مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علل و عوامل مؤثر در ايجاد مشكل با قيافه در دوران بلوغ

بسياري از نوجوانان در دوران بلوغ از قيافه و ظاهر خود راضي نيستند و همين امر باعث احساس ناكامي در آن‌ها مي‌شود. آنچه اين ناكامي و نارضايتي را شكل مي‌دهد تصاوير ايده آلي است كه آن‌ها در ذهن خود از يك ظاهر و قيافه خوب دارند.

به عبارت ديگر اگر تصوير ذهني نوجوانان از قيافه خود با تصوير ايده آلي كه از يك چهره زيبا و محبوب دارند متفاوت باشد آن‌ها سرخوردگي و نااميدي از خود را احساس مي‌كنند. طبيعي است كه شدت هيجانات منفي در افرادي كه قيافه خود را بسيار متفاوت با تصاوير ايده آلي مي‌بينند بيشتر خواهد بود.

با اين حال مسئله مهم اينجاست كه اين تصاويري كه در ذهن نوجوانان نقش بسته است در اكثر موارد منطبق با واقعيت‌هاي موجود نيست بلكه عواملي نظير ميزان اعتماد به نفس، كمال گرايي و ميزان نياز به پذيرش در گروه‌هاي خاص است كه آن‌ها را شكل مي‌دهد. براي مثال اگر فرزندتان در دوران بلوغ اعتماد به نفس كمي داشته باشد نوعي تحريف شناختي در ذهن او شكل مي‌بندد و باعث مي‌شود كه تنها به جنبه‌هاي منفي ظاهر خود توجه كرده و در نتيجه خود را از آنچه كه هست پايين‌تر ببيند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

 

چگونه مشكل با قيافه در دوران بلوغ را در فرزند خود بهبود ببخشيم؟

نوع برخورد والدين و واكنش‌هايي كه آن‌ها به بحران‌هاي مرتبط با بلوغ فرزندان خود نشان مي‌دهند از جمله عوامل بسيار مؤثر در ميزان سازگاري نوجوانان و سلامت روان آن‌ها است. ما در ادامه به چند توصيه اشاره كرده‌ايم كه به شما كمك مي‌كند به فرزندتان در دوران بلوغ كمك كنيد تا به پذيرش واقع بينانه‌اي در مورد ظاهر خود دست يابد و اين موضوع براي او به يك بحران و مشكل جدي تبديل نشود.

فرزندتان را به صورت يك كل يكپارچه در نظر بگيريد

اينكه شما در جايگاه پدر يا مادر در خانواده خود براي چه چيزهايي ارزش قائل مي‌شويد و در ازاي چه چيزهايي به فرزندتان پاداش مي‌دهيد، در نوع شكل‌گيري باورهاي فرزندتان و ميزان اعتماد به نفس او بسيار تأثيرگذار است. در همين راستا بسيار اهميت دارد كه فرزندتان را به خاطر توانمندي‌ها و كارهايي كه مي‌تواند انجام دهد تشويق كرده و او را بر مبناي نوع ظاهر و قيافه‌اي كه دارد ارزش گذاري نكنيد.

افتخار كردن به فرزندتان به خاطر تلاش‌ها و پشتكارهايي كه در زندگي از خود نشان مي‌دهد فارغ از نوع ظاهري كه دارد به او كمك مي‌كند تا از تمركز افراطي در مورد قيافه خود دست بردارد و براي مسائل مهم‌تري در زندگي خود وقت بگذارد. شما مي‌توانيد با تربيت درست و داشتن برخوردهاي مناسب اين پيغام را به نوجوانتان برسانيد كه او را همان گونه كه هست به صورت يك كل يكپارچه در نظر مي‌گيريد و براي توانايي‌ها و علاقه‌مندي‌هاي او بيش از هر چيز ارزش قائل هستيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه بلوغ جسمي دختران و بلوغ جسمي پسران كليك كنيد.

الگوي مناسبي براي نوجوان باشيد

نوجواني دوره‌اي است كه در طي آن افراد بيش از هر زمان ديگري از الگوهاي زندگي خود پيروي مي‌كنند و به خاطر علاقه‌اي كه به آن‌ها دارند به تقليد از آن‌ها روي مي‌آورند. در اين ميان لازم است كه شما بتوانيد در جايگاه والدين الگوي مثبت و سازنده‌اي براي فرزند خود در دوران بلوغ باشيد و به او كمك كنيد تا مشكل با قيافه و ظاهر خود را با سهولت بيشتري حل و فصل نمايد. از جمله كارهايي كه شما در اين زمينه مي‌توانيد انجام دهيد بايد به موارد زير اشاره كرد.

  • تلاش كنيد تا به طور معتدل و معمول به ظاهر و قيافه خود بپردازيد. والديني كه به طور كل هيچ اهميتي به ظاهر خود نمي‌دهند، نمي‌توانند دركي از كمال طلبي فرزندشان در دوران بلوغ داشته باشند. علاوه بر اين اگر پدر و مادر خود نيز به طور افراطي دائماً درگير قيافه و ظاهر خود باشند نمي‌توانند به درستي به فرزندشان بياموزند كه ارزش‌هاي جدي‌تري را در زندگي خود دنبال كند.
  • اطرافيان و مردم را همان گونه كه هستند بپذيريد و دائماً انسان‌ها را بر اساس شكل ظاهريشان قضاوت يا طبقه بندي نكنيد.
  • تلاش كنيد تا عزت نفس خود را ارتقا ببخشيد و بر مبناي توانمندي‌ها و تلاش‌هاي شخصي خود را قضاوت كنيد. اگر در اين زمينه دچار مشكل هستيد مراجعه به يك روانشناس مي‌تواند هم براي شما و هم براي تربيت فرزندانتان راهگشا باشد.

 

پيامدهاي ادامه يافتن مشكل با قيافه در دوران بلوغ 

مشكل داشتن با قيافه و ظاهر خود امري رايج در بين نوجوانان است. با اين حال در اكثر موارد اين مشكل با سپري شدن دوران بلوغ و رفع شدن بحران‌هاي مرتبط با هويت يابي از بين مي‌رود. اگر نوجوانان در اين دوره از مهارت‌هاي كافي براي عبور از اين مشكل برخوردار نباشند در گذر كردن از كودكي به بزرگسالي دچار مشكل شده و نوعي نوجواني طولاني را تجربه مي‌كنند. به اين صورت كه آن‌ها تعارضاتشان را با خود به دوران بزرگسالي منتقل كرده و همچنان همانند يك فرد نوجوان نگراني‌هايي مرتبط با ظاهر، قيافه و ناتواني در رسيدن به هويت دلخواه را تجربه مي‌كنند. اين امر به خودي خود مي‌تواند پيامدهاي بسياري را براي افراد به همراه بياورد.

براي مثال افراد در اين شرايط به نوعي از رشد رواني و اجتماعي خود عقب مي‌مانند و نمي‌توانند همانند يك بزرگسال بالغ رفتار كنند. همين امر باعث مي‌شود كه روز به روز اعتماد به نفس فرد آسيب بيشتري ببيند و در نتيجه با مشكلات عملكردي در زمينه خانوادگي، شغل و تحصيل مواجه شود. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه افراد از بحران‌ها و چالش‌هاي مرتبط با هر دوره سني آگاه باشند و به خود و ديگران كمك كنند تا از آن‌ها عبور كرده تا سطوح بالاتري از رشد را تجربه نمايند.

براي شناخت بيشتر در زمينه ويژگي‌هاي نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره مشكل با قيافه در دوران بلوغ 

- چگونه مي‌توانيم بفهميم كه مشكل نوجوان با ظاهر و قيافه خود از يك بحران طبيعي مرتبط با سن فراتر رفته و به يك مشكل اساسي تبديل شده است؟

برخي نشانه‌ها مي‌توانند به شما هشدار دهند كه فرزندتان بيش از هم سن و سالانش با قيافه و ظاهر خود درگير شده و اشتغال ذهني فراواني در اين باره دارد. از جمله اين نشانه‌ها مي‌توان به مواردي نظير مقايسه كردن بسيار زياد خود با ديگران، داشتن اعتقاد محكم در مورد زشت بودن، خودداري كردن از حضور در محافل و جمع‌ها به خاطر عدم برخورداري از اعتماد به نفس كافي در مورد ظاهر، گوشه گيري و گذراندن زمان بسيار زياد رو به روي آينه براي ارزيابي خود اشاره كرد. در صورت مشاهده اين ويژگي‌ها در فرزندتان لازم است كه با يك مشاور روانشناس در اين زمينه مشورت نماييد تا بتوانيد به شيوه مؤثرتري به فرزندتان براي عبور از اين موقعيت كمك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكل با قيافه در بلوغ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مشكل با قيافه در بلوغ | علت مشكل نوجوانان با ظاهرشان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مشكل با قيافه در بلوغ،
موضوع:
[ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۸:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی