مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

زندگي نامه دكتر ويكتور فرانكل

ويكتور فرانكل نويسنده و روانپزشكي اتريشي بود كه در سال 1905 در وين به دنيا آمد. او به روانكاوي و مكتب فرويد علاقه مند بود و مكاتباتي با شخص زيگموند فرويد داشت. البته به مرور زمان نظريات او در روانكاوي مسير خاص خود را پيدا كرد. دكتر فرانكل با ارائه معنا درماني به استقلال نظري دست يافت و ديدگاه متفاوتي را نسبت به روانكاوان هم عصر خود بيان نمود. نقطه عطف و دردناك ترين بخش زندگي او زماني بود كه به جرم يهودي بودن در اردوگاه كار اجباري نازي‌ها دستگير و زنداني شد.

اعضاي خانواده او از جمله مادر، پدر، برادر و همسرش همگي يا در اين اردوگاه‌ها جان سپردند و يا در كوره‌هاي آدم سوزي كشته شدند. با اين حال او به كمك لوگوتراپي يا همان معنا درماني به نوعي شكوفايي شخصي دست يافت و در نهايت از اردوگاه كار اجباري نيز جان سالم به در برد. او پس از پايان جنگ جهاني دوم رياست بخش اعصاب بيمارستان وين را به عهده گرفت و از تجربيات گران‌بهايش در جهت درمان بسياري از افراد بهره جست. دكتر فرانكل در نهايت در سال 1997 در سن 92 سالگي به علت كهولت سن در وين درگذشت.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه روانكاوي كليك كنيد.

 

دكتر ويكتور فرانكل و معنا درماني

دكتر ويكتور فرانكل با ارائه رويكرد معنا درماني خدمت ارزشمندي به علوم روانشناختي ارائه داد و به افراد كمك كرد تا بتوانند بحران‌هاي وجودي خود نظير درگيري با مفاهيمي نظير، رنج و مرگ را بهتر درك كنند و راحت‌تر آن‌ها را بپذيرند. در اين رويكرد تلاش مي‌شود تا وسعت ديد بيمار گسترش يابد تا او بتواند در وراي رويدادها معاني خاص آن‌ها را دريابد و پشت صحنه نمايش زندگي خود را نيز ببيند.

دكتر فرانكل معتقد بود اگر رنج معنايي داشته باشد گذشت و فداكاري ديگر آزاردهنده نخواهد بود. در واقع او معتقد بود اگر معنايي باشد انسان مي‌تواند از دل رنج‌ها بيرون بيايد و زندگي جديدي را آغاز نمايد. لوگوتراپي يا همان معنا درماني روشي است كه كمتر به گذشته توجه دارد و كمتر به درون نگري تأكيد مي‌كند. در ازاي آن اين روش بر مفاهيمي نظير آينده، وظيفه، مسئوليت، هدف و معنا توجه دارد و به آن‌ها مي‌پردازد.

 

دكتر ويكتور فرانكل و كتاب انسان در جست و جوي معني

انسان در جست و جوي معني معروف‌ترين كتاب به قلم دكتر فرانكل است. او در اين كتاب رويكرد معنا درماني را با بهره گرفتن از داستان زندگي خود معرفي مي‌كند. از آنجايي كه ويكتور فرانكل به طور كاملاً مستقيم در سفر زندگي خود رنج‌ها و دردهاي بسياري را تحمل كرد مخاطبين او تا حد زيادي مي‌توانند گفته‌هايش را بپذيرند و با آن ارتباط برقرار كنند. او پزشكي با يك زندگي آسوده نبود كه براي رنج بيماران خود نسخه‌هاي فرا انساني تجويز كند بلكه او فردي با تجارب وحشتناك بود كه از بطن رنج‌هاي بشري سخن مي‌گفت.

ويكتور فرانكل و رويكرد معنا درماني در كتاب انسان در جست و جوي معني به ما پاسخ مي‌دهد كه چگونه با وجود گرسنگي، بي‌رحمي، از دست دادن اموال و دست و پنجه نرم كردن با مرگ زنده ماند. همان طور كه در پيش گفتار اين كتاب نوشته شده است صادقانه و ژرف از دل بر مي‌آيد و در نتيجه بر دل مخاطب نيز مي‌نشيند. در اين كتاب ويكتور فرانكل ما را با هسته مركزي فلسفه اگزيستانسياليسم مواجه مي‌كند. او به ما مي‌آموزد اگر زندگي كردن رنج بردن است پس براي زنده ماندن بايد ناگزير معنايي در رنج بردن يافت. دكتر فرانكل بارها در اين كتاب تأكيد مي‌كند كه يافتن معنا براي هر فرد نوعي سفر دروني و شخصي محسوب مي‌شود.

درنتيجه هيچكس نمي‌تواند معناي زندگي فرد ديگري را بيابد. بلكه هركس بايد خود در جست وجوي اين امر برآيد و مسئوليت آن را نيز بپذيرد. بسياري از گفتارهاي فرانكل در اين كتاب نشانگر علاقه مندي او به نيچه (فيلسوف آلماني) است. در واقع  باور دكتر فرانكل به اهميت دريافت معنا در زندگي به اين سخن نيچه برمي‌گردد كه " كسي كه چرايي زندگي را يافت با هر چگونگي نيز خواهد ساخت".

براي آگاهي بيشتر در زمينه روانشناسي و روان درماني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا ويكتور فرانكل تحت تأثير نظريات فرويد بوده است؟

بله. دكتر فرانكل به روانكاوي علاقه‌مند و با فرويد در ارتباط بود. طبق گفته‌هاي گوردن آلپورت انسان نمي‌تواند نظريه و شيوه كار دكتر فرانكل را با كار زيگموند فرويد مقايسه نكند. از جمله تشابهات بين اين دو انديشمند مي‌توان به اين موضوع پرداخت كه هردوي آن‌ها به درمان روان رنجوري علاقه مند بودند.

اما فرويد و ويكتور فرانكل در ريشه يابي روان نژندي و نوع درمان انتخابي براي آن با يكديگر متفاوت هستند. براي مثال فرويد ريشه اختلال‌هاي رواني را در اضطرابي مي‌يابد كه در اثر انگيزه‌هاي تعارضي و ناآگاه به وجود مي‌آيد اما فرانكل اغلب نوروزها را نتيجه ناتواني بيمار در پيدا كردن معنا و مسئوليتي در زندگي خويش مي‌داند. 

براي آشنايي بيشتر با علائم و درمان اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ويكتور فرانكل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : ويكتور فرانكل و رويكرد معنا درماني | زندگي نامه و آثار فرانكل

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۲:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی