مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

اختلال دوقطبي زود آغاز

اختلال دوقطبي كودكان يا اختلال دوقطبي زود آغاز با تغيير خلقي شديد كودكان از خلق بسيار بالا و شيدايي و سرخوشي تا خلق پايين و حالت‌هاي افسردگي مشخص مي‌شود. تشخيص اين اختلال در كودكان دشوار است و گاها با اختلالات ديگري مثل اختلالات بيش فعالي و اختلالات خلقي ديگر همراه مي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلال بيش فعالي كليك كنيد.

نشانه‌هاي اختلال دوقطبي كودكان

نشانه‌هاي اختلال دوقطبي كودكان و نوسان‌هاي رفتاري عموما به صورت دوره اي بروز مي‌يابد و در فاصله بين دوره‌ها رفتار كودك مي‌تواند به حالت عادي بازگردد. برخي از نشانه‌هاي اختلال دو قطبي كودكان شامل موارد زير است:

_رفتارهاي سرخوشانه و بيش فعالي در بعضي روزها تا غمگيني، عصبانيت، تحريك پذيري و پرخاشگري كودك (جهت كسب آگاهي از علل پرخاشگري كودكان و درمان آن كليك كنيد.)

_تغيير و نوسان‌هاي رفتاري شديد كه با تغيير رفتارهاي عادي متفاوت است.

_رفتارهاي پرخطر و بي پروا كه با شخصيت و موقعيت هم خواني ندارد.

_كج خلقي و افسردگي كودك در اكثر اوقات روز و ماه (پيشنهاد مي‌كنيم مقاله افسردگي در كودكان را مطالعه كنيد.)

_خودبزرگ بيني و اغراق در مورد توانايي‌هاي خود

_بي خوابي يا كاهش چشمگير نياز به خواب

_در كودكان بزرگتر يا نوجوانان افكار خودكشي يا اقداماتي در جهت آن ممكن است ديده شود. (براي اطلاع از علائم خودكشي كليك كنيد.)

تشخيص اختلال دوقطبي كودكان

از آن جايي كه اختلال دوقطبي كودكان خيلي اوقات مي‌تواند با بيش فعالي، مشكلات رفتاري و اختلال نافرماني يا سلوك اشتباه گرفته شود، تشخيص آن ممكن است دشوار باشد. بهتر است ارزيابي دقيق توسط پزشك صورت گرفته و ترجيحا با بيش از يك متخصص مشورت كنيد. مي‌توانيد براي آشنايي با علائم اختلالات مذكور مقاله اختلال نافرماني مقابله اي و اختلال سلوك را مطالعه كنيد.

دوره‌هاي مانيا در كودكان معمولا شديد‌تر است و با آسيب‌هاي بيشتري همراه خواهد بود. كودكان بيشتر ممكن است علائم روانپريشي مثل ديدن يا شنيدن چيزهايي كه وجود ندارد را تجربه كنند. در كودكان بيشتر مواقع حالت‌هاي افسردگي به جاي ظاهر غمگين و انرژي پايين، با رفتارهاي برون ريز و پرخاشگري، تحريك پذيري و عصبي بودن بروز مي‌يابد كه خيلي از مواقع والدين يا حتي متخصصان افسردگي را تشخيص نمي‌دهند.

تفاوت اختلال دوقطبي در كودكان و بزرگسالان

دوره‌هاي افسردگي كودكان نسبت به بزرگسالان بيشتر با شكايت از نشانه‌هاي جسمي مثل دلدرد، و سردرد همراه است. تفاوت ديگر اختلال دوقطبي كودكان و بزرگسالان اين است كه نوسان چرخه‌هاي افسردگي و مانيا در كودكان خيلي سريع‌تر از بزرگسالان اتفاق مي‌افتد. دوره‌هاي افسردگي و مانيا در بزرگسالان ممكن است هفته‌ها طول بكشد، اما اين دوره‌ها در كودكان مي‌تواند طي چند روز يا در طول روز تغيير كند. براي درك بهتر و تفكيك اين اختلال در بزرگسالان و كودكان توصيه مي‌كنيم به مقاله اختلال دو قطبي مراجعه كنيد.

علت ابتلا به اختلال دوقطبي

علت دقيق اختلال دوقطبي كودكان هنوز به طور كامل شناخته شده نيست. اما عمدتا دلايل زيستي را دخيل دانسته‌اند. اختلال در كاركرد طبيعي مغز و ناهماهنگي در واكنش‌هاي شيميايي مغز در بروز اختلال دوقطبي كودكان نقش دارد. عوامل ژنتيكي نقش زيادي را در ايجاد اين اختلال به خصوص در كودكان ايفا مي‌كند.

بر اساس مطالعات كودكان دچار اختلال دوقطبي به احتمال بيشتري در خويشاوندان نزديك خود افراد مبتلا به اختلالات خلقي مثل افسردگي يا اختلالات روانپريشي را داشته‌اند. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلالات خلقي كليك كنيد.

درمان اختلال دو قطبي كودكان

با توجه به اينكه زيربناي ايجاد اختلال دوقطبي عمدتا عوامل زيستي است، درمان اوليه و منتخب آن عموما درمان دارويي است. داروهاي تثبيت كننده خلق مثل ليتيوم كربنات براي تعديل نوسانات خلق در كودكان به كار مي‌رود. مي‌توانيد عوارض و موارد مصرف اين داروها را در مقاله ليتيوم مطالعه كنيد.

داروهاي ضد روانپريشي مثل ريسپريدون براي رفتارهايي مثل پرخاشگري و تحريك پذيري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. علاوه بر آن مداخلات رفتاري براي بهبود رفتارها و كاهش مشكلات رفتاري به طور موثري به كار مي‌رود. استفاده از دارو‌ها حتما بايد تحت نظر پزشك باشد و خوددرماني در اين زمينه مي‌تواند خطرناك باشد. به كار گيري روش‌هاي صحيح و اصولي فرزند پروري در مورد كودكان مبتلا به اختلال دوقطبي اهميت بيشتري دارد. در اين زمينه مقاله تربيت فرزند اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

روش‌هاي برخورد با كودك مبتلا به اختلال دوقطبي

اگر فرزندتان داراي نشانه‌هاي اختلال دوقطبي است، رفتار و نحوه‌ي برخورد شما با او تأثير بسيار زيادي در كاهش علائم و كنترل بيماري دارد. بهتر است توصيه‌هاي زير را به كار ببريد:

  • حتما كودك را تحت نظر متخصص براي درمان نگه داريد.
  • به زمانبندي و مصرف منظم داروها به دقت توجه كنيد و پايبند باشيد.
  • از برخوردهاي افراطي با واكنش‌هاي كودكان خودداري كنيد و سعي كنيد به لحاظ عاطفي از آن‌ها حمايت كنيد. به هيچ وجه او را تحريك نكنيد تا عصباني شود و پرخاشگري كند. يادتان باشد كه اين بيماري ست كه رفتارهاي او را تحت كنترل دارد و كودك توانايي مديريت آن‌ها را ندارد.
  • در صورت مشاهده عوارض جانبي مثل افزايش وزن، كلسترول خون، بي قراري يا موارد ديگر براي تغيير دوز داروها با پزشك مشورت كنيد.
  • سعي كنيد برنامه منظم براي خانواده و فعاليت‌هاي كودك داشته باشيد.
  • نسبت به نشانه‌هاي افكار يا تلاش براي خودكشي در كودكان بزرگتر يا نوجوانان حساس باشيد و در صورت مشاهده به سرعت كمك حرفه اي بگيريد.
  • مصرف داروهاي تثبيت كننده خلق معمولا عوارض دارند و در كنار آن‌ها بايد مجموعه‌اي از روش‌هاي روان درماني و درمان شناختي رفتاري به كار گرفته شود. تشخيص روش درماني مناسب و تأثيرگذاري راه‌كارهاي ذكر شده تنها با حضور و راهنمايي مشاوره كودك امكان پذير مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال دوقطبي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلال دوقطبي كودكان | علائم، تشخيص، علل و درمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال دوقطبي كودكان،
موضوع:
[ ۴ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۸:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی