مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مدافينيل

مدافينيل اولين بار در سال 1998 در آمريكا پذيرفته شد تا براي كساني كه دچار حمله خواب مي‌شوند يا كساني كه در روز به علت قطع شدن تنفس دچار خواب آلودگي مي‌شوند تجويز گردد. با اثرگذاري بر دوپامين، نوراپي نفرين، سروتونين، هيستامين، گلوتامات و گابا شبيه به يك داروي محرك سيستم عصبي كار مي‌كند و باعث مي‌شود كه خواب‌آلودگي كاهش و هشياري افزايش يابد و بيشتر براي اختلالات خواب تجويز مي‌شود.

در مواردي ممكن است ايم دارو تا حدودي تكانشگري را نيز كاهش دهد اما براي اختلالات بيش‌فعالي هنوز تشخيص داده نشده است و گاهي به تشخيص روانپزشك به عنوان داروي كمكي كنترل اين اختلال استفاده مي‌شود. مدافينيل اعتياد آور نيست اما قطع ناگهاني آن مي‌تواند شما را دچار علائم ترك كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلالات خواب كليك كنيد.

 

موارد مصرف مدافينيل

از مدافينيل براي كنترل ناركولپسي، اختلالات خواب ايجاد شده به دليل شيفت كاري و اختلالات ناشي از آپنه خواب تجويز مي‌شود. ممكن است براي بالا بردن سطح تمركز، كنترل اختلال كم‌ توجهي يا بيش فعالي و كاهش خستگي فرد استفاده شود ولي براي اين موارد هنوز تائيد نشده است. همچنين ممكن است براي كنترل خستگي مزمن، اختلال افسردگي و دوقطبي، درمان خواب‌آلودگي در بيماران ام‌اس و پاركينسون نيز تجويز شود.

 

نحوه مصرف مدافينيل

بهتراست اين دارو صبح مصرف شود و اگر استفاده از آن در صبح فراموش شد به محض ياد آوري آن را استفاده كنيد اما اگر نزديك به عصر است ديگر آن وعده را فراموش كنيد مگر آن كه دستور پزشك متفاوت باشد. شرايط نگهداري آن در دماي معمولي و به دور از نور، گرما و رطوبت مي‌باشد.

اگر مدافينيل براي كاهش خواب‌ آلودگي در زمان كار تجويز شود نيم ساعت قبل از شروع كار بايد مصرف گردد. همچنين قطع ناگهاني آن مي‌تواند شما را دچار خواب آلودگي و ضعف شديد، بي‌انگيزگي و افسردگي كند. در اوايل مصرف، اين دارو شما را دچار حالات گيجي مي‌كند پس از كارهايي مانند رانندگي كه نيازمند تمركز است بپرهيزيد. فراموش نكنيد از دوز تعيين شده بيشتر يا كمتر استفاده نكنيد و در زمان مصرف به طور مرتب فشار خون خود را اندازه بگيريد.

 

دوز مصرف در بزرگسالان

مدافينيل در دوزهاي 100 و 200 در بازار موجود است كه تنها با تجويز پزشك قابل تهيه است. دوز توصيه شده 200 ميلي‌گرم در روز است و بيشتر از 400 ميلي‌گرم نبايد مصرف شود.

 

عوارض مصرف مدافينيل

اين داروعوارضي از جمله اختلال شخصيت، اضطراب، عصبانيت، سردرد، تهوع، اسهال، سرگيجه، گرفتگي‌بيني و ناراحتي‌هاي معده نيز با خود به همراه دارد. همچنين ممكن است عوارض ديگري مانند بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب، واكنش‌هاي پوستي مانند كهير و راش، زخم در دهان، تاول، تورم اعضاي صورت، پاها و گلو، مشكلات كبدي، قلبي و كليوي، درد عضلاني، كبودي و خون‌ريزي غيرعادي زير پوست، اختلال در بلع و تنفس، تب، حالت تهوع و تنگي نفس داشته باشد كه در افراد يكسان نيست.

با وجود آن كه حدود بيست سال از توليد اين دارو گذشته است اما اثرات بلند مدت آن به طور كامل مشخص نيست. پزشكان معتقدند كه مصرف طولاني اين دارو مي‌تواند موجب ايجاد رفتار‌هاي آنتي سوشيال، سركوب و محدود شدن هيجانات و يا محروميت شديد از خوابيدن بشود.

هرگونه عوارض و مشكلاتي كه بعد از مصرف‌ پديدار مي‌شود را جدي بگيريد مخصوصا مشكلات پوستي، چرا كه مي‌تواند شروع يك مشكل جدي باشد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان اضطراب و بهترين روش هاي درمان بي خوابي كليك كنيد.

 

منع مصرف

مدافينيل نبايد سرخود و بدون مشورت با پزشك مصرف شود. استفاده از الكل، داشتن سابقه اختلال دوقطبي يا روان‌پريشي، داشتن سابقه اعتياد دارويي، داشتن اختلالات كبدي، كليوي، پرولاپس دريچه ميترال، بزرگ شدن بطن چپ و سابقه خودكشي از جمله شرايط منع مصرف مي‌باشد.

 

مصرف در هنگام بارداري

استفاده از اين دارو در دوران بارداري ممكن است منجر به سقط جنين شود و يا جنين را دچار تاخير رشدي كند. همچنين بر روي شير مادر نيز تاثير گذار است و كودك را دچار اختلالات خواب مي‌كند. 

در صورتي كه سوالي در زمينه مدافينيل داشتيد مي‌توانيد از مشاوره تلفني بهره ببريد.

 

تداخلات دارويي مدافينيل

  • مدافينيل با قرص‌هاي ضد بارداري تداخل دارد و اثر آن‌ها را از بين مي‌برد.
  • مصرف داروهاي كاربامازپين، فنوباربيتال، ريفامپين اثر داروي مدافينيل را به حداقل مي‌رساند.
  • مصرف داروي كتوكونازول و اريترومايسين مي‌تواند عوارض مدافينيل را افزايش دهد.
  • كلومي پرامين، دزي پرامين، ديازپام، هيدانتويين‌ها مانند فني تويين، امپرازول، پروپرانولول و وارفارين از جمله داروهايي هستند كه مدافينيل عوارض ناشي از آن‌ها را افزايش مي‌دهد.
  • مصرف داروهايي مانند ميدازولام، كوئتياپين، تريازولام و سيكلوسپورين، تاثير مدافينيل را كم و خنثي مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروي مدافينيل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مدافينيل چيست | موارد مصرف، عوارض و اثرات داروي مدافينيل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مدافينيل چيست،
موضوع:
[ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۲:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی