مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

ضرورت داشتن رفتار درست با افراد در حال ترك

افراد در حال ترك از نظر رواني بيش از هر زماني آسيب‌پذير هستند. آن‌ها براي اينكه بتوانند اين مسير دشوار را به سلامت بپيمايند به حمايت‌ها و دلگرمي‌هاي شما نياز دارند. درنتيجه رفتارهايي نظير طرد كردن، توهين و سرزنش نه تنها آن‌ها را براي ترك مصمم‌تر نمي‌كند بلكه تا حد زيادي مي‌تواند در شكست درمان تأثيرگذار باشد. در نتيجه براي اينكه بتوانيد به فردي كه در حال ترك است كمك كنيد، لازم است كه اطلاعات خود را در اين زمينه به روز كنيد و برخي مهارت‌هاي ارتباطي مرتبط با اين شرايط را بياموزيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه رفتار با معتاد كليك كنيد.

 

چگونگي رفتار با افراد در حال ترك

براي رفتار با افراد در حال ترك رعايت برخي نكات ضروري است. عدم اطلاع از اين موارد مي‌تواند باعث شود كه ناخواسته در روند درمان فرد تداخل ايجاد كنيد و يا پيشرفت او را كند سازيد. ما در ادامه به چند توصيه مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

1- هنگام رفتار با افراد در حال ترك برچسب زدن را كنار بگذاريد

اولين قدم براي اينكه بتوانيد به فرد در حال ترك كمك كنيد اين است كه از برچسب زدن جدا بپرهيزيد. اين مسئله را در نظر بگيريد كه اعتياد علاوه بر اينكه يك آسيب اجتماعي است، امروزه از جانب روانپزشكان و روانشناسان به عنوان يك بيماري عود كننده مغذي در نظر گرفته مي‌شود. درنتيجه همانند هر بيماري ديگري به جاي اينكه به فرد انگ و برچسب بچسبانيد لازم است كه در روند درمان او را حمايت كنيد و از به كار بردن هرگونه لقب يا الفاظي كه بار منفي دارد و باعث تضعيف روحيه فرد مي‌شود بپرهيزيد.

2- با دوره‌هاي عود آشنا باشيد

يكي از مشخصه‌هاي اصلي بيماري اعتياد برگشت‌پذير بودن آن است. معمولاً مغز افراد در طي مصرف طولاني مدت مواد دچار تغييراتي مي‌شود كه او را دائماً به سمت مصرف مجدد سوق مي‌دهد و وسوسه‌هاي قدرتمندي را در او ايجاد مي‌كند. درنتيجه در مسير ترك ممكن است بارها و بارها شاهد لغزش فرد باشيد و مصرف مجدد مواد را در او ببينيد.

آگاهي از برگشت‌پذير بودن اعتياد به شما كمك مي‌كند تا هنگام مواجه شدن با اين رويداد فرد را سرزنش نكنيد و اين مشكل را به پاي ضعف شخصيتي او نگذاريد. زماني كه فرد در دوره‌هاي پرهيز شكست مي‌خورد به او انگيزه بدهيد و به او نيز نشان دهيد كه اين اتفاق امري طبيعي است. فقط لازم است كه فرد بتواند هر بار با درس گرفتن از شكست‌هاي قبلي دوره‌هاي پرهيز طولاني‌تري را تجربه كند تا در نهايت به يك ترك پايدار برسد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.

3- هنگام رفتار با افراد در حال ترك از زور و اجبار براي ترك استفاده نكنيد

بسياري از افراد هنوز در مورد ترك اعتياد ديدگاه‌هاي سنتي دارند و فكر مي‌كنند تا زماني كه از روش‌هايي نظير بستن فرد به تخت يا بردن او به كمپ‌هاي اجباري استفاده نكنند درمان صورت نمي‌گيرد. اين در حالي است كه پژوهش‌ها عدم كارآيي اين روش‌ها را نشان مي‌دهند و درمان‌هاي جديد، ساده‌تر و تأثيرگذارتري در اين زمينه ابداع شده است. از جمله اين روش‌ها مي‌توان به سم‌زدايي به كمك دارو، درمان‌هاي شناختي رفتاري و گروه درماني اشاره كرد. در نتيجه  فكر نكنيد كه با متوسل شدن به زور و اجبار به فرد در حال ترك كمك مي‌كنيد. بالعكس اين كار با گذاشتن اثرات منفي در روحيه او در دراز مدت اغلب به شكست‌هاي پياپي مي‌انجامد و انگيزه‌هاي فرد را از بين مي‌برد.

4- وسعت ديد خود را در مورد اعتياد گسترش دهيد

براي اينكه بتوانيد فرد در حال ترك را بهتر درك كنيد و ارتباط مناسب‌تري با او داشته باشيد لازم است كه بتوانيد تصوير دقيق‌تري از اعتياد به دست بياوريد و گستره ديد خود را در اين زمينه افزايش دهيد. به اين نكته توجه كنيد كه درگير شدن در اعتياد تنها يك عادت رفتاري ساده نيست بلكه معمولاً ريشه‌هاي رواني عميقي دارد و تا زماني كه اين ريشه‌ها از بين نرود نمي‌توانيد توقع داشته باشيد كه رفتار مصرف مواد براي هميشه از بين برود. براي اينكه بتوانيد ريشه‌هاي اعتياد فرد را بهتر درك كنيد شركت در جلسات خانواده درماني كه توسط روانشناسان برگزار مي‌شود تا حد زيادي مي‌تواند كمك كننده باشد.

5- هنگام رفتار با افراد در حال ترك در حمايت كردن جانب اعتدال را رعايت كنيد

برخي افراد در حمايت از عزيزي كه دچار اعتياد شده آنقدر افراط مي‌كنند كه حتي به خود نيز آسيب مي‌رسانند. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه بتوانيد مرزهاي اعتدال را بشناسيد و از آن‌ها فراتر نرويد. در اين زمينه لازم است در عين حال كه به فرد كمك مي‌كنيد، اگر او اشتباهي مرتكب شد اجازه دهيد كه خود مسئوليت اشتباهاتش را بپذيرد و در جهت جبران آن‌ها تلاش كند.

در واقع اگر شما دائماً در حال رفع و رجوع كردن كارهاي او باشيد فرصت رشد را از وي مي‌گيريد. براي مثال اگر او به خاطر لغزش در مسير ترك دست به كاري غير قانوني زد يا از شما درخواست پول براي خريد مواد كرد نبايد در اين راه با او همراهي كنيد. انجام اين كارها در اين شرايط نه تنها حمايت محسوب نمي‌شود بلكه در نهايت تداوم اعتياد فرد را به بار دارد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تشويق فرد معتاد به ترك كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره رفتار با افراد در حال ترك

- همسرم براي ترك به يك مركز متادون درماني مراجعه كرده اما من با اين روش موافق نيستم و احساس مي‌كنم تغييري در وضعيت زندگي ما ايجاد نشده است. براي بهبود شرايط بايد چه كار كنيم؟

متادون درمان قدم اول براي ترك موادي نظير ترياك، شيره يا هروئين است. اين دارو تنها به فرد كمك مي‌كند تا در پي مصرف نكردن مواد، دچار علائم ترك ناخوشايند نشود و بتواند با سهولت بيشتري درمان را آغاز كند. توجه داشته باشيد كه اين دارو به دليل ساختار مشابهي كه با مواد افيوني دارد مي‌تواند در دراز مدت منجر به شكل‌گيري اعتياد جديدي در فرد شود. در نتيجه متادون درماني را حتماً تحت نظارت پزشك ادامه دهيد.

همچنين براي اينكه همسرتان بتواند ترك پايداري را تجربه كند و اثرات مثبت درماني را مشاهده نمايد لازم است كه در كنار دريافت دارو رواندرماني، كمك روانشناس را نيز در دستور كار قرار دهيد و حتماً با يك مشاور روانشناس نيز در تماس باشيد. 

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

- همسرم تا به حال چندين بار دركمپ ترك اعتياد بستري شده اما هر بار پس از مدت كوتاهي دوباره شروع به مصرف مي‌كند و خود نيز از اين موضوع پشيمان مي‌شود. آيا راهي براي ترك قطعي وجود دارد؟

همان طور كه در طول متن گفته شد اعتياد اغلب به دليل مشكلات درون رواني اتفاق مي‌افتد. براي مثال افسردگي، نداشتن اعتماد به نفس كافي يا احساس خودكارآمدي پايين از جمله دلايلي است كه به مصرف مواد در افراد دامن مي‌زند. در نتيجه تا زماني كه اين مشكلات برطرف نشوند اعتياد به طور كامل ريشه كن نخواهد شد. براي ترك قطعي لازم است كه در كنار سم‌زدايي مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه اعتياد را نيز در نظر بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رفتار با افراد در حال ترك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : رفتار با افراد در حال ترك | ضرورت داشتن رفتار درست با افراد در حال ترك

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۵:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی