مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

قرص كوئتياپين

‌‌‌كوئتياپين يك داروي ضد سايكوتيك است كه براي درمان اسكيزوفرني، اختلال دوقطبي و يا همراه با يك داروي ضد افسردگي براي درمان اختلال افسردگي از آن استفاده شود. به عنوان داروي ضد روان‌پريشي هم معروف است كه با كمك به ترميم انتقال‌دهنده‌هاي عصبي در مغز كار مي‌كند و به بهبود شخص كمك مي‌كند. كوئتياپين مي‌تواند توهم را كاهش دهد و تمركز شخص را بالا ببرد تا شخص كمتر عصباني بشود، به طور مثبت و روشني در مورد خودش فكر كند و در زندگي روزمره تبديل به فرد فعال‌تري شود.

همچنين مي‌تواند اشتها و انرژي فرد را احيا كند و از افزايش و كاهش نوسانات روانشناختي جلوگيري كند. گاهي نيز به عنوان خواب‌آور استفاده مي‌شود كه اصلا قابل تاييد پزشكان نيست. كوئتياپين مي‌تواند براي درمان كودكان مبتلا به اسكيزوفرني كه حداقل 13 سال و كودكان مبتلا به افسردگي و دوقطبي كه حداقل 10 سال دارند تجويز شود. با همه اين موارد بهترين زمان تجويز اين دارو بالاي 18 سال است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

 

موارد مصرف قرص كوئتياپين

‌‌‌كوئتياپين داروي ضد سايكوز است كه از آن براي درمان و كنترل علائم ناشي از اختلالات سايكوتيك استفاده مي‌شود. در حالت ديگري مي‌توان به عنوان مونوتراپي با درمان كمكي با ليتيم يا دي‌ والپروكس براي درمان حملات كوتاه مدت ولي حاد مانيك در اختلال دوقطبي هم استفاده شود. همچنين ممكن است براي درمان كمكي الكل هم تجويز شود. در مواردي براي بي‌خوابي هم از آن استفاده مي‌كنند كه تاثير يا عدم تاثير آن مشخص نشده اما بهتر است براي اين كاربرد مصرف نشود.

 

نحوه مصرف قرص كوئتياپين

مصرف كوئتياپين عموما به صورت دوبار در روز است اما فقط بايد در دوزي كه پزشك براي شما تجويز كرده است مصرف كنيد و هيچ‌گاه به صورت سرخود دوز آن را افزايش يا كاهش ندهيد. استفاده از دوزهاي بالا يا استفاده بلند مدت از آن مي‌تواند زمينه مبتلا شدن به مشكلات حركتي را كه ممكن است بهبود پذير نباشد ايجاد كند پس نبايد آن را بيش از حد استفاده كنيد. مي‌توانيد آن را همراه يا بدون غذا مصرف نماييد.

همچنين نبايد به صورت ناگهاني مصرف متوقف شود به دليل اين كه مشكل را تشديد مي‌كند. ممكن است لازم باشد كودكان و نوجواناني كه از ‌‌‌كوئتياپين استفاده مي‌كنند فشار خونشان به طور مرتب اندازه‌ گيري شود تا براي آن‌ها ايجاد مشكل نكند. توجه داشته باشيد كه بايد آن‌ را در دماي اتاق و دور از نور آفتاب و گرما نگهداري كنيد. ممكن است در زمان مصرف لازم باشد كه آزمايش اعتياد بدهيد. اين دارو مي‌تواند تست اعتياد شما را  مثبت كند پس قبل از اين كه آزمايش را انجام دهيد مسئول آزمايشگاه را مطلع كنيد كه ‌‌‌كوئتياپين استفاده مي‌كنيد.

 

دوز مصرف در بزرگسالان

دوزي كه براي شروع به افراد بالغ تجويز مي‌شود 25 ميلي‌گرم و دوبار در روز است و كم كم ميزان آن به 25 تا 50 ميلي‌گرم در روز و در نهايت به 300 تا 600 ميلي گرم در روز مي‌رسد. شركت توليدكننده براي مصرف طولاني مدت در دوز اوليه تا 300 ميلي‌گرم در روز، 600 ميلي‌گرم در روز دوم و 800 ميلي‌گرم در روز سوم را پيشنهاد كرده است اما ممكن است پزشكان تا دوز 1200 ميلي‌گرم در روز را براي بيمار تجويز كنند و بيمار هم به خوبي مي‌تواند اين دوز را تحمل كند. براي افراد مسن از 12/5 تا 25 ميلي گرم در روز شروع مي‌شود. دفع اين دارو براي افرادي كه دچار مشكلات كبدي هستند باعث بالا رفتن سطح غلظت مي‌شود كه بايد دوز آن را تغيير داد.

 

عوارض مصرف قرص كوئتياپين

‌‌‌كوئتياپين مي‌تواند باعث ايجاد يبوست، سرگيجه، خواب‌آلودگي، سردرد، بي‌هوشي، افزايش كلسترول و تري گليسيريد سرم، افرايش سطح هورمون تيروئيد، خشكي دهان، درد شكم، افزايش وزن، سفتي ماهيچه، سوءهاضمه، كراتينين، تب، سرگيجه، تهوع و استفراغ، مشكلات پوستي، تعريق، سرفه، فارنژيت، گوش درد، تشنج شود و اصلي‌ترين عوارض جانبي كه به همراه دارد خواب‌آلودگي، افت فشار، خشكي دهان و اضافه وزن است. افرادي كه براي اولين بار از اين دارو استفاده مي‌كنند ممكن است دچار افكار خودكشي شوند بنابراين ممكن است فرد دچار تغييرات روحي و خلق و خويي شود در نتيجه بايد هرگونه تغييرات را به پزشك اطلاع داد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه داروهاي ضد روان پريشي كليك كنيد.

 

منع مصرف

در صورتي كه شما به دوز اول، حساسيت و واكنش آلرژيك نشان داديد با پزشكتان مشورت كنيد و آن را كنار بگذاريد. در صورتي كه مشكلات كبدي، كليوي، قلبي و عروقي، تيروئيدي، فشارخون بالا يا پايين، كمبود ميزان گلبول‌هاي قرمز، تشنج، صرع، آب‌ مرواريد، كلسترول و تري گليسيريد، ديابت و مشكل در فرآيند خوردن و بلع داريد نبايد از آن استفاده كنيد مگر اين كه پزشك شما تشخيص دهد فوايدش بيشتر از مضرات آن است.

 

مصرف در هنگام بارداري

مصرف آنتي سايكوتيك‌ها مي‌تواند در سه ماهه آخر بارداري مشكلاتي مانند علائم ترك، مشكلات تنفسي، مشكلات تغذيه، بي‌قراري، لرزش و عضلات شل يا سفت را در نوزاد به وجود بياورد. اما نبايد بعد از باردار شدن بدون مشورت با پزشك آن را قطع كنيد به دليل اين كه دچار علائم ترك مي‌شويد. ‌‌‌كوئتياپين از طريق شير مادر به نوزاد منتقل شود و به او آسيب مي‌زند. همچنين در زمان مصرف دارو كودك شيرخوار را با شير خود تغذيه نكنيد.

 

تداخلات دارويي كوئتياپين

_ مصرف داروهاي ضدسايكوتيك با داروهاي آنتي هايپرتانسيو مي‌تواند اثرات هايپوتانسيو را افزايش دهد.

_ باربيتورات‌ها، گلوكوكورتيكوئيدها و ريفامپين داروهايي است كه متابوليسم كوئتياپين را افزايش مي‌دهد.

_ كاربامازپين، گلوكوكورتيكوئيدها، فنوباربيتال، فني توئين، ريفامپين، تيوريدازين، كوتئياپين را افزايش مي‌دهد.

_ كتوكونازول و اريترومايسين داروهايي است كه سطح خوني كوئتياپين را افزايش مي‌دهد.

_ آگونيست‌هاي دوپامين و لئودوپا اثرات اين دارو را آنتاگونيزه مي‌كنند.

داروهايي كه با آن به طور مستقيم تداخل دارند شامل آلپرازولام، دكسترآمفتامين، آمفتاميتن، ميتوتان، آتازاناوير، ريفابوتين، گلي بنكلاميد، گالانتامين، اپرپيتانت، پيموزايد، دسموپرسين، دكسترومتورفان، ريسپريدون، كوبيسيستات، دلاويردين، استامينوفن، اينوتوزوماب، پيماوانسرين، آپالوتاميد، گرپافلوكساسين، هالوفانترين، ميبفراديل، اينديناوير، وندتانيب، سافيناميد، كدئين، مفلوكين، تاپنتادول، ويتامين ث، متروپولول، كلونازپام، ويتامين‌دي، آسپرين، ليتيوم، آمي تريپتيلين، لورازپام، لووتيروكسين، لاموتريژين، سرترالين، سالبوتامول، روغن‌ماهي، دولوكستين و پرگابالين است.

در صورتي كه سوالي درباره كوئتياپين داشتيد مي‌توانيد از مشاوره تلفني استفاده كنيد.

 

سوالات متداول

اگر فراموش كنيم كوئتياپين رو سر ساعت بخوريم يا وعده‌اي را فراموش كرديم چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟

اگر شما مصرف يك دوز از اين دارو را فراموش كرديد بهتر است به محض يادآوري آن را مصرف كنيد. اگر نزديك به ساعت مصرف دوز بعدي بود دوز فراموش شده را مصرف نكنيد. براي جبران وعده‌اي كه فراموش شده هيچ‌گاه دوز اضافي‌تر مصرف نكنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروي كوئتياپين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : كوئتياپين | موارد مصرف، عوارض و اثرات قرص كوئتياپين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كوئتياپين،
موضوع:
[ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۳۲:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی