مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

آيا فرزند داشتن مانعي براي خوشبختي است؟

كيفيت زندگي و رضايتمندي از آن، دو عامل مهم در تداوم زندگي مشترك است. شايد سطح رضايتمندي از زندگي آنقدر برايتان اهميت دارد كه تحت هيچ شرايطي حاضر نيستيد اين راحتي را از دست بدهيد و با پيشگيري از بچه دار شدن بخواهيد اين رفاه را حفظ كنيد. بچه دار شدن مزاياي زيادي دارد با اين حال توجه داشته باشيد كه همزمان تغييراتي در ساختار روابط شما و همسرتان ايجاد مي‌كند. به عنوان مثال مسئوليت‌هاي شما بيشتر مي‌شود و بخش اعظمي از انرژي فكري، عاطفي و وقت شما را درگير مي‌كند.

بسياري از خانم‌ها با تولد بچه تمام توجه خود را به او مي‌دهند و تمام فكر و ذهنشان بچه مي‌شود. احتمال دارد كمتر به نيازهاي عاطفي و جنسي همسر خود توجه كنند. ولي بايد توجه داشته باشيد كه بخش جدايي ناپذير داشتن يك زندگي با طراوت، داشتن تفريح و سپري كردن زمان كافي با همسرتان است. البته مردان نيز بايد در نگهداري و تربيت كودك مشاركت فعال داشته باشند. پس مديريت و برنامه ريزي كمك زيادي به شما مي‌كند تا ترس از بچه دار شدن را كنار بگذاريد.

ترس از مادر شدن يا ترس از پدر شدن

شايد ترس از بچه دار شدن در مردان و زنان مشترك باشد و هر دو در مورد عدم تمايل به بچه دار شدن همسو باشيد. ولي هنگامي كه فقط يكي از شما تمايل به بچه دار شدن داشته باشد با تنش‌ها و فشارهاي بيشتري مواجه مي‌شويد. شايد شما به عنوان يك زن انگيزه پيشرفت بالايي داريد و نگران اين باشيد كه نتوانيد به جايگاه تحصيلي و شغلي مورد نظر خود برسيد، دوست نداريد به خاطر بچه از كار و تحصيل خود بگذاريد يا شما به عنوان يك مرد نگران اين باشيد كه بعد از تولد بچه مورد بي توجهي همسرتان قرار بگيريد و طرد شويد يا فكر كنيد كه نمي‌توانيد آينده خوبي براي كودك خود رقم بزنيد. در هر صورت، چه عضو دسته اول باشيد چه دسته دوم مهم است كه زندگي خود را تحليل كنيد تا عوامل زمينه ساز اين ترس مشخص شود.

شرايط ترس از بچه دار شدن را تحليل كنيد

چرا يك مرد با وجود داشتن احساس امنيت مالي علاقه‌اي به پدر شدن ندارد؟ آيا ترس از ايفا كردن نقش پدر و مادر به خاطر ترس از نداشتن مهارت‌هاي فرزندپروري است يا به دليل عدم اطمينان به ادامه زندگي با همسرتان يا مشكلات ديگر؟ آيا ترس از بچه دار شدن يكي از انواع فوبيا هست؟ گاه ترس از بچه دار شدن تبديل به نوعي فوبيا و ترس مرضي مي‌شود كه ريشه در اتفاقات و حوادث گذشته دارد و به صورت دقيق‌تر بايد مورد تحليل قرار بگيرد. براي كسب اطلاعات در زمينه انواع فوبيا كليك كنيد.

ترس‌ها بايد تحليل شوند، علت عدم تمايل خود يا همسرتان به بچه دار شدن را بررسي كنيد. ممكن است مادر همسرتان تمام مسئوليت‌هاي فرزندپروري را به عهده داشته، در اين حالت ترس اين را دارد كه نتواند به خواسته هايش و پيشرفتي كه انتظار دارد برسد. ممكن است ترس از بچه دار شدن ريشه عميق تري در وجودش داشته باشد كه حتي با وجود مساعد بودن تمام شرايط باز هم ترس وجود داشته باشد. پس لازم است با همسرتان صحبت كنيد و از او بخواهيد به دلايل عدم تمايل به بچه دار شدن فكر كند. شناخت دقيق علت‌هاي ترس به او كمك مي‌كند تا مسئله روشن‌تر شود و با آگاهي بيشتري تصميم بگيرد. 

علل و ريشه‌هاي ترس از بچه دار شدن

1- نداشتن امنيت شغلي و اقتصادي

تورم، نداشتن شغل ثابت يا امنيت شغلي مي‌تواند دغدغه اي باشد كه شما و همسرتان به خاطر آن ترس از بچه دار شدن داريد. يعني مي‌ترسيد كه از عهده مخارج آن برنياييد و با ورود بچه شرايط از پيش هم سخت‌تر شود. فرزندآوري بدون شك هزينه‌هايي مانند هزينه‌هاي زايمان، مخارج ضروري براي خوراك و پوشاك كودك، مدرسه و دانشگاه به همراه دارد.

2- ترس از بچه دار شدن به خاطر نداشتن حمايت اطرافيان

شايد همسرتان به اين فكر مي‌كند كه براي فرزندآوري از حمايت اطرافيان مانند خانواده خودتان يا همسرتان برخوردار نيست. اين نگراني مي‌تواند از لحاظ مالي يا نگهداري بچه باشد. مسلما زوج‌هايي كه اين حمايت را دارند تمايل بيشتري براي بچه دار شدن دارند يا حداقل از ميزان استرس آن‌ها كم مي‌شود.

3- تغيير سبك زندگي

شهرنشني و مهاجرت به شهرهاي بزرگ باعث شده مردم شيوه زندگي خود را تغيير دهند و تمايل به فرزندآوري كمتر شده است. افزايش سطح تحصيلات و اشتغال خانم‌ها هم سهم زيادي در كاهش تمايل به بچه دار شدن دارد.

4- وجود تنش و اختلافات زناشويي

در سال‌هاي اوليه ازدواج به خصوص تا 5 سال اول اختلاف‌ها و تعارض‌هايي پيش مي‌آيد كه ميزان احتمال طلاق بيشتر است ولي بعد از آن زوجين به يك ثبات نسبي مي‌رسند. شايد اين اختلاف‌ها باعث شده كه همسرتان به آرامش و ثباتي نرسيده باشد تا بخواهد براي بچه دار شدن تصميمي بگيرد. اين تنش‌ها اعتماد و اطميناني كه لازمه تصميم گيري براي بچه دار شدن است را از بين مي‌برد. پس بچه دار شدن را به تعويق مي‌اندازد.

5- نداشتن امنيت رواني

ممكن است همسرتان به دليل وجود يك اختلال رواني مانند اختلالات اضطرابي يا افسردگي تمايلي براي بچه دار شدن نداشته باشد. چون فردي كه افسرده است با خودش فكر مي‌كند كه من خودم هم دارم اين زندگي را تحمل مي‌كنم حالا يه بچه هم به دنيا بيايد و اين شرايط را تجربه كند. در واقع افسردگي او باعث مي‌شود علايق خود را به بسياري از چيزها از دست بدهد پس تمايلي براي بچه دار شدن هم ندارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

6- نداشتن مهارت فرزند پروري

گاهي ترس از بچه دار شدن به دليل آسيب‌هايي است كه در كودكي به فرد وارد شده است. نارضايتي از والدين و تنش‌هايي كه فرد حتي در بزرگسالي با والدين خود دارد باعث مي‌شود علاقه اي به بچه دار شدن وجود نداشته باشد. چنين فردي فكر مي‌كند كه فرزندش هم تجارب او را خواهد داشت و در نهايت بچه دار شدن، آسيب پذيرتر خواهد بود.

7- دردسرهاي خانم‌هاي شاغل

امروزه خانم‌هاي زيادي شاغل هستند و درآمد آن‌ها براي ادامه زندگي لازم است. حتي در صورتي كه درآمد خانم زياد نباشد، حس مي‌كند براي رشد شخصيت و رضايت از هويت و ميل به پيشرفت، به شغل خود نياز دارد.

اگر همسرتان فكر كند كه شما در مسئله نگهداري و تربيت فرزند با او همراه نيستيد نگراني از بچه دار شدنش شدت مي‌گيرد. همچنين عدم وجود قوانين مناسب باعث مي‌شود بسياري از خانم‌ها نخواهند بچه دار شوند چون نمي‌توانند اين مسئله را حل كنند.

8- ترس از بارداري يا بچه دار شدن

شايد به دليل تغييراتي كه بارداري در اندام خانم ايجاد مي‌كند يا مشكلات و دردهاي ناخوشايند بدني پيش از زايمان مانند تهوع و استفراغ  همچنين درد زايمان از بچه دار شدن مي‌ترسد. برخي از زنان نسبت به بارداري دچار نوعي اضطراب هستند كه از باورهاي اشتباه در آن‌ها نشأت مي‌گيرد. 

9- يك فرزند كافي است

گاهي عدم تفاهم زوجين در داشتن فرزندان بيشتر باعث ايجاد تنش بين آن‌ها مي‌شود. اگر با همسرتان بر سر داشتن فرزند بيشتر به تفاهم نرسيده ايد بهتر است با بررسي معايب و مزاياي تك فرزندي در صدد حل اختلافات بر آييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تك فرزندي كليك كنيد.

براي غلبه بر ترس از بچه دار شدن چه بايد كرد؟

اگر هنوز ازدواج نكرديد بهتر است موضع خود را با آگاهي و دانش كافي مشخص كنيد. نظر طرف مقابل خود را جويا شويد. مي‌توانيد از مشاوره قبل از ازدواج كمك بگيريد و اگر ازدواج كرديد دلايل و ريشه‌هاي ترس خود و همسرتان را شناسايي كنيد. راه حل‌هاي احتمالي خود را بررسي كنيد. 

يادگيري مهارت‌هاي زندگي زناشويي، مهارت‌هاي فرزندپروري و چگونگي داشتن خانواده سالم مي‌تواند به شما و همسرتان كمك كند كه با اضطراب كمتري به اين مسئله نگاه كنيد. لزومي ندارد شما شيوه‌هاي فرزند پروري والدين خود را تكرار كنيد شما نبايد پدر و مادر كاملي باشيد فقط بايد به اندازه كافي خوب باشيد. چه بسا كامل بودن، مشكلات زيادي در كودك ايجاد مي‌كند. مشاوره كنترل استرس به شما براي از بين بردن اين تعارض‌ها خدمات ارائه مي‌دهد.

اگر زني با آگاهي و اراده قلبي نقش مادري را انتخاب كند احتمال ابتلا به افسردگي پس از زايمان كمتر مي‌شود. همچنين مردان با آگاهي بيشتري خود را براي نقش پدري آماده مي‌كنند. به طور كلي شناخت عوامل موثر در ترس از بچه دار شدن به شما كمك مي‌كند هر تصميمي كه مي‌گيريد از روي آگاهي باشد و تمام انتخاب‌هاي ممكن خود را بررسي كنيد و در آينده با پشيماني كمتري رو به رو شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي پس از زايمان كليك كنيد.

پرورش نگرش مثبت نسبت به بارداري و بچه دار شدن

اغلب در جلسات مشاوره تلاش مي‌شود تا نگرش خانم‌ها را نسبت به بارداري و بچه دار شدن تغيير دهند و نگرش مثبتي در اختيار آن‌ها قرار دهند. در نهايت به اين طريق خود افراد مي‌توانند در پايان جلسات در مورد بچه دار شدن يا نشدن تصميم بگيرند. يكي از اين نگرش‌هاي مثبت اين است كه مادر شدن نيازي فطري است و باعث تكامل عاطفي و رواني خانم‌ها مي‌شود. مادر شدن مسئوليت پذيري را افزايش مي‌دهد و در بسياري موارد منجر به بهبود روابط همسران و نزديك شدن بيشتر آن‌ها به هم مي‌شود. بسياري از خانم‌ها با بچه دار شدن انگيزه بيشتري براي زندگي پيدا مي‌كنند. اين خيلي مهم است كه خانم‌ها بدانند خداوند موهبت و توانايي بارداري را در آن‌ها قرار داده و به همين دليل امكانات روحي رواني و جسماني را نيز در اختيار آنان گذاشته. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از بچه دار شدن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ترس از بچه دار شدن در مردان و زنان | از دلايل تا درمان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۲۱:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی