مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

علل و عوامل مؤثر در تمايل به مدگرايي در نوجوانان

بسياري از والدين نمي‌توانند درك كنند كه چرا فرزندشان در سنين نوجواني علاقه بسياري به مد پيدا كرده و دائماً با اين مسئله خود را درگير مي‌كند. عدم برخورداري از درك متقابل در اين زمينه مي‌تواند زمينه ساز بروز تنش و اختلاف نظر در بين والدين و نوجوان شود و سازگاري با دوران بلوغ را براي هر دو طرف دشوار كند. ما در ادامه به مهم‌ترين علل تمايل به مدگرايي در نوجوانان پرداخته‌ايم. آگاهي از اين علل به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد رفتارهاي فرزندتان را بيشتر بفهميد و در نتيجه ارتباط مؤثرتري را با او برقرار كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

تمايل به مدگرايي در نوجوانان روشي براي هويت‌يابي

هويت‌يابي مهم‌ترين چالش دوران نوجواني محسوب مي‌شود. در حقيقت افراد در گذر از كودكي به بزرگسالي مي‌خواهند به اين سؤال پاسخ دهند كه چه كسي هستند و در همين راستا تمايل دارند تا شخصيت خود را با ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود براي ديگران تعريف كنند. مدگرايي براي بسياري از نوجوانان روشي است كه به كمك آن مي‌توانند خود را به ديگران نشان دهند چراكه در دنياي مدرن امروز كه همه چيز سريع اتفاق مي‌افتد و افراد زمان چنداني براي آشنايي با يكديگر ندارند بسياري از افراد تلاش مي‌كنند تا شخصيت خود را از طريق نحوه لباس پوشيدن و پيروي از برخي مدهاي خاص به ديگران معرفي كنند. از آنجايي كه اين دغدغه عموماً براي نوجوانان پررنگ‌تر است طبيعتاً مسئله مدگرايي نيز در آن‌ها بيش از ديگران مشاهده مي‌شود.

تمايل به مدگرايي در نوجوانان ابزاري براي جذابيت جنسي

افراد در دوران نوجواني به نظر جنس مخالف در مورد خود اهميت بيشتري مي‌دهند. در همين راستا افرادي كه از جانب جنس مخالف خود جذاب تلقي مي‌شوند اغلب اعتماد به نفس بالاتري را شكل مي‌دهند و رضايت كلي بالاتري از زندگي خود دارند. همين مسئله در بسياري از موارد انگيزه‌اي مي‌شود تا به مدگرايي در نوجوانان رو بياورند. به عبارت ديگر در بسياري از موارد مدگرايي براي نوجوان به معناي روشي براي افزايش جذابيت شناخته مي‌شود.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

سركشي و طغيان

اهميت يافتن استقلال يابي در دوره نوجواني باعث مي‌شود كه بسياري از افراد در اين دوران تمايلي به مطيع بودن نداشته باشند و دائماً از نصيحت‌هاي خانواده و اطرافيان سرپيچي كنند. اين مسئله بيشتر از اينكه نمايانگر مشكلي باشد نشان مي‌دهد كه فرد مي‌خواهد از دوران كودكي خود فاصله بگيرد و به ديگران نشان دهد كه هويت مستقل و توانمندي دارد. در بسياري از موارد مدگرايي ابزاري است كه نوجوان به كمك آن مي‌تواند قوانين و توصيه‌هاي خانواده را كنار بگذارد و از اين طريق به آن‌ها نشان بدهد كه مي‌خواهد خودش براي طرز پوشش خود تصميم بگيرد.

به همين خاطر است كه بسياري از نوجوانان در اين دوران لباس‌هاي عجيب و غريب مي‌پوشند و خلاف ميل والدين خود عمل مي‌كنند. اگر پدر و مادرها از اين نياز نوجوان خود آگاه باشند با احترام گذاشتن به هويت فرزندشان به او كمك مي‌كنند كه خيلي زودتر از اين دوران عبور كند و جريان طبيعي زندگي را از سر بگيرد. در حالي كه مخالفت‌هاي شديد والدين با مدگرايي نوجوان باعث جبهه گيري هرچه بيشتر او شده و روند سازگاري را طولاني‌تر مي‌نمايد.

همانند سازي با الگوها

با كمي دقيق شدن در رفتار نوجوانان متوجه مي‌شويد كه بسياري از آن‌ها در اين دوران براي خود قهرماناني انتخاب كرده و تلاش مي‌كنند همانند او رفتار كنند. علاقه به هنرپيشگان، ورزشكاران، خواننده‌ها و ساير افراد مشهور همگي بر اين نكته تأكيد دارند كه نوجوانان براي پيدا كردن شخصيت واقعي خود الگوهايي عالي را برمي‌گزينند و دست به همانند سازي با آن‌ها مي‌زنند. در نتيجه بسياري از مواقع تمايل آن‌ها به مدگرايي در واقع بازتابي از رفتارهاي الگوهاي آن‌هاست. نوجوانان چيزهايي را دنبال كه مي‌كنند كه شخصيت‌هاي محبوبشان آن‌ها را دوست دارند و در كوچك‌ترين چيزها نظير نحوه لباس پوشيدن و حرف زدن نيز از قهرمانان خود پيروي مي‌كنند.

فشار همسالان

نوجوانان بيش از هر گروه سني ديگري تحت تأثير فشار گروه دوستان و همسالان خود قرار دارند چراكه آن‌ها در مسير هويت‌يابي نياز دارند كه از جانب گروه‌هاي دوستان مورد پذيرش قرار بگيرند و تأييد شوند. رواج مدگرايي در گروه دوستان باعث مي‌شود كه بسياري از افراد براي اينكه از جانب همسالان خود مورد طرد يا تمسخر قرار نگيرند تلاش كنند كه همانند آن‌ها رفتار كنند و همانند آن‌ها از مدهايي خاص پيروي نمايند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه تاثير دوست در نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا تمايل به مدگرايي افراطي مي‌تواند ناشي از اعتماد به نفس پايين در نوجوان باشد؟

به طور قطع نمي‌توان با وجود يك رفتار قضاوتي كلي در مورد ميزان اعتماد به نفس نوجوان كرد. همان طور كه در طول متن گفته شد مدگرايي مي‌تواند تنها پديده‌اي گذرا باشد كه در جريان نيازهاي خاص مرتبط با دوره بلوغ بروز پيدا مي‌كند. با اين حال ميزان اعتماد به نفس افراد نيز عامل تأثيرگذاري است و مي‌تواند در اين ميان نقش داشته باشد. براي مثال افرادي كه اعتماد به نفس پايين‌تري دارند بيشتر تحت تأثير فشار همسالان قرار مي‌گيرند و كمتر مي‌توانند طرد شدن از جانب آن‌ها را تحمل كنند. به همين خاطر ممكن است براي كسب تأييد و پذيرش از جانب آن‌ها بيشتر به مدگرايي رو بياورند و بيشتر تلاش كنند كه همانند آن‌ها رفتار كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مدگرايي در نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع : مدگرايي در نوجوانان | علل و عوامل مؤثر در تمايل به مدگرايي در نوجوانان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مدگرايي در نوجوانان،
موضوع:
[ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۰۳:۴۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی