مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

اهميت مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا

مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا با شيوع ويروس جديد كرونا يا همان COVID-19 بسياري از افراد آن‌قدر درگير مراقبت از سلامت جسماني خود و اطرافيانشان شده‌اند كه سلامت روان را به فراموشي سپرده‌اند. اين در حالي است كه سلامت جسم و روان موضوعاتي كاملاً متصل به يكديگر هستند و نمي‌توان آن‌ها را جدا از يكديگر پنداشت. رابطه دوسويه جسم و روان به ما نشان مي‌دهد كه افراد درگير بيماري‌هاي سخت بيش از هر زماني به اختلالاتي نظير افسردگي و اضطراب مبتلا مي‌شوند كه همين موضوع تا حد زيادي توان مقابله آن‌ها را با بيماري تحت تأثير قرار مي‌دهد. در سوي ديگر اين رابطه مشاهده مي‌كنيم كه افراد با سلامت روان پايين‌تر اغلب سيستم ايمني ضعيف‌تري دارند و در نتيجه بيش از سايرين در معرض ابتلا به انواع بيماري‌ها قرار دارند.

از آنجايي كه كودكان ظرفيت روان شناختي كمتري نسبت به بزرگسالان دارند در اين برهه حساس بيشتر در معرض آسيب قرار دارند و كمتر مي‌توانند رويدادهاي منفي پيرامون خود را تجزيه و تحليل نمايند. از همين رو بسيار اهميت دارد كه بتوانيد اطلاعات لازم را متناسب با سن كودك به او ارائه كنيد و از او در برابر هجوم استرس‌ها و نگراني‌ها مراقبت نماييد. اين استرس‌ها نه تنها سلامت امروز كودكتان را تهديد مي‌كنند بلكه مي‌توانند تأثيرات بلند مدتي بر روان او بگذارند و در آينده نيز موجب بروز مشكلات مختلفي شوند.

براي آشنايي در زمينه راه هاي غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از كرونا كليك كنيد.

 

راهكارهايي براي والدين جهت مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا

از آنجايي كه پدر و مادرها تاكنون در شرايطي مشابه به موقعيت امروز قرار نگرفته‌اند و شيوع كرونا بحران همگاني استرس‌زايي براي افراد محسوب مي‌شود بسياري از آن‌ها در اين زمان احساس سردرگمي مي‌كنند و نمي‌دانند بايد چه رفتاري با كودكان خود داشته باشند. ما در ادامه به چند توصيه مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم كه مي‌توانند به شما در مراقبت بهتر از سلامت روان كودكانتان كمك كنند.

1- از خودتان شروع كنيد

پيش از اينكه به فرزندانتان كمك كنيد لازم است كه بتوانيد روحيه خود را حفظ نماييد. مسلما والديني كه خود از اطلاعات كافي در مورد اين بيماري برخوردار نيستند و استرس‌هاي زيادي را احساس مي‌كنند نمي‌توانند به درستي به فرزندانشان ياري برسانند. در همين راستا لازم است كه ابتدا اطلاعات خود را در مورد اين بيماري بالا ببريد و علائم، نشانه‌ها، روش‌هاي پيشگيري و نحوه شيوع كرونا را به خوبي بشناسيد.

تلاش كنيد تا براي افزايش اطلاعات خود تنها به منابع كاملاً موثق نظير اطلاعيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني تكيه كنيد و خود را از هجوم اخبار بسيار زياد و نامطمئني كه در شبكه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود دور نگه داريد. با اين كار مي‌توانيد الگوي مناسبي براي فرزندانتان باشيد تا آن‌ها نيز بياموزند كه براي كسب اطلاعات دقيق به منابع درستي مراجعه كنند و تحت تأثير هرگونه اطلاعات غلط كه در پيرامون خود مي‌شنوند قرار نگيرند.

2- تمركز بر موضوعات قابل كنترل براي مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا

امروزه بسياري از افراد دائماً در خانه در حال بحث كردن و گفت‌وگو در مورد ويروس كرونا هستند. تلاش كنيد تا در اين مكالمه‌ها به خصوص زماني كه كودك به عنوان مخاطب شما قرار دارد روي موضوعاتي تمركز كنيد كه مي‌توانيد براي آن‌ها كاري انجام دهيد و اكنون تحت كنترل شما هستند. براي مثال ماندن در قرنطينه خانگي، رعايت بهداشت عمومي و تلاش براي قطع زنجيره انساني همه گيري ويروس كرونا، از جمله مواردي هستند كه شما مي‌توانيد آن‌ها را تحت كنترل خود بگيريد.

براي شناخت بيشتر در زمينه درمان كرونا كليك كنيد.

3- ساختارمندي بيشتري به زندگي خود ببخشيد

تعطيلي مدارس، عدم دسترسي به مراكز خريد و بازي مي‌تواند روحيه كودكان را به هم بريزد و آن‌ها را تحت فشار قرار دهد چرا كه اين موضوعات نوعي وضعيت پيش بيني ناپذير را فراهم مي‌كند كه زمينه‌ساز بروز اضطراب است. براي مقابله با اين مشكل تلاش كنيد كه راه حل‌هاي خانگي جايگزيني را براي اين موضوعات پيدا كنيد و در خانه نوعي چارچوب مشخص براي زمان درس، بازي و ساير فعاليت‌هاي روتين وضع كنيد. اين ساختارمندي جلوي آشفتگي ذهني را مي‌گيرد و به شما و فرزندتان كمك مي‌كند تا بتوانيد هرچه بيشتر كنترل اوضاع را در دست بگيريد.

4- صحبت به طور واضح براي مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا

كودكان هنوز به توانايي تفكر انتزاعي دست نيافته‌اند. به عبارت ديگر آن‌ها كمتر مي‌توانند به طور ذهني بيانديشند و براي درك موضوعات نياز به اين دارند كه به طور عيني و مشخص اطلاعات كسب كنند. شنيدن خبرهاي جسته و گريخته در مورد كرونا مي‌تواند نوعي تصوير ذهني فاجعه بار براي كودكان ترسيم نمايد و ترس و اضطراب بسياري را براي آن‌ها فراهم كند.

درنتيجه تلاش كنيد تا متناسب با سن كودك در مورد اين بيماري به او اطلاعات دهيد و از توضيحات غير ضروري و مبهم بپرهيزيد. به جاي آن تلاش كنيد تا در جريان فعاليت‌هاي مشترك و به صورت بازي بهداشت فردي را تمرين نماييد و به فرزندتان ياد بدهيد كه چگونه مي‌تواند با مراقبت از خود جلوي بروز بيماري‌ها را بگيرد. استفاده از سيستم تشويق و پاداش زماني كه كودك رفتارهاي بهداشتي را به درستي انجام مي‌دهد مي‌تواند فضاي مثبت‌تري را در خانه به وجود آورد و كارآيي فرزندان را افزايش دهد.

5- اطلاعات نادرست را تصحيح كنيد

سعي كنيد نوعي فضاي گفت‌وگوي صميمانه را در خانه ايجاد كنيد و به كودك اجازه دهيد تا اطلاعات خود در مورد ويروس كرونا را با شما در ميان بگذارد. همچنين از كودك بخواهيد تا احساسات و نگراني‌هاي خود را نيز به وضوح با شما در ميان بگذارد. در اين ميان شما با تصحيح اطلاعات غلط كودك و همدلي با احساسات او مي‌توانيد به فرزندتان كمك كنيد تا به آرامش بيشتري دست يابد و به تصوير دقيق‌تري در مورد اين بيماري دست يابد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه راه هاي انتقال و ضرورت پيشگيري از كرونا كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا

- آيا ديدن اخبار يا صحبت كردن در مورد كرونا جلوي كودك باعث آسيب رساندن به او مي‌شود؟

همان طور كه گفته شد كودكان ظرفيت محدودي براي تحمل اضطراب دارند و كمتر مي‌توانند هيجانات منفي خود را تجزيه و تحليل نمايند. در نتيجه قرار گرفتن در معرض هجوم اخبار آن‌ها را در شرايط رواني دشواري قرار مي‌دهد. با اين حال آن‌ها نگراني خود را نيز شبيه بزرگسالان بروز نمي‌دهند و همين امر باعث مي‌شود كه شما از آن غافل بمانيد اما جالب است بدانيد بهانه گير شدن كودكان، افزايش لجبازي، پرخاشگري و مشكلات خواب از جمله نشانه‌هايي هستند كه به ما كمك مي‌كنند بدانيم كودكان در معرض فشار رواني قرار دارند. به همين خاطر لازم است كه تلاش كنيد تنها در موارد ضروري اطلاعات و اخبار را در اختيار كودكان قرار دهيد و دائم نزد آن‌ها از آمار مرگ و مير و يا مسائل نگران كننده‌اي نظير قحطي و ادامه يافتن قرنطينه صحبت نكنيد. 

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

- آيا كتاب و يا منبعي كودكانه براي آموزش به كودك در زمينه كرونا وجود دارد؟

بله به دليل نگراني‌هاي زياد كودكان، در ايران بسته‌هاي آموزشي و اسباب بازي‌هايي در اين زمينه وجود دارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مراقبت از روان كودكان در دوران شيوع كرونا و اهميت آن

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۱:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی