مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

علت ترس از صحبت كردن در جمع چيست؟

ترس از صحبت در جمع تا حدودي طبيعي است، اما زماني كه فرد نتواند آن طور كه بايد صحبت كند، در دسته اختلالات اضطرابي و يكي از انواع فوبيا قرار مي‌گيرد. اصلي‌ترين علت آن هم انتظارات غير واقعي فرد از خودش است، كه عمدتا ريشه در شيوه تربيتي نادرست والدين دارند. بخش ديگري از ترس اين افراد نيز به دليل اضطراب به وجود مي‌آيد. به طوري كه حتي از تصور صحبت در جمع نيز دچار ترس و علائم اضطراب مي‌شوند. براي اطلاع از اختلالات اضطرابي و انواع فوبيا كليك كنيد.

همچنين يكي ديگر از دلايل ترس ريشه در تفكر كمال گرايي دارد. زماني كه فرد احساس مي‌كند به قدر كافي خوب نيست ترس او را فرا مي‌گيرد. اين ترس زماني شروع مي‌شود كه فرد به قضاوت و داوري خود مي‌پردازد و به خود نمره مي‌دهد.

 

نقش خود فرد در بروز و ادامه ترس از صحبت كردن در جمع

تعيين علت ترس براي درمان استرس و اضطراب بسيار مهم است. اگر از صحبت در جمع واهمه داريد مسلما برخي رفتارهاي خودتان نيز در در ايجاد اين ترس نقش دارد. براي كسب اطلاعات در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد. نمونه‌هايي از اين رفتارها به شرح زير مي باشد:

1- حضور كمرنگ در اجتماع مقدم بر ترس از صحبت كردن در جمع

بعضي از مردم به ندرت با ديگران وقت مي‌گذارند. افرادي كه در جمع حاضر نمي‌شود و از آن فرار مي‌كنند؛ پس موقعيت‌هاي كمتري براي مقابله با ترس‌هاي خود خواهند داشت. در نتيجه حتي در شرايطي كه لازم است در جمعي صحبت كنند از آن مي‌ترسند و احساس مي‌كنند كار بسيار سختي در انتظارشان است.

2- ترس از صحبت در جمع | خودگويي منفي 

اين مشكل بسيار جدي است و اصلا نبايد آن را دست كم بگيريد. بسياري از افرادي كه دچار ترس از صحبت هستند اين مشكل را دارند. آن‌ها هميشه بدترين اتفاق ممكن را در حين سخنراني تجسم مي‌كنند و فكر مي‌كنند همه چيز خراب مي‌شود. در اين حالت اصلا مهم نيست آن فكر چيست فقط بايد چيزي پيدا شود كه فرد مضطرب شود. بنابراين هر فكري كه به ذهن مي‌رسد باعث عدم موفقيت در نظر گرفته مي‌شود. براي اطلاع از راه‌هاي از بين بردن افكار منفي كليك كنيد.

3- برنامه ريزي ضعيف

بيشتر افرادي كه از صحبت در جمع هراس دارند براي آن به خوبي برنامه ريزي نمي‌كنند. به همين دليل تمرين كافي ندارند در نتيجه در حين سخنراني اشتباهات بيشتري مي‌كنند. ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن ديگران نيز علت ديگري براي ترس از سخنراني است پس بهتر است پيش از سخنراني فقط كمي تمرين كنيد. افرادي كه خجالتي و كم رو هستند نيز از صحبت در جمع فراري هستند و معمولا هم اقدامي براي بهبود روابط اجتماعي خودشان انجام نمي‌دهند.

 

براي غلبه بر ترس از صحبت كردن در جمع چه كنيم؟

براي غلبه بر ترس از حرف زدن در جمع نيازي به عجله نيست. ابتدا ترس خود را بپذيريد و براي مقابله با آن در جلسات مشاوره كنترل استرس شركت كنيد. روانشناسان با به كارگيري روش‌هاي درمان فوبيا به طور تخصصي به درمان مي‌پردازند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع روش‌هاي درمان فوبيا كليك كنيد. شما مي‌توانيد با گام زير نيز شروع به از بين بردن اين ترس خود نيز بكنيد:

1- از صحبت در جمع‌هاي كوچك شروع كنيد

بهبود مهارت كلامي كاري قدم به قدم است. پس بهتر است در ابتدا از جمع‌هاي كوچك و خودماني شروع كنيد و كم كم با تعداد نفرات بيشتري رو به رو شويد تا صحبت در جمع برايتان عادي شود.

2- در كلاس‌ها و كارگاه‌هاي آموزش سخنراني شركت كنيد

اين كارگاه‌ها فنون بي نظيري براي مقابله با استرس و موضوعاتي مثل خشكي دهان و كنترل لرزش بدن در اختيار شما قرار مي‌دهند. براي مثال به شما ياد مي‌دهند كه با مكث كردن هم به خودتان و هم به حضار فرصت فكر كردن بدهيد.

3- ترس از صحبت در جمع | شروع مقتدرانه

سخنراني خود را با اقتدار و محكم شروع كنيد. اگر ابتداي صحبت خود را با كم رويي و صداي آهسته شروع كنيد ديگر به سختي مي‌توانيد كنترل اوضاع را در دست بگيريد.

4- ورزش و رژيم منظم

براي يك سخنراني خوب بايد هم بدن و هم ذهن آماده اي داشته باشيد. ورزش منظم، خواب كافي و تغذيه مناسب داشته باشيد. تمرينات ورزشي علاوه بر اينكه ذهن شما را آماده مي‌كنند به افزايش اعتماد به نفس نيز كمك مي‌كنند.

5- ترس از صحبت در جمع | بي خيال نشويد

اگر سخنراني خوبي را پشت سر گذاشتيد فكر نكنيد كه ديگر همه چيز حل شده و شما استاد سخنراني شده‌ايد! ترس از سخنراني كاملا برگشت پذير است و اگر تمرينات خود را ادامه ندهيد دوباره دچار ترس از مي‌شويد. در نهايت اينكه فقط به فكر حل مشكل ترس از صحبت در اجتماع نباشيد بلكه تلاش كنيد اضطراب خود را به صورت ريشه اي از بين ببريد. افراد زيادي اين مشكل را داشته‌اند و با تمرين و مقابله با آن خود را حل كرده‌اند و اكنون به راحتي در جمع صحبت مي‌كنند.

6- خجالت را كنار بگذاريد

يكي از راه‌هاي اصلي در غلبه بر ترس از صحبت كردن، كنار گذاشتن خجالت و كم رويي است. بسياري از افرادي كه از صحبت كردن در جمع مي‌ترسند، بسيار خجالتي هستند. به جاي فرار كردن از اين خصوصيت با آن مقابله كنيد. معمولا افراد از آواز خواندن در جمع خجالت مي‌كشند براي اين كه خجالت نكشيدن را تمرين كنيد مي‌توانيد چنين فعاليت‌هايي را در جمع انجام دهيد.

7- ذهن آگاهي را تمرين كنيد

ذهن اگاهي به شما كمك مي‌كند تا به مرور زمان بر اضطراب خود غلبه كنيد و ترستان را از بين ببريد. ذهن آگاهي به معناي تمركز بر لحظه‌ي حال است. زماني كه اضطراب به سراغتان مي‌آيد تنها به موضوعات منفي فكر مي‌كنيد. تمركز بر افكار منفي اضطرابتان را افزايش مي‌دهد. بنابراين تمام تلاش خود را به كار بگيريد تا به چيزهاي مثبت فكر كنيد. انجام روزانه‌ي مديتيشن به شما كمك مي‌كند تا به ذهن آگاهي برسيد.

8- افكار خود را مثبت كنيد

يكي ديگر از راه‌هاي كنترل اضطراب پرورش افكار مثبت است. تفكر مثبت به تلاش و تمرين فراوان نياز دارد. شكر گذاري از هر چيز كوچكي افكار مثبت را در شما تقويت مي‌كند. سعي كنيد براي هر اتفاقي كه مي‌افتد چند خصوصيت مثبت و خاص ذكر كنيد و آن‌ها را بر روي كاغذ بنويسيد. اين تمرين مغزتان را وادار به مثبت انديشي مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان فوبيا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترس از صحبت در جمع | علت و راه هاي مقابله با ترس از صحبت كردن در جمع

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از صحبت در جمع،
موضوع:
[ ۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۴۹:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی