مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

عارضه لب شكري نوزاد

لب شكري نوزاد عارضه‌اي مادرزادي است كه موجب شكاف لب به داخل سوراخ بيني و شكاف سقف دهان در نوزادان مي‌شود. ممكن است تعداد دندان‌ها را هم تحت تاثير قرار دهد. اين حالت هنگامي به وجود مي‌آيد كه ساختارهاي صورت جنين به درستي و كامل شكل نگيرد.

علائم ديگر عارضه لب شكري نوزاد

  • كودك در غذا خوردن و شير خوردن بسيار مشكل دارد
  • در قورت دادن مشكل دارد به صورتي كه مايعات و مواد غذايي از بيني بيرون مي‌ريزند
  • معمولا عفونت گوش در اين كودكان ديده مي‌شود
  • اغلب صداي تو دماغي دارند

 

انواع لب شكري نوزاد

شكاف لب ممكن است خفيف تا شديد باشد. به طور كلي سه نوع شكاف لب وجود داردف كه در ذيل از خفيف تا شديدترين آن را ذكر كرده‌ايم:

_تنها لب شكاف دارد.

_فقط سقف دهان شكاف دارد.

_هم لب و هم سقف دهان دچار شكاف مي‌شوند.

 

تشخيص لب شكري نوزاد

با معايناتي كه پزشك بعد از تولد نوزاد انجام مي‌دهد در صورت وجود شكاف در لب و سقف دهان نوزاد، تشخيص داده مي‌شود. با اين حال گاهي قبل از تولد نوزاد در دوران بارداري با گرفتن سونوگرافي تشخيص داده مي‌شود. افرادي كه سابقه خانوادگي لب شكري دارند، با انجام آزمايش ژنتيك قبل از بارداري مي‌توانند احتمال ابتلا به لب شكري در فرزند خود را مشخص كنند.

 

دلايل بروز لب شكري نوزاد

متخصصان هنوز در مورد علل بروز لب شكري مطمئن نيستند با اين حال در ايجاد شكاف‌هاي دهاني، عوامل ارثي و محيطي دخالت دارند. عوامل زير مي‌تواند خطر بروز لب شكري در نوزاد را افزايش دهد:

  • وجود سابقه خانوادگي
  • استفاده از برخي داروهاي خاص در زمان بارداري
  • مصرف الكل و مواد مخدر هنگام بارداري (براي كسب اطلاعات در زمينه اعتياد به الكل و مواد مخدر كليك كنيد.)
  • قرار گرفتن در معرض تشعشات
  • برخي عفونت‌هاي دوران بارداري
  • كمبود فوليك اسيد در دوران بارداري
  • استرس مادر در دوران بارداري
  • كمبود ويتامين A
  • تغذيه نامناسب در دوران بارداري
  • مصرف سيگار در دوران بارداري (براي كسب اطلاعات در زمينه گرايش به مصرف سيگار كليك كنيد.)

 

عوارض و مشكلات افراد مبتلا به لب شكري

عوارض لب شكري با توجه به ميزان شكاف لب يا سقف دهان، متفاوت است. در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

1. تنفس دشوار

به دليل مشكلات در لب و دهان مشكلات تنفسي در اين كودكان شايع است. وجود حفره و شكاف در بيني تنفس را براي اين كودكان سخت و گاهي غير ممكن مي‌كند.

2. تغذيه

اگر نوزادان علاوه بر لب شكري به شكاف كام دهان نيز مبتلا باشند ممكن است در غذا خوردن با مشكل رو به رو شوند. براي تغذيه نوزاد لب شكري دستگاه‌هاي ويژه اي براي تغذيه به نوزادان در دسترس است.

3. عفونت گوش مياني و كاهش شنوايي

ناهنجاري فك و كام شانس عفونت گوش را افزايش مي‌دهد و به كاهش شنوايي در كودك منجر مي‌شود.

4. مشكلات دنداني

اگر شكاف، لثه و دندان‌ها را نيز در بر بگيرد بر رشد نامناسب دندان‌ها و فك تاثير مي‌گذارد.

5. گفتار

براي اين كه كودك بتواند به درستي صحبت كند، رشد و تكامل طبيعي لب و سقف دهان ضروري است. پس اختلالات گفتاري در اين كودكان قابل پيش بيني است. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلالات گفتاري كليك كنيد.

6. مشكلات روحي – رواني

كاهش اعتماد به نفس در كودكان مبتلا به عارضه لب شكري به دليل نقص در ظاهر و مشكلات كلامي ايجاد مي‌شود. درمان كودك بايد هر چه سريع‌تر صورت بگيرد. با درمان به موقع مي‌توان از تمام اين عوارض، پيشگيري كرد. توصيه مي‌كنيم در اين زمينه مقاله اعتماد به نفس را مطالعه كنيد.

 

درمان ناهنجاري لب شكري

تعيين زمان دقيق عمل جراحي براي هر نوزاد مبتلا به ناهنجاري لب شكري متفاوت است و بستگي به ميزان شدت شكاف لب يا كام و همچنين ميزان سلامت عمومي نوزاد دارد. هرچند مي‌توان در همان روزهاي نخستين زندگي شكاف لب را ترميم كرد ولي اغلب توصيه مي‌شود كه ترميم اوليه شكاف لب در سن سه ماهگي صورت گيرد. چراكه در اين سن شيرخوار وضعيت جسمي مناسب تري براي انجام جراحي دارد.

درمان مشكلات تنفسي در اين كودكان شامل عمل جراحي و استفاده از پروتزهاي دهاني مي‌باشد. براي درمان مشكلات تغذيه مشاوره با متخصص تغذيه و همچنين استفاده از دستگاه‌هاي ويژه براي تغذيه مي‌تواند مفيد مي‌باشد.

براي درمان عفونت‌هاي گوش مياني، مراجعه به متخصص گوش، حلق و بيني ضروري مي‌باشد. دندان پزشك اطفال يا متخصص ارتودنسي مي‌تواند به رفع مشكلات دندان در كودك كمك كند.

اگر كودك شما به دليل ابتلا به لب شكري در تلفظ صحيح بعضي كلمات با مشكل رو به رو شود در اين صورت دوره‌هاي گفتار درماني مفيد خواهد بود. شايد براي نوزاد مبتلا به لب شكريانجام چندين عمل جراحي در طي دوران رشد لازم باشد. براي كسب اطلاعات در زمينه گفتار درماني كليك كنيد.

 

جراحي در درمان لب شكري چگونه انجام مي‌شود؟

معمولا براي از بين بردن شكاف لب از نوعي جراحي خاص استفاده مي‌شود. پزشك در ابتدا به ترميم اوليه شكاف مي‌پردازد و بعد از آن جراحي ديگري را براي بهبود ظاهر لب و بيني توصيه مي‌كند. اين جراحي در بيمارستان به صورت زير است: ترميم و جراحي لب تا 6 ماهگي، جراحي شكاف كام تا قبل از 12 ماهگي و ادامه‌ي جراحي در 2 سالگي. گاه جراحي ديگري در نوجواني نياز است. كودك را با استفاده از دارو بيهوش مي‌كنند تا دردي احساس نكند.

 

نقش خانواده كودكان لب شكري

شكاف لب و كام بر روي زيبايي فرد تاثير دارد، اگر كودكتان نسبت به مشكلي كه دارد احساس نگراني و ناراحتي مي‌كند به او در كسب وافزايش اعتماد به نفس كمك كنيد. والدين بايد با كودك مبتلا به شكاف كام مانند يك كودك عادي برخورد كنند. حمايت بيش از اندازه از اين كودكان باعث مي‌شود كه در اجتماع و ارتباط با ديگر همسالان با مشكل رو به رو شوند. براي كسب اطلاعات در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

نقش خانواده در زماني كه كودك با يك عارضه و يا اختلال به دنيا مي‌آيد اهميت بيشتري به خود مي‌گيرد. والدين با دريافت مشاوره خانواده و مشاوره كودك مي‌توانند مشكلات ناشي از بيماري كودك خود را باآرامش بيشتري پشت سر بگذارند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه عارضه لب شكري در كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : لب شكري نوزاد | علل بيماري لب شكري و روش‌هاي پيشگيري و درمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: لب شكري نوزاد،
موضوع:
[ ۴ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۲:۲۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی