مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كلوزاپين

كلوزاپين دارويي است كه براي مهار كردن بيماري‌هاي سايكوز مانند روان‌گسيختگي يا اسكيزوفرني از آن استفاده مي‌شود. اين دارو در دهه 1970 ميلادي براي بيماري‌هاي سايكوتيك تشخيص داده شد اما به دليل عوارض نادر ولي كشنده‌اي كه همراه داشت استفاده و تجويز آن متوقف گرديد. تقريبا دو درصد بيماراني كه از اين دارو استفاده مي‌كردند پس از مدتي گلبول‌هاي سفيد خونشان را از دست مي‌دادند. با اين حال داروي كلوزاپين بعد از 10 سال همراه هشدارهايي درباره موارد مصرف آن با نام‌هاي تجاري ديگر وارد بازار شد. در بسياري از كشورها اين دارو زماني تجويز مي‌شود كه راه‌حل ديگري وجود نداشته و داروي ديگري هم تاثير مناسبي نداشته باشد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد روانپريشي كليك كنيد.

 

موارد مصرف قرص كلوزاپين

اين دارو عموما براي بيماري‌هاي رواني سايكوتيك تجويز مي‌شود و مي‌تواند بر روي نشانگان مثبت روان‌گسيختگي مانند توهم و هذيان و بر روي نشانگان منفي مانند دوري از جامعه و رفتارهاي غير اجتماعي تاثيرات درماني مهمي داشته باشد. اين دارو عموما براي بيماران سايكوزي كه حال وخيمي دارند تجويز مي‌شود. موارد تجويز اين دارو شامل موارد زير است.

- درمان اسكيزوفرني در بيماران مقاوم به درمان. مخصوصا در بيماراني كه به ساير داروهاي مهار كننده سايكوز متعارف (حداقل دو عدد دارو) مقاومت نشان ‌مي‌دهند.

- كاهش دادن احتمال خودكشي در بيماران اسكيزوفرني كه شديدا در فكر اقدام به خودكشي هستند.

- درمان‌ بيمارهاي مبتلا به مانيا كه نسبت به بقيه درمان‌ها مقاومت نشان‌ مي‌دهند.

- درمان بيماران مبتلا به اختلالات شخصيت اسيكيزوئيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سايكوز كليك كنيد.

 

نحوه مصرف قرص كلوزاپين

كلوزاپين جزء داروهايي است كه حتما بايد با تجويز پزشك مصرف شود و نبايد سرخورد به خوردن اين دارو بپردازيد. در زماني كه مي‌خواهيد از اين دارو استفاده كنيد حتما بايد به دستورات پزشكتان در رابطه با زمان مصرف و دوز مصرف كه در نسخه درج شده است توجه كنيد. ممكن است در مواردي پزشك تشخيص دهد كه بايد دوز آن را تغيير دهد پس بعد از هرباري كه پزشك تجويز اين دارو را تمديد كرد به دستورات روي آن توجه كنيد. نبايد اين دارو را بيشتر يا كمتر از ميزاني كه توصيه شده است استفاده كنيد و مصرف آن را در همان بازه‌ زماني‌ كه تجويز شده ادامه دهيد. شما مي‌توانيد اين دارو را همراه يا بدون غذا استفاده كنيد.

هميشه قبل از اين كه بخواهيد اين دارو را مصرف كنيد بايد آزمايش دهيد به دليل اين كه ممكن است در زنان، سالمندان، بيماران يا افرادي كه دچار سوء تغذيه هستند باعث بروز مشكلات جدي از جمله كاهش گلبول سفيد خون شود. بعد از انجام آزمايش ممكن است كه درمان شما به زمان ديگري موكول شود. همچنين اگر جراحي خاصي پيش روي شماست حتما به جراحتان خبر دهيد كه از كلوزاپين استفاده مي‌كنيد. در اين شرايط احتمالا براي مدتي بايد اين دارو را كنار بگذاريد اما قبل از اين كه دست به قطع دارو بزنيد حتما با پزشكتان مشورت كنيد به اين دليل كه قطع ناگهاني آن مي‌تواند علائم ناخوشايند را در شما فعال كند. همچنين اين دارو را در اتاق و دور از گرما و رطوبت نگه داريد.

 

دوز مصرف در بزرگسالان

داروي كلوزاپين براي بزرگسالان عموما در دوز 12/5 تا 25 ميلي‌گرم دوبار در روز آغاز مي‌شود و به تدريج 12/5 تا 25 ميلي‌گرم در هر روز يا دو روز به آن اضافه مي‌شود و به دوز 300 تا 600 ميلي‌گرم هم در روز مي‌رسد. دوز بيشتر از 900 ميلي‌گرم به صورت روزانه پيشنهاد نمي‌شود. عاملي كه جلوي افزايش دوز را مي‌گيرد افت فشار وضعيتي است اگر چه ديگر اثرات هم موجود است. در افراد سالمند و داراي بيماري‌هاي پزشكي اين دارو با دوز پايين‌تر تجويز مي‌شود و به آرامي دوزش افزايش پيدا مي‌كند و نهايتا در دوز 100 تا 150 ميلي‌گرم در روز تثبيت مي‌شود.

 

عوارض مصرف قرص كلوزاپين

اين دارو مي‌تواند باعث شود كه گلبول‌هاي سفيد خون از بين بروند و سيستم ايمني بدن را به شدت ضعيف كنند. اين اتفاق اگر بخواهد رخ دهد معمولا در 6 ماه اول اتقاق مي‌افتد و بعد از آن فقط 1 درصد افراد را درگير مي‌كند. عوارض اين دارو بسيار مشخص و برجسته هستند كه باعث عدم پذيرش از سمت بيماران مي‌شود. از شايع‌ترين عوارضي كه پس از مصرف اين دارو به وجود مي‌آيد افزايش وزن، لرزش، سرگيجه، سردرد، خواب‌آلودگي، تهوع، يبوست، خشكي دهان يا افزايش بزاق دهان، ديد تار، افزايش ضربان قلب و تعريق زياد است. همچنين خطر تشنج با بالا رفتن دوز در شخص بيشتر مي‌شود.

از عوارض ديگر اين دارو مي‌توان به يرقان، كم‌خوني همولوتيك، ناتواني جنسي، رنگ‌پريدگي، كاهش يا افزايش دماي بدن، ژنيكوماستي، اختلال در قاعدگي، نعوذ دائم، كابوس شبانه، احتقان بيني، آريتمي قلبي، گالاكتوره، به ندرت تغييرات فشار خون، افزايش قند خون، استفراغ، مشكل در دفع ادرار و ميوكادريت و پروكادريت اشاره كرد.

 

منع مصرف

در صورتي كه دچار اختلالات و بيماري‌هاي خوني مانند آگرانولوسيتوز، ميلوپروليفراتيو مخصوصا ديسكرازي خوني يا پيشينه مبتلا شدن به آن و ضعف مغز استخوان هستيد اين دارو را نبايد مصرف كنيد. موارد ديگري با منع مصرف نسبي، مانند اختلال كبدي و اختلالات قبلي دستگاه قلبي و عروقي وجود دارند.

 

مصرف در هنگام بارداري

در زمان بارداري براي مصرف هر دارويي بايد با پزشك و متخصص مشورت كرد و حتي اگر دارويي را مصرف مي‌كنيد و مي‌خواهيد باردار شويد مسئله را با پزشك در ميان بگذاريد. مصرف داروهاي ضد روان‌پريشي در سه ماه آخر بارداري مي‌تواند باعث ايجاد مشكلاتي مانند مشكلات تنفسي، مشكلات تغديه‌اي، ايراد گرفتن‌هاي بي مورد، لرزش و عضلات سفت يا سست شود. اين دارو مي‌تواند روي شير شما هم تاثير بگذارد و به نوزاد آسيب برساند در اين حالت شما نبايد كودك را از شير خودتان تغذيه كنيد.

 

تداخلات دارويي كلوزاپين

در مواردي ممكن است كه داروي كلوزاپين فرد را دچار مشكل قلبي كند مخصوصا اگر با بعضي از داروهاي خاص مصرف شود. شما موظف هستيد همه داروهايي كه مصرف مي‌كنيد يا براي شروع مصرف داروي كلوزاپين آن را قطع كرده‌ايد به اطلاع پزشكتان برسانيد. مصرف كلوزاپين با داروهايي كه باعث خواب‌ آلودگي يا كم شدن تنفس شما مي‌شود مي‌تواند عوارض ديگري را به وجود بياورد و حتي منجر به مرگ شود. بعضي از داروهايي كه با كلوزاپين تداخل دارند شامل موارد زير هستند.

دولاسترون، تاكروليموس، پروبوكول، متادون، آنتي‌بيوتيك‌ها، داروهاي ضدافسردگي، داروهاي ضد اضطراب، داروهاي ضد مالاريا، داروهاي ريتم قلب، داروهاي درمان اختلالات رواني و ضد صرع‌ها از جمله اين داروها هستند. بسياري از داروهاي ديگر هم مي‌تواند با كلوزاپين تداخل داشته باشد كه شامل داروهاي تجويزي يا بدون نسخه ويتامين‌ها و محصولات گياهي مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي و داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه قرص كلوزاپين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : كلوزاپين | موارد مصرف، عوارض و اثرات قرص كلوزاپين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كلوزاپين،
موضوع:
[ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۹:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی