مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

دروغگويي در كودكان

دروغگويي در كودكان از سنين بسيار پايين و حتي شايد حدود دو سالگي آغاز مي‌شود و تا حدود 12 سالگي به اوج مي‌رسد. كودكان به ويژه در سن كمتر از 10 سال توانايي تشخيص دروغ كوچك و بزرگ را ندارند. دروغگويي در كودكان آموخته مي‌شود اما اين آموزه قابل تغيير است. والدين با اتخاذ يك سبك فرزندپروري مناسب مي‌توانند از مشكلات آتي جلوگيري كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد. 

دروغگويي در سنين 3 تا 4 سالگي

دروغگويي كودكان در اين سنين شروع مي‌شود. در اين سن كودك هيچ قصد و نيتي از دروغ گفتن ندارد و فقط مي‌خواهد والدين خود را امتحان كند و سرگرم شود. اينكه كه كودك دروغي مي‌گويد و والدين متوجه آن مي‌شوند تفريحي براي او محسوب مي‌شود. همچنين اين موضوغ بيانگر اين است كه هيچ كس حتي پدر و مادر هم نمي‌توانند فرزند كوچك خود را به درستي بشناسند.

دروغگويي در سنين پيش دبستاني

در اين سن كودكان پيشرفت مي‌كنند و متوجه مي‌شوند كه لازم نيست همه‌ي فكرها و كارهاي خود را براي والدين توضيح دهند. البته در اين سن بسيار نوپا و كم تجربه هستند و از تغيير صدا و رنگ صورتشان مي‌توان به دروغ آن‌ها پي برد.

 

دلايل دروغگويي در كودكان

دروغگويي يكي از انواع اختلالات رفتاري در كودكان است و براي درمان، نياز به ريشه‌يابي و علت‌يابي دارد. كودكان نيز مانند بزرگسالان ممكن است دلايل مختلفي براي دروغگويي داشته باشند. بعضي از اين دلايل با بزرگسالان مشترك است و بعضي از آن‌ها نيز به صورت اختصاصي در كودكان مشاهده مي‌شود. براي اطلاع از ديگر اختلالات رفتاري كودكان كليك كنيد.

1. امتحان كردن

كودك ممكن است به دليل امتحان كردن دانسته‌هاي خود يا پاسخ ديگران دروغ بگويند. مثلا كودكي كه درباره رنگ چيزي دروغ مي‌گويد احتمالا قصد دارد بداند ديگران درباره رنگ آن چه نظري دارند.

2. دروغ براي دروغ

تشخيص اين شكل از دروغگويي در كودكان براي امتحان دانسته‌ها كمي دشوار به نظر مي‌رسد. كودك دروغ نمي‌گويد كه چيزي به دست بياورد يا چيزي را امتحان كند بلكه دروغ مي‌گويد فقط چون مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

3. رؤيا پردازي

كودكان ممكن است اطلاعاتي غير واقعي را به شكل دروغ بگويند كه در واقع از تخيل آن‌ها ريشه گرفته است. به طور مثال ممكن است كودكي ادعا كند عروسكش به او چيزي گفته يا ديده كه مرغ از قابلمه به داخل ديس غذا پرواز كرده است.

4. دروغ مصلحتي

اين شكل از دروغ در بين بزرگسالان نيز رايج است و تنها تفاوت آن در توانايي بيشتر بزرگسالان در پنهان كردن حقيقت است. كودكي كه تقصير خود را به گردن ديگري مي‌اندازد يا براي يك شكلات بيشتر، خوردن شكلات قبلي را انكار مي‌كند از اين شكل از دروغ استفاده مي‌كند. در واقع دروغگويي در كودكان با اين شكل به قصد حفظ و به دست آوردن نفع شخصي و يا فرار از تنبيه بدني يا آسيب است. براي كسب اطلاعات در زمينه تنبيه بدني كودكان كليك كنيد.

 

در چه صورتي دروغگويي در كودكان نگران كننده مي‌شود؟

در صورتي كه دروغ گفتن‌هاي كودك تا پنج الي شش سالگي ادامه داشته باشد، نگران كننده مي‌شود و والدين بايد به دنبال دلايل دروغ گفتن كودك و راهكارهاي رفع آن باشند. البته اكثر كودكان در سنين شش تا هفت سالگي دست از دروغگويي برمي‌دارند. چرا كه متوجه مي‌شوند دليلي براي دروغ گفتن وجود ندارد و تنها در بعضي مواقع دروغ مي‌گويند.  در صورتي كه دروغگويي در كودكان به يك عادت تبديل شود، ممكن است تا بزرگسالي همراه او باشد و مشكلات زيادي را به بار بياورد. اگر كودكتان مدام و  بدون هيچ دليلي دروغ مي‌گويد لازم است از مشاوره كودك كمك بگيريد.

 

مهارت دروغگويي در كودكان

توانايي كودك در گفتن دروغ‌هاي قابل باور با افزايش سن بالا مي‌رود. براي گفتن يك دروغ خوب بايد اول از حقيقت آگاهي داشت. سپس راهي براي پنهان كردن آن پيدا كرد. به همين دليل كودكاني كه مهارت شناختي بالاتري دارند دروغ‌هاي بهتري نيز مي‌گويند. رشد توانايي تفكر منطقي كودك به دليل توانايي استدلال در افزايش مهارت دروغگويي مؤثر است. نوجواناني كه مهارت‌هاي اجتماعي بالاتري دارند نيز دروغگويان بهتري در دوران بلوغ هستند.

 

پيامدهاي دروغگويي در كودكان

كودكان ابتدا درباره مسائل پيش پا افتاده شروع به دروغ گفتن مي‌كنند. اما با گذر زمان و رشد عقلاني دروغ‌هاي كودكان به مسائل پيچيده تري گسترش پيدا مي‌كند. تا جايي كه اين دروغ‌ها درباره تكاليف مدرسه، رابطه با دوستان، فعاليت‌هاي خارج از خانه ادامه مي‌يابد. پنهان كاري‌ها بيشتر شده در نتيجه خطراتي كه كودك را تهديد مي‌كند بيشتر و غير قابل پيش بيني مي‌شود. كودكان داراي اختلال سلوك با احتمال بيشتري از دروغ استفاده مي‌كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلال سلوك كليك كنيد.

 

7 گام براي پيشگيري از دروغگويي در كودكان

1-در اولين قدم بايد علت دروغگويي كودك مشخص شود. سن كودك در اقدام براي منع او از دروغگويي اهميت بسيار زيادي دارد. كودك در سنين پايين بد بودن دروغ و ارزش راستگويي را درك نمي‌كند.

2-بهترين راه براي جلوگيري از عادت كودك به دروغ، دادن آموزش درباره چرايي بد بودن دروغ و دادن پاداش به راستگويي است.

3-نبايد به كودك بهانه اي براي دروغگويي داده شود. به جاي سؤال بله يا خير درباره يك رويداد كه والدين از آن مطمئن هستند مي‌توان از چرايي يا چگونگي پرسيد. مثلا به جاي پرسيدن «غذاتو خوردي يا نه؟» مي‌توان پرسيد «چرا غذاتو نخوردي؟».

4-نشان دادن ناراحتي والدين از دروغگويي كودك او را درباره بدي دروغ آگاه مي‌كند. با حالت چهره، رفتار و كلمات خود مي‌توان ناراحتي از دروغ را ابراز كرد.

5-اگر كودك معناي اعتماد را مي‌داند مي‌توان به او درباره اثري كه دروغ در از بين بردن اعتماد دارد توضيح داد. كودك براي حفظ اعتماد والدين ممكن است دروغگويي را متوقف كند.

6-كودكي كه از دروغگويي خود سود برده يا از تنبيه فرار كرده در واقع ياد گرفته دروغ كار خوبي است چرا كه براي او مفيد بوده است. والدين مي‌توانند با ناكام گذاشتن كودك با جلوگيري از دريافت پاداش مانع دروغگويي در كودك شان شوند.

7-دروغگويي والدين براي كودك الگو مي‌شود. والديني كه به هر شكلي از جمله مصلحتي در مقابل كودك دروغ مي‌گويند اين الگو را به كودكان خود مي‌آموزند. گاهي حتي والدين كودك را در دروغ خود شريك مي‌كنند. مثلا پدري كه به كودك مي‌گويد جواب تلفن را داده و بگويد پدرش منزل نيست در حال آموزش دروغگويي به فرزند خود است.

درمان دروغگويي كودكان

1. ارزش راستگويي را به كودك آموزش دهيد

كودك بايد ياد بگيرد كه دروغ گفتن يك عمل اشتباه است و در مقابل آن راست گويي قرار دارد كه عملي باارزش و پسنديده مي‌باشد. كودك بايد پاداش راستگويي را در عمل و به صورت عيني مشاهده كند.

2. به كودك خود آگاهي دهيد

پس از اينكه علت دروغگويي شناسايي شد، بايد در مورد دروغ و واقعيت به كودك آگاهي داد. برخي مواقع كودك تنها تخيل پردازي مي‌كند و هدفش دروغ گفتن نيست. پس لازم است كه واقعيت را به او بفهمانيد تا متوجه شود كه حرف اشتباه او باعث ناراحتي والدين و اطرافيان شده است و حتي امكان دارد كه اين حرف در آينده پيامدهاي منفي ديگري داشته باشد.

3. در ابراز احساسات به كودك كمك كنيد

برخي مواقع دليل دروغگويي كودك به اين دليل است كه نمي‌تواند احساسات واقعي خود را بروز دهد. به او اجازه ابراز احساسات دهيد. مثلا ممكن است كه كودك از برادر خود ناراحت باشد و از او خوشش نيايد. بگذاريد اين احساس را به راحتي بيان كنيد تا شما بتوانيد آن را با احساسات مثبت جايگزين كنيد.

4. انعطاف پذيري در مقابل دروغگويي كودكان

مسلم است كه قانون و ضوابط اخلاقي در خانواده بسيار مهم است و بدون آن تربيت كودكان با مشكل مواجه مي‌شود. اما گاهي مواقع لازم است كه والدين در برابر كودكان انعطاف پذير باشند و از اشتباهات كوچك كودكان چشم پوشي كنند. ممكن است كه كودك از ترس تنبيه و عدم بخشش والدين مرتكب دروغ شود. در صورتي كه اشتباهات كودك قابل بخشش بود، او را ببخشيد تا نياز به دروغ گفتن را در خود احساس نكند.

5. توقعات خود را پايين بياوريد

كودكان توانايي‌هاي محدودي دارند پس لازم است كه والدين هم توقعات خود را كمي پايين بياورند. از كودك توقع نداشته باشيد كه همه‌ي خواسته‌هاي شما را انجام دهد.

6. به كودك خود محبت كنيد

كودكان نياز به محبت و توجه زيادي دارند. در صورتي كه اين نياز در آن‌ها برطرف نشود براي جلب توجه والدين دست به دروغ و فريبكاري مي‌زنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نحوه برخورد با كودك دروغگو كليك كنيد.

 

دروغگويي در نوجوانان

نوجواني يكي از حساس‌ترين مراحل زندگي است. در اين سن اختيار و توانايي فرد بيش از دوران كودكي است و والدين نمي‌توانند مانند گذشته بر رفتارهاي فرزند خود نظارت كنند. در اين دوره نوجوانان علاقه بسيار زيادي به روابط اجتماعي و زندگي بيرون از خانه نشان مي‌دهند و بيشتر دروغ‌هايشان در اين زمينه است. مثلا در مورد دير رسيدن به خانه، دوست‌ها و چگونگي خرج كردن پول تو جيبي شان دروغ‌هاي بسياري مي‌گويند. دروغ گفتن در نوجواني به دليل استقلال طلبي و تنهايي طلبي آن‌ها است. نوجوانان فكر مي‌كنند كه ديگر بزرگ شده‌اند و خودشان مي‌توانند به تنهايي تصميم بگيرند.

نكات مهم در برخورد با دروغگويي نوجوانان

براي رفع دروغگويي‌هاي نوجوان لازم است كه به حريم خصوصي شان احترام بگذاريد و به آن‌ها اجازه دهيد كه در بحث‌ها شركت كرده و نظرات خود را بيان كنند.

اگر همواره نوجوان خود را كنترل كنيد و به او مشكوك باشيد، او نيز براي مقابله با شما دروغ مي‌گويد و انگيزه اي براي راست گويي نخواهد داشت. اگر دروغ مي‌گويد به او نشان دهيد كه متوجه دروغ او شده ايد و ناراحت هستيد اما او را تنبيه نكنيد.

نوجوانان از دستوردادن‌هاي والدين خوششان نمي‌آيد و در مقابل دستور مقاومت مي‌كنند. در صورت امكان آزادي‌هاي مجازي به او بدهيد تا متوجه شود كه شما او را دوست داريد و براي استقلال او احترام قائل هستيد. مثلا اگر مي‌خواهد به يك جشن تولد معقولانه برود مخالفت نكنيد.

اين را بدانيد كه هرچه قدر هم شرايط تربيتي والدين صحيح باشد بازهم نوجوانان در يك دوره كوتاه با والدين به مشكل مي‌خورند چرا كه به هرحال اختلاف نسل‌ها در ميان همه خانواده‌ها وجود دارد و تغييرات رواني نوجوانان اين مساله را تشديد مي‌كند. از مشكلات فرار نكنيد و با حفظ خونسردي سعي در حل چالش‌ها داشته باشيد.

نوجوانان اشتباهات زيادي مرتكب مي‌شوند و در اكثر مواقع براي فرار از اشتباهات شان دروغ مي‌گويند. از اين دروغ‌ها نترسيد و فكر نكنيد كه فرزندتان از دست رفته است. نوجواني يك فرايند پرپيج و خم است كه گذر موفق از آن تحت تاثير خونسردي، صبر، آگاهي و رفتار صحيح والدين است. براي حل دروغ‌هاي فرزندتان (هرقدر هم كه بزرگ هستند) به دنبال ريشه آن باشيد. با برطرف كردن علت، احساس نياز به دروغ گفتن نيز از بين مي‌رود.

براي دريافت مشاوره در زمينه دروغگويي در كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : دروغگويي در كودكان | دلايل، پيامدها و پيشگيري از دروغگويي در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دروغگويي در كودكان،
موضوع:
[ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۵۹:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی