مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تاثير بيماري هاي رواني بر جسم و بيماري‌هاي روان‌تني

بعضي از بيماري‌هاي جسمي نتيجه بروز بعضي از مشكلات رواني است كه در فرد به وجود مي‌آيد و اعضاي بدن فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد كه به نوعي به آن‌ها بيماري‌هاي روان‌تني گفته مي‌شود. بيماري‌هاي جسمي مي‌توانند به دلايل ديگري هم در فرد به وجود بيايد اما بيماري‌هاي رواني به عنوان فاكتوري تسريع‌كننده دخيل است. بيماري‌هاي روان‌تني عموما بيماري‌هاي فيزيكي هستند كه منشا رواني دارند. در اين نوع بيماري وقتي كه شخص مبتلا به پزشك مراجعه مي‌كند، پزشك نمي‌تواند دليل جسمي براي اين بيماري پيدا كند و درمان فيزيكي هم نمي‌تواند براي او تاثيري داشته باشد.

براي شناخت بيشتر در زمينه تاثير بيماري هاي رواني بر جسم انسان كليك كنيد.

 

بيماري‌هاي رواني كه بر جسم تاثير مي‌گذارد

استرس و بيماري‌هاي جسمي

استرس يكي از احساساتي است كه ممكن است هر فردي در زندگي آن‌ را در موقعيت‌هاي مختلف تجربه كند. در بخش‌هايي از زندگي استرس به شدت لازم است اما اگر شدت آن افزايش يابد مي‌تواند فرد را به بيماري‌هاي فيزيكي مبتلا كند. هورمون‌هايي كه بر اثر استرس ترشح مي‌كند بعد از مدتي بر عروق كرونر قلب تاثير مي‌گذارد و مشكلات تنفسي مانند آسم و سرفه‌هاي مكرر و مشكلات قلبي و گوارشي به وجود مي‌آورد. بيشتر افرادي كه به اين مشكلات جسمي دچار مي‌شوند عموما داراي استرس هستند. استرس اصلي‌ترين بيماري‌ رواني است كه مي‌تواند جسم را هم تحت تاثير قرار دهد.

تاثير بيماري هاي رواني بر جسم | اضطراب و بيماري‌هاي جسمي

اضطراب ممكن است در حالت‌هاي غير قابل پيش‌بيني رخ دهد و فرد را تحت تاثير قرار دهد و اگر ميزان آن به حدي باشد كه فرد را دچار اختلالات رواني كند جسم او را نيز دچار مشكل مي‌كند. در صورتي كه دچار بيماري باشيد و اضطراب شما مربوط به طول درمان باشد تا حدود زيادي مي‌تواند مدت درمان شما را افزايش دهد و از موفقيت آن كم كند.  اين اختلال مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي و بيماري‌هاي عفوني را افزايش دهد و همچنين مي‌تواند عملكرد تنفسي، قلبي عروقي و ادراري را مختل كند.

افسردگي و بيماري‌هاي جسمي

افسردگي جزء اختلالاتي است كه به طور مستقيم مي‌تواند بر جسم فرد تاثير بگذارد و او را دچار مشكل كند. بيشتر افرادي كه دچار افسردگي شده‌اند ممكن است دچار پرخوري يا بي‌اشتهايي شوند كه به شدت بر جسم آن‌ها تاثير مي‌گذارد. گاهي دردهاي عضله‌اي كه فرد افسرده دچار آن مي‌شود به دليل اختلال اوست كه در نتيجه سركوب احساسات و هيجانات فرد بروز پيدا مي‌كند. سيستم گوارشي فرد دچار مشكل مي‌شود و او را دچار درد معده مي‌كند. همچنين دچار شدن به افسردگي مي‌تواند ترشح هورمون كورتيزول را تا حدي كه براي فرد مشكلات پوستي به وجود بياورد افزايش دهد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

تاثير بيماري هاي رواني بر جسم | اختلالات جنسي و بيماري‌هاي جسمي

اختلالات و انحرافات جنسي يكي از بيماري‌هاي رواني شايع در افراد است كه مي‌تواند تا حدود زيادي جسم او را نيز درگير كند. وقتي كه فرد دچار اختلالات جنسي مي‌شود براي ارضاي نيازجنسي به روش‌هايي دست مي‌زند كه مي‌تواند سلامتي و جسم او را به شدت به خطر بيندازد و در آينده زندگي جنسي او را نيز به خطر بيندازد.

 

بيماري‌هاي جسمي كه منشاء رواني دارد

اختلال تيروئيد

ممكن است بعد از دچار شدن به اضطراب يا افسردگي بزرگترين غده بدن به نام تيروئيد دچار اختلال شود و ترشحات آن به خوبي صورت نگيرد. در اين حالت در اين بخش از جسم فرد مشكلاتي به وجود مي‌آيد كه اعضاي ديگر بدن فرد را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد.

تاثير بيماري هاي رواني بر جسم | معده درد

اسيد معده به شدت تحت تاثير روان فرد قرار دارد و بعد از اين كه فرد دچار عصبانيت، استرس و اضطراب و اختلالات ديگر مي‌شود ممكن است اسيد معده‌اش ترشح زيادي داشته باشد و به سمت بالا حركت كند و معده او را دچار درد كند.

واكنش‌هاي آلرژي

بسياري از واكنش‌هاي آلرژيك به دليل وجود يك درگيري رواني در ذهن به وجود مي‌آيد و فرد را دچار بيماري‌هاي آلرژيك به يك شي خاص مي‌كند. عموما افرادي كه دچار وسواس فكري عملي هستند دچار اين نوع از واكنش‌ها مي‌شوند. بارزترين نوع وسواس فكري عملي وسواس تميزي است كه ممكن است فرد مبتلا پس از مدتي دچار بيماري‌هاي پوستي شود.

تاثير بيماري هاي رواني بر جسم | سندرم روده تحريك‌پذير

دستگاه گوارشي عضوي است كه به سرعت به بيماري‌ها و اختلالات رواني پاسخ مي‌دهد و ممكن است كه هر بخش از آن به طور جداگانه دچار مشكل شود. يكي از بخش‌هايي كه مي‎تواند تحت تاثير قرار بگيرد روده است كه بعد از مدتي تحمل اضطراب زياد توسط فرد عملكردش مختل مي‌شود و فرد احساس مي‌كند كه به طور مداوم نيازمند است كه به سرويس بهداشتي مراجعه كند. در اين حالت مي‌گويند كه فرد دچار سندرم روده تحريك‌پذير شده است.

ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي

زماني كه ويروس وارد بدن انسان مي‌شود سيستم ايمني سعي مي‌كند كه با آن مبارزه كند و ويروس را از بين ببرد. در زماني كه فرد دچار بيماري‌هاي رواني بشود سيستم ايمني بدن او دچار اختلال مي‌شود و به درستي كار خودش را انجام نمي‌دهد پس ويروس‌ها امكان اين را پيدا مي‌كنند كه فرد را به بيماري مبتلا كنند. سيستم ايمني بدن عموما در زمان داشتن استرس و افسردگي ضعف پيدا مي‌كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلال علائم جسماني كليك كنيد.

 

عوامل شناسايي بيماري‌هاي روان‌تني

بيماري‌هاي روان‌تني بعد از بروز يك دوره بيماري و اختلال رواني ايجاد مي‌شود كه با عواملي مي‌توان آن‌ها را تشخيص داد. عموما افرادي كه بيماري رواني‌شان علت بيماري جسمي آن‌ها است وقتي كه به پزشك متخصص مراجعه مي‌كنند پزشك نمي‌تواند علت بيماري‌‌شان را در جسم تشخيص دهد و هيچ آزمايشي علت خاصي را براي بيماري اثبات نمي‌كند. در اين حالت اطمينان حاصل مي‌شود كه يك مشكل و اختلال رواني باعث اين بيماري جسمي شده است.

اگر بيماري جسمي فرد بعد از مدتي فشار رواني ايجاد شود احتمال زيادي وجود دارد كه منشا اصلي بيماري او اختلالات رواني است پس در اين حالت بهتر است كه با يك متخصص در زمينه روانشناسي مشورت كرد و تحت درمان او قرار گرفت.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

تاثير بيماري هاي رواني بر جسم | درمان اختلالات روان‌تني

اختلال روان‌تني اختلالي است كه منشا رواني دارد و جسم فرد تحت تاثير بيماري و اختلالات او دچار مشكلات جسمي شده است در نتيجه تا علت رواني از بين نرود فرد هر چقدر تحت درمان جسمي قرار بگيرد و از دارو مصرف كند به نتيجه نمي‌رسد. در اين حالت فرد بايد تحت درمان‌هاي رواني قرار بگيرد و با روانشناس در ارتباط باشد تا بتواند اختلال جسماني را از بين ببرد.

 

‏سوالات متداول

من گلوم خشك ميشه سردرد دارم و ضربان قلبم ميره بالا براي همشون پيش پزشك رفتم اما گفتن سالم سالمم ممكنه مشكل ديگه اي وجود داشته باشه ؟

اگر كه در موقعيت‌هاي مختلف دچار استرس فراوان مي‌شويد و اضطراب در شما وجود دارد ممكن است شما را دچار اين علائم كرده باشد و با كنترل كردن اين تنش‌ها مي‌توانيد سلامت خود را به دست بياوريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير بيماري هاي رواني بر جسم مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تاثير بيماري هاي رواني بر جسم انسان چگونه است؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۰۷:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی