مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

آماده كردن كودكان براي رفتن به مدرسه

آماده كردن كودك براي رفتن به مدرسه يكي از مراحل مهم زندگي هر كودكي است. برخي كودكان از سال‌هاي پيش از دبستان تجربه رفتن به مهد كودك را داشته‌اند و در مورد مدرسه رفتن راحت‌تر برخورد مي‌كنند و استرس خود كودك و والدين آن‌ها كمتر مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فرستادن كودك به مهدكودك كليك كنيد.

اما كودكاني كه تا به حال در منزل بوده‌اند، ممكن است برايشان سخت‌تر باشد. بهتر است از چند وقت قبل كودكتان را براي رفتن به مدرسه آماده كنيد. البته اين آماده كردن منحصر به كودك اول دبستاني نمي‌شود. كودكان بزرگتر هم ممكن است نياز به آماده سازي داشته باشند هر چند كه مقدار آن بسيار محدود‌تر مي‌باشد.

اولين كاري كه جهت آماده‌سازي كودك بايد انجام دهيد

اولين و مهم‌ترين كاري كه بايد بكنيد اين است كه از مدتي قبل با كودكتان در مورد مدرسه رفتن صحبت كنيد. در مورد اينكه مدرسه چجور جايي است و چه نوع كارهايي قرار است آن جا انجام شود برايش توضيح دهيد. سعي كنيد نكات مثبت مدرسه را به او بگوييد. مثلا اين كه قرار است دوستان زيادي پيدا كند.

كودكاني كه از مدرسه هراس دارند

برخي كودكان از رفتن به مدرسه هراس دارند و در واقع به شدت نگران جدايي از والدين خود هستند. مدرسه هراسي بسته به شدتش مي‌تواند طبيعي يا نگران كننده شود. كودكي كه از مدرسه هراس دارد، در رفتن به مدرسه مقاومت مي‌كند و ممكن است ترس و اضطراب زيادي را تجربه كند. آماده كردن كودك از قبل به او كمك مي‌كند اين ترس را در خود از بين ببرد؛ لازم است تصوير ذهني فرزند خود را نسبت به مدرسه و جدايي از والدين اصلاح كنيد. براي اطلاعات بيشتر به مقاله ترس از مدرسه مراجعه كنيد.

اختلال اضطراب جدايي و آماده كردن كودك براي مدرسه رفتن

كودكاني كه بيش از حد به والدين خود وابستگي دارند و در مواقع ديگر هم به سختي از آن‌ها جدا مي‌شوند، موقع مدرسه ممكن است موجب نگراني والدين شوند. كودكاني كه طاقت چنين جدايي‌هاي كوتاه مدتي را ندارند ممكن است داراي اختلال اضطراب جدايي باشند. كودكان مبتلا هنگام جدا شدن از مادر دچار استرس شديد مي‌شوند و ممكن است علائم رواني و جسماني از خود بروز دهند. براي اطلاع بيشتر از اختلال اضطراب جدايي و علائم آن كليك كنيد.

از سنين خاصي مثلا 3سال به بعد خوب است كه كودكان ساعاتي از روز را خارج از خانه در مهد كودك به سر ببرند و يا اگر به مهد كودك نمي‌روند در منزل فرد ديگري از آشنايان قابل اعتماد مثل پدربزرگ و مادربزرگ بمانند. پس بهتر است قبل از شروع مدارس و مختل شدن فرايند مدرسه رفتن، با كمك گرفتن از روانشناس مسئله شان حل شود. مقاله درمان استرس كودكان در مدرسه را نيز مي توانيد براي حل مشكل مطالعه نماييد.

راهكارهاي آماده كردن كودكان براي مدرسه

در مورد كودكاني كه شدت هراس آن‌ها شديد نيست، كار آسان‌تر است. با توصيه‌هاي زير مي‌توانيد به خوبي كودكتان را آماده كنيد:

  • اجازه دهيد كودكتان خودش در مورد اينكه چه زماني تكاليفش را انجام دهد تصميم بگيرد. البته كودكان دوست دارند از زير بار تكاليف فرار كنند ولي شما بايد به او بگوييد كه ملزم به انجام آن هاست ولي خودش بايد زمانش را تنظيم كند.
  • مسئوليت پذيري را به كودك آموزش داده و مهارت مديريت زمان را در او تقويت كنيد. همچنين اجازه دهيد كودكتان پيامد اعمال خودش را بپذيرد و بچشد. (مطالعه مقاله مسئوليت پذيري كودك نيز مي‌تواند مفيد باشد.)
  • كودك را از قبل با محيط مدرسه و مسير رفت و آمدش آشنا كنيد. اگر امكانش هست بگذاريد كودك به مدرسه اش رفته و محيط آن را ببيند.
  • ساعت خواب كودكانتان را تنظيم كنيد. از مدتي قبل از شروع مدرسه، تدريجا برنامه خواب و بيداري كودك را متناسب با ساعات مدرسه تنظيم كنيد. از طرف ديگر برخي ديگر از امور مثل غذا خوردن و ميان وعده خوردن را مناسب با زنگ‌هاي مدرسه بكنيد.
  • با كودك خودتان در مورد چگونگي ارتباط با هم كلاسي هايش صحبت كنيد. اين كه وسايل شخصي اش را به كس ديگري ندهد، چگونه با ديگران دوست شود و مسائلي از اين دست.
  • روزهاي اول كودكتان را تا مدرسه همراهي كنيد. مخصوصا روز اول حضور شما بسيار دلگرم كننده مي‌باشد. 
  • روز اول زود از خواب بيدار شويد، برنامه رفتن به مدرسه را با ترافيك تنظيم كنيد. به نحوي كه دير نكنيد و استرس زيادتري را متحمل نشويد. براي اطلاعات بيشتر در زمينه روز اول مدرسه كليك كنيد.
  • خريد لوازم مدرسه و لوازم تحرير و كيف و كفش از چند روز قبل هم كودك را سر ذوق مي‌آورد هم به او انگيزه براي مدرسه رفتن مي‌دهد.

با كودكي كه به مدرسه نمي‌رود چه كنيم؟

بسياري از والدين با وجود رعايت نكات ذكر شده نمي‌توانند كودك خود را براي مدرسه رفتن راضي كنند و همواره با گريه و مقاومت كودك مواجه مي‌شوند. مدرسه نرفتن كودك مي‌تواند علل گوناگوني داشته‌باشد كه به راحتي قابل شناسايي نباشند. در اين زمينه نياز به متخصص و راهنما داريد تا راه‌كارهاي ارائه شده را به صورت كامل‌تر و عملي در اختيارتان قرار دهد. از طرفي شناسايي و درمان اضطراب جدايي كودكان تنها با مشاور روانشناس امكان پذير است. به همين جهت پيشنهاد مي‌كنيم به مشاوره كودك مراجعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مدرسه رفتن كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آماده كردن كودك براي رفتن به مدرسه | نكاتي خواندني براي رفتن بچه به مدرسه

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۲۹:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی