مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

فوائد كتابخواني براي كودكان

كتابخواني براي كودكان به طور غير مستقيم بر انگيزه ها، نگرش و خلقيات كودك تاثير مي گذارد. كودكان با الگوبرداري و همانندسازي با شخصيت هاي كتاب خود را در غالب هر داستان وارد مي كنند. جالب است بدانيد كودكان با شخصيت اصلي داستان احساس نزديكي كرده و به اتفاقاتي كه براي او مي افتد، اهميت مي دهند. اما كتاب خواني براي كودكان به طور مستقيم نيز فوايد روحي و اجتماعي بسياري دارد كه برخي از آن ها به شرح زير مي باشند:

_ عملكرد بهتر در تحصيل و مدرسه

_ گنجيه لغات وسيع تر

_ خلاقيت

_ دستور زبان قوي تر

_ بالا رفتن اعتماد به نفس كودك

_ و....

در نهايت والديني كه از پيش از مدرسه موفق به علاقه مند كردن فرزندانشان به كتابخواني شده اند، با مشكلاتي چون افت تحصيلي، مدرسه نرفتن، مشكلات يادگيري و... كمتر مواجه مي شوند.

 

با كتابخواني براي كودكان الگوي او باشيد

برخي والدين با وجود آن كه خودشان مطالعه كمي دارند، اما از كودكانشان انتظار كتابخواني داشته و هميشه به آن ها مطالعه كتاب را توصيه مي كنند. والدين الگوي كودكان هستند؛ اگر كودك ببيند كه پدر و مادرش كتاب مي خوانند و به مطالعه علاقه مند هستند، او نيز از آن ها الگو برداري كرده و به كتاب خواندن علاقه مند مي شود. با گفتن اين كه كتاب خواندن كار بسيار خوبي است، كودك كتاب خوان نمي شوند؛ پس بهترين راه اين است كه كتاب را در دست شما ببيند. والدين با اتخاذ يك سبك فرزندپروري مناسب مي توانند اهداف تربيتي خود را به طور مناسبي اجرا نمايند.

 

راه هاي افزايش كتابخواني در كودكان

هر والدي به روش هاي خاص خود سعي در افزايش يك عادت رفتاري در فرزندش مي كند. زماني كه پدر و مادر از روش هاي غير اصولي استفاده كنند، نه تنها به نتيجه دلخواه نمي رسند؛ بلكه ممكن است در فرزندشان يك نوع بيزاري ايجاد نمايند. مشاوره كودك به شما كمك مي كند تا مزايا و معايب روش تربيتي خود را بشناسيد و آن ها را بهبود دهيد. با خواندن مقاله آموزش پدر و مادر نيز با تمامي آنچه كه بايد در ارتباط با فرزندتان بدانيد آشنا خواهيد شد. همچنين علاوه بر الگوسازي، والدين مي توانند با راهكارهاي زير در فرزندان شان كتابخواني را ارتقا دهند.

1- زمان دادن به كودك

در صورتي كه كودك به كتاب خواندن علاقه نشان نمي دهد، او را مجبور به اين كار نكنيد و يا از كتاب خواندن او نااميد نشويد. با صبر و حوصله به كودك خود زمان بدهيد، در اين مدت سعي كنيد تا حوزه هاي مورد علاقه كودك تان را پيدا كرده و كتاب هاي مربوط به آن حوزه را در اختيار او قرار دهيد.

2- كتابخواني براي كودكان به طور مداوم

براي اين كه كتاب خواندن در كودك تبديل به يك عادت شود، لازم است كه به طور مدام براي افزايش كتابخواني كودك تان بكوشيدرود. مادر يا پدر مي توانند هر روز كودك خود را در آغوش بگيرند و به همراه او كتاب هاي مورد علاقه اش را بخوانند. هنگامي كه كودك به صورت منظم همراه با افرادي كه به آن ها دلبستگي دارد كتاب بخواند، از آن لذت مي برد و به تدريج برايش تبديل به عادت مي شود.

3- كتاب خواندن براي كودكان به صورت جمعي

سعي كنيد شرايطي مهيا كنيد كه كودك همراه با جمع كتاب بخواند. اين جمع مي تواند دوستان و هم سالان او و يا حتي خود شما باشيد. تا قبل از دوره مدرسه مي توانيد همراه با كودك، كتاب هاي مورد علاقه او را بخوانيد. در دوره مدرسه كودك دوست دارد كه همراه با همسالان خود كتاب بخواند، پس مي توانيد شرايط كتاب خواني او را به همراه دوستانش مهيا كنيد.

4- انتخاب كتاب را به عهده كودك بگذاريد

مي توانيد هر از چند گاهي كودك تان را به كتاب فروشي ها و كتاب خانه ها ببريد و اجازه دهيد كه به اختيار خودش كتاب هاي مورد علاقه اش را انتخاب كند. كودكان دوست دارند مستقل باشند. پس كودك كتابي كه خودش انتخاب كرده است را با علاقه بيشتري مي خواند تا كتابي كه برايش انتخاب شده باشد.

5- مفرح كردن كتاب خواندني

كتاب خواندن را براي كودك به صورت يك تفريح در بياوريد. مثلا وقتي براي كودك كتاب مي خوانيد صداي خود را عوض كنيد و با انرژي خود كودك را به هيجان در بياوريد. اگر جذاب ترين كتاب را نيز به صورت خسته كننده و يكنواخت براي كودك بخوانيد، از آن خسته مي شود و علاقه اي به مطالعه از خود نشان نمي دهد.

6- استفاده از تكنولوژي

دنياي امروز، دنياي تكنولوژي و فناوري است، دير يا زود كودكان نيز با اين دنيا آشنا مي شوند. مي توانيد با استفاده از همين تكنولوژي عادت هاي خوب و مثبت را در كودكان تقويت كنيد. استفاده از كتاب هاي الكترونيكي كه جذاب تر از كتاب هاي معمول هستند مي تواند يك راه افزايش علاقه مندي كودكان به كتاب خواني باشد. كتاب هاي الكترونيكي طراحي هاي جذاب و متفاوتي دارند، مثلا فونت و رنگ آن ها تغيير مي كند و قابليت پخش صدا نيز دارند كه براي كودكان بسيار جذاب است.

سوالات متداول

چه كتاب هايي براي فرزندم بخوانم؟

با توجه به گوناگوني كتاب ها براي كودكان و فقدان ارگاني مسئول جهت بررسي كتب از منظر روانشناسي كودك، لازم است والدين تا حدي با ظرفيت رواني كودكان در سنين مختلف آشنايي داشته تا بتوانند محتوايي متناسب با سن آن ها تهيه نمايند. براي افزايش چنين بر روي روانشناسي كودك كليك كنيد. 

چه كتاب روانشناسي براي درك بهتر كودكم بخوانم؟

كتاب هاي روانشناسي كودك متعددي در بازار با رويكردهاي مختلف وجود دارند، شما مي توانيد با كليك بر روي كتاب روانشناسي كودك با بهترين آن ها اشنا شويد.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه فوائد كتابخواني براي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : كتابخواني براي كودكان | فوائد كتابخواني براي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كتابخواني براي كودكان،
موضوع:
[ ۳ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی