مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

راهكارهايي براي پيش‌گيري از زود قضاوت كردن

چطور زود قضاوت نكنيم؟ قضاوت همراه با تأمل و تفكر براي بسياري از افراد آسان نيست. ويژگي‌هايي نظير تكانشگري باعث مي‌شود كه افراد نتوانند پيش از قضاوت كردن اندكي صبر كنند. با توجه به پيامدهاي ناخوشايندي كه زود قضاوت كردن براي خود فرد و ديگران به همراه مي‌آورد بايد به دنبال راهكارهايي براي جلوگيري از آن باشيم. در ادامه به برخي از اين راهكارها اشاره خواهيم كرد.

چطور زود قضاوت نكنيم | از تمرين‌هاي ذهن آگاهي استفاده كنيد

ذهن آگاهي مهارتي است كه به شما كمك مي‌كند كه با هوشياري بيشتري در لحظه حضور داشته باشيد. در حقيقت به كمك ذهن آگاهي شما مي‌توانيد به جاي اينكه دائماً در ذهنتان زندگي كنيد،  به طور عميق‌تري با محيط پيراموني خود ارتباط برقرار كنيد. هر چقدر آگاهي شما از وقايع اطرافتان بيشتر مي‌شود احتمال قضاوت سريع و اشتباه نيز كاهش پيدا مي‌كند.

هنگامي كه در موقعيت‌هاي چالش برانگيز قرار مي‌گيريد، تلاش كنيد مهارت ذهن آگاهي خود را حفظ كنيد تا تماس بيشتري با واقعيت‌هاي پيرامون خود داشته باشيد. براي اين كار مي‌توانيد قبل از قضاوت و تصميم‌گيري نفس‌هاي عميقي بكشيد و تلاش كنيد با تمام حواس پنجگانه خود با محيط ارتباط برقرار كنيد و ببينيد آيا مي‌توانيد از دريچه ديگري به موضوع نگاه كنيد يا خير؟ 

براي آگاهي بيشتر در زمينه ذهن آگاهي كليك كنيد.

چطور زود قضاوت نكنيم | برچسب زدن را كنار بگذاريد

بسياري از قضاوت‌هاي زودهنگام با برچسب زدن به ديگران همراه است. براي مثال هنگامي كه ما با فردي برخورد مي‌كنيم كه وظايفش را به خوبي انجام نداده است، ممكن است به او برچسب بي‌مسئوليت بزنيم.

اين برچسب‌ها معمولا نشان دهنده قضاوت‌هاي زودهنگام هستند چراكه ما با قرار گرفتن در يك شرايط جزئي نسبتي كلي به فرد مي‌دهيم. اين مسئله نشان مي‌دهد كه نتوانسته‌ايم ارزيابي درستي از موقعيت به عمل بياوريم و علت‌هاي رفتار اشتباه را به درستي بررسي كنيم.

براي اينكه بتوانيد دست از زود قضاوت كردن برداريد، تلاش كنيد تا استفاده از برچسب‌ها را كنار بگذاريد و با ذهنيت بي‌طرف‌تري در چالش‌ها و موقعيت‌هاي دشوار با ديگران برخورد كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه قضاوت عجولانه كليك كنيد.

چطور زود قضاوت نكنيم | تحريف‌هاي شناختي خود را بشناسيد

همه افراد در هر لحظه و هر موقعيت در حال فكر كردن هستند. در واقع ما با قرار گرفتن در هر شرايطي با يكسري افكار خودكار مواجه مي‌شويم كه در ذهن ما مي‌چرخند. اين افكار خودكار در شكل‌گيري احساسات مثبت و منفي ما نقش اساسي دارند. ذهن انسان گاهي در افكار خود دچار لغزش‌هايي مي‌شود كه به آن‌ها تحريف‌هاي شناختي مي‌گوييم. تحريف‌هاي شناختي با شكل دادن سبك نادرستي از تفكر منجر به قضاوت‌هاي نادرست و در نتيجه اعمال و احساسات نادرستي مي‌شود.

يكي از مهم‌ترين تحريف‌هاي شناختي كه در اين زمينه بسيار اثرگذار است، شخصي‌سازي است. در شخصي‌سازي افراد هر مخالفتي را با عقايد و نظراتشان را به معني مخالفت با كليت وجود خود مي‌دانند و فكر مي‌كنند اين مخالفت‌ها شخصيت آن‌ها را زير سؤال مي‌برد. براي اصلاح اين تحريف شناختي لازم است كه شما  از وجود آن در ذهن خودآگاه باشيد و ببينيد در چه موقعيت‌هايي بيشتر به اين فكر دچار مي‌شويد. تلاش كنيد تا گزينه‌هاي مثبت و واقع گرايانه‌تري را جايگزين اين تحريف شناختي كنيد. با شناسايي تحريف‌هاي شناختي خود مي‌توانيد پاسخي براي سوال چطور زود قضاوت نكنيم؟ داشته باشيد.

براي آشنايي كامل در زمينه خطاهاي شناختي كليك كنيد.

هيجاناتتان را مديريت كنيد

ميزاني كه شما مي‌توانيد هيجاناتتان را كنترل كنيد در پيش‌گيري از قضاوت زودهنگام تأثير بسيار زيادي دارد زيرا بسياري از قضاوت‌هاي عجولانه در اثر ناتواني در مديريت هيجانات منفي رخ مي‌دهند. هنگامي كه شما به شدت عصباني يا مضطرب هستيد، بيشتر احتمال دارد كه ذهن شما در پردازش موقعيت دچار اشتباه شود. به همين دليل لازم است كه مهارت‌هاي كنترل هيجاني نظير كنترل خشم و مهارت‌هاي مقابله با استرس را بياموزيد و در موقعيت‌هاي گوناگون آن‌ها را تمرين كنيد تا بتوانيد پاسخي براي سوال چطور زود قضاوت نكنيم بيان كنيد.

در صورتي كه ناتواني در كنترل هيجان براي شما زياد دردسرساز مي‌شود و شما مشكلات زيادي را در اين باره تجربه مي‌كنيد، ترجيحاً براي رفع اين مسئله لازم است كه به يك روانشناس مراجعه كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زود قضاوت نكردن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : چطور زود قضاوت نكنيم | راهكارهايي براي پيشگيري از زود قضاوت كردن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: چطور زود قضاوت نكنيم،
موضوع:
[ ۳ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۴:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی