان كليك كنيد.

احساس رقابت مانعي بر رابطه دوستانه بين فرزندان

خواهر و برادرها معمولا احساسي از رقابت نسبت به يكديگر دارند كه باعث بروز بحث‌هايي بين آن‌ها مي‌شود. اين بحث‌ها تا جايي كه آسيبي براي آن‌ها نداشته باشد كاملا طبيعي است و نه تنها به رابطه آن‌ها آسيب نمي‌زند بلكه مي‌تواند با احساس حمايت نسبت به يكديگر همراه مي‌شود. در خانواده سالم والدين اين نگرش را در فرزندان خود ايجاد مي‌كنند كه با وجود هر دعوايي كه پيش مي‌آيد، تمام اعضا همچنان به عنوان خواهر و برادر بايد حامي يكديگر باشند. براي اطلاع بيشتر از خانواده سالم كليك كنيد.

حسادت فرزند بزرگتر

معمولا با تولد نوزاد در يك خانواده نوعي از احساس حسادت در فرزند بزرگتر ايجاد مي‌شود. اين احساس حسادت ممكن است با رفتار والدين تشديد شود. والدين بايد با به كار بردن راهكارهاي ايجاد رابطه دوستانه بين فرزندان كمك كنند كه اين حس حسادت تا ميزان زيادي از بين برود و جاي خود را به يك رابطه سالم و حمايتي بدهد. كودكاني كه تحت آموزش با اين راهبردها قرار مي‌گيرند مثل اعضاي يك تيم مي‌شوند كه در عين حال كه براي بهترين عضو تيم بودن با هم رقابت مي‌كنند، از اعضاي ديگر تيم حمايت مي‌كنند. در بزرگسالي براي يكديگر مانند يك دوست صميمي خواهند بود. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله دوست صميمي را مطالعه كنيد.

راهكارهاي ايجاد رابطه دوستانه بين فرزندان

ممكن است كاهش تنش بين فرزندان دور از ذهن به نظر برسد اما خواهر و برادرها مي‌توانند به دعواي عادي خود ادامه داده و در عين حال همديگر را دوست داشته باشند. به هر حال بر سر مسائل مختلف در رابطه بين خواهر و برادر ممكن است بحث پيش بيايد. آنچه مهم است تبديل نشدن اين بحث‌ها به احساس نفرت از يكديگر است.

در بسياري از موارد اين نفرت واقعي نيست اما همان نفرت غير واقعي نيز مي‌تواند رابطه فرزندان را با يكديگر دچار مشكل كند. والدين مي‌توانند با رفتار خود به ايجاد رابطه دوستانه بين فرزندان كمك كنند. بخشي از رفتارهايي كه در ايجاد رابطه دوستان بين فرزندان مؤثر هستند را مرور مي كنيم:

1. مقايسه نكنيد

كودكان از مقايسه شدن با ديگران به ويژه خواهر و برادر خود بيزارند. وقتي فرزندي با فرزند ديگر مقايسه مي‌شود اين پيام را دريافت مي‌كند كه فرزند ديگر از او بهتر است. و ديگران او را كمتر از فرزند ديگر دوست دارند. دريافت اين پيام باعث مي‌شود كه كودك به خاطر مقايسه شدن از پدر و مادر گله‌اي نداشته باشد بلكه نسبت به فرزند ديگر احساس رقابت و حسادت كند. اين احساس در فرزندي كه مورد مقايسه قرار گرفته باعث كاهش صميميت و از بين رفتن رابطه دوستانه او با فرزند ديگر مي‌شود. 

2. برخورد يكسان داشته باشيد

برخورد يكسان به اين معنا نيست كه در هر شرايطي و بدون توجه به تفاوت رفتار كودكان كاملا مشابه هم رفتار شود. بلكه به اين معنا است كه در شرايط مشابه با كودكان به يك شكل رفتار شود. نسبت به فرزندان مختلف با رفتارها و شخصيت متفاوت بايد رفتار متفاوتي داشت اما در عين حال عدالت و انصاف را نيز رعايت كرد. كودكان اگر احساس كنند پدر و مادر فرزند ديگري را بيشتر دوست دارند نمي‌توانند رابطه دوستانه‌اي با آن فرزند برقرار كنند. در خانواده‌هاي موفق تبعيض جايي ندارد. براي كسب اطلاع از ويژگي‌هاي خانواده موفق كليك كنيد.

3. دخالت نكنيد

دعواي بين خواهر و برادر‌ها طبيعي است و والدين بايد آن را به عنوان بخشي از زندگي آن‌ها بپذيرند. آنچه در اين دعواها اهميت دارد دخالت نكردن والدين است. جز در مواردي كه احتمال آسيب به يكي از فرزندان وجود دارد خود كودكان قادر به حل مشكل خود هستند و نيازي به مداخله والدين نيست. دخالت والدين در دعواي كودكان نه تنها به رابطه دوستانه فرزندان آسيب مي‌زند بلكه تمرين حل مسأله را طي اين بحث‌ها از آن‌ها دريغ مي‌كند.

4. فرزندان را به كار جمعي با يكديگر تشويق كنيد

بازي‌هاي دسته جمعي از عواملي است كه باعث ايجاد روابط دوستانه بين همسالان مي‌شود. همين الگو بين خواهر و برادرها نيز مي‌تواند وجود داشته باشد. والدين مي‌توانند فرزندان خود را به بازي با يكديگر و همچنين مشاركت در فعاليت‌هاي مختلف ترغيب كنند. والدين مي‌توانند براي دادن دستور به فرزندان آن‌ها را به مشاركت و همكاري وا دارند. به طور مثال اگر بايد خريدي براي خانه انجام شود دو نفر از فرزندان را براي اين كار بفرستند تا با همكاري هم خريد را انجام دهند. به علاوه بازي كردن در شاد نگه داشتن كودكان و افزايش سلامت روان آن‌ها نقش بسزايي دارد. براي كسب اطلاع بيشتر از فرزندان شاد كليك كنيد.

مشاركت خود والدين در كارهاي فرزندان نيز در اين مسأله مؤثر است. والدين بدون مشاركت در فعاليت‌هاي كودكان نقش حامي مالي و شايد سرويس مدرسه را بر عهده مي‌گيرند در حالي كه مشاركت در فعاليت‌هاي كودك به عنوان بخشي از نقش والديني اهميت بسيار زيادي دارد. به علاوه مسئوليت پذيري كودك نيز شكل مي‌گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد مسئوليت پذيري كودكان كليك كنيد.

5. تفريحات جمعي و مسافرت را در برنامه قرار دهيد

كودكان ممكن است به شيوه‌اي از زندگي عادت كرده باشند كه در بخش‌هاي زيادي از آن خواهر و برادرها و والدين نقش چندان پر رنگي ندارند. تفريح جمعي با خانواده و مسافرت‌هاي چند روزه آن‌ها را از اين عادت خارج كرده و به تعامل با اعضاي خانواده تشويق مي‌كند. هر چند ممكن است اين اثر چند روزه با پايان فعاليت جديد از بين برود اما همچنان ممكن است به تغيير عادت كودكان و ايجاد رابطه دوستانه بين آن‌ها منجر شود. براي اطلاع از روش‌هاي صحيح فرزندپروري و حل تعارضات ميان فرزندان لازم است از مشاوره كودك استفاده كنيد.

سؤالات متداول

دعواي فرزندان با هم را چگونه مديريت كنيم؟

در ابتدا آن‌ها را به آرامش دعوت كنيد اما سعي كنيد در دعواي آن‌ها دخالت نكنيد و از آن‌ها بخواهيد خود راهي براي حل مشكلتشان بيابند. لازم است والدين در اين زمينه مهارت‌هاي حل مسئله را به فرزندان بياموزند.

چه كنيم فرزندانمان يكديگر را دوست بدارند؟

خواهر و برادرها به طور طبيعي نسبت به يكديگر علاقه دارند؛ شما مي‌توانيد آن‌ها را با هم به گردش ببريد و يا بازي‌هاي گروهي و دسته جمعي انجام دهيد. آن‌ها را تشويق كنيد براي تولد يكديگر و به كمك شما كادوي كوچكي بخرند و يا براي يكديگر نقاشي بكشند. اين امور علاقه آن‌ها را به هم بيشتر مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت فرزند مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : رابطه دوستانه بين فرزندان خود برقرار كنيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۱۷:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی