مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

روسپي گري و تن فروشي

روسپي گري و تن فروشي زنان پديده‌اي شايع در تمامي جوامع است كه تاريخچه‌اي بسيار طولاني دارد و در طول ادوار و جوامع مختلف به اشكال متفاوت وجود داشته است. نگرش‌هاي مختلفي به روسپي گري وجود دارد كه هر كدام از آن‌ها مسئله را به گونه‌اي متفاوت مورد بررسي قرار مي‌دهند و توجيهاتي در مورد گرايش زنان و مردان به آن را مطرح مي‌كنند؛ بيشتر اين نگرش‌ها بر اين كه روسپي گري نوعي كژكاري جنسي است اتفاق نظر دارند. البته كه تن فروشي مانند تمامي پديده‌هاي انساني ديگر، بسيار پيچيده و چند بعدي بوده و در بافت گسترده‌اي قابل بررسي است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات كژكاري جنسي كليك كنيد.

  

روسپي گري و تن فروشي

روسپي گري مشاركت در يك فعاليت جنسي در ازاي به دست آوردن پول است. كسي كه خدمات جنسي ارائه مي‌دهد و در برابر آن پول دريافت مي‌كند، روسپي ناميده مي‌شود. اين رفتار شروعي براي مشكلات جنسي زنان است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشكلات جنسي زنان كليك كنيد.

تن فروشي انواع و شكل‌هاي مختلفي دارد كه در كشورهاي مختلف و حتي ايالت‌ها و شهر‌هاي مختلف قوانين متفاوتي براي آن وجود دارد. در برخي از كشورها روسپي گري تحت سازوكار قانوني صورت مي‌گيرد و برخي از كشورها به شكل كلي آن را ممنوع و قدغن اعلام كرده‌اند. اما در هر صورت حتي در كشورهايي كه غير قانوني است، اين پديده همچنان حضور دارد.

شكل معمول روسپي گري يا كارگري جنسي، ارائه خدمات توسط يك زن به يك مرد مشتري مي‌باشد. برخي از آن‌ها به شكل سازمان بندي شده در مراكز مشخصي خدمات خود را ارائه مي‌دهند در حالي كه برخي ديگر در خيابان‌ها مشتريان خود را پيدا مي‌كنند. با پيشرفت تكنولوژي و وجود شبكه‌هاي مجازي فرايند جذب مشتري از طريق صفحات مجازي صورت مي‌گيرد.

 

نگرش‌هاي مختلف اجتماعي به روسپي گري

حدود 42 ميليون روسپي در سراسر جهان وجود دارد. برخي جوامع و افراد عقيده دارند پديده روسپي گري نوعي بهره برداري و سو استفاده از زنان و كودكان است. در واقع اين افراد عقيده دارند كه روسپي گري كمك مي‌كند در چرخه داد و ستدهاي جنسي، گروه قربانيان جنسي تشكيل شود و افزايش يابد.

برخي ديگر حاميان رويكرد سوئدي به پديده تن فروشي هستند. اين رويكرد عمل فروش جنسي را غير قانوني نمي‌داند بلكه برعكس خريدن آن است كه غير قانوني محسوب مي‌شود؛ در واقع اين مشتريان روسپي گري هستند كه مجرم هستند نه خود روسپيان.

در بسياري از كشور‌ها خريد و فروش غير قانوني است و مورد برخورد قرار مي‌گيرد و در بسياري ديگر از جوامع اين روسپيان هستند كه بدنام بوده و مورد برخورد‌هاي قانوني قرار مي‌گيرند نه مشتريان آن‌ها.

در بسياري از جوامع هم روسپي گري قانوني بوده و حتي بر كارشان ماليات تعلق مي‌گيرد. يعني افراد در مراكزي تحت نظارت مشغول به فعاليت هستند.

 

علل گرايش زنان به روسپي گري و تن فروشي

اينكه چرا زنان به اين شغل رو مي‌آورند مي‌تواند دلايل متفاوتي داشته باشد، در اينجا ما آن‌ها را از دو منظر اجتماعي-اقتصادي و روانشناسي بررسي مي‌كنيم:

از منظر اجتماعي-اقتصادي

نگرش‌هاي مختلفي نسبت به علت شناسي روسپي گري زنان وجود دارد. از منظر جامعه شناسي شرايط سخت اجتماعي از قبيل فقر باعث گرايش زنان به اين عمل مي‌شود. در واقع در اين نگاه علت اصلي فقر و شرايط اقتصادي است. نوعي مسئوليت زدايي در اين نگاه حاكم مي‌باشد؛ چرا كه اگر زن مجبور نمي‌شد، تن به اين كار نمي‌داد.

در چنين نگاهي مسئوليت روسپي گري بر عهده مسئولين و كساني است كه شرايط اقتصادي جامعه را تعيين مي‌كنند و همين طور مرداني كه به خاطر تمول مالي به اين داستان دامن مي‌زنند و متقاضي مي‌شوند.

در يك تبيين، طبق يك قانون اقتصادي، تا زماني كه تقاضا نباشد عرضه هم وجود ندارد. اين قانون اقتصادي ممكن است علت زيربنايي مجرم دانستن مردان مشتري و نه زنان روسپي در برخي از كشورها باشد. در واقع تا زماني كه مردان مشتري اين حرفه هستند و بابت آن هر مقدار پولي مي‌پردازند، زنان هم آن را عرضه مي‌كنند. البته اين كار مي‌تواند نهايتا مضراتي براي زنان و سلامت جامعه داشته باشد. يعني آن‌ها براي جذب مشتري خدمات خود را با قيمت پايين‌تر عرضه مي‌كنند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله سلامت اجتماعي را مطالعه كنيد.

تن فروشي از منظر روانشناسي

از نگرش روانشناختي، افراد با ساختار شخصيت خاص گرايش به روسپي گري پيدا مي‌كنند. يعني درست است كه شرايط اقتصادي و اجتماعي نامناسب فرد را در مضيقه قرار مي‌دهد ولي هركسي كه در اين تنگناي مالي قرار مي‌گيرد، به روسپي گري روي نمي‌آورد. فردي كه در طول زندگي، مراحل رشد رواني جنسي خود را به صورت طبيعي طي كرده باشد، در شرايط بد اقتصادي هم به هيچ وجه حاضر به تن فروشي نمي‌شود. در اين نگاه مسئوليت از گردن جامعه برداشته مي‌شود و خود فرد مسئول است.

شايد بهترين نگرش به روسپي گري تركيب نگاه‌هاي فوق باشد. يعني افراد در طول جريان رشد و در زندگي خانوادگي خود ساختار شخصيت خاصي را پرورش مي‌دهند كه باعث مي‌شود در اين مورد آسيب پذير شوند. نهايتا شرايط سخت اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و البته نوع تربيت خانوادگي، فرد را به سمت اين پديده سوق مي‌دهد.

البته نكته مهم اين است كه اگر افراد در شرايط مناسب پرورش پيدا كنند و از همان ابتدا جامعه به بهداشت و سلامت روان اعضاي خود توجه نشان دهد و از طرف ديگر روي آوردن به روسپي گري را تسهيل نكند، از پرورش اين امر جلوگيري به عمل مي‌آيد و ميزان آن كم مي‌شود.

برخي ديگر از علل گرايش به تن فروشي

  • عدم وجود روابط محبت‌آميز با والدين و به خصوص پدر و كمبودهاي عاطفي در محيط خانواده
  • تنبلي، هوش پايين، ضعف در سطوح عقلاني و پايين بودن سطح فكري و دانش‌هاي عمومي
  • داشتن روحيه عصيان‌گري و يا انتقام جويي از والدين و همسر؛ وجود اختلال شخصيت ضد اجتماعي و تنفر نسبت به جامعه
  • عقده‌ي تن فروشي و نوسان خلق؛ سرد مزاجي جنسي و رفتاري
  • داشتن تجربه‌ي تجاوز جنسي در كودكي و به وجود آمدن ناسازگاري‌هاي مرتبط با آن
  • محروميت براي ارضاي نياز جنسي و فوران شديد ميل جنسي
  • انتقام و كينه توزي نسبت به خود و گذشته
  • بلوغ زودرس

 

علل گرايش مردان به زنان روسپي

همان طور كه گفته شد روسپي گري نوعي انحراف جنسي قلمداد مي‌شود و آسيب‌هاي شخصيتي خاص در طول رشد زمينه ساز آن مي‌باشد. همين مسئله در مورد مشتريان مرد تن فروشي هم صادق مي‌باشد. يعني درست است كه برخي علل فرد را به سمت زنان روسپي سوق مي‌دهد ولي هر كسي كه اين دلايل را داشته باشد، حاضر به رابطه جنسي با روسپيان نمي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انحرافات جنسي كليك كنيد.

مردان عموما ممكن است دلايل زيادي براي اين كار بيان كنند: نداشتن رضايت زناشويي، ازدواج نكردن و فشار‌هاي جنسي، سخت بودن ازدواج و در دسترس نبودن شريك عاطفي، دوري از همسر، تنوع طلبي.

البته نكته‌ حائز اهميت اين است كه هر فردي كه به روسپيان مراجعه مي‌كند لزوما دچار انحراف نيست. يعني ممكن است فردي از روي اضطرار اين كار را بكند و در حالت عادي رابطه جنسي با يك شريك ثابت را ترجيح بدهد ولي عموما افرادي كه به روسپيان مراجعه مي‌كنند چنين نيستند؛ يعني چنين رابطه‌اي را به همان شكلي كه هست دوست دارند.

همان طور كه گفته شد شرايط اجتماعي هم تسهيل گر مراجعه مردان به روسپيان مي‌شوند؛ در دسترس بودن چنين زناني، نبودن قوانين برخورد با چنين روابطي، بعضا قيمت كم برخي از آن‌ها، تمكن مالي مرد براي پرداخت هزينه‌ها، فشار جنسي به خاطر وجود برخي تابو‌هاي اجتماعي و... .

 

تابو هاي فرهنگي و تفاوت‌هاي جنسيتي

اساسا در بيشتر فرهنگ‌ها و جوامع تن فروشي يك تابو محسوب مي‌شود. اكثر افراد نسبت به آن بدبين هستند و آن را سرزنش مي‌كنند. البته تفاوت‌هاي جنسيتي هم در اين ميان به چشم مي‌خورد. مثلا زني كه روسپي است بدنام‌تر از مردي است كه به روسپي مراجعه مي‌كند. البته همانطور كه گفته شد در برخي كشور‌ها اين مسئله در حال تغيير است و مردان مجرم محسوب مي‌شوند ولي به لحاظ فرهنگي خطاهاي جنسي براي مردان قابل قبول‌تر است تا براي زنان. در بسياري از موارد تن فروشي زمينه را براي ابتلا به انواع اختلالات جنسي فراهم مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله اختلالات جنسي را مطالعه كنيد.

 

تاثيرات روسپي گري و تن فروشي در جامعه

اولين و واضح‌ترين مسئله‌اي كه مي‌توان در مورد آن صحبت كرد، بحث بيماري‌هاي مقاربتي است. زنان روسپي چندين مشتري در طي يك شبانه روز دارند و هرگونه بيماري مقاربتي را به سرعت مي‌توانند منتقل كنند و در عين حال خود نيز در معرض عفونت‌ها و بيماري‌هاي مقاربتي و توليد مثل مثل هرپس، سوزاك، سفليس و ايدز مي‌باشند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري هاي مقاربتي كليك كنيد.

گذشته از انتقال بيماري‌ها در جامعه، اين امر مي‌تواند باعث آسيب ديدن بنيان خانواده بشود. مرداني كه به روسپيان مراجعه مي‌كنند در حالي كه خود شريك عاطفي يا همسر دارند، آسيب‌هاي جبران ناپذيري به شريك خود مي‌زنند و در واقع مرتكب خيانت مي‌شوند كه خود مي‌تواند بحثي جداگانه باشد. ابتلا به اختلالات شخصيت، انواع افسردگي، اضطراب و استرس و انزواي اجتماعي از ديگر پيامدهاي رواني تن فروشي براي زنان و مردان است.

از طرف ديگر كيفيت رابطه جنسي با روسپيان ممكن است بر انتظارات مرد از خودش در حين رابطه جنسي و همين طور از همسرش تاثير بگذارد و سرخوردگي‌ها و ناكامي‌هايي را به وجود بياورد. بسياري مردان در مواجهه‌هاي جنسي با روسپيان اختلالات كژكاري جنسي نشان مي‌دهند يا بر روي خودپنداره‌شان تاثيرات مخربي مي‌گذارد. مشاوره جنسي مي‌تواند به افراد براي حل بهتر تعارضات و اختلالات جنسي ياري برساند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات و مسائل جنسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روسپي گري و تن فروشي زنان | پشت نقاب هاي عروسكي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۵:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی